ang TELE2
Fra : Kim Dane

Dato : 01-08-03 11:30

hejsa der er så megen debat om at tele2 ikke overhilder deres
leveringstider.
inden jeg fortsætter vil jeg lige sige at jeg på ingen måde er ansat hos
TELE2
men jeg er selv i den situation at jeg forlader TDC og går over til TELE2.
fil at vide at jeg ville komme på tele2 pr 4/8 men har lige fået at vide at
der går ca 3 uger endnu
ingen problem med mig
men begyndte så at undersøge grunden og den ligger ikke hos TELE2 på den
måde
men hos monopolselskabet TELE Danmark som bevist forsinker tele2's arbejde
med at give alle deres nye kunder som forlader teledk det udstyr som vi skal
bruge
ene alene i den tro at de så kan beholde alle de der smutter over til de
andre selskaber
så lad os se det fra flere sider og ikke kun dømme TELE 2
jeg er blevet meget pænt behandlet af Tele2 så intet ondt fra min side
venlig hilsen Kim Dane
http://www.countrydanes.dk

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 01-08-03 11:39

"Kim Dane" <country.danes@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med at give alle deres nye kunder som forlader teledk det udstyr som vi

TDC har da ikke monopol.
Har du overhovedet noget dokumentation for dine udtalelser?

/Tobias

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 01-08-03 12:31

On Fri, 1 Aug 2003 12:39:03 +0200, "Tobias Nielsen" <tobias@tach.dk>
wrote:

>TDC har da ikke monopol.
>Har du overhovedet noget dokumentation for dine udtalelser?

Den jævne vurdering: TDC har monopol.

Den middelmådige vurdering: TDC har ikke monopol.

Den overlegne vurdering: TDC har monopol.
--
Svend Olaf

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-08-03 12:34

svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf Mikkelsen) writes:

>Den jævne vurdering: TDC har monopol.
>Den middelmådige vurdering: TDC har ikke monopol.
>Den overlegne vurdering: TDC har monopol.

Hvori består monopolet, hvis det da er der?

Den eneste konkurrencemæssige fordel, TDC kan siges at have, er
ejerskabet af kobberet. Det er en politisk beslutning, at det
skal tilhøre TDC, men det er også reguleret, hvordan konkurrenter
kan få lov til at benytte det.

Hvis konkurrenterne er utilfredse, må de klage til politikerne,
der har bestemt, at det eksisterende ledningsnet skal tilhøre
den private virksomhed TDC. Eller også må de grave deres eget ned.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 01-08-03 13:12

On Fri, 1 Aug 2003 11:33:32 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

>Hvori består monopolet, hvis det da er der?

Det skal man selv kunne se.

> [...]
>ejerskabet af kobberet. Det er en politisk beslutning, at det
>skal tilhøre TDC, men det er også reguleret, hvordan konkurrenter

Reguleret. Altså. Hvad får dig til at tro at nogen myndighed kunne
være kompetent nok til det?

>Hvis konkurrenterne er utilfredse, må de klage til politikerne,
>der har bestemt, at det eksisterende ledningsnet skal tilhøre
>den private virksomhed TDC. Eller også må de grave deres eget ned.

Det jeg forholdt mig til var om der er monopol eller ej, i dag. Den
med gravningen er kommenteret for flere år siden. Det eneste der kan
ændre situationen er nye teknologier. Som da dogmet om at flatrate
modemadgang ikke var muligt blev overhalet af ADSL.
--
Svend Olaf

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-08-03 13:27

svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf Mikkelsen) writes:

>Reguleret. Altså. Hvad får dig til at tro at nogen myndighed kunne
>være kompetent nok til det?

Hvis man definerer, at myndighederne er inkompetente, er adgangen
ADSL jo et nærmest ligegyldigt problem.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-03 18:04

Svend Olaf Mikkelsen skrev Fredag den 1. august 2003 13:31 i
dk.edb.internet.udbydere:

> Den jævne vurdering: TDC har monopol.

Den uvidene dansker tror at TDC har monopol. Enten har de ikke fulgt
med udviklingen de sener år, eller også så er de ikke intelegente nok
til at vide hvad ordet "monopol" betyder.

> Den middelmådige vurdering: TDC har ikke monopol.

Efter den fastsatte betydning af monopol har TDC ikke monopol.

Vi kan diskutere om TDC har monopol *ligende* status med deres 80% af
markedet. Jeg mener ikke at 80% er nok, men er ikke bekendt med at der
er fastsatte grænser for hvornår man kan sige at der er et
monopolligende forhold, så det kan diskuteres om TDC har det.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter
bildet er taget,,,

Fra : Allan Joergensen

Dato : 01-08-03 11:54

Kim Dane <country.danes@tdcadsl.dk> wrote:

> men hos monopolselskabet TELE Danmark som bevist forsinker tele2's arbejde
> med at give alle deres nye kunder som forlader teledk det udstyr som vi skal

Du skriver de bevist forsinker Tele2, hvor har du beviset henne?

--
Allan Joergensen

"I call Ray Milland!" "That means I have to be Rosie Greer!"

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-08-03 12:16

"Kim Dane" <country.danes@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
>med at give alle deres nye kunder som forlader teledk det udstyr som vi skal

Kan det dokumenteres?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim Dane

Dato : 01-08-03 13:29

det kan dokumonteres på den måde at jeg har en kammerat der er montør som
selv udtaler sig om at
hvis det er andre end os selv så haster det ikke og da jeg selv kontaktede
tele dk og snakkede med dem sagde de det selv at
det kunne blive når de havde tid
prøve så at kontakte tele dk som ny kunde der kunne de klare det inden for
max 10 dage så hvis andre mener jeg taler usandt så prøv selv den måde og i
får syn for sagen
for det andet kan de sagtens lukke min adsl hos tele dk d 4 men de kan
sandelig ikke konvertere den til tele 2 den samme dag

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-08-03 13:38

"Kim Dane" <country.danes@tdcadsl.dk> writes:

>det kan dokumonteres på den måde at jeg har en kammerat der er montør som
>selv udtaler sig om at hvis det er andre end os selv så haster det ikke

Jeg har en kammerat, der påstår, at det er forstyrrelser i månens
overflade, der er problemet. Det må være dokumentation for, at
det hverken er Tele2s eller TDCs skyld.

>prøve så at kontakte tele dk som ny kunde der kunne de klare det inden for
>max 10 dage så hvis andre mener jeg taler usandt så prøv selv den måde og i
>får syn for sagen

Er det den samme procedure, der ligger til grund for betjeningen
i de to tilfælde? Hvad siger Tele2s kontrakt med TDC?

>for det andet kan de sagtens lukke min adsl hos tele dk d 4 men de kan
>sandelig ikke konvertere den til tele 2 den samme dag

Det er to forretningsgange, der så vidt jeg kan forstå på TDC-
folk ikke har noget med hinanden at gøre.

Mvh.
   Klaus.

Fra : S-Gupta

Dato : 01-08-03 13:42

Køb et nyt tastatur!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-08-03 14:46

> [...]
kontaktede
> tele dk og snakkede med dem sagde de det selv at

Selv hvis det var tilfældet hvad du skriver foroven, hvorfor tror du så
det er imod kontrakten mellem Tele2 og TDC?
Hvis TDC overtrådte den indgåede aftale er jeg ret sikker på at Tele2
ville gøre mere ud af det.
Jeg kender intet til den aktuelle sag, men har læst de standardaftaler
der ligger på www.itst.dk

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : martin nielsen

Dato : 01-08-03 18:51

ang. det med at tdc har monopol og politikerne skal gøre noget ved det fordi
man ikke tillader monopol i danmark.......

prøv lige engang at lave et spil hvor folk kan vinde penge ved at f.eks
udvælge 5-10 tal en gang om ugen...... så kan jeg love for at i får
tips-tjenesten på nakken....... for de har monopol på disse slags
spil....... kun fordi de giver det meste af deres overskud til foreninger
osv har de lov til at have monopol på den slags spil i Danmark.......

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-08-03 19:07

"martin nielsen" <o@o.com> writes:

>ang. det med at tdc har monopol og politikerne skal gøre noget ved det fordi
>man ikke tillader monopol i danmark.......

Der er skam mange tilladte monopoler i Danmark. Telekommunikation
er bare ikke et af dem.

I øvrigt behøver politikerne ikke gøre noget ekstra ved situationen
i telebranchen... konkurrencen trives helt fint der.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Joachim Schmeling

Dato : 01-08-03 21:28

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> [...]
>
> I øvrigt behøver politikerne ikke gøre noget ekstra ved situationen
> i telebranchen... konkurrencen trives helt fint der.

Det er klart at man ikke kan kan sige at der eksistere et monopol før det er
dokumenteret, men det samme
gælder vel for det modsatte. Så hvad er din dokumentation ?

Jeg skal ikke kunne sige hvad den tekniske defination på et monopol er men
når vi snakker
om markedsandele m.h.t. adsl så har tdc 80%. Og det tal kan man da godt
stille spørgsmålstegn ved, er
det fordi deres adsl produkter er overlegne eller hvad?
Læs iøvrigt rapporten "Telekonkurrenceredegørelsen 2003" fra IT- og
Telestyrrelsen
http://www.itst.dk/image.asp?page=image&objno=125840909 før du spreder
mere FUD i gruppen.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-08-03 22:44

"Joachim Schmeling" <schmeling@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Det er klart at man ikke kan kan sige at der eksistere et monopol før
det er
> dokumenteret, men det samme
> gælder vel for det modsatte. Så hvad er din dokumentation ?

Nu var det jo ikke Klaus der bragte argumentet på banen.
Ville du bede mig dokumentere min påstand såfremt jeg sagde at det var
noget vås at påstå at jorden er flad?

Fra : Joachim Schmeling

Dato : 01-08-03 23:24

> Ville du bede mig dokumentere min påstand såfremt jeg sagde at det var
> noget vås at påstå at jorden er flad?

hmm.....tog vist fejl af 2 indlæg i tråden beklager.
Men nej...det vil jeg garanteret ikke bede dig om.

Men du misser det centrale...netop rapporten fra itst. Set i lys af den så
er det FUD/vås at sige

"I øvrigt behøver politikerne ikke gøre noget ekstra ved situationen
i telebranchen... konkurrencen trives helt fint der."

medmindre Klaus præcisere hvad han mener med det.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-03 17:46

Joachim Schmeling skrev Lørdag den 2. august 2003 00:24 i
dk.edb.internet.udbydere:

> Set i lys af den så
> er det FUD/vås at sige

FUD?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-03 18:15

Ivar Madsen skrev:

>FUD?

Fear, Uncertainty, Doubt = Frygt, Usikkerhed, Tvivl

Det er et våben som firmaer bruger mod hinanden, primært
Microsoft mod konkurrenterne. Et eksempel som blev drøftet, men
ikke genneført: Windows 3.11 skulle komme med en advarselsboks
hvis det blev detekteret at det kørte på alternative DOS'er og
ikke MS' egen DOS.

--
Bertel

Fra : Joachim Schmeling

Dato : 02-08-03 19:58

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> ikke genneført: Windows 3.11 skulle komme med en advarselsboks
> hvis det blev detekteret at det kørte på alternative DOS'er og

jep
her er en udvidet udgave :

# dict FUD
--- [from web1913] ---
Fud \Fud\, n. [Of uncertain origin.]
1. The tail of a hare, coney, etc. [Prov. Eng. & Scot.]
--Burns.

2. Woolen waste, for mixing with mungo and shoddy.

--- [from jargon] ---
FUD /fuhd/ n. Defined by Gene Amdahl after he left IBM to found his own
company: "FUD is the fear, uncertainty, and doubt that IBM sales people
instill in the minds of potential customers who might be considering
[Amdahl] products." The idea, of course, was to persuade them to go with
safe IBM gear rather than with competitors' equipment. This implicit
coercion was traditionally accomplished by promising that Good Things
would happen to people who stuck with IBM, but Dark Shadows loomed over
the future of competitors' equipment or software. See {IBM}. After 1990
the term FUD was associated increasingly frequently with {Microsoft},
and has become generalized to refer to any kind of disinformation used
as a competitive weapon.

--- [from foldoc] ---
FUD

<jargon> /fuhd/ An acronym invented by {Gene Amdahl}

[{Jargon File}]

(1995-05-23)

--- [from vera] ---
FUD
Fear, Uncertainty, & Doubt (slang, IBM)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-08-03 07:39

"Joachim Schmeling" <schmeling@tiscali.dk> writes:

>Det er klart at man ikke kan kan sige at der eksistere et monopol før det er
>dokumenteret, men det samme
>gælder vel for det modsatte. Så hvad er din dokumentation ?

TDC har en markedsandel på 80%. Hvis TDC var et monopol, ville de
have en markedsandel på 100%.

I en situation hvor en enkelt ISP har 99,9% af markedet, har de
IKKE monopol. Monopol er defineret ved, at kun én aktør kan (eller
som oftest må) udbyde produktet. I eksemplet er der altså en anden
aktør, der har 0,1% af markedet - og så er der højst tale om et
duopol.

Med andre ord: hvis der er noget sted findes en webside fra andre
end TDC, der sælger ADSL, er al snak om monopolisme rent ævl. Om
dette sted så kun har én kunde og TDC har 1 million, er det ikke
et monopol.

>Læs iøvrigt rapporten "Telekonkurrenceredegørelsen 2003" fra IT- og
>Telestyrrelsen
>http://www.itst.dk/image.asp?page=image&objno=125840909 før du spreder
>mere FUD i gruppen.

Ehm... been there, done that. Hvilke sentenser mener du helt
specifikt gør, at der er tale om FUD?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Joachim Schmeling

Dato : 02-08-03 12:14

> Ehm... been there, done that. Hvilke sentenser mener du helt
> specifikt gør, at der er tale om FUD?

Hvis ikke du kan se det så tag tdc skyklapperne lidt til side.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-08-03 14:26

>Hvis ikke du kan se det så tag tdc skyklapperne lidt til side.

Må jeg gå ud fra, at når du ikke ønsker at fortælle det, så
passer det ikke?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Joachim Schmeling

Dato : 02-08-03 15:26

> Må jeg gå ud fra, at når du ikke ønsker at fortælle det, så
> passer det ikke?

Ja ok... så lad gå da

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-03 17:08

Joachim Schmeling skrev Fredag den 1. august 2003 22:28 i
dk.edb.internet.udbydere:

> Jeg skal ikke kunne sige hvad den tekniske defination på et monopol
> er

Et monopol er hvor kun en (virksomhed) har tilladelse til at levere en
service/vare. F.eks. har kun HT tilladelse til at køre alm.
rutebilkørsel i Storkøbenhavn. Kun DR har tilladelse til landsdækkende
radio udsendelse i hele landet. f.eks. TV3 omgår så dette monopol ved
at sende fra London via. satelit. TVDanmark2 omgår det så næsten ved
at samsende mellem flere lokalTV stationer, og er næsten
landsdækkende.

> men når vi snakker
> om markedsandele m.h.t. adsl så har tdc 80%. Og det tal kan man da
> godt stille spørgsmålstegn ved, er
> det fordi deres adsl produkter er overlegne eller hvad?

Næ, det er det ikke, for det er det ikke IMHO. Jeg ville f.eks. droppe
min fastnet telefon, og ville så have CC ADSL, men først EFTER jeg har
opsagt og ikke længer har fastnet hos TDC kan jeg bestille ADSL hos CC
pga. jeg ikke har noget ledigt kobber

Fra : Joachim Schmeling

Dato : 02-08-03 19:12

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> wrote in message
> [...]
> at sende fra London via. satelit. TVDanmark2 omgår det så næsten ved
> at samsende mellem flere lokalTV stationer, og er næsten

Det er da klart at ordet monopol lægger op til at der er tale om kun én
virksomhed, men
det er da så pisse ligegyldigt at kvæulanter skal skabe en masse
sprogforbistring omkring det når
man høre pressen og andre uinteligente folk bruge ordet om tdc og når
trådens oprindelige emne
gik på tele2's leveringstider i.f.m. adsl.

Og hvis man vil vide noget om leveringstider og konkurencen på
telekommunikations området
i det hele taget så kan man læse den konkurence redegørelse samt billag itst
har lavet.
Bla. er den af JP blevet tolket som at TDC har monopol på adsl området. Det
er nok ikke den
tolkning jeg vil give. Men den giver da en indsigt i at der er mange ting
TDC kan gøre for at tilgodese
deres egen forretning.

> [...]
> min fastnet telefon, og ville så have CC ADSL, men først EFTER jeg har
> opsagt og ikke længer har fastnet hos TDC kan jeg bestille ADSL hos CC

Ja, og hvis du går ud og kigger i din "box" er der en rimelig chance for at
der ER "fri" rå kobber.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-03 19:38

Joachim Schmeling skrev Lørdag den 2. august 2003 20:12 i
dk.edb.internet.udbydere:

> Ja, og hvis du går ud og kigger i din "box" er der en rimelig chance
> for at der ER "fri" rå kobber.

Nej, fra centralen til kælderen i den opgang jeg bor i, der er der
masser af kobber, men skal de føre kobber op til lejligheden, så vil
det tage to teknikker 3-4 timer. Det har jeg fået at vide af en af de
teknikker der har ført ekstra kobber op til andre lejligheder, pga.
der skulle ekstra kobber til hjemmearbejdsplads m.m. dengang det gik
på ISDN.

Fra : Joachim Schmeling

Dato : 02-08-03 19:52

> [...]
> teknikker der har ført ekstra kobber op til andre lejligheder, pga.
> der skulle ekstra kobber til hjemmearbejdsplads m.m. dengang det gik

hm... har ikke muligheden for delt rå kobber eller hva?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-03 20:31

Joachim Schmeling skrev Lørdag den 2. august 2003 20:51 i
dk.edb.internet.udbydere:

> hm... har ikke muligheden for delt rå kobber eller hva?

Det er der ingen der har, når man ikke vil have fastnettelefon
Så nu har jeg bestilt Webspeed, og opsagt mit fastnet+ADSL og bundet i
6 måneder, derefter vil jeg så bestille CC ADSL

Fra : KsNa

Dato : 03-08-03 10:04

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Joachim Schmeling skrev Lørdag den 2. august 2003 20:51 i
> dk.edb.internet.udbydere:

> Det er der ingen der har, når man ikke vil have fastnettelefon

Hvad skulle være fidusen med delt rå kobber være, hvis man ikke også har
fastnettelefon?

Mvh.
Kim

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-08-03 10:21

KsNa skrev Søndag den 3. august 2003 11:03 i dk.edb.internet.udbydere:

> Hvad skulle være fidusen med delt rå kobber være, hvis man ikke også har
> fastnettelefon?

Det kan jeg heller ikke regtigt se,,,

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 03-08-03 01:11

On Sat, 02 Aug 2003 18:07:46 +0200, Ivar Madsen <news-@milli.dk>
wrote:

> [...]
>min fastnet telefon, og ville så have CC ADSL, men først EFTER jeg har
>opsagt og ikke længer har fastnet hos TDC kan jeg bestille ADSL hos CC

Og når du har CC, har TDC slet ingen indtægter, der stammer fra dig?
--
Svend Olaf

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-08-03 07:48

Svend Olaf Mikkelsen skrev Søndag den 3. august 2003 02:11 i
dk.edb.internet.udbydere:

> Og når du har CC, har TDC slet ingen indtægter, der stammer fra dig?

Jov, og hvad rager det mig? Jeg har også Telmore mobil, der har TDC også en
indtægt, både på forbruget, men også når udbytte skal udbetales, og hvad rager
det mig jeg er da ligeglad.
Jeg har billiger ADSL end hos TDC, hvor jeg et tvunget til at have fastnet også,
Jeg giver typisk ~20 DKK i kvatalet for samtaler, så det er alt for dyrt i
abonnement at have,,,