Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse - hvem er bedst til prisen?
Fra : JH Smith

Dato : 01-08-03 15:56

Hej gruppe,

Jeg har eksperimenteret med forskellige fremkaldningstjenester - men kunne
godt tænke mig at høre om andres erfaringer.
Indtil videre er jeg gladest for Politikens tjeneste:
http://fotoalbum.politiken.dk hvor billederne bliver pæne og hvor der ikke
foretages uforudsigelige beskæringer.
Har netop forsøgt mig med
http://www.digitalshoppen.com/Default.asp?Redirect=True - som er billig -
men de laver netop mystiske beskæringer.

Så, hvem bruger I? Hvem er bedst set i forhold til pris og kvalitet?

Tak.

Mvh,
Jonas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-03 16:07

"JH Smith" <jonas@autofire.dk> wrote:

>Har netop forsøgt mig med
>http://www.digitalshoppen.com/Default.asp?Redirect=True - som er billig -
>men de laver netop mystiske beskæringer.

Bemærk at digital kamera'er oftest ta'r billeder i 'skæve' formater,
så de ikke passer til standard fotopapir

Derfor skal de enten beskæres eller også kommer der 'hvide kanter' på
den lange side.

>Så, hvem bruger I? Hvem er bedst set i forhold til pris og kvalitet?

Jeg bruger den lokale fotohandler i byen - ikke fordi han er billigst,
men fordi jeg får en ordentligt betjening og fremragende billeder.

<mlr>

Fra : JH Smith

Dato : 01-08-03 16:13

> Bemærk at digital kamera'er oftest ta'r billeder i 'skæve' formater,
> så de ikke passer til standard fotopapir
Det har du ret i. Men jeg havde skåret dem præcist, og alligevel fik jeg
hvide kanter i siderne.

Mvh,
Jonas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-03 16:20

>Det har du ret i. Men jeg havde skåret dem præcist, og alligevel fik jeg
>hvide kanter i siderne.

Det er derfor jeg foretrækker den personlige betjening i fotobutikken,
der slipper de ikke afsted med den slags

<mlr>

Fra : Jens F. Pedersen

Dato : 01-08-03 16:56

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> Bemærk at digital kamera'er oftest ta'r billeder i 'skæve' formater,
> så de ikke passer til standard fotopapir
>
> Derfor skal de enten beskæres eller også kommer der 'hvide kanter' på
> den lange side.

Jeg har flere gange benyttet mig af www.bilka.dk, og de laver ikke hvide
kanter, alle de billeder jeg har afleveret har været i 3:4 og jeg har så
fået dem retur i 10x13,3 og det passer mig fint, da jeg så kan have to
billeder ved siden af hinanden i mit fotoalbum uden at de overlapper.

Jeg har også hørt, at hvis man har lavet et panorama billede, så ville man
f.eks. kunne få et billede der var 10x20 til samme pris som et 10x15.

Jens F. Pedersen

Fra : Karsten Madsen

Dato : 01-08-03 16:31

Hejsa !

Jeg har igennem det sidste års tid sendt de samme 4 "testbilleder" til
"prøvefremkaldelse" ved et utal af forskellige fremkaldningstjenester.

Der findes efterhånden mange gode steder, men det bedste sted jeg er stødt
på (jf. pris og kvalitet) er efter min erfaring Føtex (samme tjeneste som
Bilka og Japan foto benytter sig af). Kvaliteten er _rigtig_ god og prisen
yderst behagelig

Jeg ved dog ikke hvad de gør ved beskæringen, da jeg altid selv beskærer
mine billeder inden jeg sender dem afsted (benytter JPEGCROP)

Mvh.
Karsten

P.S.: Fjern "hovsa" i min e-mail adresse hvis du skriver til mig.

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 01-08-03 17:14

"Karsten Madsen" skrev i en meddelelse

> Jeg ved dog ikke hvad de gør ved beskæringen, da jeg altid selv beskærer
> mine billeder inden jeg sender dem afsted (benytter JPEGCROP)

De printer dem ud i 10x13,3 hvis de ikke er beskåret hjemmefra. Og jo, jeg
synes også de laver nogen gode print!

Mvh. Lars

Fra : Dorthe

Dato : 01-08-03 17:28

> Jeg ved dog ikke hvad de gør ved beskæringen, da jeg altid selv beskærer
> mine billeder inden jeg sender dem afsted (benytter JPEGCROP)

Jeg har netop skrevet et indlæg vedr. beskæring, som jeg ikke vidste var
normalt, at man skulle.
Nu har jeg hentet JPEGCROP, men kan ikke helt finde ud af programmet!
Hvordan ser du, at rammen bliver 2 x 3 størrelsesforholdet?
Er der andre, som har et fremragende værktøj til netop det formål?
Mvh
Dorthe

Fra : emj

Dato : 01-08-03 18:33

On Fri, 1 Aug 2003 18:28:15 +0200, "Dorthe" <dorthe@bommelibom.com>
wrote:

>Nu har jeg hentet JPEGCROP, men kan ikke helt finde ud af programmet!
>Hvordan ser du, at rammen bliver 2 x 3 størrelsesforholdet?

Hvis det er til 10x15 cm, skulle det ikke være særligt svært at finde
10x15 cm under Filer/Indstillinger

>Er der andre, som har et fremragende værktøj til netop det formål?
Hvis du ikke kan finde ud af JpegCrop, så er det sørme svært at
foreslå noget, du kan bruge.
JpegCrop er et fremragende værktøj.

Hilsen emj

Fra : Erik Aalund

Dato : 03-08-03 19:21

I forbindelse med beskæring af digitale billeder til rette format, kam man
med rette downloade PixumUp fra Pixum.com. Programmet kan bl.a. bruges til
at uploade billeder til Pixum, som laver nogle fremragende billeder til en
fin pris. Kvaliteten er i top.

Vh
Erik

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 03-08-03 22:25

Jeg beskærer mine billeder til 10x15 med JPEGCROP, men alligevel mangler der
3-6 mm af kanterne, når jeg får dem fremkaldt hos Føtex - har I andre samme
erfaringer?

VH
Jakob

Fra : JH Smith

Dato : 03-08-03 23:19

Pixum.com som Erik roser ovenfor (og som virker yderst lovende at dømme
efter mit første besøg) skriver

"In case you wish to edit your pictures and insert text or a logo, take care
that these are not positioned directly near the edge. The distance between
the text and the edge should be at least 7 mm, otherwise it might be that,
due to the manufacturing tolerances of 1-3 mm, the text or the image is
partially cut off. "

Så det er åbenbart ikke unormalt med små beskæringer.

Mvh,
Jonas

Fra : Jens

Dato : 01-08-03 20:51

> [...]
> men de laver netop mystiske beskæringer.
> Så, hvem bruger I? Hvem er bedst set i forhold til pris og kvalitet?

Jeg bruger BILKA som benytter Cewecolor som underleverandør
http://www.cewecolor.de
Billederne udprintes på AGFA Prestige papir, som jeg synes er lækkert og
giver pæne billeder.
Jeg har efterhånden fået fremkaldt ca. 400 billeder gennem dem og kun en
gang har der været problemer - ikke med kvaliteten, men en ordre der
forsvandt pga. et systemnedbrud de havde. Efterfølgende fik vi en personlig
oprigning med en forklaring på det hændte - det er service!
Også SH-billeder bliver pæne, uden blå-skær som af og til ses ved
farvebilleder der gøres sort/hvide.
Jeg har også fået en del billeder i 20 x 30 cm, hvilket ligeledes er pænt
lavet og aldrig med hvide kanter.
Jeg kan kun anbefale dem og prisen er meget rimelig - plejer at give
mellem 1 og 1½ DKK pr. stk.
Leveringstiden plejer at være 3-4 dage
- og NEJ jeg arbejder IKKE hos dem og får ikke penge for at anbefale dem!
Jeg synes bare de gør det godt - That`s it.

Der i mod har jeg én gang benyttet Merlin ...
Det gør jeg aldrig igen! -om end det måske var en enlig svale?
Billederne var fedtede efter fingre og skåret skævt, jeg gætter på de
printes ud i kæmpe ark og beskæres herefter.
Jeg tipper Merlin og hele den øvrige Coop kæde til at få billederne lavet
samme sted?

I ft. at undgå de hvide striber på billederne er det vigtigt at få
størrelsesforholdet i orden.
Jeg benytter både JpegCrop (eller hvad det hedder) men også Paint Shop Pro,
så kan jeg selv vælge hvilken del af billedet der skal beskæres.

venlig hilsen -- Jens