Familysearch - indhold m.m.
Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 31-07-03 21:41

Som lovet kommer her et forsøg på forklaring på indholdet i Familysearch:

Generelt er Familysearch en samling af oplysninger, som familiemedlemmer
har indsendt om deres til den fælles samling, som "Genealogical Department"
under Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige forvalter.
Formålet med denne indsendelse af familieoplysninger er og har været at
forberede disse navne til udførelse af stedfortrædende arbejde i templerne,
yderligere information kan evt. læses på denne side:
http://www.familysearch.org/Eng/default.asp
hvor man så klikker på "Why family history" - se til venstre på siden.

Det siger sig selv, at nogle af disse oplysninger er nedskrevet efter
hukommelsen,
og er optegnet i 1800-tallet, hvor de amerikanske pionerer ikke lige kunne
ringe hjem for at kontrollere et årstal eller stednavn. Derfor forekommer
såvel fejl som mangler i databasen. Man kan gøre opmærksom på disse fejl
ved at skrive til Familysearch, men det er således, at det er indsenderen
af optegnelsen, som "ejer" oplysningerne, og derfor kan kun selve
indsenderen
rette oplysningerne, hvis disse skulle vise sig urigtige.

De oplysninger, som medlemmerne har indsendt om deres familiemedlemmer,
vil være at finde i "Ancestral File", hvorfra man også kan downloade
oplysninger,
både enkeltvis på personer og gruppevis med familier.
I Ancestral File kan man også få oplyst indsendernes navne og adresser,
så man selv kan henvende sig - der er dog ingen garanti for, at adresserne
er aktuelle.
Så vidt som jeg husker, kan der ikke længere indsendes til Ancestral File,
men lige pt. har jeg glemt, hvortil oplysningerne så indsendes.

Tidligere tiders indsendinger er også at finde i International Genealogical
forkortet IGI, og her kan man så ikke søge i slægtstræer, som man kan
i Ancestral File.

I IGI findes også oplysninger fra det såkaldte "uddragningsprogram", hvor
typisk pensionerede medlemmer har siddet og nedskrevet samtlige oplysninger
fra en kirkebog, og efter en anden person har kontrolleret det, er det sat
ind
i IGI. Det vil så fremgå af "Messages", sat nedenunder oplysningerne,
hvor der bliver skrevet kilden til denne oplysning, f.eks. "Extracted
records",
hvilket er uddragne oplysninger.

Der er også "Pedigree Resource File", hvilket indeholder indsendte
oplysninger
som har været udgivet på CD-rom for ganske få år siden, men som nu er blevet
overhalet indenom pga. Internettets muligheder. I Pedigree Resource File er
de indsendte oplysninger fuldstændigt som da de blev indsendte, og er ikke
på nogen måde blandede med andre.

Som det ses af forsiden på søgesiden, er der andre ting, som efterhånden er
inkluderet i Familysearch, bl.a. de amerikanske folketællinger ("Census"),
Vital Records Index, som indeholder en samling af oplysninger fra
forskellige
databaser. Disse databaser er ikke komplette.
US Social Security Death Index indeholder som navnet siger oplysninger
om dødsfald - fra det amerikanske sygesikringssystems database.

Endelig er der en hel del personer, som deler deres families oplysninger
med andre ved at benytte sig af knappen "Share", hvor man kan
indsende en GEDCOM-fil med sine oplysninger, som herefter opbevares
i Rocky Mountains i store lagerhaller - dog kan man forvente, at de også
lægges ud på nettet, så andre kan få fornøjelse af det.
For at kunne benytte sig af "Share", skal man "Sign on", altså forklare
hvem man er, og benytte et brugernavn og password, som man selv vælger.

Under "Share" er der også muligheder for at lave emaillister, hvor personer
med samme genealogiske interesser kan dele oplysninger med hinanden.

Man kan også få oplysninger om, hvilke kirkebøger, der allerede er
"uddragne", men det er en længere historie, men det er under knappen
"Library", hvor man så igen vælger "Family History Library Catalog".

I det hele taget er der så mange funktioner, det har taget mig en hel del
tid foran skærmen at lære det, jeg kan nu - så bare klø på.

For medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er der indbygget
en yderligere funktion, idet de ved "Sign on" skal opgive deres
medlemsnummer,
som de kan få oplyst i den lokale menighed, hvis de ikke har den selv.
Når de bruger denne funktion, kan de se dato og sted for de stedfortrædende
ordinancer, som har fundet sted, og dermed skrive dem ind i deres egen
computerprogram, og derved lettere få overblik over, hvad de selv har
muligheder for at gøre.

Jeg håber, at det var forklaring nok?
Ellers må I spørge.

Mvh.Bodil.

Fra : Bent Fleron

Dato : 01-08-03 00:13

Bodil Grove Christensen wrote:
> Som lovet kommer her et forsøg på forklaring på indholdet i
> Familysearch:
>
> Generelt er Familysearch en samling af oplysninger, som
> familiemedlemmer har indsendt om deres til den fælles samling,
..... <KLIP>....

Hej Bodil.
Først tak for en rigtig god forklaring. Du vil sikkert få en del
spørgsmål da det kan være svært at dække så enormt stort område som
FamilySearch nu engang er.

Og jeg har da også allerede det første spørgsmål klar
Vil der fortsat tilgå nye oplysninger fra 1800-tallets kirkebøger ?
forstået på den måde om der stadig er kirkebøger som ikke er blevet lagt
ud i databasen.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-08-03 18:32

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse news:3f29a26b$0$76055
> [...]
> Vil der fortsat tilgå nye oplysninger fra 1800-tallets kirkebøger ?
> forstået på den måde om der stadig er kirkebøger som ikke er blevet lagt

JA

Mvh. Bodil.

Fra : Bent Fleron

Dato : 01-08-03 21:29

Bodil Grove Christensen wrote:
> "Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse

> JA

Det er da et svar der vil noget, - kort og kontant. Tak for det
--
Med venlig hilsen Bent Fleron
der fortsat søger sted og dato for sin oldefars død ;-(

Fra : Hugh Watkins

Dato : 02-08-03 07:45

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote

snip

> Jeg håber, at det var forklaring nok?
> Ellers må I spørge.

Thank you Bodil very nice
may I add as an ikk LDS mellemer

There is a wonderful online catalogue of all film
better than that available at Rigsarkivet for example

mvh

Hugh

************************************************ exemplar *************

click through

http://www.familysearch.org

Family History
Library Catalog

Place Search

Place Danmark

References (Translation) Denmark

Localities in Denmark are filed in the order of the Danish alphabet; Æ, Ø, Å are filed at the end of the alphabet. Danish localities
are taken from the gazetteer, Danmark, by J. P. Trap, 948.9 E2t.

use the back button

note Germany, Preußen, Schleswig-Holstein - Census - Indexes

Schleswig-Holstein

View Title details
For a printable version click here

Title
Militärakten, 1842-1862
Authors
Hadersleben (Schleswig-Holstein). Militäramt (Main Author)
Notes
Mikrofilme aufgenommen von Manuskripten im Landesarchiv Apenrade.
Miscellaneous military records of Hadersleben district, Schleswig-Holstein..
Subjects
Germany, Preußen, Schleswig-Holstein, Hadersleben - Military records
Denmark, Haderslev - Military records
Format
Manuscript (On Film)
Language
German
Publication
Gefilmt durch The Genealogical Society of Utah, 1962
Physical
6 Mikrofilmrollen ; 35 mm.
Film Notes
Note - Location [Film]
Ergänzungsdocument (Gottorf, Anger) 1845-1846 Ergänzungsdocument (West Hadersleben)1848-1850 - VAULT INTL Film [ 40554 ]
Sage Register (Ost Hadersleben) 1848-1850 - VAULT INTL Film [ 40555 ]
Sage Register (Ost Hadersleben) 1848-1850 - VAULT INTL Film [ 40556 ]
Sage Register (Hadersleben I) 1853-1861 - VAULT INTL Film [ 40557 ]
Sage Register (Hadersleben II) 1853-1861 Sage Register (Ost Hadersleben) 1853-1858 - VAULT INTL Film [ 40558 ]
Sage Register (Aarö, Augustenburg) 1848-1850 Sage Register (Aarö) 1854-1862 - VAULT INTL Film [ 40559 ]
© 2002 Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

back to

http://www.familysearch.org/Eng/Library/FHLC/frameset_fhlc.asp
place search
København

Place search results
København
Denmark, København << amtet ?
Denmark, København, København << city ?
Kobenhavn
Denmark, Kobenhavn <<< Notes København is filed after Holbæk

Title Folketælling : København by, 1911
Authors Danmark. Rentekammeret (Main Author)

Note Location
Film
Åbenrå - Åboulevarden FHL INTL Film
268959
Ågade - Ålekistevej FHL INTL Film
268960

snipped

Fiskergade - Flensborggade FHL INTL Film
269008

Numbers 1-50 of 236 film notes.
[Next film notes]
NotesMikrofilmet fra manuskript i Rigsarkivet, København.

Census of København city in 1911.

Format Manuscript (On Film)
Language Danish
Publication Filmet for the Genealogical Society of Utah ved Arthur G. Hassø, 1962
Physical 236 mikrofilmspoler ; 35 mm.

about 86 000 or more film reels liusted

Hugh W

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-08-03 13:08

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote
>
> snip

> Thank you Bodil very nice
> may I add as an ikk LDS mellemer

Ja, alle kan lægge deres oplysninger ind,
uanset tilhørsforholdet.
På denne måde bevares de slægtshistoriske
optegnelser, som vi hver især har gået og
fiflet med.

> There is a wonderful online catalogue of all film
> better than that available at Rigsarkivet for example

Jeg skal ikke modsige dig. ))

Mvh.Bodil.

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 09-09-03 11:23

Hej Bodil,

jeg har et spørgsmål om brug af de Slægtshistoriske Centre - hvoraf det ene-
det i Søborg - ligger bare 2-300 m. nede af gaden. Heldigt.

Jeg har forstået at centret kan bestille mikrofilm og sådan hjem til brug på
centret, men udover det, hvad er der så konkret PÅ centret - sådan til
"her-og-nu" brug ? Er der fx. PC´ere med internetadgang ? Er der fx.
mulighed for at søge i andre fx. amerikanske databaser som ancestry.com ? Og
amerikanske folketællinger ? Eller er den slægtsforskning man kan lave
primært rettet bagud i tid.

Jeg er klar over at jeg kunne ringe til centret og spørge, men jeg håber
du - eller en anden - alligevel svarer her på denne side.

På forhånd tak.

Ulla Marie Wig

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f297f18$0$24635$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-09-03 22:54

"Ulla og Rasmus" <ulla_rasmus@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Og
> amerikanske folketællinger ? Eller er den slægtsforskning man kan lave

Nu sidder jeg midt i det mørke Jylland (det er kl. 12 om natten )) )
så jeg kan kun svare ud fra, hvad man plejer at have.

Der plejer at være en online PC'er - men ring dog og spørg,
eller gå de 2-300 m op ad gaden, de bider ikke!

Mvh.Bodil.

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 10-09-03 06:34

Hej Bodil
jeg var faktisk forbi i går - og nej, det bed ikke. Men der var ikke ON-Line
PC men det har vi jo herhjemme.

Ulla

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f5e4bd5$0$24686$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-09-03 07:57

> Hej Bodil
> jeg var faktisk forbi i går - og nej, det bed ikke. Men der var ikke
ON-Line
> PC men det har vi jo herhjemme.
>
> Ulla

Jamen, så blev jeg jo også klogere........det er
aldrig at foragte. Tak for det.

Mvh.Bodil.