Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Investering
Fra : E B Madsen

Dato : 02-08-03 23:54

Nu er jeg ikke så stiv i usenet så bær over med mig hvis jeg bommer lidt.

jeg leder efter et godt råd i forbindelse med en investering.

min kone og jeg har arvet lidt penge og vil gerne lade dem gå til vores tre døtre når de skal til at
læse. Den første starter tidligst om ca. 5 år og så kommer de med et par års mellemrum (eller hvad
de finder på). de skal udbetales når de starter studiet så de har lidt etableringshjælp. det drejer
sig i dag om circa 520.000 kr.

Hvad skal vi sætte dem i. det må ikke være med større risiko og de kan forvenets at være bundet i
min 5 år?

Hvordan skal vi arrangere det rent praktisk?

dernæst har vi selv beholdt godt 150.000 kr. vi har ikke brug for dem her og nu så vi vil også sætte
dem tilside. det må gerne være med lidt mere risiko.

på forhånd tak.
-

Fra : Bo

Dato : 03-08-03 02:43

"E B Madsen" <erikbmadsen1@SLETSLETSLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig i dag om circa 520.000 kr.
>
> Hvad skal vi sætte dem i. det må ikke være med større risiko og de kan forvenets at være

Vælg det sikreste nemlig KREDITFORENINGSOBLIGATIONER eks. 5%
http://www.cse.dk/kf/kf_obligation_kursdata?menu2show=1.3.2.1.&p_stockid=bond.kf.DK0009753469

Jeg handler selv mine 1,6 mio kr. via https://www.skandiabanken.dk/netbank/default.asp

> dernæst har vi selv beholdt godt 150.000 kr. vi har ikke brug for dem her og nu så vi
vil også sætte
> dem tilside. det må gerne være med lidt mere risiko.

som ovennævnte

Fra : Jacob Riis

Dato : 03-08-03 08:22

"Bo" <Xbolten@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:bghpbq$7af$1@sunsite.dk...

> [...]
> det drejer

> bundet i
> >

> Vælg det sikreste nemlig KREDITFORENINGSOBLIGATIONER eks. 5%

[snip]

Hvordan passer den obligation til dem??? Det er en farlig obligation at
købe hvis vi skulle se stigende renter. Når renten stiger falder
obligationer i værdi og når vi snakker om en 5% 2035 kan det have store
konsekvenser. Kig fx på hvad de seneste måneders rentestigninger har gjort
ved kursen
http://www.cse.dk/kf/kf_obligation_graf?p_stockid=bond.kf.DK0009753469&menu2show=1.3.2.2.
Desuden er obligationen rent skattemæssigt et dårligt valg for den private
investor.

Da de skal bruge pengene om 5-10 år bliver de jo nødt til at sælge
obligationerne på et tidspunkt. Med den obligation du peger på kan der ske
store tab. Og jeg mener altså _store_ tab.

Det er naturligvis godt for obligationsejere for lavere renter. Men der er
et problem. Den obligation du nævner kan fortidsindfries af låntagere. Dette
kan ske i stort omfang når kursen bevæger sig over 100 (lave renter) For
investor er det et problem at skulle genplacere disse penge. Det koster både
i gebyrer og tid og så kan man risikere at renteniveauet er faldet således
at obligationerne ikke giver det samme udbytte som da man først placerede
dem. -> Derfor kunne det være en fordel at vælge nogen inkonverterbare
obligationer. Disse obligationer kan ikke fortidsindfries af låntager så man
er sikret mod overraskelser.

--
Til E. B Madsen vil jeg give det råd at tage en snak med din bankrådgiver.
Selvom de sørger for at de også selv tjener penge på de råd de giver så får

Personligt vil jeg pege på nogle lavtforrentede obligationer der udløber når
dine døtre skal til at læse. Fx nogle 2% Skibskreditobligationer der udløber
i 2008 og nogen der udløber lidt senere. Man lad være med at kigge for meget
på de obligationer jeg nævner. Undersøg selv markedet og spørg en
professionel til råds.

--
Jacob

Fra : E B Madsen

Dato : 03-08-03 09:05

Jacob Riis skrev i meddelelsen <3f2cb7e0$0$26623$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...

> [...]
>i 2008 og nogen der udløber lidt senere. Man lad være med at kigge for meget
>på de obligationer jeg nævner. Undersøg selv markedet og spørg en

tak for svaret til begge to. jeg gik lidt og overvejede kreditforeningsobligationerne men jeg har
som dig betænkeligeheder og af samme grunde. jeg havde ikke selv overvejet Skibskreditten men det er
nok det bedste bud hvis vi skal have livrem og seler.

venlig hilsen

Erik madsen

Fra : Jacob Riis

Dato : 03-08-03 11:01

> [...]
Skibskreditten men det er
> nok det bedste bud hvis vi skal have livrem og seler.

Har du overvejet de skattemæssige aspekter i dit projekt med at sikre dine
døtre økonomisk når de skal til at læse. Jeg tænker her på hvordan du vil
overføre pengene fra dig selv og din kone til jeres børn. Kig fx her
http://www.netjurist.dk/emner/artikel.php4?article_id=33 se flere lign.
sider ved at lave et opslag på skat børn forældre gave i google så får
du en del gode sider.

Jeg kommer i tanke om at du også kunne også overveje at kombinere
opsparingen til dine døtre med nogler aktier. Efter dagens regler er
kursgevinser jo skattefrie når man har aktier for under 129.500 og beholder
dem i mere end 3 år (100.000 kr. reglen) Fx kunne du købe for 49.000 kr.
investeringsbeviser i en forening der investerer bredt i verden, til hver af
dine døtre. Så må du bare sikre dig at dine børn ikke begynder at sælge
beviserne og køber motorcykler eller rejser til Vietnam men at de går til
etablering i forbindelse med at de skal til at læse.

Ideen med aktierne er både at sikre et stort afkast og rent skatteteknisk.
Men langt den største del af pengene bør i mine øjne gå i obligationer med
lav risiko (obligationer der bliver indfriet når i skal bruge pengene)

--
Jacob

Fra : E B Madsen

Dato : 03-08-03 21:30

Jacob Riis skrev i meddelelsen <3f2cdd36$0$26596$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...

> [...]
>Men langt den største del af pengene bør i mine øjne gå i obligationer med
>lav risiko (obligationer der bliver indfriet når i skal bruge pengene)

tak for linket. vi har tænkt lidt over de skattemæssige forhold, og jeg er klar over at den med
grænsen for hvornår en gave er skattefri skal der kigges nøje på. jeg er lidt skummel overfor
aktiekøb, men investeringsbeviser er nok ikke helt skævt. måske en kombination af papirer i aktie og
obligationsforeninger.

om de vil til vietnam ved jeg ikke men når vi siger god for at de får pengene er det op til
dem selv. jeg håber vi har opdraget dem godt nok til at de tager fornuftige valg.

venlig hilsen

Erik madsen

Fra : F.Larsen

Dato : 04-08-03 21:53

"E B Madsen" <erikbmadsen1@SLETSLETSLEThotmail.com> wrote in message

> om de vil til vietnam ved jeg ikke men når vi siger god for at de
får pengene er det op til
> dem selv. jeg håber vi har opdraget dem godt nok til at de tager
fornuftige valg.

Hvis du forærer dine tre døtre hver 49.900 i år 49.900 næste år (99.800) og
investerer i 2% skibsobligationer vil forrentningen være over det dobbelte
af hvis du betalte inkomstskat af afkastet (jeg har ingen ide om det
juridiske i at dine børn som nok < 18 år skal eje obligationer ....)

Som Jacob har bemærket er det nok en dårlig ide at købe lange obligationer
(meget kursfølsomme) med den investeringshorisont som du har. Korte
obligationer er mindre kursfølsomme uaget at næsten alle obligationskurser
er ret høj i kurs.

Personlig mener jeg kun renten kan stige fra det nuværende niveau, hvorfor
jeg ikke køber obligationer p.t. det kan næsten kun medføre et kurstab på
sigt.

--
Flemming

Fra : Bo

Dato : 04-08-03 22:38

> [...]

> men investeringsbeviser er nok ikke helt skævt. måske en kombination af papirer i aktie

KLIP

Pas på med disse "foreninger" de er ugennemskuelige med deres gebyrer for at
administrere
for nogle der ikke vil selv, men OKay betal andre for det, de skal også leve