falsk drægtighed
Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 30-07-03 10:36

Hej.

Det var mig der havde et indlæg om slim. Vil bare lige fortælle at heldigvis
så var det ikke noget alvorligt.
Den tror den skal ha hvalpe, er der nogen som ved hvor længe sådan en hun
hund kan gå rundt og tro det?
VH Vibeke

Fra : mcloud

Dato : 30-07-03 11:12

"Jacob Nordestgaard" skrev d. 30-07-03 10:36 dette indlæg :
> [...]
heldigvis
> så var det ikke noget alvorligt.
> Den tror den skal ha hvalpe, er der nogen som ved hvor længe sådan en

Vores westie har problemet i 3-4 uger når det er værst ,det kommer som
regel efter en løbetid,og alle hendes pivedyr og andet legetøj gør ud
for at være hvalpe.Hun slæber rundt i hele huset med sine ting og bygger
"rede" ,hun spiser ikke hverdag og skal hun på gaden sker det i lynets
hast.Vi har fået en næsten normal hund ud af hende ved at tage alt
hendes legetøj fra hende undtaget 1 ting,selvfølgelig får hun tyggeben
og andre ting hun kan lege med ,vi leger mere med hende end vi gjorde
før så det kan være det der holder hende fra at være mærkelig.
mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter

Dato : 30-07-03 22:19

"Jacob Nordestgaard" <jnordestgaard@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så var det ikke noget alvorligt.
> Den tror den skal ha hvalpe, er der nogen som ved hvor længe sådan en hun

Det varer normalt 2-3 uger, men tiden kan nedsættes til ca 1 uge ved hjælp
af medicin.

Selve problemet "falsk graviditet forsvinder derimod ikke, men kommer igen
ca . 5-7 uger efter hver løbetid, resten af hundens levetid. Den falske
graviditet kan optræde i forskellige styrker, hvor den kraftigste og giver
mælk i patterne. Er det tilfældet kunne det være en god ide, at få en snak
med dyrlægen, med hensyn til en sterilisation, for sygdommen kan give
yverbetændelse, livmoderbetændelse m.m., men forløber normalt uden
problemer.
En evt. operation skal aftales med dyrlægen, fordi den skal planlægges helt
nøjagtig i tidsrummet mellem løbetid ophør og falsk graviditets start, for
at give den største sandsynlighed for succes. Dermed være samtidig sagt, at
det ikke er 100% sikkert at en operation hjælper, men det er faktisk eneste
mulighed, hvis man ønsker at komme af med problemet.

Peter

PS.: Vor nu afdøde "Daisy" havde samme sygdom ca. 5 uger efter hver løbetid.
Jeg tror det startede da hun var i 6 års alderen og varede resten af hendes
liv.

Fra : Kosmonauten

Dato : 30-07-03 23:53

> [...]
> så var det ikke noget alvorligt.
> Den tror den skal ha hvalpe, er der nogen som ved hvor længe sådan en hun
Hej Vibeke.
Der er allerede givet svar på længden så det springer jeg over.
Min Laika rendte efter 1.ste løbetid ind i "falsk drægtighed", rådet fra min
dyrlæge var at fjerne ALT legetøj, aktivere hende meget og gå lange ture.
I dag er hun 3 1/2 år er netop ved at afslutte denne løbetid, 7-9-13 der har
ikke siden været optræk til fænomenet "falsk drægtighed".
Det kan udvikle sig til et stadie hvor det direkte er synd for både hund og
ejer og der vil en snak med dyrlægen nok være på sin plads.
Dog må man ikke se bort fra at "falsk drægtighed" er et levn fra hundens
aner, nemlig ulven.
Hygge
Martin & Laika