Foder til schæferhvalp (HD)
Fra : Kong Kent

Dato : 29-07-03 15:28

Hej dk.fritid.dyr.hund

Jeg får en ny lille schæferhvalp om små to uger, og vil gerne fodre den med
noget foder som giver hvalpen optimale vækstbetingelser, og som minimerer
risikoen for hofteledsdysplasi.

Vi har nemlig haft en schæfer før, som måtte aflives pga. HD , og vi vil
IKKE ret gerne selv være skyld i, at vores nye schæfer udvikler HD.

Vi er ligeglade med hvad mærke foder det er, for vi har ingen religion af
den vej. Om det hedder Eukanuba, Royal Canin eller et andet mærke er
ligegyldigt.

Bare vores schæfer får de optimale vækstbetingelser.

På forhånd tak.

mvh

Birger Jensen, 9830 Taars

Kent Kirkegaard Jensen - BJ's søn.
www.f1journal.com

Fra : Line

Dato : 29-07-03 15:51

"Kong Kent" wrote:

> Jeg får en ny lille schæferhvalp om små to uger, og vil gerne fodre den
med
> noget foder som giver hvalpen optimale vækstbetingelser, og som minimerer
> risikoen for hofteledsdysplasi.

Hejsa.

Tillykke med den snarlige "familieforøgelse"! Går I også og tripper
utålmodigt rundt og tæller dage?
Ang. foder - mon ikke du skal finde noget til store racer, fx. RC Maxi
Junior eller RC Giant Puppy? Det vigtigste mht. fodring og HD er vel, at
hunden ikke vokser for hurtigt, og det skulle denne her type foder vist
sørge for. Et mineraltilskud, fx. Vitalanimin, kan også være en udmærket
idé.

Vi har selv 2 HD-hunde (rottweilere); den yngste er kun godt et år og har
overhovedet ingen symptomer på det; den ældste, der lige er blevet 5, fik
lidt problemer, da vi flyttede til en lejlighed med stejle trapper, men han
fik lagt guld i hofterne for 1½ måned siden og har siden da opført sig som
en hvalp. Det er _herligt_ at have to træningsklare hunde igen! )

Mvh. Line

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 16:34

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote in message
> [...]
med
> noget foder som giver hvalpen optimale vækstbetingelser, og som minimerer

netop Royal Canin ville jeg ikke vælge, da det har et meget højt
proteinindhold (36% så vidt jeg husker), og det er altså ikke smart til
store racer. Min første hund voksede alt for hurtigt og fik vokseværk, så
snart vi satte proteinindholdet ned, efter besked fra dyrlægen, satte han
farten ned og benet blev bedre.

Hund nr. 2, schæferblanding, fik Eukanuba pga glukosamin/chodroitin
indholdet, som skulle være godt for leddene. Om det har noget at sige ved
jeg ikke, men hun har fine hofter og albuer. (Det har den anden i øvrigt
også - selvom hans mors albuer er helt slidt ned - fandt jeg ud af, da han
var 2 år gammel).

De rottweilerfolk jeg kender anbefaler ikke over 25% protein til tunge,
hurtigvoksende racer

:Pia

Fra : Kong Kent

Dato : 29-07-03 16:40

> [...]
> snart vi satte proteinindholdet ned, efter besked fra dyrlægen, satte han

Du anbefaler altså et hvalpefoder med et proteinindhold må maksimalt 25% ?

Har du nogle mærker/produkter du kan/vil anbefale?

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 17:54

> Du anbefaler altså et hvalpefoder med et proteinindhold må maksimalt 25% ?
>
> Har du nogle mærker/produkter du kan/vil anbefale?

Som sagt Eukanuba, Hills, Nutro, Hennes - Hills fik min ene hvalp skæl af,
men det er sikkert bare enkeltstående tilfælde.

Hennes har et ret lavt proteinindhold i deres voksenfoder - jeg har valgt
fra 5-6 måneder at blande halvt af dette i hvalpefoderet og langsomt trappe
hvalpefoderet ned. Men i de vægtangivelser som står på hvalpefoderet (samt
iagttagelse af hundens foderstand) Lakseolien i Hennes er rigtig god for
pelsen, og så er det danskproduceret og billigere. Eukanuba kan muligvis
være en hjælp til led der vokser hurtigt pga glucosamin osv. som tidligere
nævnt.

Der er også Specifik, det er dyrt og jeg kender det ikke, sælges hos
dyrlæger.

Som mathilde nævner, har jeg snakket med en del opdrættere (rottweiler) som
slet ikke giver hvalpefoder til så store hunde. Hvis hunden vokser for
hurtigt, kan ledenderne ikke følge med og når ikke at hærde, dette giver
slid som kan give gigt eller ledmus. Hunden skal nok få den størrelse den
skal have, bare i et mere jævnt mønster istedet for en kæmpe eksplosion
mellem 4-7 måneder.

Men jeg er ikke ekspert, og jeg har ikke afprøvet teorien på dusinvis af
hunde personligt. Blandt dyrlæger er der delte meninger, nogen sværger til
hvalpefoder og bilder dig ind, at hunden får helt forkert
næringssammensætning, andre siger væk med højt proteinindhold. Det er vist
ikke så mange år siden at man "opfandt" hvalpefoder, indtil da lavede
fabrikanterne kun en slags. Og der var sikkert ikke flere syge hunde
dengang.

:Pia

Fra : bettina

Dato : 30-07-03 10:20

> Du anbefaler altså et hvalpefoder med et proteinindhold må maksimalt 25% ?
>
> Har du nogle mærker/produkter du kan/vil anbefale?

Jeg blev anbefalet af opdrætteren kun at give Mocka hvalpefoder til de
første 15 kg foder var spist, derefter at gå over til "normalt" foder til
store hunde, netop for at undgå at hun voksede for hurtigt.
Hun har i dag HD A og 0 i albuer

det er selvfølgelig ikke kun foderets skyld, men jeg er sikker på det har en
effekt.
Jeg giver hende noget der hedder Mera Dog Reference, det er et tysk mærke
der minder meget om eukanuba, der er bare ris i stedet for hvede, eller også
er det omvendt...og så koster det 100,- mindre pr 15 kg.

bettina

Fra : Therese

Dato : 29-07-03 23:32

"Pia J" skrev
> [...]
> snart vi satte proteinindholdet ned, efter besked fra dyrlægen, satte han

Det er jeg ikke enig i. Royal Canin har jo netop for nyligt lavet foder til
Giant-racerne, der netop tager hensyn til dette. Vi har fodret vores Berner
med RC henholdsvis puppy og junior gennem det sidste år. Han er nu 17 mdr,
og når vi møder andre Bernere på hans alder til skuer mm er vores Bernhard
faktisk ofte den mindst udviklede, hvilket vi tager som et godt tegn. Det
skal nok komme..., det haster bare ikke

Om man så skal bruge Giant eller Maxi til schæferen er så spørgsmålet, men
man skal huske at de fleste anerkendte foderproducenter jo også udvikler på
deres produkter og ikke dømme dem udfra gamle eksempler

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Pia J

Dato : 30-07-03 06:36

> [...]
> man skal huske at de fleste anerkendte foderproducenter jo også udvikler

> deres produkter og ikke dømme dem udfra gamle eksempler

Det er Maxi, som er beregnet til schæfer (der er endda en på posen) - men
det er da muligt, der er mindre protein i Gigant, så det kunne være bedre.
Jeg har efterhånden hørt fra SÅ mange, som har større erfaring end jeg, at
for meget protein er noget rigtig møg for hurtigvoksende racer, og RC Maxi
har altså lige omkring 8% mere end de andre mærker.

Samt min erfaring med Max, som fik knoglehindebetændelse, det gik bare ALT
for stærkt fra 4½ måned. Så snart han blev sat på anden kost, fik han det
bedre.

Ellers har jeg ikke noget imod RC og bruger det til mine katte. Men skulle
jeg vælge et af de "store" mærker til en hvalp, ville det være Eukanuba.

:Pia

Fra : mathilde

Dato : 29-07-03 16:43

Vores dyrlæge anbefaler at droppe hvalpefoderet, hans holdning er uanset
mærke så vokser hunden for hurtigt.
I stedet så han helst at man fodrede med voksenfoder og så gav ½ gang
mere end normalt, så hvalpen ikke mangler vitaminer eller lign.

Dette bygger han på at foderproducenterne har lavet foderet så hvalpen
hurtigere kommer til at se ud af noget, det er det opdrætterne gerne
ser.

Jeg aner ikke om han har hold i sine meninger, og jeg har ikke
efterprøvet dem endnu.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 29-07-03 21:34

Da jeg fik min første hund, spurgte jeg om råd hos en god ven der havde haft
opdræt af schæfer og rottweiler i 15 år, og hun frarådede stærkt at give ham
Eukanuba og Hill's netop pga af han ville vokse for stærkt og derved have
større risiko for hofte/knogle-problemer. Hun anbefalede et foder der hed
"Købmandsgårdens Hundefoder", med laks i form af kød og olier. Det var der
heller ingen problemer med og han fejlede aldrig noget og fik den skønneste
pels.
Bailey (min nuværende vuf) får Nutro med lam og ris og trives i bedste
velgående så det kan stærkt anbefales! Desuden får han nu hver anden dag en
spiseske fuld solsikke- eller rapsolie oven i sin mad og hans pels er noget
så skøn :0)

Hilsen Betina

Fra : Jytte

Dato : 29-07-03 17:37

Hvis jeg var jer ville jeg spørge en erfaren schæferopdrætter hvad han vil
anbefale, evt. hvor I har købt hvalpen.

God fornøjelse med hvalpen.

Hilsen
Jytte

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 29-07-03 18:37

Jeg vil også anbefale dig at finde et hvalpefoder specielt til store
racer (fx Royal Canin det har jeg selv brugt til min Flatcoated
Retriever, de er ikke så slemme til at få HD men hun fik da også A på
hofter og 0 på albuer).

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Kimmi

Dato : 30-07-03 03:13

Hej Birger.

> Vi har nemlig haft en schæfer før, som måtte aflives pga. HD , og vi vil
> IKKE ret gerne selv være skyld i, at vores nye schæfer udvikler HD.
Det kan aldrig nogen siden bliver din/jeres skyld, HD er på sin vis ikke
noget man udvikler. Jeg personligt kender ikke noget foder der vil forhindre
HD eller for den sag skyld frembringer HD. Men jeg er helt klar over hvad du
mener med dit indlæg!
Men hvis uheldet melder sig, mener jeg blot at man ikke bør pålægge sig selv
den skyld!
Held og lykke med hvalpen
mvh/kimmi