Kan ikke få ex HD ud :-(((
Fra : Lone Schmidt

Dato : 28-07-03 19:30

Hej Alllesammen.
Jeg har et akut problem, hjææællpp!

Når jeg vil trække min externe HD til papirkurv kommer der meddelelse om
at den stadig er i brug, selvom alle andre programmer er lukkede???
Jeg har downloaded direkte til den externe HD, og også kopieret musik
over på computer.

Nogle bud?

Hilsen den små-desperate!
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Storm

Dato : 28-07-03 20:38

"Lone Schmidt" <mailloneabso@nospamnetscape.net> skrev

> [...]
> at den stadig er i brug, selvom alle andre programmer er lukkede???
> Jeg har downloaded direkte til den externe HD, og også kopieret musik

Jeg har været ude for noget lignende.
I det tilfælde har det været en font som linkede ned til harddisken.
Da jeg fik lagt fonten rigtigt løste det problemet.
Har du prøvet om du kan logge ud?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Lone Schmidt

Dato : 28-07-03 21:39

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:
> [...]
> I det tilfælde har det været en font som linkede ned til harddisken.
> Da jeg fik lagt fonten rigtigt løste det problemet.

Hej Storm

Jeg er bange for ar genstart og log ud ,kan slette data på den eksterne
HD, så derfor har jeg ikke prøvet dette. Men gør det snart! Hvad menes
med font? og som linker sig i HD?
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 28-07-03 21:52

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Jeg er bange for ar genstart og log ud ,kan slette data på den eksterne
> HD, så derfor har jeg ikke prøvet dette. Men gør det snart! Hvad menes
> med font? og som linker sig i HD?

Det du har gemt på den eksterne løber ikke nogen steder hvis du logger
ud eller genstarter. Især ikke når du - som du skriver - har lukket alle
programmer.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 29-07-03 19:24

Hejsa

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Hvad menes
> med font? og som linker sig i HD?

Formodentlig, at fonten ligger på den eksterne disk; og at systemet
synes, at den har brug for den.

Jeg kender endnu ikke noget til OSX; men i ældre systemer kan det lade
sig gøre, hvis man bruger ATM f. eks.

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-07-03 21:10

Lone Schmidt - mailloneabso@nospamnetscape.net on 28/07/03 20:30 wrote:

> [...]
> at den stadig er i brug, selvom alle andre programmer er lukkede???
> Jeg har downloaded direkte til den externe HD, og også kopieret musik

Genstart. Det er ofte den hurtigste løsning på det problem.

--
/peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-07-03 21:55

On Mon, 28 Jul 2003 22:10:13 +0200, Peter Kiil wrote:

> Genstart. Det er ofte den hurtigste løsning på det problem.

Hvis man er nysgerrig, så burde lsof /dev/hdXn[1] dog fortælle hvilke filer
der er i brug på den pågældende diskpartition.

[1]Udskiftes med passende devicename.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-07-03 23:03

Martin Edlich - newsspam4@mail.edlich.dk on 28/07/03 22:55 wrote:

> Hvis man er nysgerrig, så burde lsof /dev/hdXn[1] dog fortælle hvilke filer
> der er i brug på den pågældende diskpartition.
>
> [1]Udskiftes med passende devicename.

Jeg har på fornemmelsen at Lone ikke er så nysgerrig

--
/peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-07-03 23:27

On Tue, 29 Jul 2003 00:02:43 +0200, Peter Kiil wrote:

> Jeg har på fornemmelsen at Lone ikke er så nysgerrig

Øv, jeg er ellers meget nysggerig, så jeg ville gerne vide hvilke filer
det er.
Det kunne være man skulle starte nogen kurser i overvindelse af
terminalskræk. Jeg forestiller mig at man starter kurset med at bide
hovedet af en kylling, og så fortsætter lidt ud af samme spor.
Eksamensopgaven er så at bide hovedet af en hest efter man har tyllet en
flaske Whisky. Man diskvalificieres naturligvis hvis man kommer til at
bide hovedet af en af de andre kursister i stedet for [note to self: husk
at opkræve kursusgebyret på forhånd].

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-07-03 08:39

> [...]
> flaske Whisky. Man diskvalificieres naturligvis hvis man kommer til at
> bide hovedet af en af de andre kursister i stedet for [note to self: husk

Hæ, hæ......
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 29-07-03 19:24

Hej Martin

> flaske Whisky. Man diskvalificieres naturligvis hvis man kommer til at
> bide hovedet af en af de andre kursister i stedet for [note to self: husk
> at opkræve kursusgebyret på forhånd].

Ovr sådan et kursus vil jeg gerne være med til at undervise i ))

Hvor i landet er det lige, at du bor?

/Seb

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-03 19:46

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Ovr sådan et kursus vil jeg gerne være med til at undervise i ))

Du ved godt at man skal demonstrere hvad der skal gøres, ikke?

Hvor stor en del af dit CV omhandler hovedafbidning af diverse
dyrearter?

> Hvor i landet er det lige, at du bor?

Åbenbart ikke på landet :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 29-07-03 20:11

Hejsa

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Du ved godt at man skal demonstrere hvad der skal gøres, ikke?

Jo jo, det klarer vi nok, eftersom det lød ret overført

> Hvor stor en del af dit CV omhandler hovedafbidning af diverse
> dyrearter?

Hmm, ikke noget Gør dit? Eller Martins mon?`

> Åbenbart ikke på landet :)

Hvorfor mon ikke det, dér er det da oplagt at finde dyr ;:_))))

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-07-03 00:13

On Tue, 29 Jul 2003 21:11:10 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Hmm, ikke noget Gør dit? Eller Martins mon?`

Ja.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-07-03 08:51

> Hmm, ikke noget Gør dit? Eller Martins mon?`

Næppe. Vi har heller ikke ligefrem stået i kø for at få lov i
modsætning til visse andre.

> Hvorfor mon ikke det, dér er det da oplagt at finde dyr ;:_))))

Nemlig. Og eftersom hun ikke lød trænet...

Hvad bliver det til med den kaffe?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 31-07-03 00:18

Hejsa

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Hvad bliver det til med den kaffe?

Jeg er frisk omkring min føs'dag, men skriv lige privat, så jeg ved,
hvem som dukker op

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-07-03 08:21

> Jeg er frisk omkring min føs'dag, men skriv lige privat, så jeg ved,
> hvem som dukker op

Ikke førend du siger hvornår du har fødselsdag. CWB skulle jo nødigt
putte kaffen på termokanden for tidligt.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 31-07-03 19:43

Hejsa

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Ikke førend du siger hvornår du har fødselsdag. CWB skulle jo nødigt
> putte kaffen på termokanden for tidligt.

Jamen jeg ville jo ikke have jer alle rendende bare sådan, derfor bad
jeg om privat mail

Fra : Lone Schmidt

Dato : 01-08-03 19:16

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Ikke førend du siger hvornår du har fødselsdag. CWB skulle jo nødigt
> putte kaffen på termokanden for tidligt.

Hvornår har du fødselsdag, og hvor bor du? ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 01-08-03 21:15

Hej Lone

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Hvornår har du fødselsdag, og hvor bor du? ;-D

Min adresse står i min .sig herunder ))

Sidst på måneden, kommer du?

Måske skulle jeg lave et spevielt mac-komsamme-fø'sdags-arrangement??

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-07-03 00:11

On Tue, 29 Jul 2003 20:24:18 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Ovr sådan et kursus vil jeg gerne være med til at undervise i ))

Det må så blive i en fillial. Der kræves nok nogen småjusteringer af
kursus-materialet, da et svin vist nok ikke er det samme på begge sider af
bæltet.

> Hvor i landet er det lige, at du bor?

Hundige.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 31-07-03 00:18

Hejsa

> Det må så blive i en fillial. Der kræves nok nogen småjusteringer af
> kursus-materialet, da et svin vist nok ikke er det samme på begge sider af
> bæltet.

Ah hva' Mener du øst/vest eller nord/syd, i sidste tilf, skal vi vel
skifte gruppe )))

> Hundige.

Nå ja, jeg er da fra Hellerup.

/Seb3
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-03 01:13

On Thu, 31 Jul 2003 01:18:21 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Ah hva' Mener du øst/vest eller nord/syd, i sidste tilf, skal vi vel
> skifte gruppe )))

Det var øst/vest jeg tænkte på, men jeg kan godt se at udsagnet også
gælder for nord/syd.

> Nå ja, jeg er da fra Hellerup.

Da ikke lige nu.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-07-03 23:13

> Øv, jeg er ellers meget nysggerig, så jeg ville gerne vide hvilke filer
> det er.

Dét véd vi. For det kan være med til at indsnævre problemet for
klonfliktløserne her i gruppen.

> [...]
> flaske Whisky. Man diskvalificieres naturligvis hvis man kommer til at
> bide hovedet af en af de andre kursister i stedet for [note to self: husk

Det lyder rigtig godt. Måske kan det afholdes på vores
fælles-sammenkomst? Den vi har talt om i årevis!?
Den med øl i Willys baghave, institutkaffe (lunken), bakskuld og meget,
meget mere.

Hovedafbidning? Jeg bryder mig ikke meget om starten - for jeg er
kylling, hvad terminalen angår. Det er de andre potentielle
kursusdeltagere vel også? Opfordrer du til kanibalisme? Ikke i denne her
gruppe, tak - der findes andre ng'er, hvor de hovedløse bider hovedet af
hinanden og/eller sig selv .... nå, nej, det er vel sådan set ikke
muligt, eller .... ?

Jeg vil også være diskvalificeret til at fortsætte i rækken med
hovedafbidning. Desværre.
1) jeg har ikke lyst til at sikre min tandlæges mange ferier.
2) mit gab er ikke så stort som Kim Larsens (undskyld, Kim Larsen)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-07-03 00:19

On Wed, 30 Jul 2003 00:12:51 +0200, Mich. Ottosen wrote:

> Dét véd vi. For det kan være med til at indsnævre problemet for
> klonfliktløserne her i gruppen.

Nemmerlig.

> Det lyder rigtig godt. Måske kan det afholdes på vores
> fælles-sammenkomst? Den vi har talt om i årevis!?
> Den med øl i Willys baghave, institutkaffe (lunken), bakskuld og meget,
> meget mere.

Ja, der passer kursus-programmet jo meget godt sammen med de andre
aktiviteter.

> Hovedafbidning? Jeg bryder mig ikke meget om starten - for jeg er
> kylling, hvad terminalen angår.

Man kender først rigtigt sig selv når man ved hvordan man smager.

> [...]
> hovedafbidning. Desværre.
> 1) jeg har ikke lyst til at sikre min tandlæges mange ferier.

Jo flere ferier tandlægen er på desto bedre. Husk på, at når tandlægen er
på ferie, kan det ikke bore i dine tænder. Meget apropos: Et æble om dagen
holder lægen fra døren. Et hvidløg gør det samme for tandlæger.

> 2) mit gab er ikke så stort som Kim Larsens (undskyld, Kim Larsen)

Det er tilladt at gnave - bare ikke i Whiskyen.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-07-03 00:41

> Nemmerlig.

Håber så at den oprindelige spørger læser med. Så kan vi eventuelt komm
etilbage på sporet?

<snip> men vi fortsætter da OT

> Man kender først rigtigt sig selv når man ved hvordan man smager.

Nu holdt jeg jo op med at sutte på tommelfingeren for en del år siden.
Så smagen er ikke i frisk erindring.

En far til multiple unger i flok (som dig) må vel gentage budskabet en
hel del gange: "Hold så op med at sutte på den tommelfinger" ? Eller er
det Hundigske hjem overbevist om det fortrinlige i bakteriers medvirken
til fremme af immunforsvaret?
Er det lige som det med at ungerne skal lære omgangen med computervira:
jo flere du har fået, søn, jo bedre lærer du det?

> Jo flere ferier tandlægen er på desto bedre. Husk på, at når tandlægen er
> på ferie, kan det

"det"? min tandsmed er ikke et væsen. Han er desværre af en fysisk
realitet ligesom hans bor og maskiner ....

>ikke bore i dine tænder. Meget apropos: Et æble om dagen
> holder lægen fra døren. Et hvidløg gør det samme for tandlæger.

Dér tager du ganske alvorligt fejl. Min tandlæge er vist ikke nogen
vampyr og han har oplevet min kogekunst, så når jeg er i stolen i hans
klinik og emmer af hvidløg, spørger han bare lystent til opskriften på
det jeg har fået aftenen før

> Det er tilladt at gnave - bare ikke i Whiskyen.

Mener du din egen whisky (som jeg ikke har sendt endnu! Du havde jo ikke
den printplade - remember?) eller Kims whisky?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-03 01:24

On Thu, 31 Jul 2003 01:40:33 +0200, Mich. Ottosen wrote:

> Håber så at den oprindelige spørger læser med. Så kan vi eventuelt komm
> etilbage på sporet?

Det kan være at al det OT-snak et eller andet kvaj har fyldt tråden op med
har skræmt hende væk.

> <snip> men vi fortsætter da OT

> Nu holdt jeg jo op med at sutte på tommelfingeren for en del år siden.
> Så smagen er ikke i frisk erindring.

Det er i den forbindelse ikke nok at sutte, du skal skam tage en bid. Og
nej, neglebideri tæller ikke.

> [...]
> hel del gange: "Hold så op med at sutte på den tommelfinger" ? Eller er
> det Hundigske hjem overbevist om det fortrinlige i bakteriers medvirken

De er endnu ikke i en alder hvor den slags henstillinger er relevante, og
den ældste af dem har heller ikke tendenserne. De to sidste sutter på alt
hvad der kommer i nærheden af munden, og de virker overhovedet ikke
bekymrede over hvad man fortæller dem. Sætninger som fx "sov nu for
helvede unge" lader dem helt upåvirkede.

> Er det lige som det med at ungerne skal lære omgangen med computervira:
> jo flere du har fået, søn, jo bedre lærer du det?

Jeg håber naturligvis på at opdrage dem så fornuftigt at computervira ikke
kommer til at være noget de sådan lige støder på.

> "det"? min tandsmed er ikke et væsen. Han er desværre af en fysisk
> realitet ligesom hans bor og maskiner ....

Tandlæger er bestemt væsener, men ligesom kvinder er de af en helt anden
race.

> Dér tager du ganske alvorligt fejl. Min tandlæge er vist ikke nogen
> vampyr

Du har ikke fået nogen regninger af det?

> og han har oplevet min kogekunst, så når jeg er i stolen i hans
> klinik og emmer af hvidløg, spørger han bare lystent til opskriften på
> det jeg har fået aftenen før

Nej det var smart, den teknik må jeg prøve. Min tandlæge er godt nok et
nydeligt eksemplar af hunkønsracen, men ved næste exorbitante regning
inviterer jeg sgu hende på middag og håber at dødsboet glemmer regningen.

> Mener du din egen whisky (som jeg ikke har sendt endnu! Du havde jo ikke
> den printplade - remember?) eller Kims whisky?

Man skal naturligvis selv medbringe sit kursusmateriale. Hvis det så er
over standard, udskifter jeg det, som det rare menneske jeg er, til et
mere velegnet produkt til tylleri.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 01-08-03 18:29

> [...]
>
> Man skal naturligvis selv medbringe sit kursusmateriale. Hvis det så er
> over standard, udskifter jeg det, som det rare menneske jeg er, til et

Jeg er her endnu, endog lidt forsinket )
Herlig dialog, som jeg ikke fatter meget af, andet end at jeg har
medlidenhed med tandlægerne!!
Jeg ser heller ikke tandlægen som andet end skræk og rædsel, men selv
dér er der gradbøjninger! Jeg har den absolut sødeste tandlæge, hun er
så fleksibel, rar, forstående, at det "går som en leg",har iøvrigt
aftale om at hun skal ordne mig når det bliver plejehjems-tid!!
Hendes far, også tandlæge, kører i en alder af snart 80 stadig rundt og
ordner sine aldrende kunder på stedet!! Charlotte Trolle (vist omkr.40
år) praktiserer i Gentofte hvis interesse

Men , ja kære macnørder, indlægget er vist blevet afsporet en smule!!

Back to Mac, problemet blev delvis løst med Trash It. Dog er der en HD
som er blevet tilbage, den kan T.I. ikke klare, men jeg har heller ikke
kigget den efer i sømmen for låste filer.

Når jeg skriver et indlæg, er det overvældende hvor hjælpsomme Mac-folks
er, det er en evig kilde til glæde, men jeg vil så gerne have en
"kort" forklaring på "årsagen". Hvis jeg forstår årsagen til problemet,
så forstår jeg også problemløsningen og dermed "helheden" .
Derfor : Hvad betyder meldingen: Disken kan ikke "smides" ud, den er i
brug?
Det til trods at alle programmer er lukkede? Hvor er den eksterne
"koblet på", uden at jeg ved det?
Glæder mig vildt at høre fra Jer!
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-08-03 19:47

On Fri, 01 Aug 2003 19:29:18 +0200, Lone Schmidt wrote:

> Jeg er her endnu, endog lidt forsinket )
> Herlig dialog, som jeg ikke fatter meget af, andet end at jeg har
> medlidenhed med tandlægerne!!

Det er vist det der kaldes Stockholm-syndromet.

> Hendes far, også tandlæge, kører i en alder af snart 80 stadig rundt og
> ordner sine aldrende kunder på stedet!! Charlotte Trolle (vist omkr.40
> år) praktiserer i Gentofte hvis interesse

Nøøøj, spam...

> Men , ja kære macnørder, indlægget er vist blevet afsporet en smule!!

En smule??? Nej nu! Her har man siddet i sit ansigts fodsved og forsøgt at
slå rekorden for OT, og så kalder du det en smule?

> [...]
> så forstår jeg også problemløsningen og dermed "helheden" .
> Derfor : Hvad betyder meldingen: Disken kan ikke "smides" ud, den er i

At der er noget på disken der er i brug. Det er ikke alt der foregår i en
computer, der er lige til at se med det blotte øje. Hvis du åbner
terminalen og skriver "top" i den, vil du blive noget overrasket over alle
de småsysler den har gang i.

> Det til trods at alle programmer er lukkede? Hvor er den eksterne
> "koblet på", uden at jeg ved det?
> Glæder mig vildt at høre fra Jer!

Hvis vi kan få nogen til at fortælle hvad den eksterne disk har for
device-navn, eller nogen kan huske kommandoen til at fortælle det, så
har jeg givet resten af opskriften.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 01-08-03 21:15

Hejsa

> Hvis vi kan få nogen til at fortælle hvad den eksterne disk har for
> device-navn, eller nogen kan huske kommandoen til at fortælle det, så
> har jeg givet resten af opskriften.

Må jeg anbefale "Unix in a nuttshell" "Unix System administration
handbook", af Nemeth et al. som gode reference-bøger?

Prøv ls -al /dev [lister alle devices og så står diskene sikkert under
hd... {=harddisk} eller sd {=scsidisk}

Ahh man kunne også bruge

ls -al /mnt {lister alkle mountede dimser ,_}

Det kunne også være en mulighed at læse fstab-filen

f. eks. more /etc/fstab {hvis nu altså fstab ligger under /etc, ellers
prøv

man fstab {så afslører man-siden vel, hvor filen er?}

Kunne man evt prøve med [æble]-I på den pågældene disk i Finder???

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 00:28

On Fri, 01 Aug 2003 22:15:23 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> [...]
> handbook", af Nemeth et al. som gode reference-bøger?
>
> Prøv ls -al /dev [lister alle devices og så står diskene sikkert under

Prøv det, prøv det. Du glemmer forøvrigt at det er en ekstern disk,
sikkert tilsluttet via USB eller FireWire.

> Ahh man kunne også bruge
>
> ls -al /mnt {lister alkle mountede dimser ,_}

Næh den gør ej. Den lister hvad der er af foldere i /mnt. Man kunne prøve
med /Volumes i stedet for, men jeg tvivler stærkt på at den viser devicenavnet.

> Det kunne også være en mulighed at læse fstab-filen

Ja, det er bare ikke altid man kan få noget fornuftigt ud af den. Så vidt
jeg husker bruger OS X heller ikke fstab til noget.

> Kunne man evt prøve med [æble]-I på den pågældene disk i Finder???

Det ville være smart hvis man kunne det. Kan man det?

Ellers kan man også fyre en disktool -y af i terminalen og poste output
her.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-08-03 16:25

Hej Martin

> Prøv det, prøv det. Du glemmer forøvrigt at det er en ekstern disk,
> sikkert tilsluttet via USB eller FireWire.

Øv du håner mig Det er altså bare forsigtige gæt fra min side med
erfaring fra LInux, og jeg har kuin været tæt på OSX i ca 10 min. et par
gange.

> Næh den gør ej. Den lister hvad der er af foldere i /mnt. Man kunne prøve
> med /Volumes i stedet for, men jeg tvivler stærkt på at den viser
> devicenavnet.

Den skulle gerne liste ALT i den mappe, jeg tænkte, at de mountede
dimser havde en indgang. Nå nej selvf ikke nødvendigvis der, ok, jeg
bøjer mig.

> Ja, det er bare ikke altid man kan få noget fornuftigt ud af den. Så vidt
> jeg husker bruger OS X heller ikke fstab til noget.

Nå ja så beklager jeg.

> Det ville være smart hvis man kunne det. Kan man det?

Aner det ikke, jeg vil snart have en OSX'er

> Ellers kan man også fyre en disktool -y af i terminalen og poste output
> her.

Aha, den kendte jeg ikke.

/Seb

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 17:06

On Sat, 02 Aug 2003 17:25:18 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Øv du håner mig

Det er en rygmarvsreaktion når jeg bliver foreslået at læse en bog
Nåhja, og så det at når man lister indholdet i /dev, så får man et par
hundrede linje i terminalen.

> Det er altså bare forsigtige gæt fra min side med
> erfaring fra LInux, og jeg har kuin været tæt på OSX i ca 10 min. et par
> gange.

Ok, min fejl, jeg troede at du befandt dig trygt på platformen.

> Den skulle gerne liste ALT i den mappe, jeg tænkte, at de mountede
> dimser havde en indgang. Nå nej selvf ikke nødvendigvis der, ok, jeg
> bøjer mig.

Når man mounter en disk, så mounter man den til et directory. Det er
derfor kommandoen ser sådan ud: mount -t type device dir. I /mnt ligger
der så som standard et par directories som fx floppy og cdrom, men man kan
skam mounte dem til hviket som helst directory man har lyst til. Det er
dog bedst hvis dette directory er tomt.
Men, når man lister hvad der ligger i /mnt, får man altså bare en liste
over indholdet i /mnt. Min ser sådan ud og jeg har hverken noget i
diskettedrev eller cd-drev:

[root@martin lib]# ls -al /mnt
totalt 12
drwxr-xr-x 5 root root 4096 jul 29 15:06 ./
drwxr-xr-x 21 root root 4096 aug 1 02:36 ../
drwxrwxrwx 1 root root 0 aug 1 02:36 cdrom/
drwxrwxrwx 1 root root 0 aug 1 02:36 floppy/
drwxrwxrwx 6 root martin 4096 jul 30 21:21 hdc1/

> Aner det ikke, jeg vil snart have en OSX'er

Så må en anden jo svare.

> Aha, den kendte jeg ikke.

Det var den jeg ikke lige kunne huske. Det er et meget nyttigt værktøj til
OS X, der svjv ikke findes på andre platforme.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-08-03 18:28

Hejsa

> Ok, min fejl, jeg troede at du befandt dig trygt på platformen.

Gid jeg gjorde. Men jeg har med held foreslået linuix-løsninger andre
gange, så jeg vovede et øje igen - med alvorlige følger, ser jeg ;m-()))

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 19:23

On Sat, 02 Aug 2003 19:28:23 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Gid jeg gjorde. Men jeg har med held foreslået linuix-løsninger andre
> gange, så jeg vovede et øje igen - med alvorlige følger, ser jeg ;m-()))

Nåja, du må vel hellere læse en bog til så
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-08-03 22:32

Hejsa

> Nåja, du må vel hellere læse en bog til så

Nogen speciel du vil anbefale? Eller skal jeg holde mig til børnenes ,-)

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-08-03 00:04

On Sat, 02 Aug 2003 23:32:26 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Nogen speciel du vil anbefale? Eller skal jeg holde mig til børnenes ,-)

Du siger bare til når du er færdig med alle man-siderne, så skal jeg nok
komme med nogen flere forslag.

Er Dyhr et meget almindeligt navn?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 03-08-03 14:02

Hejsa

> Du siger bare til når du er færdig med alle man-siderne, så skal jeg nok
> komme med nogen flere forslag.

OK, tak, skal lige have X installeret først, og den i CD-pakke jeg har
med v. 10.2 er den første insatll-disk ødelagt af ridser og knæk ;-(

> Er Dyhr et meget almindeligt navn?

Ikke specielt, vi er dog en del, jeg tror nok, at de mange, er i familie
med mig lidt langt ude, men har ikke fået tjekket det (ca 3*tip)
forgrening. Tjek evt min hjemmside.

Hva' da'

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-08-03 19:22

On Sun, 03 Aug 2003 15:01:54 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> OK, tak, skal lige have X installeret først, og den i CD-pakke jeg har
> med v. 10.2 er den første insatll-disk ødelagt af ridser og knæk ;-(

Der findes sådan nogen dimser der er beregnet til at stille under
ølglassene. Brug dem i stedet for dine OS X CD'ere.

> Ikke specielt, vi er dog en del, jeg tror nok, at de mange, er i familie
> med mig lidt langt ude, men har ikke fået tjekket det (ca 3*tip)
> forgrening. Tjek evt min hjemmside.
>
> Hva' da'

Jeg havde en lærer på ingeniørstudiet der hed sådan. Mægtigt kompetent og
flink fyr.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 03-08-03 19:43

Hejsa

> Der findes sådan nogen dimser der er beregnet til at stille under
> ølglassene. Brug dem i stedet for dine OS X CD'ere.

Tak dem kender jeg godt - jeg ved ikke, hvad den har været brugt til,
jeg fik dem; men det var måske derfor ,-(

> Jeg havde en lærer på ingeniørstudiet der hed sådan. Mægtigt kompetent og
> flink fyr.

Aha, hvad hedder han mere end Dyhr, og hvor bor han?

/Seb

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-08-03 22:05

On Sun, 03 Aug 2003 20:43:22 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Tak dem kender jeg godt - jeg ved ikke, hvad den har været brugt til,
> jeg fik dem; men det var måske derfor ,-(

Lyder som et Homer Simpson citat.

> Aha, hvad hedder han mere end Dyhr, og hvor bor han?

Så vidt jeg husker hed han Jørgen, men han hed aldrig andet end Dyhr. Jeg
ved ikke hvor han bor, men hans arbejdsplads er i Ballerup.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 03-08-03 23:07

Hejsa

> Så vidt jeg husker hed han Jørgen, men han hed aldrig andet end Dyhr. Jeg
> ved ikke hvor han bor, men hans arbejdsplads er i Ballerup.

Det siger mig ikke noget umiddelbart.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-08-03 23:14

On Mon, 04 Aug 2003 00:07:26 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Det siger mig ikke noget umiddelbart.

Ok, du ville ellers godt kunne være stolt af at kende ham
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-08-03 11:50

Hejsa

> Ok, du ville ellers godt kunne være stolt af at kende ham

Jamen jeg vil da gerne kende ham....

Jeg håber på at kunne "bevise" at alle Dyhr'er er i familie med
hinanden, så hjælp modtages gerne.

/Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-08-03 16:43

On Mon, 04 Aug 2003 12:49:57 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Jamen jeg vil da gerne kende ham....
>
> Jeg håber på at kunne "bevise" at alle Dyhr'er er i familie med
> hinanden, så hjælp modtages gerne.

Nu kiggede jeg lige lidt efter, og der er jo over tusinde Dyhr i
forskellige kombinationer.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-08-03 17:19

> Nu kiggede jeg lige lidt efter, og der er jo over tusinde Dyhr i
> forskellige kombinationer.

Får I styr på stamtræet?! ;-D
Jeg kendte nogle som hed Dyhre, da jeg var lille!!
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 05-08-03 22:34

Hej Lone

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Får I styr på stamtræet?! ;-D

Vist ikke pt

> Jeg kendte nogle som hed Dyhre, da jeg var lille!!

Jamen _dem_, tror jeg ikke, at jeg er i familie med.

/S

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-08-03 19:11

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Lone

> Vist ikke pt

> Jamen _dem_, tror jeg ikke, at jeg er i familie med.
>
> /S
Hvad er rekorden i OT?
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 08-08-03 22:31

Hej Lone

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Hvad er rekorden i OT?
> -

Aner det ikke. Skal vi prøve at "slå" den? :

Fra : Lone Schmidt

Dato : 09-08-03 09:49

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Lone

> Aner det ikke. Skal vi prøve at "slå" den? :
>
> /Seb

Det troede jeg at I var i gang med! Jeg kommenterede på et tidspunkt at
tråden var smuttet,(vistnok ved tandlægen!) og fik af vide at der blev
arbejdet hårdt for at lave en lang OTér, men vidste ikke hvad det var.
I fører an, og så skal jeg nok komme med mine bidrag når jeg kan!
Det kan være at "Far til fem" kender rekorden! )
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-08-03 13:29

Hej Seb

Hvad har den stakkel dog gjort, siden den skal have bank..?

> Aner det ikke. Skal vi prøve at "slå" den? :

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 09-08-03 18:56

Hejsa

> Hej Seb
>
> Hvad har den stakkel dog gjort, siden den skal have bank..?

Det er Brian, der skal have bank, nå nej, det var Brian, der ringede til
radioen i gamle dage og lovede bank _:,)

/Seb

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-08-03 04:57

Hej Seb

- Ikke for at blande mig i jeres indbyrdes 'familieopgør', men kan han evt.
have smidt et 'sen' navn ud? - En af mine gamle klassekammerater hed Dyhr
Kristensen. - Han havde en storebror, der læste til ingeniør, hvis jeg ikke
husker helt galt...

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-08-03 12:28

Hej Erik

> [...]
> Kristensen. - Han havde en storebror, der læste til ingeniør, hvis jeg ikke

Det er ikke noget opgør, jeg vil gerne have _hele_ familiens aner
beskrevet ;_)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-08-03 03:46

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> ls -al /mnt {lister alkle mountede dimser ,_}

Det er "mount" du skal bruge her. Der er ingen garanti for at ting
havner under "/mnt".

De forskellige "/sbin/mount_filsystem" kommandoer kan bruges istedet
for Aeble-K i Finderen. Specielt mount_ftp og mount_webdav (protokol
til at tilgaa en webservers filer via http) er interessant for det kan
Linux altsaa ikke finde ud af.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lone Schmidt

Dato : 02-08-03 08:15

> [...]

> for Aeble-K i Finderen. Specielt mount_ftp og mount_webdav (protokol
> til at tilgaa en webservers filer via http) er interessant for det kan

Brabrand....... det er ikke lige på de kanter jeg slår mine folder!

Der blev skrevet, at der ikke skete noget ved at genstarte med den
externe tilsluttet med usb (troede at det svarede til at flå stikket ud
uden papirkurv). Det "løser" problemet.

Hvad er OT?
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-08-03 16:25

Hej

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Brabrand....... det er ikke lige på de kanter jeg slår mine folder!

Nå.

> Der blev skrevet, at der ikke skete noget ved at genstarte med den
> externe tilsluttet med usb (troede at det svarede til at flå stikket ud
> uden papirkurv). Det "løser" problemet.
>
> Hvad er OT?

Off topic dvs uden relation til det angivne emne.

S/eb