Er emails casefølsomme?
Fra : Jakob Munck

Dato : 11-08-03 06:47

Hvis man har en email der ser sådan ud:

a.hansen@mail.dk

kan man så godt angive den sådan:

A.Hansen@mail.dk

uden at det giver problemer?

Er emails casefølsomme?

v.h.
Jakob Munck

PS. adressen er opdigtet

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-08-03 07:07

"Jakob Munck" <j.munck@tdcadsl.dk> skrev :

>kan man så godt angive den sådan:
>
>A.Hansen@mail.dk
>
>uden at det giver problemer?
>
>Er emails casefølsomme?

Ja, mail- og webadresser er ligeglad med om det er store eller
små bogstaver.

Du kan jo tjekke det ved at sende mail til dig selv.
--
Knud

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 11-08-03 09:50

Knud Gert Ellentoft wrote :

> Ja, mail- og webadresser er ligeglad med om det er store eller
> små bogstaver.

Hmmm ... det rigtige svar er vist

Ja, mailadresser _bør_være_ ligeglade med om det er store eller små
bogstaver [1]. I tilfældet webadresser er selve domænenavnet uafhængigt
af store eller små bogstaver, men dette er ikke nødvendigvis tilfældet
for eventuelle filer og foldere på serveren [2]. Jeg antager at det
skyldes at DNS-systemet ikke er versalafhængig, hvorimod de enkelte
webservere kan være det (eller sat op til at være det).

[1] Jeg har en bekendt i Frankrig, hvor det ikke er ligemeget om
aliasset til kontoen er med små eller store bogstaver. Jeg er ikke
klar over om det direkte i en RFC er skrevet at aliasser skal være
versal-uafhængige.

[2] http://www.zdnet.com/zdnn
http://www.zdnet.com/Zdnn

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk

.... der gerne vil gøre usenet til et trygt sted at være.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-08-03 10:50

"Jakob Munck" <j.munck@tdcadsl.dk> writes:

> Er emails casefølsomme?

Næsten aldrig.

Hvis der er noget der er casesensitivt er det delen før '@', da det
der kommer efter er DNS, som er caseinsensitivt.

Det der kommer før '@' _kan_ være casesensitivt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Lead me not into temptation... I can find it myself.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 12-08-03 10:52

On Mon, 11 Aug 2003 11:49:53 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Næsten aldrig.
>
>Hvis der er noget der er casesensitivt er det delen før '@', da det
>der kommer efter er DNS, som er caseinsensitivt.
>
>Det der kommer før '@' _kan_ være casesensitivt.

Det har jeg godtnok aldrig været ude for må jeg så ærligt indrømme.
Flemming Jacobsen