Værdien af potteplanter
Fra : Ukendt

Dato : 31-07-03 19:39

"Mange tusind elever ville få bedre karakterer hvis der stod potteplanter
rundt om på deres skole", siger nogle forskere ifølge Londonavisen 'The
Times'.

Professor Derek Clements-Croome fra Reading University i England har
registreret at mængden af kuldioxid i nogle overfyldte og dårligt
ventilerede klasseværelser overstiger den tilrådelige mængde med mere end
500 procent. Det går ud over børnenes koncentrationsevne og hæmmer
indlæringen.

Han kalder det "sick classroom syndrome" og siger at børn i et klasseværelse
i gennemsnit sidder fem gange tættere end folk i kontorbygninger, hvor man
er bekendt med at det såkaldte "sick building syndrome" påvirker kontofolk
og deres ydeevne.

Hvilke planter kan forbedre indeklimaet?

Ifølge en undersøgelse fortaget i USA er de planter der kaldes væddeløbere,
de mest effektive. Drageblodstræ, efeu, gummitræ, fredsliljer og palmeliljer
er også meget gode til at holde luften frisk. Stueplanter reducerer
indholdet af kuldioxid ved at omdanne det til ilt.

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-08-03 09:12

"Tommy Jensen" <viborg dk(a)mail. dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og deres ydeevne.
>
> Hvilke planter kan forbedre indeklimaet?

CO2 er kun en enkelt brik i komplekset "godt indeklima".
Mht. CO2 er der ingen større forskel på planter - jo stærkere vækst -
des mere CO2 optages.
Mht. til andre faktorer som ioner, giftstoffer m.v. er der nogen forskel
på planter. Jeg har et eller andet sted en liste over de bedste, men har
den ikke lige ved hånden. Et par mener jeg er på din liste. Aspidistra
mener jeg er nævnt som en god plante.
Men med frisk luft mener der ikke udelukkende CO2-indholdet.

Per A. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 11:43

> [...]
> mener jeg er nævnt som en god plante.
> Men med frisk luft mener der ikke udelukkende CO2-indholdet.

Jeg så bare denne korte "artikel" og synes den var god, så jeg postede
den...

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-03 12:32

Tommy Jensen wrote:

> Jeg så bare denne korte "artikel" og synes den var god, så jeg postede
> den...

Lad være med det, hvis du ikke har fået tilladelse af ophavshaver. Loven
om ophavsret gælder også i nyhedsgrupperne.

Og selv hvis du havde fået lov, burde du ikke bare bringe sådan et
citat. Dette er debatgrupper, ikke en sammenskudsavis.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 17:03

> [...]
>
> Og selv hvis du havde fået lov, burde du ikke bare bringe sådan et
> citat. Dette er debatgrupper, ikke en sammenskudsavis.

For det første har jeg tilladelse til at sende disse citater ud i grupperne!

For det andet synes jeg det i højeste grad har noget med denne gruppe at
gøre! Som du siger, er det en debat gruppe, og jeg ville gerne starte lidt
snak om den stump tekst jeg sendte ud, ellers ville jeg ikke gøre det...!

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-03 17:17

Tommy Jensen wrote:

> For det første har jeg tilladelse til at sende disse citater ud i grupperne!

Det lyder utroligt, når man får lov til den slags, skal man normalt
altid angive kilden. Og uanset om man har fået det krav eller ej, så er
det god skik at angive kilden, både af hensyn til skribenten/mediet og
af hensyn til læseren.

Men det kan selvfølgelig være, at jeg læser dine indlæg forkert, at det
kun er noget af teksten du citerer, mens resten er skrevet af dig selv?

> [...]
> snak om den stump tekst jeg sendte ud, ellers ville jeg ikke gøre det...!

Så start med at skrive din egen mening, eller spørg hvad vi andre synes
om dit eller dat. Der er ikke meget oplæg til debat i dine
artikelcitater.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 23:14

> [...]
> altid angive kilden. Og uanset om man har fået det krav eller ej, så er
> det god skik at angive kilden, både af hensyn til skribenten/mediet og

Som du kan se i denne tråd, kommer citatet fra 'The Times' som er vidergivet
af et blad med navn 'Vågn op!', jeg ved ikke om du kender bladet? Men i
hvert fald så har de en spændende serie der heder "Vi betragter verden" hvor
der er en masse forskællige nyheder fra alle mulige og umulige ting. Om jeg
glemte at henvise til det i det første indlæg, beklager jeg dette meget!

> Så start med at skrive din egen mening, eller spørg hvad vi andre synes
> om dit eller dat. Der er ikke meget oplæg til debat i dine
> artikelcitater.

Jeg synes ikke rigtig jeg kunne finde noget passende at sige om mit indlæg i
første omgang, jeg synes bare det var noget meget positivt som jeg gerne
ville dele med andre! Og det var derfor jeg skrev det i gruppen.

FUT: dk.natur

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-08-03 11:01

> Lad være med det, hvis du ikke har fået tilladelse af ophavshaver. Loven
> om ophavsret gælder også i nyhedsgrupperne.

Hmm. Du er lidt gal på den Kim.
Den lov gælder ikke for citater af det omfang - og da
slet ikke når kilden nævnes.
Faktisk er det lovligt at kopiere op til vistnok op til 10%
af en bog - det benytter skolevæsenet sig af.
Der skal naturligvis betales afgift til Copy-Dan.
Det er fint at blive gjort opmærksom på artikler -
man skal naturligvis respektere relevansen i forhold
til de enkelte nyhedsgrupper.

Per A. Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-03 11:51

Per A. Hansen wrote:

> Hmm. Du er lidt gal på den Kim.

Ikke denne gang.

> Den lov gælder ikke for citater af det omfang - og da
> slet ikke når kilden nævnes.

Problemet er, at det ikke var Tommy, der havde skrevet teksten og
henvisningen til den oprindelige kilde. Teksten stammer fra Vågn op!, og
var vist afskrevet i hele sin længde. Det var altså ikke The Times'
ophavsret, jeg tænkte på, men Vågn op!s (omend jeg på det tidspunkt ikke
vidste, at citatet stammede fra Vågn op!).

> Faktisk er det lovligt at kopiere op til vistnok op til 10%
> af en bog - det benytter skolevæsenet sig af.
> Der skal naturligvis betales afgift til Copy-Dan.

Skoler er noget specielt, vi andre må godt citere uden at betale for
det. Jeg er selv journalist og har tit og ofte skamløst benyttet mig af
citatretten.

> Det er fint at blive gjort opmærksom på artikler -
> man skal naturligvis respektere relevansen i forhold
> til de enkelte nyhedsgrupper.

Enig, og så vil det hjælpe gevaldigt, hvis man lægger op til en debat i
stedet for blot at poste en artikel. Indrømmet, postningen /har/ skabt
debat, dog mest af den OT slags.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-08-03 20:22

> Jeg så bare denne korte "artikel" og synes den var god, så jeg postede
> den...

Fint nok - der er sikker mange, der med fordel kunne bruge
nogle flere planter i indemiljøet.

Per A. Hansen