barton 2500 kontra thoroughbred 1700, hvor~
Fra : Jakob

Dato : 26-07-03 13:31

Jeg overvejer at opgradere og vil derfor høre om det er meget
vanskeligere at køle en 2500 barton end en 1700 thoroughbred ?? Jeg
køler nu med en 12dB pabst på en silent viking profil og vil helst ikke
have mere støj. men er det ikke noget med at barton udvikler meget
mindre varme ???

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Hansen

Dato : 26-07-03 16:59

On Sat, 26 Jul 2003 14:30:40 +0200, Jakob <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> nu med en 12dB pabst på en silent viking profil og vil helst ikke have
> mere støj. men er det ikke noget med at barton udvikler meget mindre

Hej
En 1700+ TB udsender ca 50watt varme en Barton 2500+ ca. 70watt Barton
kernen er dog en smugle størrer pga. den ekstra cache ram så den er
relativt lettere at køle. Men jeg vil syntes at din nuværende køler er for
lille. Men måske hvis du sætter core volten lidt ned og har godt airflow i
kabinetet kan det lade sig gøre.
Ellers kan du opgradere til en TR - SLK800A med din nuværende blæser, det
er rigelig køling.

/Thomas

Fra : Jakob

Dato : 26-07-03 19:19

> [...]
> kabinetet kan det lade sig gøre.
> Ellers kan du opgradere til en TR - SLK800A med din nuværende blæser, det

Ved du om man også kan overclocke den lidt samtidig med at man har en
pabst 12 dB på den evt. sammen med det profil du nævner ??

Er det besværligt/nørdet at clocke en sådan processor ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Hansen

Dato : 26-07-03 21:13

> Ved du om man også kan overclocke den lidt samtidig med at man har en
> pabst 12 dB på den evt. sammen med det profil du nævner ??
Det burde være muligt. Jeg har for nyligt samlet et system med denne konf.
bare med en 19db blæser. DEn clockede til 210X11 fra standart 166X11 ved
standart corevolt. Dog har vi sat den lidt ned her i varmen da den blev
ustabil i hans MEGET varme kontor.

> Er det besværligt/nørdet at clocke en sådan processor ??
Nej, det er meget nemt med de nye mobos. Alle indstillinger foretages i
biosen. Og de fleste nye mobos booter ved en lavere hastighed næste gang
hvis posten ikke gennemføres. Så man behøver ikke engang åbne kabinetet for
at resette biosen, som tidligere. Du skal blot være opmærksom på at din ram
også skal kunne følge med. Og at du køber et mobo med der rette chipsæt.
Jeg har selv rigtig gode erfarnger med Nforce2. Soltek laver nogle rigtig
gode og tilmed rigtig billige kort.

> Venlig hilsen
>
> Jakob

/Thomas

Fra : Jakob

Dato : 26-07-03 21:53

> bare med en 19db blæser. DEn clockede til 210X11 fra standart 166X11 ved
> standart corevolt.

Jeg er ikke helt med på det tekniske. Hvad kan man clocke en 2500 til
(modsvarende hvilken model uden at den presses vildt, svarer det til
at gå en eller 2 modelnumre op, og er der nogen ulemper.

MVH

Jakob

Fra : Thomas Hansen

Dato : 27-07-03 07:53

On Sat, 26 Jul 2003 22:53:09 +0200, Jakob <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> (modsvarende hvilken model uden at den presses vildt, svarer det til
> at gå en eller 2 modelnumre op, og er der nogen ulemper.

Hej
Når man hæver fsb'en til 200 kører cpuen 2300mhz det svarer til 3200+. Som
du kan se får du lige pludselig en cpu som virker som en cpu til 3500.-kr.
Overclockers.com er en oversigt over hvad der er realistisk at opnå med de
forskellige cpuer. Langt de fleste kan køre 200fsb uden den vilde køling.
Ulemperne ved overclocking er at systemet kan blive ustabilt hvis man sætte
hastigheden for højt op. Især kan det være et problem med varme her om
sommeren. Når rum temperaturen stiger 10grader vil cpuen stige tilsvarende
plus lidt til. Det siges også et leve tiden for cpuen nedsættes ved
overclocking, men jeg har haft systemer kørende i årevis overclocket til
max og de kører fint endnu. En sidste ulempe er at cpuen bruger en del
mere strøm end standart det betyder at du skal have en PSU som kan følge
med det højere strøm forbrug.

/Thomas

Fra : Martin Johansson

Dato : 26-07-03 20:18

"Thomas Hansen" <thomas.hansenfjern@image.dk> skrev i en meddelelse
newsrsxdcs0hnasjl3@news.image.dk...
> On Sat, 26 Jul 2003 14:30:40 +0200, Jakob <ingen@mail.dk> wrote:
[SNIP]

> [...]
> kabinetet kan det lade sig gøre.
> Ellers kan du opgradere til en TR - SLK800A med din nuværende blæser, det

Jeg køler en XP 1800+ ved 2 Ghz med en Silent Viking, det går udemærket.
Den er cirka 49 Grader ved load, det er to grader mere end min Athlon 900
Mhz med samme køler.
Det kan sikkert forbedres med et bedre flow i kabinettet.
En Silent Viking er på kassen, rated til en Palomino 2000+ og den bliver
betydeligt varmere, end både en Thoroughbred og en Barton.

Målingerne er foretaget med temperatur software og derfor er de nok ikke
specielt præcise.