Mysql - resultater i et array ?
Fra : Thomas More

Dato : 05-08-03 21:12

Hej

Antag følgende tabel :

fornavn efternavn telefon firma
--------------------------------------
Finn Larsen 12345 1
Hans Jensen 23123 1
Lars Pedersen 23423 2
Jens Hansen 231 1

Når jeg så udfører følgende query:

SELECT fornavn, efternavn, telefon from <tabelnavn> WHERE firma=1;

Kan jeg så få dannet 3 arrays, som ser således ud :

fornavn = (Finn, Hans, Jens)
efternavn = (Larsen, Jensen, Hansen)
telefon = (12345, 23123, 231)

såles at jeg kan finde alle Hens Jensens oplysninger ved : fornavn[2],
efternavn[2], telefon[2] ??

Jeg kan ikke lige umiddelbart se hvordan, men det bør efter min mening være
muligt !

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 05-08-03 23:36

On Tue, 5 Aug 2003 22:12:27 +0200, "Thomas More"
<thomasmore25@hotmail.com> wrote:

> [...]
>efternavn[2], telefon[2] ??
>
>Jeg kan ikke lige umiddelbart se hvordan, men det bør efter min mening være

Ja, det er muligt. Fx:

$res = mysql_query("SELECT fornavn, efternavn, telefon from test
WHERE firma=1")
    or die("Fejl: " . mysql_error());
       if (mysql_num_rows($res)>0) {
       while ($row = mysql_fetch_row($res)) {
            $fornavn[] = $row[0];
            $efternavn[] = $row[1];
            $telefon[] = $row[2];
         }
      }
echo "$fornavn[1] $efternavn[1] : $telefon[1]";

Bare husk at array's starter ved 0, så nr. 2 hedder altså [1]. Hvor
anvendeligt det er ved jeg ikke, da det jo kræver at du kender
indholdet i databasen, for at kunne forudsige i hvilken række fx Hans
Jensen ligger i.
MVH Martin S