Hent een række
Fra : Jimmy

Dato : 05-08-03 14:17

Hej

Jeg skal hente een kolonne fra een række i en MySQL-tabel.
Dette kunne være LAST_INSERT_ID(), COUNT(*) eller lignende.

Dette vil jeg gerne gøre på en så simpel måde som muligt.
Min egen tilgang er følgende:

$data = mysql_query ("SELECT COUNT(*) AS Antal FROM tabel");
$line = mysql_fetch_array ($data, MYSQL_ASSOC);
$Antal = $line ['Antal'];
mysql_free_result ($data);

Udover at man måske kan fjerne mysql_free_result må der være en måde, hvorpå
man kan klare ovenstående på een linie?

Mvh
Jimmy

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 05-08-03 15:10

Jimmy wrote:
> [...]
> mysql_free_result ($data);
>

> Udover at man måske kan fjerne mysql_free_result må der være en måde, hvorpå

Well... en måde kunne være mysql_result() ?
http://php.net/mysql_result

$Antal = @mysql_result(@mysql_query(SELECT COUNT(*) AS Antal FROM
tabel), 0, "Antal");

Ellers kan jeg ikke komme på andet ;) Smid selv errorhandling på ;)

mvh
Johan

Fra : Jimmy

Dato : 05-08-03 15:35

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message

> Well... en måde kunne være mysql_result() ?
> http://php.net/mysql_result
>
> $Antal = @mysql_result(@mysql_query(SELECT COUNT(*) AS Antal FROM
> tabel), 0, "Antal");

Den kendte jeg ikke.