Hvad ville i gøre?
Fra : Lotte

Dato : 23-07-03 14:44

Hej alle.

Min kæreste har i mandags afleveret sin pc til folehaven i Hvidovre
(pc-foretning). Han kunne ikke få et grafikkort købt i forretningen til at
virke ordentligt. Det ville forretningen så hjælpe ham med. I går blev han
ringet op af forretningen med den besked - maskinen virker nu, men vi har
slettet hele din harddisk. Der er INGEN der har ringet og spurgt om det var
i orden inden harddisken blev slettet. Min kæreste brokkede sig, for alle
programmer, dokumenter og andet er væk. Forretningen beklagede med den
besked "du kunne bare ha' taget backup" Og så skulle min kæreste betale 400
kr. for "hjælpen" som i øvrigt ikke var lavet ordentligt - grafikkortet lå
og roede rundt da han kom hjem med maskinen. Så hvor står vi nu? Hvad kan vi
clame forretningen? Og har vi nogle rettigheder overhovedet?

Hilsen Lotte

Fra : Jan Lund Nielsen

Dato : 23-07-03 16:01

Jeg ville nok ringe til dem og høre hvordan og hvorfor de har formateret
den? Der er absolut ingen grund til så meget som at NÆRME sig en formatering
for at ordne et grafikkort.

Dernæst vil jeg spørge dem om en form for kompensation, da i jo har mistet
vigtig data (anslået til den værdi i selv mener der er gået tabt).

Måske ville det egentligt være en god ide at skrive dem et brev i stedet
for, og att. den til indehaveren, så i er sikre på at han/hun ved hvad der
er sket. Husk at efterlade et telefonnummer de kan kontakte jer på.

Til sidst i brevet kan i jo passende slutte af med at informere dem om at i
vil skrive et brev til forbrugerombudsmanden, samt advare folk om deres
"service-niveau", bl.a. igennem nyhedsgrupper, med mindre i kan finde ud af
en passende løsning på problemet.

Jeg mener i hvertfald personligt at det i har oplevet er så ringe, at det må
være noget forbrugerombudsmanden skal kigge på. Om det så kommer videre er
ikke til at vide, men jeg har før haft gode erfaringer med at nævne ordet
"forbrugerombudsmand" i sager hvor en virksomhed yder den slags service, og
dernæst tilsyneladende er ligeglad med kunderne.

Held og lykke med det!

Mvh
Jan

Fra : ea

Dato : 23-07-03 17:40

>Dernæst vil jeg spørge dem om en form for kompensation, da i jo har mistet
>vigtig data (anslået til den værdi i selv mener der er gået tabt).

held og lykke med det. Dokumenter synes jeg man som minimum tage
backup af , hvis de er så vigtige, og især hvis den skal til rep.. jeg
stoler aldrig på en pc reparatør jeg ikke kender personligt. Al kritik
til forretningen fordi de ikke spurgte for de formaterede.

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-07-03 18:08

"ea" <eba_fjerndette_@hush.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stoler aldrig på en pc reparatør jeg ikke kender personligt. Al kritik
> til forretningen fordi de ikke spurgte for de formaterede.

Nææh det er sandt, men man bør forvente at butikken ikke bare uden videre
sletter det hele.
I det mindste kunne de da have kontaktet kunden inden de gjorde noget så
voldsomt.
Derudover bør en formatering slet ikke komme på tale ved problemer med et
grafikkort.

Prøv forresten at spørge i dk.forbruger og i dk.videnskab.jura hvis der er
behov for nogle §.

Fra : Lotte

Dato : 24-07-03 07:25

Hej Jan.

Tusinde tak for dit fine svar Jeg vil hive fat i forretningen og klemme
dem lidt. Jeg har også spurgt i videnskab.jura-gruppen, og de nævner også
forbrugerombudsmanden, så jeg vil sætte et brev sammen til "forretning
Folehaven" og afvente et udspil.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 23-07-03 16:35

Lotte wrote:

> slettet hele din harddisk. Min kæreste brokkede sig, for alle
> programmer, dokumenter og andet er væk.

Hvis det ellers stadig er den samme harddisk der sidder i, ville jeg
prøve et recovery-program for at se om noget af det kan reddes.
Med mindre den har været helt fyldt ud, så vil der stadig være _meget_
tilbage af det oprindelige indhold.

Jeg ville endda gøre det gratis, hvis harddisken befandt sig i nærheden,
men Hvidovre er ikke lige i baghaven af Odense.

Fra : Barto / Jakob

Dato : 23-07-03 20:08

> [...]
> prøve et recovery-program for at se om noget af det kan reddes.
> Med mindre den har været helt fyldt ud, så vil der stadig være _meget_

enig! man kan være heldig og finde nogle af de gamle ting.

> Jeg ville endda gøre det gratis, hvis harddisken befandt sig i nærheden,
> men Hvidovre er ikke lige i baghaven af Odense.

man kunne vel sende disken? ellers kunne det være lotte og kæresten gerne
ville køre den lange vej. Jeg ville ihvertfald i sådan en situation være
villig til at køre langt for at få genskabt nogle af alle de mange timers
arbejde der ligger i dokumenter...

Fra : Lotte

Dato : 24-07-03 07:27

Hej Jens.

Tusinde tak for dit tilbud om at prøve at finde de mistede ting på
harddisken, men som du siger, der er lidt langt til Odense. Men jeg vil
prøve at finde et program som kan genskabe tabte data.

Fra : GiveItBack

Dato : 24-07-03 08:33

Easy Recovery kan... har med stor success brugt det flere gange på både
formaterede og overskrevne diske.

Fra : Lotte

Dato : 24-07-03 08:56

Tusinde tak - sikke en masse rare mennesker som hjælper mig på vej.

Ha' en god dag.

Lotte

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 24-07-03 09:30

"Lotte" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jens.
>
> Tusinde tak for dit tilbud om at prøve at finde de mistede ting på
> harddisken, men som du siger, der er lidt langt til Odense.

Hvis du mener det er det vist begrænset hvor værdifulde de data er.

Desuden bør i nok overveje hvad i gør hvis en harddiske lige pludselig ikke
virker mere, det kan ske og så skal man til at finde sine data andre steder,
det er ikke let uden backup.

Jen kan ikke lige se hvorfor de skulle formatere maskinen, men mener da at
jeg hos forskellige netbutikker har set at de gør opmærksom på at man skal
tage backup, inden en maskine sendes til rep, da de ikke giver nogen garanti
for at det er den samme harddiske der kommer tilbage, eller at de bliver nod
til en formatering.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : PerX ...

Dato : 11-09-03 12:42

In article <3f1e9104$0$13191$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, ca@azlan.dk
says...
> [...]
> og roede rundt da han kom hjem med maskinen. Så hvor står vi nu? Hvad kan vi
> clame forretningen? Og har vi nogle rettigheder overhovedet?

Hvad endte det med? :)

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 11-09-03 13:44

"PerX " <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse
> In article <3f1e9104$0$13191$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> ca@azlan.dk says...

> Hvad endte det med? :)

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3f264341%240%2483068%24edfadb0f%40dtext01.news.tele.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3Dca%2540azlan.dk%2Bgroup:dk.edb.hardware.*%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.edb.hardware.*%26selm%3D3f264341%25240%252483068%2524edfadb0f%2540dtext01.news.tele.dk%26rnum%3D2

Så hun blev glad igen.