Andet multimedie
bentjuul 3670
animated gif
Fra : Gert Knold

Dato : 29-07-03 08:31

Hej

Jeg har en færdig gif fil.Den har en fast baggrund (Hvid) og det skal jeg
have lavet gennemsigtig så jeg kan ligge det ind på alle websites, uanset
baggrundsfarve.
Hvordan fremkalder jeg nemmest de ca. 30 frames som ligger i giffen ?

Jeg har Photoshop og ImageReady at gøre godt med.

Hilsen Gert

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 29-07-03 11:06

"Gert Knold" <postmaster@gertk.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan fremkalder jeg nemmest de ca. 30 frames som ligger i giffen ?
>
> Jeg har Photoshop og ImageReady at gøre godt med.

Jeg tvivler på at du kan "fremkalde" frames med de ovennævnte programmer,
men programmet irfanwiev kan, og derefter kan du jo gøre hvert enkelt frame
gennemsigtig i f.eks. Photoshop. Der findes også mange programmer, der kan
gøre alle frames gennemsigtig på en gang, og derefter gemme igen. Kig her:
http://downloads-zdnet.com.com/3120-20-0.html?qt=gif+animations&tg=dl-2001

Irfanview henter du her, gratis: http://www.irfanview.com/

Poul E. Kristensen
(direkte mail : fjern nospam)

Fra : hcma

Dato : 29-07-03 13:39

> [...]
> Hvordan fremkalder jeg nemmest de ca. 30 frames som ligger i giffen ?
>
> Jeg har Photoshop og ImageReady at gøre godt med.

Åbn den i ImageReady og bestem der hvilken farve du vil have gennemsigtig.
m v h
HC

Fra : hcma

Dato : 29-07-03 13:45

"hcma" <hcma@has.dk> skrev i en meddelelse

> Åbn den i ImageReady og bestem der hvilken farve du vil have gennemsigtig.
> m v h
> HC

Jeg glemte lige at skrive at du kan hoppe fra ImageReady til Photoshop, når
du først har åbnet den samlede gif i IR. Peg på framen i IR og hop så til PS
m v h
HC

Fra : Thomas Madsen

Dato : 29-07-03 14:47

Gert Knold skrev:

> Jeg har en færdig gif fil.Den har en fast baggrund (Hvid) og det
> skal jeg have lavet gennemsigtig så jeg kan ligge det ind på alle
> websites, uanset baggrundsfarve.

Du kan åbne den i ImageReady og i farvetabellen trække den hvide
farve ned på gennemsigtighedsikonet i bunden af paletten. Så bliver
alle hvide pixels i billedet gennemsigtige når du gemmer den, men
det er ikke opimalt at du bruger den samme transparente *.gif på
sider med forskelligt farvede baggrunde.

Det optimale er at gå tilbage til originalfilen og udfra den lave
en ny *.gif med transparent baggrund og med en bund / matte i samme
farve som baggrundsfarven på websiden.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/anim/uden_bund/>.
Bemærk hvor hakket grafikken er i omridset.

På denne er der lavet en bund i samme farve som baggrundsfarven:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/anim/med_bund/>.

Søg evt. i tidligere indlæg her i gruppen efter ord som "bund",
"matte" og "anti-aliasing". Det har efterhånden været oppe en
del gange.

Madsen.

Fra : Gert Knold

Dato : 31-07-03 19:54

Lukket ...

Fandt ud af hvor nemt det var i ImageReady