Sofia
Fra : Erik B. Hansen

Dato : 10-08-03 18:55

Hej

Jeg skal til Sofia i næste uge, hvad skal jeg se? Hvad er et must?

Nogen der har bud på en god restaurant? Hvordan med indkøb? Gode steder?

Jeg bliver glad om, der er nogen, der kan give et hint!

mvh Erik

Fra : Kjetil Rå Hauge

Dato : 10-08-03 23:15

On 10-08-03 19:54, in article
3f368627$0$97269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "Erik B. Hansen"
<quartus@post4.tele.dk> wrote:

> Hej
>
> Jeg skal til Sofia i næste uge, hvad skal jeg se? Hvad er et must?

Sofia er befriende fri for musts. Nyt byen, og ta en spasertur på hovedgaten
bulevard Car Osvoboditel (men glem ikke sidegatene). Hvis du har vært på
Oslos hovedgate Karl Johan, vil du finne at den har det samme preg av småby
som plutselig er blitt hovedstad: universitet, parlament, Grand Hotel,
kongeslott (i Sofia nå nasjonalgalleri) - alt er på hovedgaten (rekkefølgen
her er Sofias, fra øst mot vest).

Bak parlamentet finner du katedralen Aleksander Nevskij - prøv å få med deg
en gudstjeneste her, det er en musikalsk opplevelse av de sjeldne. Tips:
akustikken er bedre i sideskipene enn i hovedskipet. Ikongalleri i
underetasjen.

Lengst vest i hovedgaten kommer du til Hotel Sheraton (kommunistisk
arkitektur). Inne i gårdsrommet finner du rester av en romersk gate, og en
velbevart kirke fra midten av tusenåret før det forrige. Gå til høyre ned
bulevard Maria Luiza, og du finner en moske, butikksenteret "Hallene", og
bak det den jødiske synagogen. Se om de er ferdige med restaureringen av
synagogen. Gå inn i varemagasinet midt imot Hallene og se på restene av et
tårn i den romerske bymuren nede i kjelleren.

Har du tid, ta en fottur på fjellet Vitosha, rett utenfor byen - du kan på
relativt kort tid komme opp i over 2000 meter.

> Nogen der har bud på en god restaurant?

Det er ingen som helst automatisk relasjon mellom pris og kvalitet. Dyrt og
dårlig er like vanlig som godt og billig. Spør på hotellet hvor du kan få
tradisjonell bulgarsk mat, og spør gjerne hvor de selv ville gå for å spise.
Det er også mange bra restauranter med diverse utenlandske profiler. Sats
gjerne på grønnsakretter, det er de veldig dyktige med.

Du kan finne en engelskspråklig avis med noe amatørmessige
restaurantkritikker på <http://www.sofiaecho.com/>.

Hvordan med indkøb? Gode steder?

Antikviteter og hjemmeindustri vest for katedralen Aleksander Nevski.