Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Minolta SRT 101
Fra : Ukendt

Dato : 28-07-03 23:34

Hej NG!

Er der mon nogen der ved, hvornår denne model er produceret? Jeg har
fået en tilbudt men er i tvivl om den måske er for gammel til at
investere i.
Hvad er mon markedsprisen med den originale Rokkar-optik monteret? Jeg
har ikke rigtig kunnet finde noget om det på nettet.

Med venlig hilsen

Birger

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-07-03 01:17

Birger <> skrev :

>Er der mon nogen der ved, hvornår denne model er produceret? Jeg har
>fået en tilbudt men er i tvivl om den måske er for gammel til at
>investere i.

Omkring 1966/67 til midten af 1970'erne.

>Hvad er mon markedsprisen med den originale Rokkar-optik monteret? Jeg
>har ikke rigtig kunnet finde noget om det på nettet.

Med normaloptik 50/1.7 og ikke andet?

Ikke ret meget, rent samleobjekt, bl.a. kniber det med at kunne
få batteri til lysmåleren.
(Kviksølvsbatterier må ikke længere sælges).

Et par hundrede kroner i privat handel.
--
Knud

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-07-03 07:49

Tue, 29 Jul 2003 00:34:26 +0200, skrev Birger <>:

> [...]
>Hvad er mon markedsprisen med den originale Rokkar-optik monteret? Jeg
>har ikke rigtig kunnet finde noget om det på nettet.

Produktionen startede i 1966. Jeg købte i 1975 det nye SRT101b, som
formodentlig var afløseren for 101'eren.
Se evt. http://www.jwhubbers.nl/mug/mf-bodies.html

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-07-03 08:49

Kurt Hansen <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev :

>Produktionen startede i 1966. Jeg købte i 1975 det nye SRT101b, som
>formodentlig var afløseren for 101'eren.

Såvidt jeg husker er den eneste forskel på 101 og 101b at den
sidste har midterkontakt i blitzskoen.
--
Knud

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-07-03 09:01

Tue, 29 Jul 2003 09:49:28 +0200, skrev Knud Gert Ellentoft:

>Såvidt jeg husker er den eneste forskel på 101 og 101b at den
>sidste har midterkontakt i blitzskoen.

Jeg har altid luret på hvad b'et stod for, men nu ved jeg at det står
for "blitzshoe". Takker )))

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-03 15:37

Jeg har et 101 og et 101b og er egentlig meget glad for dem. De er gamle ja,
men optik er billigt i dag til sådan nogle gamle karle. Faktisk købte jeg
først en F80 for et par år siden for at have et point-and-shoot kamera konen
kunne betjene

Forskellene er:

101b har "varm sko".
101 kan vippe spejlet op.
Begge huse har et stik, mærket X, til ekstern flash, men 101 har også et
stik mærket FP. Min far fortalte mig engang (25 år siden) at FP var til
flash med "løse" engangs pærere.

Med hensyn til det med batteriet, så har jeg forsøgt mig med en udmåling af
lysmålerne i apparaterne ved at sammenligne med mit F80. Jeg brugte et
gråkort og satte min F80 zoom til 55mm. Målte lyset og gjorde det samme med
55mm objektiv på Minoltahusene. De viste det samme.... Både med kviksølv og
ikke kviksølvbatteri i. Kviksølv eller ej, så målte alle tre huse det
samme. Det kan godt være at batterierne uden kviksølv skal skiftes lidt
oftere da deres afladningskurve ikke falder så pludseligt som kviksølv.
Jeg har en formodning om at lysmålerne har en mekanisme der gør at de er
ligeglade med om de får 1,35 eller 1,5 volt, men når de nye batterier
dropper under 1,35 volt giver det sikkert problemmer. Når man laver batteri
kontrol på husene, giver viserne eksakt samme udslag på 1,35 og 1,5 volts
batterier. Jeg har nogen gange haft kritikerne af disse huse og deres
batteri problemmer under mistanke for ikke selv at have haft dem i hånden,
men bare "hørt sandheden" et eller andet sted. Benyttes de til negativ film,
er der OVERHOVEDET ikke noget problem.

Skal jeg sige noget dårligt om disse utroligt robuste huse der har været med
på havet i stormvejr og er blevet mishandlet og bulet, så er det at de er
MEGET følsomme for lys ind bagfra gennem okularet. Det er et helvede som
brillebærer at skulle løfte brillen for at kunne måle lyset med øjet HELT op
til okularet, for bagefter at skulle fokusere og den slags. Derudover er
matskiven ikke så lysstærk. Den er ca. to blænder dårligere end den på F80.

Jeg bruger stadig mine 101'ere lige så meget som mit F80. F80'eren med
negativfilm og de to andre vekslene mellem SH, dias og negativ. Da jeg har
en billig halvformørket 28-80 på mit F80, bruget 101'erne når 55/1,7 og
135/2,8 er påkrævet pga. lyset.

Hilsen
Karsten Hartmann

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-03 01:26

On Tue, 29 Jul 2003 00:34:26 +0200, Birger <> wrote:

> [...]
>Hvad er mon markedsprisen med den originale Rokkar-optik monteret? Jeg
>har ikke rigtig kunnet finde noget om det på nettet.

Tak for en serie interessante og uddybende svar. Jeg nøjes nok i
øjeblikket med min Minolta X700.

Med venlig hilsen

Birger