Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vedr. størrelse på billeder HP Photosmart ~
Fra : Dorthe

Dato : 01-08-03 17:17

Hej!
Jeg er lidt grøn på det digitale område, men jeg vil gerne lige høre, om der
er noget, der kan hjælpe mig med mit problem.

Mit kamera tager billeder i 3 x 4 størrelsesforholdet, og normalt fremkalder
vi jo 10x15 altså 2 x 3. Så jeg skal ind og tilpasse alle mine billeder
inden fremkaldelse, og det er "lidt" træls. Er der noget, der kan ændre på
dette?

Er det normalt, at digitale kameraer tager billeder i 3 x 4? Er det en
amerikansk standard?
Hvad gør I andre? Er det bare fordi mit kamera efterhånden har 1½ år på
bagen?

Håber ikke jeg har stillet for mange/for fjollede spørgsmål.
Jeg tager billederne i full resolution 1600 x 1280 JPG, men det ser ikke
umiddelbart ud til, at der er bedre muligheder. Jeg kan kun finde samme
størrelsesforhold, men i dårligere opløsning!

Mvh
Dorthe

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-08-03 18:06

Dorthe wrote:

> [...]
> fremkalder vi jo 10x15 altså 2 x 3. Så jeg skal ind og tilpasse
> alle mine billeder inden fremkaldelse, og det er "lidt" træls. Er

Nogen kameraer kan indstilles til at tage i 2:3. I praksis betyder det
blot at beskæringen sker i kameraet i stedet for at du skal gøre det.
Men hvis du gerne vil have billederne fra kamera til print uden videre
behandling, er det sikkert ønskværdigt.

> Er det normalt, at digitale kameraer tager billeder i 3 x 4?

Ja.

> Er det en amerikansk standard?

Den passer i hvert fald med LCD størrelser, så mon ikked det er derfor?
Jeg ved det ikke.

> Hvad gør I andre?

Beskærer.

Jeg kan se du har prøvet JPEGCrop, som Karsten snakkede om. Jeg vil
være så uforskammet og antage at han mente JPEGCrops (bemærk
flertalsformen og ja, jeg ændrer snart navnet for at undgå
forveksling).

Hvis du prøver JPEGCrops og får problemer med at benytte programmet, må
du meget gerne skrive til mig.
--
JPEGCrops 0.5.20 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Dorthe

Dato : 03-08-03 10:03

"Toke Eskildsen"
> [...]
> forveksling).
>
> Hvis du prøver JPEGCrops og får problemer med at benytte programmet, må

Hej Toke!
Mange tak for dit svar!
Det var dog et vidunderligt program! Lige det jeg har manglet i 1 års
tid.
Super!
Du skulle vel ikke have kendskab til et andet program, som kan tilføje en
selvvalgt tekst!
Jeg bruger i dag Pixia, som er freeware, men det er ikke det mest simple til
det. Det må meget gerne være et program, som gemmer den oprindelige fils
data. Ligesom JPEGCrops gør.
Mvh
Dorthe

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-08-03 22:31

Dorthe wrote:

> Det var dog et vidunderligt program! Lige det jeg har manglet
> i 1 års tid.

Takker så meget.

> Du skulle vel ikke have kendskab til et andet program, som kan
> tilføje en selvvalgt tekst!

Nej, desværre.

Jeg synes nu selv det skæmmer billederne gevaldigt. Jeg håber snart det
bliver standard for udskriftsstederne at angive filnavnet bag på
billedet.