"Elendigsheds" - sange (?).
Fra : Mads Breddam

Dato : 31-07-03 16:45

Ja, "elendigheds-sange" ? Nogen der kan nævne nogen sange, som handler om
ens elendighed (el. lign.) og som er af den type man spiller på sin
akustiske guitar i en depressiv periode?

Eksempler:
The Verve - Now the drugs don't work.
U2 - Wake up dead man.
Pink Floyd - Wish you were here.
Metallica - Low mans lyric, - Mama said.

Nok mest i stil med den første.

--
Mvh.:
Mads Breddam

"En side er kun god når du vender den og der bag den ligger livet, som
presser på og bringer uorden i alle bogens sider." Italo Calvino i "Ridderen
der ikke eksisterede".

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 31-07-03 17:10

Mads Breddam wrote:

> Ja, "elendigheds-sange" ? Nogen der kan nævne nogen sange, som
> handler om ens elendighed (el. lign.) og som er af den type man
> spiller på sin akustiske guitar i en depressiv periode?

Nu er jeg ikke den store musikkender men hvad med

Led Zeppelin - Babe I'm Gonna Leave You

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 31-07-03 17:57

Mads Breddam wrote:
> [...]
> U2 - Wake up dead man.
> Pink Floyd - Wish you were here.
> Metallica - Low mans lyric, - Mama said.

Ben Harper - Walk Away ... den har gjort mit humør endnu dårligere flere
gange ... og så er den nem at spille

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 31-07-03 18:21

Mads Breddam wrote:
> [...]
> U2 - Wake up dead man.
> Pink Floyd - Wish you were here.
> Metallica - Low mans lyric, - Mama said.

http://catstevens.com/discography/albums/00012.html
Hele pladen.....Og se lige et fedt cover!

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Daniel Jørgensen

Dato : 31-07-03 19:18

"Mads Breddam" <breddam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> "En side er kun god når du vender den og der bag den ligger livet, som
> presser på og bringer uorden i alle bogens sider." Italo Calvino i

Den mest sørgelige sang nogensinde:

Terry Jacks - Seasons In The Sun

- Daniel Jørgensen

Sangtekster: www.dollersmusik.1go.dk
Billeder: www.dollersfoto.1go.dk

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 31-07-03 19:33

Mads Breddam skrev:

> Ja, "elendigheds-sange" ? Nogen der kan nævne nogen sange, som handler om
> ens elendighed (el. lign.) og som er af den type man spiller på sin
> akustiske guitar i en depressiv periode?

Hüsker Dü - Hardly Getting Over It
Soundgarden - Like Suicide
Living Coloür - Nothingness
Black Sabbath - Solitude
Black Sabbath - Changes
Joni Mitchell - Both Sides Now
Richard Thompson - Calvary Cross
The Damned - Under The Floor Again
The Golden Palominos - The Haunting
Led Zeppelin - Tea For One

hvm
--
"...There ain't no life nowhere..." [¡triple negative!]
            'I Don't Live Today' - Jimi Hendrix

Fra : Steen

Dato : 31-07-03 17:50

On Thu, 31 Jul 2003 17:45:24 +0200, "Mads Breddam" <breddam@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>U2 - Wake up dead man.
>Pink Floyd - Wish you were here.
>Metallica - Low mans lyric, - Mama said.

Gasolin havde en fyr der hed Jim, de lavede en del sange om

Fra : Peter Risager

Dato : 31-07-03 20:22

> Ja, "elendigheds-sange" ? Nogen der kan nævne nogen sange, som
> handler om ens elendighed (el. lign.) og som er af den type man
> spiller på sin akustiske guitar i en depressiv periode?

Eric Clapton - Walking Blues (mener jeg er titlen)

Men ellers er blues jo generelt den slags musik du søger ;)

--
Peter Risager
"Bombing in the name of peace is like

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 31-07-03 21:09

Peter Risager skrev:

> Eric Clapton - Walking Blues (mener jeg er titlen)

Ja, men Robert Johnson er ophavsmanden.

> Men ellers er blues jo generelt den slags musik du søger ;)

Uden nogen tvivl.

hvm

Fra : Troels

Dato : 01-08-03 09:58

> Ja, "elendigheds-sange" ? Nogen der kan nævne nogen sange, som handler om
> ens elendighed (el. lign.) og som er af den type man spiller på sin
> akustiske guitar i en depressiv periode?

Ellers er der jo Gloomy sunday. Der skulle efter sigende være flere der har
begået selvmord efter at have hørt den sang....

/Troels

Fra : Queenie

Dato : 01-08-03 11:02

"Troels" skrev d. 01-08-03 09:58 dette indlæg :
> [...]
Purple Rain lol

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 17-08-03 19:17

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ellers er der jo Gloomy sunday. Der skulle efter sigende være flere der
har
> begået selvmord efter at have hørt den sang....

Hvem har lavet den originale og hvilken version kan anbefales?

Mvh.
Lars

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-08-03 22:28

http://www.phespirit.info/gloomysunday/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-08-03 12:37

Mads Breddam skrev:

> Ja, "elendigheds-sange" ? Nogen der kan nævne nogen sange,
> som handler om ens elendighed (el. lign.) og som er af den type
> man spiller på sin akustiske guitar i en depressiv periode?

Ikke en genre jeg normalt vil anbefale at "dyrke", men
jeg kommer tl at tænke på den tyske sangerinde og
harmoniumspiller "Nico" (Christa Päffgen). Hun har en
fortid i "Velvet Underground".

De to plader med hende, jeg kender, må helt klart høre
til "elendighedskategorien":
- Chelsea Girl (1967/1971)
- The End (1974)
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
"Hellere smerteligt og smukt end glad og ligegyldigt"

Fra : Peter Kaas

Dato : 01-08-03 14:28

Næsten alt med Johnny Cash...

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-08-03 13:00

"Peter Kaas" <peter_kaas@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Næsten alt med Johnny Cash...

Man kan vel sige: Næsten alt countrymusik

Fra : Filip Rasmussen

Dato : 05-08-03 14:58

En gammel traver : Tears in heaven, Clapton
Blurs "No distance left to run" fra albummet 13 er også sublimt...

- Filip

Fra : Peter G

Dato : 12-08-03 06:49

Mads Breddam skrev:

> [...]
> U2 - Wake up dead man.
> Pink Floyd - Wish you were here.
> Metallica - Low mans lyric, - Mama said.

Meget med Arab Strap. De er skotske og perfidt deprimerende. De kan få
kærlighed til at lyde som intet andet end en sølle egoistisk undskyldning
for at have lyst til at gå i seng med en anden person, et kondom som din
bedste ven, indtagelse af øl som en kemisk midlertidig udsættelse af den
smertelige erkendelsesproces der hedder kognitiv tænkning og håb som en
fortrøstningsfuld skæbnesvanger illusion før realiteterne kommer drønende
frem mod dig bagfra.

Deres liveudgave af "Girls Of Summer" er vidunderlig og meget atypisk.

Mere udtømmende liste følger senere i dag..

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål).

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 17-08-03 19:15

> [...]
> U2 - Wake up dead man.
> Pink Floyd - Wish you were here.
> Metallica - Low mans lyric, - Mama said.

REM - Losing my religion er min yndlings depri-sang
Live - Turn My Head
Næsten alt med Radiohead, men Creep og Karma Police er sgu dejlige!
Oasis - Don't Look Back in Anger
Nick Cave - Love letter er god...
Metallica - Nothing Else Matters...
Jason Wade - You Belong to me
3 doors down - here without you
Blur - You're so great
RHCP - Under the Bridge, Californication og The other side
Kashmir - In the Sand og så den lidt "aggresive" Kiss me goodbye

Alt med Coldplay er jo også rigtig stenermusik

Og et par alternative:
Joy Division - Love will tear us apart