Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mindre billede ?
Fra : Gerner

Dato : 01-08-03 13:24

Der er vel et billedprogram der kan formindske et billede til cmxcm ? Eller er
der en omregning fra pixel til cm ? Når et billedprogram vælger at angive mål i
pixel, hvor er så fidusen, hvis man vil have et bestemt billede beskåret i cm .,
f.eks. til et cd box omslag ?

Det billede jeg har er i udskrevet mål 18 x 13 cm, men skal ned til 12 x 12 for
at passe i boxen. Men mit program viser alle mål i pixel.

Jeg har prøvet forskelligt men spilder bare farve i printeren.

--
Gerner aka Gerner
http://www.vatsim.net/ Get a CID/PID

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-08-03 14:05

Gerner wrote:
> Der er vel et billedprogram der kan formindske et billede til cmxcm ?

Jeg tror næsten kun det er Microsoft Paint, der ikke kan sætte den
fysiske størrelse for billeder.

> Eller er der en omregning fra pixel til cm ?

En pixel i sig selv har ingen udstrækning, men de fleste grafikformater
(GIF og BMP er velkendte undtagelser) indeholder en angivelse af fysisk
størrelse i form af PPI.

> Når et billedprogram vælger at angive mål i pixel, hvor er så fidusen,
> hvis man vil have et bestemt billede beskåret i cm ., f.eks. til et cd
> box omslag ?

Fidusen er at bitmap billeder er opbygget af pixels. Derfor er det
default angivelsen i nogen programmer.

> Det billede jeg har er i udskrevet mål 18 x 13 cm, men skal ned til 12 x 12 for
> at passe i boxen. Men mit program viser alle mål i pixel.

Det er lidt svært at hjælpe når du ikke skriver hvilket program du anvender.

Bare til en anden gang så er dk.edb.grafik nok mere velegnet til løsning
af dit problem end fotogruppen er.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-08-03 14:24

"Gerner" skrev...
> [...]
mål i
> pixel, hvor er så fidusen, hvis man vil have et bestemt billede beskåret i

Det rigtige i denne forbindelse, ville være at bruge
et DTP-program. Men i mangel på bedre kan f.eks.
Word bruges.

> Det billede jeg har er i udskrevet mål 18 x 13 cm, men skal ned til 12 x
12 for
> at passe i boxen. Men mit program viser alle mål i pixel.

I DTP eller Word skalerer du billedet i programmet og cropper
til det er kvadratisk. Du kan så også tilføje evt. tekst.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Gerner

Dato : 01-08-03 14:41

On Fri, 1 Aug 2003 15:24:18 +0200, Peter Schrøder <nospample@se> wrote in
dk.fritid.foto:

>I DTP eller Word skalerer du billedet i programmet og cropper
>til det er kvadratisk. Du kan så også tilføje evt. tekst.

Jeg har ingen af delene, men har løst problemet selv.
Skulle blot kikke på min printers printvindue, hvor udskriften kan sættes op til
at printe i brugerdefineteret størelse. Hvad jeg brugte (forkert) var "fit to
page".

Måske skulle jeg have brugt grafik gruppen, men det er et foto der skulle
printes og den slags spørgsmål er der masser af i denne gruppe.

Fra : rAnders

Dato : 01-08-03 15:00

"Gerner" <nospamadress@postkasse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
12 for
> at passe i boxen. Men mit program viser alle mål i pixel.

Afhængigt af hvilken opløsning du skriver ud i på printeren kan du lave en
beregning der viser hvilken opløsning billedet skal have i pixel ved et
givent cm mål ved udskrift:

printer: 600x600 dpi billede: 12 x 12 cm
12cm / 2.54 x 600 = 2835 x 2835 pixels.

dpi = dots per inches / prikker per tomme
1 tomme = 2.54 cm

Det er dog ikke særligt anvendeligt da man sjældent har brug for at skrive
billeder ud i den opløsning, og mange programmer vil selv ændre på billedets
størrelse. Men beregningen viser princippet.

rAnders.