Opgradering/køb af nye stumper
Fra : John Doe

Dato : 04-08-03 15:28

Halløj

Synes, at det er ved at vlre tid til at opgradere lidt.

Mit nuværende system:
P4 Northwood 1,8 GHz
ASUS P4B266-E
512MB PC2100 DDR RAM (Mener jeg da)
GeForce4 TI4400
Soundblaster Audigy

Det jeg gerne ville udskifte:
Processor
RAM
Bundkort

Men hvad skal jeg vælge? Jeg vælger at gå ud fra processor og så vælge
resten derfra. Jeg har altid har Intel, men er ikke afvisende overfor AMD.

Jeg har kigget på disse på EDBPriser.dk:

Athlon Barton XP 3200+ (2200MHz) FSB 400MHzBox til 3700,-

Pentium4 Northwood2 3.066GHz In-a-Box FSB 533MHz til 3100,-

Pentium4 Northwood-C 3.0GHz In-a-Box FSB 800MHz til 3400,-.

Hvad er forskellen på Barton og Northwood? Hvad er forskellen på Northwood2
og Northwood-C? De 300,- i prisforskel er jo ikke ret meget.

Hvilken en ville I vælge?

Og så de sidste komponenter:

Hvilken RAM og bundkort skal jeg vælge?

Kan jeg beholde det kabinet mit nuværende system sidder i?

Det blev en lang mail.

Håber på nogle gode svar...

John

Fra : Sander

Dato : 05-08-03 21:06

Det billigste var jo nok bare at clokke
cpu'en op på 2.4 ghz.

Fra : John Doe

Dato : 06-08-03 14:23

Hvordan gør jeg lige det??

Fra : Sander

Dato : 06-08-03 15:17

Hvis din pc er sat som jumperfree,
kan du gøre det fra bios.
I bios står den nok som 18 x 100,
det kan sikkert uden problemer ændres
til 18 x 133, og så kører den 2400 mhz
istedet for. Der er ikke den store risiko
for skader p.g.a varme, intel cpu'erne
clocker selv ned hvis de bliver for varme,
de brænder ikke af. Og hvis maskinen ikke
vil genstarter den bare og sætter bios på

Sander.
P4 1600@2133 i 1½ år uden problemer.

Fra : John Doe

Dato : 06-08-03 16:34

> [...]
> clocker selv ned hvis de bliver for varme,
> de brænder ikke af. Og hvis maskinen ikke
> vil genstarter den bare og sætter bios på

Det trick har jeg prøvet. Der skete bare det, at skærmen gik i sort, når det
startede op efter et par sekunder. Hvad skyldes det? Da jeg gik tilbage til
18 * 100 virkede det normalt igen...

Kan det hænge sammen med min RAM, der er DDR PC2100?