Deklarationer
Fra : bjergskoven

Dato : 07-08-03 23:11

> Hvor vil du hen med dette synspunkt? Mener du at deklaration af foder er
et
> "skråplan" som bør forbydes når du siger at deklarationer bare fortæller
os
> hvad vi gerne vil høre.
>
> Med venlig hilsen
> Søren Voigt

Hej Søren

En lille kommentar til foderdeklarationerne.

Der er i Danmark love der regulerer hvordan og hvad en deklaration skal
indeholde. Feks. er det IKKE tilladt at deklarere et foders totale indhold
af vitaminer og mineraler, men kun det der er tilsat.
Med andre ord: du aner ikke hvad foderet reelt indeholder, hvis du da går ud
fra at der er nogle vitaminer og mineraler tilbage i foderet efter
ekstruderingen.
Det er desuden forbudt at oplyse om visse tilsætningsstoffer såsom
fortykningsmidler, stabilisatorer og antiklumningsmidler. Disse ting kan
sagtens forefindes i foderet, men det må ikke opgives.
Foderet kan være tilsat vand, men det må heller ikke oplyses.
Det er heller ikke tilladt at oplyse om foderets indhold af kulhydrater.
Producenten af foderet er ikke forpligtiget til at oplyse om stoffer, han
ikke selv har tilsat. Dvs. at hvis en råvareleverandør har tilsat
antioxidanter til sit produkt og derefter solgt det til en foderproducent,
skal det ikke oplyses på deklarationen.

Man skal kun deklarere A- D og E vitamin og for mineralernes vedkommende er
det kun tilsætning af kobber, der skal oplyses.
Så tørfoderets såkaldte deklaration er en sandhed med modifikationer.

Hilsen
Merete

Fra : modersvilje

Dato : 08-08-03 01:20

vil det sige at det tørfoder jeg giver mine hunde ikke er ordentlig
varedeklareret?
og vil det sige at jeg ikke kan stole på det der er skrevet på sækkene?

http://www.kandu.dk/

Fra : bjergskoven

Dato : 08-08-03 09:47

"modersvilje" <modersvilje.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> vil det sige at det tørfoder jeg giver mine hunde ikke er ordentlig
> varedeklareret?
> og vil det sige at jeg ikke kan stole på det der er skrevet på sækkene?

Hej Modersvilje

Det vil sige, at det kun er en delvis deklaration og at du ikke kan læse alt
om indholdet udfra deklarationen. Om du kan stole på deklarationen ?
Tja..............

Hilsen

Merete

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-08-03 11:36

> [...]
> varedeklareret?
> og vil det sige at jeg ikke kan stole på det der er skrevet på sækkene?

Det kan besvares kort.....JA..... Hvis du spørger F eks Pedigre om der er
forskel på Hvalpefoder, og normal foder, så siger de ja. Men ifølge
varedeklarationen, er der kun to forskelle.
1 Den størrelse skrift deklarationen er skrevet med, bortset fra dette, er
de identiske. 2 I Hvalpefoderet er hver enkelt stykke mindre. Det var
forskellene, som du kunne læse eller se dig frem til. Om der er andre, er
jeg ikke i stand til at gennemskue. Men nu har jeg da købt et par sække,
for jeg vil finde ud af, om mine hunde også bliver vandskyende, som dem i
reklamen, der kan hoppe gennem åen, uden at blive våde, det ville da være
dejligt, så er de ikke smaskvåde, når de skal ind i bilen igen

M.V.H.....Benny..

Fra : mathilde

Dato : 08-08-03 12:50

"Benny Mortensen" skrev d. 08-08-03 11:36 dette indlæg :

> [...]
være
> dejligt, så er de ikke smaskvåde, når de skal ind i bilen igen

-HI-HI, det havde jeg slet ikke lagt mærke til. Men en fantastisk smart
effekt fra et foder....

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-08-03 14:41

"mathilde" <mathilde.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> sækkene?

> der er
> dette, er
> var
> andre, er
> sække,
> dem i
> være
>

> -HI-HI, det havde jeg slet ikke lagt mærke til. Men en fantastisk smart
> effekt fra et foder....
>
> Mathilde.

> http://www.kandu.dk/

Hej Mathilde

Det er fandme falsk reklame, de bliver sgu lige så våde som de plejer. Jeg
tror sgu jeg klager ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Line

Dato : 08-08-03 08:54

"bjergskoven" wrote:

> [...]
> det kun tilsætning af kobber, der skal oplyses.
> Så tørfoderets såkaldte deklaration er en sandhed med modifikationer.

Hejsa Merete.

Jamen jeg kan kun sige én eneste ting til det der: ydrk!!!!! Det var da en
af de absolut mest idiotiske love i Danmark - det kan jeg overhovedet ikke
se fornuft skabt i!!! En ting er, at foderproducenterne ikke er
_forpligtet_ til at lave en komplet varedeklaration, men at det ligefrem er
forbudt?? *ryster på hovedet og tager min nedladende
"hvor-er-jeg-dog-meget-klogere-end-politikerne-mine" på*
Ved du (eller andre) _hvorfor_ nogen har fundet på at lave en så hjernedød
lov? For jeg går ud fra, at da må være en eller anden form for (i
politikernes hoveder) "fornuftig" grund til, at loven er blevet udformet
sådan..........eller er jeg for optimistisk nu?

Mvh. Line

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-08-03 11:42

"Line" <nasse@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> politikernes hoveder) "fornuftig" grund til, at loven er blevet udformet
> sådan..........eller er jeg for optimistisk nu?

Hej Line

Sikkert ikke, men der er mange af dem. Hvis du F.eks har et pantebrev, så
læg mærke til at der står " Lånet er uopsigeligt " Hvilket altså vil sige,
at hvis bare du overholder dine forpligtelser, så kan det altså ikke
opsiges. Det står endda med fremhævet skrift, og væsentligt tykkere
bogstaver, og alle parter har underskrevet det......Det passer bare
ikke....Når der er en regel, er der en anden regel som kan overtrumfe denne.
Du skal bare være hjemmevant i lovene. Ingen love i Danmark er udformet
således, at almindelige mennesker, med et almindeligt kendskab til loven,
har nogen mulighed for at overskue bare lidt af den.

M.V.H....Benny..

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-08-03 09:20

On Fri, 8 Aug 2003 00:11:00 +0200, "bjergskoven" <info@bjergskoven.dk>
wrotd:

> [...]
>indeholde. Feks. er det IKKE tilladt at deklarere et foders totale indhold
>af vitaminer og mineraler, men kun det der er tilsat.

,,,,kan det ikke være fordi at det kan være meget svært at måle hvor
meget der er af vitaminer og mineraler i de forskellige fødevarer ? og
at det derfor ville være meget upræcist hvis man skulle regne det med
? bare et gæt herfra ? og de har vel regnet ud at hunden ikke får for
mange fedtopløselige vitaminer som kan skade den, så jeg gætter mig
til at de har gjort det som er sikrest og bedst for hunden ?

>Det er desuden forbudt at oplyse om visse tilsætningsstoffer såsom
>fortykningsmidler, stabilisatorer og antiklumningsmidler.

,,,,,,,,,,,bliver det oplyst på menneskeføde ?

Disse ting kan
>sagtens forefindes i foderet, men det må ikke opgives.
>Foderet kan være tilsat vand, men det må heller ikke oplyses.

,,,,,,,,,,,jeg har da set nogle varer hvor der er oplyst hvor meget
vand der er i.

>Det er heller ikke tilladt at oplyse om foderets indhold af kulhydrater.

,,,,,jeg har hørt at hunde slet ikke har brug for kulhydrater, men får
deres energi fra fedt og bygger muskler af proteiner, så det er vel
ligemeget at oplyse om kolhydrater i denne sammenhæng ? men mærkeligt
at det skulle være forbudt.

Fra : bjergskoven

Dato : 08-08-03 10:32

Hej Punish

> [...]
> mange fedtopløselige vitaminer som kan skade den, så jeg gætter mig
> til at de har gjort det som er sikrest og bedst for hunden ?

Det er ikke svært at måle indhold af diverse stoffer i forskellige
fødeemner. Der findes store databaser hvor alle disse oplysninger findes, så
det stykke arbejde er gjort forlængst.

Problemet er nok mere, at foderproducenten ikke ved hvad deres produkt
nøjagtigt indeholder af råvarer.De står jo ikke og tilsætter en gulerod her
og et stykke oksekød der og koger det i en suppegryde for så til sidst at
udtage en prøve og analysere den for indhold af forskellige vitaminer
,mineraler osv.
Nej de får deres "råvarer" som et færdig produkt fra råvareleverandøren som
så kan være kød og benmel blodprodukter osv.
Dette er deklaret i store træk og det er denne deklaration som
foderproducenten deklarerer sit produkt udfra.
At lovgivningen så foreskriver at man kun skal deklarere de tilsatte
vitaminer og mineraler, ja det gør jo kun livet lettere for producenten.
Om de gør det der er bedst og sikrest for hunden ?
Tja...............................

> ,,,,,,,,,,,bliver det oplyst på menneskeføde ?

Jeg mener at disse ting deklareres på menneskeføde, men at de ofte gemmer
sig bag E numre.

> ,,,,,,,,,,,jeg har da set nogle varer hvor der er oplyst hvor meget
> vand der er i.

Vand må ikke fremgå af ingredienslisten, men kan oplyses i næringsindhold/
100 gram.

> [...]
> deres energi fra fedt og bygger muskler af proteiner, så det er vel
> ligemeget at oplyse om kolhydrater i denne sammenhæng ? men mærkeligt

Det er korrekt at hunde ikke har brug for kulhydrater, men det gør jo ikke
at det er ligemeget at oplyse om indholdet.

Hilsen
Merete

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-08-03 13:57

>Jeg mener at disse ting deklareres på menneskeføde, men at de ofte gemmer
>sig bag E numre.

,,,,,,,,,,,og det er der ingen af os normale der forstår noget af
aligevel.

>Vand må ikke fremgå af ingredienslisten, men kan oplyses i næringsindhold/
>100 gram.

,,,,,,,,,bliver det så ikke det samme ? eller er det bare mig der er
forviret nu.

>Det er korrekt at hunde ikke har brug for kulhydrater, men det gør jo ikke
>at det er ligemeget at oplyse om indholdet.

,,vi kan vel ikke bruge oplysningen til noget ? hvis det aligevel bare
ryger igennem hunden ? men hvis man fodrer med noget der har majs i
eller ligende kan man jo selv regne ud hvor mange kulhydrater der er i
majs ? men det er jo faktisk spild at fodre med det er det ikke
rigtigt ?

men vi kan vel først få klarhed nogenlunde den dag de begynder at lave
økologisk tørfodder, og så er spørgsmålet igen om man kan stole på
det.