Andet multimedie
bentjuul 3670
Lynkursus i CMYK ???
Fra : enrico

Dato : 30-07-03 13:29

Jeg skal levere filer til et trykkeri - og det haster.

Billederne er taget i Canon RAW
Jeg konverterer dem i 16 bit TIFF med Breeze Browser.
Min skærm er kalibreret med Pantone Colorvision
Åbner dem i Photoshop.
Konverterer til CMYK i Image - Mode
I color settings i Photoshop skal der da stå flueben i "Convert to
Working CMYK"?
Leverer man i 8 eller 16 bit.

eller......

Hvordan leverer man CMYK billeder og vurderer dem til tryk i
Photoshop?

På forhånd tak.

-enrico

Fra : KNL DtP

Dato : 30-07-03 16:51

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan leverer man CMYK billeder og vurderer dem til tryk i
> Photoshop?

Hmmm - nu har jeg kun en enkelt CMYK-tryk erfaring bag mig, men det er
vel bedre end slet ingen:

16-bits TIFF-filen (RGB) vil jeg justere i Photoshop (dvs. levels, color
balance ect.). Herefter vil jeg lave den om til 8 bit, for at kunne
bruge alle filtre.

Jeg går ud fra, at du har fået oplyst hvilken CMYK-profil du skal bruge
af trykkeriet (i mit tilfælde var det EuroScale Coated). Denne
indstiller du under File > Color settings > CMYK setup. Hvis du har fået
en ICC-profil fra trykkeriet, kan du hente den ind her.

Konverter nu billedet om fra RGB til CMYK under Image > Mode > CMYK
color. Du vil nok opleve, at nogle af farver ikke kan gengives med helt
samme styrke, men bortset fra det skulle CMYK ikke ligge alt for langt
væk fra RGB. Du kan hurtige skifte mellem de to farve-modes med Ctrl+Z
(fortryd).

Vælg så Save copy as... vælg TIF. Jeg vil nok vælge LZW fra, for at være
sikker på, at den kan åbnes korrekt alle steder.

.... alternativt kan du jo ligge den rå 16 bits TIF-RGB-fil med på CD'en.
Så kan trykkeriet evt. selv lave konverteringen til CMYK og på den måde
sikre, at billedet er justeret korrekt.

Mht. spørgsmålet om 8 eller 16 bit pr. kanal til CMYK, så leverede jeg
mine billeder som 8 bit og det var der ingen problemer med.

Håber det kunne hjælpe lidt - ellers må du jo bare ringe/maile til
trykkeriet og høre hvordan de vil ha' det. Når det er første gang du
skal levere billeder til tryk, så plejer de at være flinke til at
hjælpe.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk