Att Sabina - hårfarveforvirring :-/
Fra : Heidi

Dato : 29-07-03 12:17

Idag gik jeg i Matas for at købe noget hårfarve, og fik
så til min overraskelse at vide, at det IKKE kunne lade
sig gøre at farve håret lysere - der skulle affarvning til.
Det stemmer jo ikke helt overens med det jeg tidligere
har fået at vide herinde, plus at jeg bestemt mener
at jeg tidligere selv har fået farvet lyse striber i hos
en frisør.
Men det er måske kun frisører der har noget der farver,
og ikke affarver?

Håber du kan opklare forvirringen lidt

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-07-03 13:40

Heidi wrote:
> [...]
> en frisør.
> Men det er måske kun frisører der har noget der farver,

du skal IKKE stole blindt på de piger i matas*G* det er muligvis
matrialister, men jeg har altså brugt 4 år på at lære hvordan farve påvirker
håret*G*
det kan GODT lade sig gøre at lysfarve håret (med farve altså).....
mon ikke det er et spørgsmål om begrebsforvirring??
nogle kalder det lysfarvning, andre kalder det affavning og andre igen
afblegning...

> Håber du kan opklare forvirringen lidt

en lysfarvning er en farve der lysner på håret..... i kassen vil du finde en
tupe med farve og en flaske med beice, og sikkert også noget balsam til at
pleje med bagefter.....

en afblegning/affarvning indeholder et magnesium pulver(oftest i en lille
sølvpose) og en flaske beice og et plejestof...

problemet opstår først hvis du har et mørkt farvet hår du vil lysne... det
kan du ikke med en lysfarve, der skal en afblegning til.... men på et
naturhår er det altså ikke noget problem.......
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Heidi

Dato : 29-07-03 14:03

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> mon ikke det er et spørgsmål om begrebsforvirring??
> nogle kalder det lysfarvning, andre kalder det affavning og andre igen

Jeg tror også konklusionen bliver, at jeg går til en frisør og
spørger om de kan gøre det - og om jeg så evt. kan købe
den samme farve med hjem, så jeg selv kan gøre det ind
i mellem.
Tak for hjælpen igen

Fra : Maria Hansen

Dato : 31-07-03 13:14

"Sabina Hertzum" skrev

> [...]
> mon ikke det er et spørgsmål om begrebsforvirring??
> nogle kalder det lysfarvning, andre kalder det affavning og andre igen

Jeg er vist interesseret i samme slags lysning af håret som Heidi og blander
mig lige i tråden ...
Som jeg forstår det, er denne lysfarvning nemlig mere skånsom
(ikke-udtørrende) end det, jeg forstår ved afblegning, som vel er der, hvor
der er brintoverilte med i processen. Så lysfarvning indebærer altså ikke
brintoverilte, vel?

> [...]
en
> tupe med farve og en flaske med beice, og sikkert også noget balsam til at

Hvad er "beice"? Er det evt. en stavefejl? Jeg forstår det virkelig
ikke. Noget tykt eller tyndtflydende?

> en afblegning/affarvning indeholder et magnesium pulver(oftest i en lille
> sølvpose) og en flaske beice og et plejestof...

Ja, ok, det er så den "skrappe behandling", ikke?
Sabina, du kender vel ikke et konkret produkt, man bare lige kan gå ind og
bede om i en butik/hos en frisør?

Jeg ville nemlig også gerne have solreflekser i mit hår - men uden sol og
uden at ødelægge strukturen.

Håber at høre fra dig!

Knus, Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-07-03 13:45

Maria Hansen wrote:

> Jeg er vist interesseret i samme slags lysning af håret som Heidi og
> blander mig lige i tråden ...

helt ok ;)

> [...]
> der, hvor der er brintoverilte med i processen. Så lysfarvning
> indebærer altså ikke brintoverilte, vel?

ALLE farvninger indebærer brintoverilte ;)
en afblegning indebærer også magnesium som også lysner på håret......

> Hvad er "beice"? Er det evt. en stavefejl? Jeg forstår det
> virkelig ikke. Noget tykt eller tyndtflydende?

nej det er ike... beice (udtales beise) er faktisk brintoverilte i en eller
anden opløsning......
langt de fleste håndkøbs produkter har en beice der er på 6 %...
lysfarvninger har ofte en på 9%...
procenten afgører hvor meget der bliver lysnet på håret inden farven trænger
ind i håret......

6% lysner 1-2 toner'
9% lysner 2-4 toner
12% lysner 4-5 toner

de fås også i endnu lavere styrker, men så er det til skyllefarver og feks
øjenbrynsfarve......
det afhænger dog også af håret der skal behandles ;)

det kan fås i både tykt og tyndflydende varianter..... kommer ofte an på
hvilket produkt det skal blandes med....

> Ja, ok, det er så den "skrappe behandling", ikke?
> Sabina, du kender vel ikke et konkret produkt, man bare lige kan gå
> ind og bede om i en butik/hos en frisør?

jo det er den skrappe behandling ;)
jeg kan ikke lige huske hvad kassen hedder, men den er ikke ret svær at
spotte.....
kassen er blå, med et billede af en langhåret blondine med lyse striber på
( ofte tina kjær ;) )

> Jeg ville nemlig også gerne have solreflekser i mit hår - men uden
> sol og uden at ødelægge strukturen.

jeg vil hellere anbefale dig at gå ind og købe en lysfarvning i stedet for
en afblegning......
det er ret nemt at komme til at ødelægge håret med afblegning hvis man ikke
passer på...... man skal nemlig holde øje med det hele tiden.....
medmindre dit hår er farvet i forvejen.... er er du pisket til at bruge
afblegning....

> Håber at høre fra dig!

og det gjorde du så ;)

Fra : Heidi

Dato : 31-07-03 18:00

Sabina Hertzum wrote:
> Maria Hansen wrote:

[snip]

> jeg vil hellere anbefale dig at gå ind og købe en lysfarvning i
> stedet for en afblegning......

Problemet er så, efter det jeg fandt ud af i Matas, at man
åbenbart IKKE kan købe en lysfarvning der virker.
Jeg fik at vide at det højst ville friske farven op, altså
den naturlige hårfarve, men det ville ikke kunne farve
håret lysere.
Og selvom der fandtes lyse nuancer i de almindelige
hårfarvemærker, så var der i virkeligheden tale om
affarvning. Sagde de i Matas....

Så nu har jeg i stedet bestilt en tid hos en frisør til
FARVNING i morgen - jeg var dernede i dag så
hun kunne se mit hår, og det jeg selv har bleget med
den spray, og det vil så koste omkring 600 kr. pga.
hårlængden og den mængde farve der skal bruges.
Men det vil jeg så også hellere ofre end at begynde
at bruge noget "farlig(ere)" affarvning end det jeg
allerede har brugt, herhjemme.

Jeg spurgte så også om der var mulighed for at købe
noget farve med hjem, så jeg selv kunne holde det
lidt ved lige, men det kunne jeg ikke. Så det bliver
noget med en evt. "lappeløsning" en gang imellem,
som så måske ville blive ca. halvt så dyr, og så en
hel-farvning et par gange om året.
Så har man det åbenbart nemmere hvis man vil
farves mørkhåret, da man uden problemer kan
nøjes med at farve udvoksningerne derhjemme.

Men hva, hvad gør man ikke for skønheden

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-07-03 18:43

Heidi wrote:

> [...]
> håret lysere.
> Og selvom der fandtes lyse nuancer i de almindelige
> hårfarvemærker, så var der i virkeligheden tale om

ja*G* sagde de i matas..... undskyld men jeg kan ikke lade være med at grine
;)
selvom jeg ikke har stået i en salon i et par år efterhånden har jeg
efterhånden lavet _masser_ af hår herhjemme ;)
og jeg har skam også lysfarvet op til flere gange..... skal faktisk til det
igen inden så længe*G*
i matas er de altså alt for bredt uddannet til at kunne give dig en 100%
neutral og korrekt udtale om hvad de forskellige farver kan...... hvilket
også kommer kraftigt til udtryk hvis man spørger lidt specifikt ;)
ikke et ondt ord om matas..... de er sikkert søde piger, og gør det sikkert
også så godt de kan...... ;)

> [...]
> Men det vil jeg så også hellere ofre end at begynde
> at bruge noget "farlig(ere)" affarvning end det jeg

bare du er sikker på at de ikke står og propper afblegning i håret på dig ;)
du må gerne hyle op hvis de står med en blå masse og vil komme det i ;)

> [...]
> Så har man det åbenbart nemmere hvis man vil
> farves mørkhåret, da man uden problemer kan
> nøjes med at farve udvoksningerne derhjemme.

det kan man altså også godt med lysfarvninger..... altså bundfarve ;)
det er ikke mere kompliceret end med en mørk farve.... det handler i bund og
grund om at ramme den rette farve ;)
hvis farven ellers er en _hel_ farve, vil det kun kræve en bundfarve
indimellem ( med en lys ofte kun hver 6 uge eller såden... med en mørk på
lys bund er det straks værre....), og det kan gøres præcist som med en mørk
farve..... der er faktisk langt større sansynelighed for at en mørk farve
skal friskes op i længderne end en lys skal......
det er simpelt....
alle farver der kommes i håret, kræver at håret først åbnes og lysnes
lidt....... en lys farve tilføjer derfor kun nuance ( refleks) og skal den
friskes kan det ofte klares med en skyllefarve fra tid til anden.....
en mørk farve derimod tilføjer både pigment og refleks og pigmentet kan
risikere at "glide" ud af håret, og efterlade matte plamager, der kræver en
ny indfarvning........
i should know ;) jeg er naturligt blond og farver det mørkere ca hver 3 uge
;)

> Men hva, hvad gør man ikke for skønheden

det er jo det ;)
--
Knus Sabina *der både farver mig selv og andre herhjemme med farver fra
føtex, matas og hvad andre butikker der lige har dem ;) *

Fra : Heidi

Dato : 31-07-03 21:23

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> efterhånden lavet _masser_ af hår herhjemme ;)
> og jeg har skam også lysfarvet op til flere gange..... skal faktisk

Så kommer det store spørgsmål jo så - hvad er det for en
farve du bruger, og hvor får du fat i den henne? Har du
nogle forbindelser indenfor frisørverdenen?

> [...]
> lidt specifikt ;)
> ikke et ondt ord om matas..... de er sikkert søde piger, og gør det

Uden tvivl - i det mindste blev der tilkaldt en, som angiveligt
skulle have (mere) forstand på det, da jeg kom og spurgte...

> bare du er sikker på at de ikke står og propper afblegning i håret på
> dig ;) du må gerne hyle op hvis de står med en blå masse og vil komme
> det i ;)

Jeg mener jeg har gjort det klart, da jeg bestilte tid, at det skulle
være farvning, og ikke afblegning. Så jeg regner da med at de
ved hvad de gør....

> det kan man altså også godt med lysfarvninger..... altså bundfarve ;)
> det er ikke mere kompliceret end med en mørk farve.... det handler i
> bund og grund om at ramme den rette farve ;)

Så langt er jeg også med - men det hjælper bare ikke ret meget,
når jeg tilsyneladende ikke kan få fat i noget reel farve nogen
steder, men kun det de kalder afblegning.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-07-03 21:38

Heidi wrote:

> Så kommer det store spørgsmål jo så - hvad er det for en
> farve du bruger, og hvor får du fat i den henne? Har du
> nogle forbindelser indenfor frisørverdenen?

jeg har fået mig nogle kontakter ja, men handler primært min farve i føtex
og matas...... min store fordel er at jeg ved hvordan det virker, så selvom
jeg måske får købt det forkerte produkt får jeg det oftest til at virke
alligevel ;)

men nu er det ved at være lidt tid siden jeg har købt lysningsfarve sidst,
så jeg kan sæfølig ikke huske hvad mærket er og hvad farven hedder... sorry
;(

> Uden tvivl - i det mindste blev der tilkaldt en, som angiveligt
> skulle have (mere) forstand på det, da jeg kom og spurgte...

oftest ved de desværre ikke andet end det der allerede står på kassen, og
det kan alle andre jo også læse sig frem til.....
jeg har jo fordelen ved at kende kemien bag ;)

> Jeg mener jeg har gjort det klart, da jeg bestilte tid, at det skulle
> være farvning, og ikke afblegning. Så jeg regner da med at de
> ved hvad de gør....

desværre kan man ikke altid stole på det.... sørg for at gøre det klart at
dit hår skal være så sundt som overhovedet muligt når du forlader salonen
igen ;)

> Så langt er jeg også med - men det hjælper bare ikke ret meget,
> når jeg tilsyneladende ikke kan få fat i noget reel farve nogen
> steder, men kun det de kalder afblegning.

jeg skal prøve at huske at kigge på farverne næste gang jeg er i føtex, og
få skrevet ned hvad farverne hedder der er reelle lysfarvninger.... det kan
måske hjælpe lidt.....
hvis du er snu nok og beder om at din frisør skriver mærke og nummer ned på
den farve hun bruger på dig i morgen, ( altså feks: Goldwell, 9G, eller
L'oreal 9/7)
så kan jeg godt gelejde dig lidt hen i den rette retning ;)

Fra : Heidi

Dato : 31-07-03 21:59

Sabina Hertzum wrote:

> desværre kan man ikke altid stole på det.... sørg for at gøre det
> klart at dit hår skal være så sundt som overhovedet muligt når du
> forlader salonen igen ;)

Jeg har også tænkt mig at spørge endnu engang, om det nu
også er farvning hun har tænkt sig at foretage, og ikke affarvning.
Uanset hvor dum jeg så lyder, men det er sgu forvirrende det her...

> jeg skal prøve at huske at kigge på farverne næste gang jeg er i
> føtex, og få skrevet ned hvad farverne hedder der er reelle
> lysfarvninger.... det kan måske hjælpe lidt.....

Det ville uden tvivl være en stor hjælp - hvis jeg en gang kommer
til selv at skulle gøre det.

> [...]
> 9G, eller L'oreal 9/7)
> så kan jeg godt gelejde dig lidt hen i den rette retning ;)

Jeg vil helt sikkert spørge om det, hvis jeg husker det.
Tak endnu engang.

Fra : Maria Hansen

Dato : 01-08-03 09:26

> Jeg har også tænkt mig at spørge endnu engang, om det nu
> også er farvning hun har tænkt sig at foretage, og ikke affarvning.
> Uanset hvor dum jeg så lyder, men det er sgu forvirrende det her...

Jeg håber, du vil berette om din oplevelse hos frisøren, Heidi! Det er
åbenbart ikke så ligetil, at få det, man gerne vil have. Jeg venter spændt
fra sidelinien ...

Om det kunne! Please do so.

> Jeg vil helt sikkert spørge om det, hvis jeg husker det.
> Tak endnu engang.

Det håber jeg, du husker ... må jeg spørge til, hvilken hårfarve og kvalitet
du har, Heidi?

Knus, Maria

Fra : Heidi

Dato : 01-08-03 21:26

Maria Hansen wrote:

> Jeg håber, du vil berette om din oplevelse hos frisøren, Heidi! Det er
> åbenbart ikke så ligetil, at få det, man gerne vil have. Jeg venter
> spændt fra sidelinien ...

Jamen det gør jeg da gerne...

> Det håber jeg, du husker ... må jeg spørge til, hvilken hårfarve og
> kvalitet du har, Heidi?

Ja, altså jeg fik så ikke spurgt hvad produktet hed, men frisøren
fik en af de andre i salonen til at udfylde et kort hvor der stod
hvad hun havde brugt, og der sagde hun i hvert fald noget med
6%, hvilket jeg så kan forstå er noget af det mildeste.
Og da jeg helt konkret spurgte (endnu engang) om det var
en affarvning eller en farvning hun lavede, så tror jeg altså
nok hun sagde det var en meget mild affarvning.
Det var så også grunden til at man ikke kunne få lov at
få noget med hjem, da det meget nemt kunne komme til
at sidde i grimme klatter, og det vist heller ikke var godt at
få i hovedbunden.
Så er spørgsmålet om det pga. procenttallet også er
det Sabina kalder lysfarvning...

I øvrigt, Sabina, så var det lyserødt det hun puttede i håret,
og ikke blåt (så derfor protesterede jeg ikke....)

Mht. vedligeholdelsen, så fik jeg så at vide, at man evt.
kunne nøjes med at tage rødderne af det yderste lag
et par gange (altså det der er mest synligt når håret
hænger), og det ville så være lidt billigere.
Skulle hun tage hele håret igen, selvom det kun var
en lappeløsning, hvor rødderne blev klaret, så ville
det koste det samme som turen i dag - dvs. 600
kr. da det ville tage næsten den samme tid.

Jeg spurgte så også om det ville kunne lade sig
gøre at farve håret i en mørkere farve oveni
affarvningen, hvis man fik lyst til det, og det skulle
ikke være noget problem - bare der var tale om
decideret farve, og altså ikke affarvning.

Mht. min "naturlige" hårfarve (som så er lysnet lidt hjemme med
en spray), så kan du se et billede af farven her
http://www.hejdi.dk/haar.htm
Det er det eneste billede jeg har, som viser lidt
hår bagfra, så det er lidt nemmere at se farven.
Mht. typen, så er det ikke specielt tykt, er lidt
flyvsk og bliver nemt filtret i blæsevejr, bliver nemt
fedtet og har lidt naturkrøl, især i fugtigt vejr.
Håber det var beskrivelse nok

Og til Sabina, hvis du stadig læser med, så vil jeg
også stadig gerne vide hvilket mærke det er du bruger
til lysfarvning - i tilfælde af at man engang skulle få brug
for det....

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-08-03 23:11

Heidi wrote:

> [...]
> hvad hun havde brugt, og der sagde hun i hvert fald noget med
> 6%, hvilket jeg så kan forstå er noget af det mildeste.

for en lysfarvning, ja...... men hvis det _var_ en lysfarvning, lyder 6%
voldsomt lavt.... det kan dog være at hun har diagnostiseret dit hår til at
være lyst nok til at 6% ( og dermed 1-2 toners lysning) var nok ;) der er
dog også det forbehold at med lysfarvninger, der lysner selve farven også
1-2 toner på naturhår ;)

> Og da jeg helt konkret spurgte (endnu engang) om det var
> en affarvning eller en farvning hun lavede, så tror jeg altså
> nok hun sagde det var en meget mild affarvning.

det skal sikkert nok passe ;)

> [...]
> få i hovedbunden.
> Så er spørgsmålet om det pga. procenttallet også er

nej..... det er pga farveproduktet..... en lysfarvning kommer fra en tupe,
en afblegning kommer fra en dåse med pulver ;)

> I øvrigt, Sabina, så var det lyserødt det hun puttede i håret,
> og ikke blåt (så derfor protesterede jeg ikke....)

lyder som om det var helt ok så ;)
afblegning er somregel blå eller helt hvid ;)

> [...]
> en lappeløsning, hvor rødderne blev klaret, så ville
> det koste det samme som turen i dag - dvs. 600
> kr. da det ville tage næsten den samme tid.

det kan sikkert gøres billigere andre steder ;) men hvis du er tryg hvor du
kommer er det jo fint ;)

> [...]
> affarvningen, hvis man fik lyst til det, og det skulle
> ikke være noget problem - bare der var tale om
> decideret farve, og altså ikke affarvning.

det er altid nemt at farve mørkere ;) bare man forpigmenterer ;)

> [...]
> flyvsk og bliver nemt filtret i blæsevejr, bliver nemt
> fedtet og har lidt naturkrøl, især i fugtigt vejr.

efter at have set billedet, må jeg give din frisør ret i diagnosen ;) dit
hår skulle vist ikke lysnes mere end max 2 toner ;)

jeg kigger som sagt på det i morgen ;)

Fra : Maria Hansen

Dato : 01-08-03 09:22

"Sabina Hertzum" skrev:

> ALLE farvninger indebærer brintoverilte ;)
> en afblegning indebærer også magnesium som også lysner på håret......

Ok, så det er den magnesium, som er det springende punkt i forhold til, om
man vil kalde det en afblegning eller en lysfarvning. Behandlingerne kan så
i øvrigt hver for sig indeholde forskellige koncentrationer af
brintoverilte. Er det nogenlunde korrekt forstået?

> [...]

> spotte.....
> kassen er blå, med et billede af en langhåret blondine med lyse striber på

Jeps, den kender jeg fra hylderne - men jeg er netop ikke interesseret i den
skrappe tur. Så det er altså den, jeg skal undgå ...

> jeg vil hellere anbefale dig at gå ind og købe en lysfarvning i stedet for
> en afblegning......
Præcis, det jeg vil gøre! Og så kan jeg ikke lade være med at tilslutte mig
Heidis ønske om at høre, hvilke konkrete produkter, du selv anvender med
henblik på lysfarvninger. Det ville være så perfekt! Jeg er selv mellemblond
med en rødtone og vil gerne lave lidt lyst spil i håret for at give både
mere dybde og liv. Det vel i grunden typisk skandinaviske glatte, fine hår.

Igen

Knus, Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-08-03 21:11

Maria Hansen wrote:

> [...]
> Behandlingerne kan så i øvrigt hver for sig indeholde forskellige
> koncentrationer af brintoverilte. Er det nogenlunde korrekt forstået?

sådan lidt groft fortalt, ja ;)
du kan også skelne det ved at sige at en afblegning består af pulver.... og
en lysfarvning består af farve......

> Jeps, den kender jeg fra hylderne - men jeg er netop ikke
> interesseret i den skrappe tur. Så det er altså den, jeg skal undgå

yupper ;)

> [...]
> lidt lyst spil i håret for at give både mere dybde og liv. Det vel i
> grunden typisk skandinaviske glatte, fine hår.

jeg kigger lige nærmere på det i morgen;)

Fra : Maria Hansen

Dato : 01-08-03 21:18

"Sabina Hertzum" skrev;
Maria skrev:

> jeg kigger lige nærmere på det i morgen;)

Ser frem til at høre fra dig - men det var nu ikke for at jage dig ud i
lørdagsmylderet! ...

Er du der, Heidi? Hvordan gik frisørbesøget?

Knus, Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-08-03 23:12

Maria Hansen wrote:

> Ser frem til at høre fra dig - men det var nu ikke for at jage dig ud
> i lørdagsmylderet! ...

gør du ikke*G* skal alligevel ud og shoppe det sidste til housewarmingen i
morgen aften ;)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-08-03 10:54

Maria Hansen wrote:

Hej Piger.....

så har jeg fået kigget lidt på det hele ;)
og tro det eller ej, jeg fandt MANGE lysningsfarver..... jeg nævner i flæng:

- Country Colors - Sunshine Blondes
- Swarzkopf - Poly Blonde
- Garnie nutrisse - Natea og Lumia (blonde nuancer)
- Loreal - Perfect Blonde
- Excellence creme - blonde supreeme

i alle disse farver ( jeg er iøvrigt sikker på at der var flere, men det var
lige dem der stod først for) er der tale om en lysningsfarve.....
Swarzkopf har derudover den afblegning jeg omtalte tidligere, men altså også
cremefarver der lysner.....

det eneste i skal lægge mærke til er beskrivelsen på siden af kassen.....
der er somregel 3 naturfarver beskrevet, og hvad disse 3 farve bliver til
efter farvning.... der kan i så konkludere hvilken en der passer jer
bedst..... det er altså ret nemt ;)
jo mørkere håret er, jo mere "hvid/grå/kold" skal farven være, i bruger, da
det kolde hjælper til at neutralisere alt det gule og røde der naturligt er
i et mørkt hår....
og husk..... disse farver kan KUN bruges på naturhår (altså et hår der ikke
tidligere har været farvet).... de kan dog også bruges som farveopfrisker på
et lystfarvet hår, og til nye udvoksninger.....

Fra : Maria Hansen

Dato : 04-08-03 15:01

"Sabina Hertzum" remsede op:

> - Country Colors - Sunshine Blondes
> - Swarzkopf - Poly Blonde
> - Garnie nutrisse - Natea og Lumia (blonde nuancer)
> - Loreal - Perfect Blonde
> - Excellence creme - blonde supreeme

Jeg takker for listen og er så ellers på vej ud at handle. Nu skal der
resultater i håret!

Stort knus, Maria - som i øvrigt er noget mørkere i håret end Heidi. Tak for
tilbagemeldingerne til dig også!