Dominerende adfærd...
Fra : Louise Viborg

Dato : 30-07-03 20:38

Vores Golden Retriever, Baluka, som fylder 2 år om små 2 uger, er
begyndt på noget dominerende adfærd overfor vores gæster. Han tager
fat i dem med forpoterne og vil lave de der parringsbevægelser, som
jeg har fået afvide betyder at han prøver at dominere dem. Han gør det
både på børn og voksne. Vi kan slet ikke få gæster indenfor i
øjeblikket uden han skal gøre det. Os har han slet ikke forsøgt på.

Kan vi gøre noget?

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : mathilde

Dato : 30-07-03 20:40

Da min venindes gravhund gjorde det på mit ben, var hun over ham hele
tiden, lige meget hjalp det.
Da jeg selv tog ham af, og sagde et meget bestemt nej, accepterede han
det, og har ikke gjort det på mig siden.
Måske var vi bare heldige.
Han gør det mest når der er hunhunde i løbetid i kvarteret, så hans er
mest seksuelt.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 30-07-03 20:50

Hej Mathilde!
Jeg tror ikke Balukas er seksuelt betinget. Et lille barn på 6 år kan
jo ikke sætte ham på plads når han gør det. Hun stiller sig bare op og
skriger, hvilket jo er forståeligt nok.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-07-03 20:54

Ja Louise, kast den i bakken og sæt dig på den, hihi

Det er faktisk noget dine gæster skal gøre, men det er svært. Hvis den har
lært Nej, kan du stoppe den med dette ord. Og så er han jo i puberteten
først om et år er han psykisk voksen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Louise Viborg

Dato : 30-07-03 20:59

Hej Nina!
Ja, jeg tænkte nok at det havde noget med alderen at gøre. Men det er
kommet meget pludseligt, og vi har aldrig haft det "problem" med ham
før.
"Nej" er ikke nok her. Jeg skal simpelthen over og have fat i ham og
hive ham væk før han forstår hvad jeg siger.

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 30-07-03 23:42

> "Nej" er ikke nok her. Jeg skal simpelthen over og have fat i ham og
> hive ham væk før han forstår hvad jeg siger.

Hej

At nej ikke slår til kan måske skyldes at nejøvelsen ikke er indarbejdet
godtnok hos hunden ????? måske skal der trænes nejøvelser i mere udpræget
grad .. en anden mulighed kan være at hunden er understimuleret .. har du
prøvet at aflede ham med forskellige aktiveringsøvelser?? altså i samme
øjeblik han opfører sig fjollet så simpelthen at få hans opmærksomhed ved en
aktiveringsøvelse .. det er for mig meget vigtigt at man når man vil fjerne
en uønsket handling så erstatter den med en ønsket handling ... straf(at du
rusker i hunden osv) fører ikke til nogen som helst form for indlæring ..
det gør derimod positivforstærkning ... altså ros af ønsket adfærd ... En
ting du måske skulle prøve at træne er kontaktøvelser så du altid kan få
hans kontakt ... dette kan gøres på flere måder .. men kontaktøvelser er
løsningen på mange problemer vil jeg mene ...

hejhils fra Ami

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 31-07-03 16:53

On Thu, 31 Jul 2003 00:41:31 +0200, "Anne-Marie Prange"
<woopie@mail1.stofanet.dk> wrote:

>At nej ikke slår til kan måske skyldes at nejøvelsen ikke er indarbejdet
>godtnok hos hunden ????? måske skal der trænes nejøvelser i mere udpræget
>grad .

Hvis du tænker på ja/nej-øvelsen, så lærer den ikke hunden at en
handling er forbudt, men at den skal holde inde til den får besked om
at den gerne må, så det er ikke den rette metode i dette tilfælde.
Her skal hunden lære at 'nej' eller 'føj' betyder 'forbudt', den skal
altså irettesættes når den gør det forkerte, f.ex. med at holde den om
snuden og stirre den ind i øjene til den viser underkastelsessignaler,
hvis den ikke adlyder første gang.

Mvh
Søren

Fra : Louise Viborg

Dato : 31-07-03 17:36

Hej Anne!
Han ved godt hvad nej betyder og reagere også på det, med mindre det
han nu lige har gang i er mere sjovt. Fx en anden hund, eller det
dominerende adfærd han har gang i nu. Men vi træner, så det skal nok
komme
Desuden vil jeg lige sige, at jeg ikke rusker min hund Jeg tager
bare fat om hovedet på ham (ikke hårdt) og kigger ham i øjnene.

Fra : Ann K

Dato : 01-08-03 08:22

Hej Louise.
Tja - nu får du et helt vanvittigt forslag ;)
I stedet for det der nej-noget, som Baluka alligevel er ligeglad med, så
forsøg med rigtigt hundesprog...
Når han begynder at springe op og gumpe, så tag over snuden og før den blidt
mod gulvet (du kan evt tilsætte en knurren, hvis du mener det også skal
til).... Fatter han ikke budskabet, så bliver du rigtig hård! nu bruger du
nemlig ikke kun hånden, men _bider_ ham i stedet hen over snuden Biddet
skal ikke være særligt hårdt, kun en markering af dine tænder mod hans
snude... Han burde klart kunne forstå denne meddelse!
En svag trussel fra dig om at han, hvis han ikke omgående stopper med det
der gumpen, så er der større og alvorligere ting på spil... Er Baluka en
hund med sit sprog i orden, så burde du ikke få flere problemer...
Du kan også forsøge at få dine gæster til at tage Baluka over snuden - en
irettesættelse virker bedst, når den kommer fra den person, der bliver
generet af hundens adfærd
Og tag så evt børn med hen et sted, hvor du i fred og ro, kan fortælle dem
om Balukas "problem"... og hvad de kan gøre for at få ham til at stoppe...
og hvad de i hvert fald _ikke_ skal gøre (skrige op og løbe)... er underne
forberedt på situationen - og føler de at de har noget at "handle på", så
kommer det som regel også til at fungere

Mvh Ann

Fra : Louise Viborg

Dato : 01-08-03 12:13

Hej Ann!
Det lyder meget fornuftigt. Heldigvis har han ikke gjort det de sidste
par dage, men det har måske noget at gøre med at vi ikke har haft
gæster *G*
Hvad betyder det på hundesprog når man tager snuden og fører den mod
gulvet?

HHmmm...om Baluka har sit sprog iorden kan måske diskuteres lidt. Han
minder mere eller mindre som en hund der sidder fast i en meget ung
alder, og han tror alle andre hunde er hans mor eller far. Det kan
Rinnie bl.a. nikke genkendende til.

Fra : Pia J

Dato : 01-08-03 12:24

> Hvad betyder det på hundesprog når man tager snuden og fører den mod
> gulvet?
>
> HHmmm...om Baluka har sit sprog iorden kan måske diskuteres lidt.

Så siger man ikke nej, men "NEJ! SÅ er det godt!" Når hundemor endelig
opdrager på sine hvalpe, fordi de bliver for overkåde og provokerende, så er
det den måde hun gør det på. Hunden skulle gerne falde ned og føle sig lidt
overmandet - derfor skal man også slippe igen så snart man har fået den
ønskede virkning.

Fx kan jeg se det på Max, hvis jeg har brugt halti (en slags grime - han har
været slem til at trække). Når han går løs er halen i vejret og vipper
lystigt som en kattehale i spidsen. Har han halti og snor på, hænger halen
løst ned (ikke mellem benene, men et godt stykke under vandret)

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 01-08-03 12:28

Hej Pia!
Det vil jeg da prøve med Baluka. Han er meget slem til at køre sig
selv helt op. Der skal ikke mere til end at man snakker glad til ham,
så bliver han helt overkåd.
Jeg bruger også Halti til Baluka, for han kan også være slem til at
trække. Specielt hvis vi er inde i byen. Men der er hans hale helt
normal efter han har vænnet sig til den.

Fra : Pia J

Dato : 01-08-03 12:39

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message
> Hej Pia!
> Det vil jeg da prøve med Baluka. Han er meget slem til at køre sig
> selv helt op. Der skal ikke mere til end at man snakker glad til ham,

Man skal passe på med ikke at misbruge "pinning" af næsen, tror jeg. Ligesom
hvis man altid råber sine kommandoer, så holder hunden op med at høre dem,
hvis man taler normalt, de bliver ligesom "mindre værd". Pinning er en af de
groveste måde at tale til sin hund på (her udelader vi helt de der metoder
med at løfte den i nakkeskindet og kaste rundt med den, ikk?)

Pinning er mest til uartig eller "voldelig" adfærd, ikke fordi hunden er
glad (jeg har 2 magen til, av mine tæer! Max hyperventilerer bare jeg rejser
mig, for tænk hvis vi skulle noget sjovt!). Istedet har jeg fået lært dem
ordet "slut" - så ved de, de godt kan droppe det. Beder dem lægge sig, blive
der, vender ryggen til. Samtidig har jeg en bestemt håndbevægelse, som
egentlig kommer af, at jeg viser Max jeg IKKE har en tennisbold med, så han
kan godt holde op med at lege kanin på speed. Sådan begge håndflader frem
som om jeg skubber noget og vifte en gang, siger SLUT, og vender hovedet
eller hele kroppen væk. Kigger først igen, når de giver mig plads.

:Pia

Fra : Hr.Ulv Shapingsen

Dato : 01-08-03 16:12

> [...]
>både på børn og voksne. Vi kan slet ikke få gæster indenfor i
>øjeblikket uden han skal gøre det. Os har han slet ikke forsøgt på.

Jammen er det så ikke bedre at klappe ham for at vise på en positiv
måde at det er helt i orden at han bruger sit hundesprog, man må jo
ikke tage deres hundesprog fra dem det er jo så vidunderligt. Man kan
jo altid give nogle godbidder når han gør det for at vise at der er
bedre ting at lave, tror i så ikke at han vil få en positiv oplevelse
ud af det og lære at godbidder er bedre end at bolle ben ? man må da
slet ikke tage fat i ham og sige nej , puha det tager han helt sikkert
skade af psykisk, det er meget bedre med positive
shaping/trofast-metoder, kontakt eventuelt en hundepsykolog, Jeg så
engang en i tv2 der også kunne snakke med heste , hun må være god, kan
desværre ikke huske hendes navn men kan lede efter det i min okulte
adfærdssamling, desuden tror jeg slet ikke at det er dominans det gør
en hund på 2 år slet ikke, den prøver bare at sige jeg vil ud til
hunhundene, og hvis jeg ikke får lov boller jeg bare jeres ben istedet
for.

Det oplevede jeg tidt på min ulvetur med slæde på grønland sidste år,
hvor jeg rejste sammen med tygrid johanson og eifelmanden, vi har alle
skrevet bøger, på vores eget oplag, vi har desuden trænet hunde i 25år
og vi har trykt 30 bøger, desuden har vi uddannet os som
adfærdshundepsykologer hos en mand der hedder Enuk vovsun, han har
også skrevet en bog. Hvis i er interseret i at vide sandheden om ulve
og hundesprog kan jeg bare skrive en bog mere. På ulveturen oplevede
vi aldrig en ulv eller hund være dominerende bare den fik lov til at
bolle benet færdigt, så det er noget pjat at det skulle være dominans,
der er mange misforståelser og gamle meninger om dominans, jeg har
studeret mig frem til at hunde slet ikke kan være dominerende bare de
får deres vilje hele tiden. Så mit råd er giv ham masser af godbidder
imens du klapper ham og lad ham ordne benet færdigt, ligesom man jo
også går den anden vej hvis han bidder, eller klapper ham hvis han
knurer. Det gælder bare om at være positiv ellers hævner hunden sig jo
en dag og måske boller benet imens du sover og det ville jo ikke være
rart vel.

Kærlige adfærdshilsner Hr.Ulv og et ønske om en rigtig vidunderlig
weekend med masser af dejlig skøn adfærdsklikning og aktivering og
løbe på blomstreengeoplevelser. UUUUHHUUUU fra Hr.Ulv