skifte 1757 - tydning
Fra : Tom Brøndsted

Dato : 11-08-03 11:48

Hej gruppe

Kan nogen hjælpe? Begyndelse af skifte efter skipper Hans Wigelsen i
Aalborg 1757 (fylder 292 kb!)

http://tom.brondsted.dk/wigelsen1.jpg

4-8 linje:

4 at Aar 1756 den 9 November, Efter at Ingeborg Joensdatter var gienkommen
5 fra Kiøbenhafn, og har Magistraten meddelt at hendes Mand Jens
Wigelsen Skipper
6 af sl. Hans Christensen f..ør ... udi indeværende Aar paa sin hiemvei ...
7 fra Lubeck blev anfaldt [vel af sygdom?] og ført til Kiøbenhafn, nu
ved Død er Afgangen, indfandt sig
8 Borgmester Christian Solberg paa Cancellie Raad og Byfoged Niels
Fuglede Vegne
9 osv.

og fjerdesidste linje: hvor ligger ejendommen?

20 Eiendommen Beliggende paa ... Nye Gade

Og nu hvor jeg er i gang. Jeg har ikke fundet hans enke Ingeborg
Joensdatter Boe i 1787 i det kvarter (hun dør først 1804). Har nogen set
hende i ft 1787? Hun bliver gift 2. gang - måske 3. (nemlig først 1786 i
Frue kirke) - med en købm Broder Knud Brodersen (d. ca. 1800).

mange hilsner
Tom Brøndsted

Fra : Bodil Madsen

Dato : 11-08-03 12:51

Her er mit bud.
Ingeborg Joensdatter var hiemkommen. for magistraten mældet. Hans
Christensen fahrtoi hvilket. På sin hiemmereise. Fra Lubeck blev anholdet.
eiendommen beliggende paa hiørnet Brasckens Gyde ( se oppe ved Rasmus).

mvh
Bodil Madsen

Fra : Bente Feldballe

Dato : 11-08-03 14:06

> [...]
>
> 4 at Aar 1756 den 9 November, Efter at Ingeborg Joensdatter var gienkommen
> 5 fra Kiøbenhafn, og har Magistraten meddelt at hendes Mand Jens

af gl. Hans Christensens fahrtøi, hvilket udi indeværende Aar paa sin
hiemreise ..

udi indeværende Aar paa sin hiemvei ...
> 7 fra Lubeck blev anfaldt [vel af sygdom?]

får jeg til .. *anholdt* og ført .. - kan skibet være blevet opbragt og ført
til København mod skippers vilje ?? "hvilket" i linjen ovenover må vel
referere til skibet som sådan og ikke kun skipper, (som burde være en
"hvilken")?

> [...]
> 9 osv.
>
> og fjerdesidste linje: hvor ligger ejendommen?
>
> 20 Eiendommen Beliggende paa ... Nye Gade

... hiørnet af Braschens Gyde i Nye Gade bestaaende af 12 fag 2 Loft høy
huus, ...

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 11-08-03 14:49

Tak til både Bente og Bodil.

Meningen må vel være: Jens Wigelsen var skipper "af" (dvs. på) salig
Hans Christensens fartøj. Enken har været i København, hvor fartøjet var
ført til "indeværende Aar" - altså 1757. Her har hun fået at vide at
manden var død 9. november 1756 - vel på rejsen til Lübeck. Hvorfor
fartøjet blev "anholdt" på hjemrejsen fra Lübeck og ført til København
(efter skipperens død) siges der ikke noget om. Måske netop fordi
skipper var død?

Jeg har uden held prøvet at lokalisere ejendommen (stedet hvor den lå)
på et moderne Aalborg-kort. Jeg har læst den skulle have ligget i Store
Nygade.
mange hilsner
Tom

Fra : Bente Feldballe

Dato : 11-08-03 16:30

Hvorfor
> fartøjet blev "anholdt" på hjemrejsen fra Lübeck og ført til København
> (efter skipperens død) siges der ikke noget om. Måske netop fordi
> skipper var død?

Hvis rækkefølgen er som skitseret, kan "anholdelsen" måske være en form for
plombering af lasten - især hvis skipper havde varer ombord, der tilhørte
ham selv. I så fald skulle de jo indgå i hans bo.

Venlig hilsen

Bente

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 11-08-03 17:35

Bente Feldballe wrote:

>Hvis rækkefølgen er som skitseret, kan "anholdelsen" måske være en form for
>plombering af lasten - især hvis skipper havde varer ombord, der tilhørte
>ham selv. I så fald skulle de jo indgå i hans bo.

Det lyder rimeligt. Og når jeg tænker efter tror jeg også at "anholde" i
1757 har nogenlunde samme betydning som tysk "anhalten" - altså stoppe.
Skibet er simpelhen blevet omdirigeret.

Her også lige en tak til Krabsen for løsningen på beliggenheden.

mvh tb

Fra : Krabsen

Dato : 11-08-03 17:02

Jamen det er da nemt nok

Braskensgyde findes omtrent endnu, om end i helt ændret skikkelse. Den gik
fra hjørnet Store/Lille Nygade til Nytorv.
Store Nygade-kvarteret er forsvundet under Salling, men Lille
Nygade/Braskensgade findes endnu. Det er den, der mellem Salling og
Telefonhuset går fra Nytorv til Algade/Bredgade (Overfor Hjelmerstald).

Da Salling blev bygget tidligt i 60'erne finder du den på alle bykort fra
før den tid. Se f.eks 1954-kortet.

Alle de gamle Aalborg-kort kan findes på
http://www.aalborg.dk/vejviser/kort/stik.htm

mvh
Krabsen