Andet multimedie
bentjuul 3670
Densitometre til skærmkalibrering
Fra : Anders Rehhoff

Dato : 04-08-03 10:59

Er det nogle i denne NG som har praktiske erfaringer med densitometre til
skærm/farvekalibrering?

Anders Rehhoff
Telefon: 86 57 09 99 www.fontknaekker.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 04-08-03 13:39

"Anders Rehhoff" <artryk@FJERNDETTEpost11.tele.dk> skrev i
dk.edb.grafik:

>Er det nogle i denne NG som har praktiske erfaringer med densitometre til
>skærm/farvekalibrering?

Jeg bruger en GretagMacbeth Eye-One Monitor kalibrator, hvis det er,
hvad du forstår ved et densitometer?

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 04-08-03 13:58

Hej Jens

Præcis

Er der nogle fordele/ulemper, ved Gretag?

Er der noget du savner i softwaren etc.

Mvh
Anders

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 04-08-03 14:45

"Anders Rehhoff" <artryk@FJERNDETTEpost11.tele.dk> skrev i
dk.edb.grafik:

>"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse

>Er der nogle fordele/ulemper, ved Gretag?

En af ulemperne er prisen. De har netop ændret ders prispolitik, så
den model, jeg har, nu koster omkring 13.000 mod de 6.000 jeg gav for
den. Modellen er ikke *helt* den samme, forsåvidt at kalibrator-enhed
er identisk, men den medfølgende software sætter i stand til foruden
skærm-kalibrering også at kalibrere blækprintere. Det kunne jeg nu
godt have brug for, men ikke til 13.000!

http://www.carambasolutions.dk/download/EyeOne_New1_EN.pdf

I stedet markedsfører Gretag Macbeth så en mindre model (Squid) til
godt 3.700, der skal konkurrere med Spyder m.fl. i det prisniveau.

http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=squid
http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=spyder

Som jeg har forstået det, så er den 'lille' model rent teknisk ikke et
'spectrofotometer' som Eye-One-modellen.

Den medfølgende software er vist den samme, når det handler om
monitorkalibrering, og den kan bruges til både LCD og CRT-skærme. Dog
kan den også købes med anden software (basICColor), så jeg på nettet:

http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=display
http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=eyeone

(Her havde de iøvrigt Eye-One Monitor til den gamle pris, så jeg).

>Er der noget du savner i softwaren etc.

Nu har jeg kun haft den i en måneds tid, så det er begrænset, hvad jeg
har savnet indtil videre. Jeg fik fat i den nyeste version, og den
adskiller sig fra den gamle version ved at være fuldautomatisk. Man
sætter med andre ord processen i gang og så klarer softwaren resten.
Den ældre version havde nogle begrænsninger, hvor man skulle indstille
noget manuelt.

Specielt det automatiske er en rar ting, hvis man skal kalibrere mange
skærme. Jeg har kun to, så jeg overlever nok, men det er på en eller
anden måde betryggende at kalibreringsprocessen ikke foregår på en
måde, hvor jeg skal vurdere om noget er godt eller skidt.

Jeg har tidligere brugt softwarebaserede skærmkalibratorer, hvor jeg
har skullet knibe øjne sammen for at vurdere om en bestemt firkant
flød sammen med baggrunden eller ej, og det ville jeg gerne bort fra.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 04-08-03 14:35

Anders Rehhoff skrev:

> Er det nogle i denne NG som har praktiske erfaringer med
> densitometre til skærm/farvekalibrering?

Jeg bruger ikke et densitometer, men et colorimeter til at kalibrere
og profilere min skærm med. Så vidt jeg ved så er det to forskellige
apparater, eller?

Det hard- og software jeg bruger er Colorvisions Monitor Spyder i
kombination med PreCAL og OptiCAL som jeg er meget tilfreds med.
Jeg har dog hørt at de har nogle problemer med selve colorimeteret,
men mit fejler nu heldigvis ikke noget. Det er muligt at koble
flere forskellige colorimetre til PreCAL og OptiCAL og bla. de
meget anerkendte fra X-Rite.

Madsen.

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 06-08-03 08:51

Hej Jens og Thomas

Tak for jeres indlæg - Ud fra jeres meldinger, kan jeg konkludere at det
udstyr som I har også er det som jeg har overvejet at købe. Og at der
tilsyneladne ikke er nogle fejl og mangler ved produkterne. Så det næste jeg
skal finde ud af med mig selv er hvor meget jeg vil bruge på sagen.

Endnu engang tak.

Mvh
Anders