Problem med piller
Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 28-07-03 12:27

Hej NG.

Jeg har et spøjst - men ikke desto mindre irriterende - problem, jeg håber I
kan hjælpe med. Jeg kan ikke sluge piller. Det er fuldstændigt umuligt at gå
dem ned. Jeg har prøvet en masse forskellige råd... "tag dem med lidt
vand"..."tag dem med lidt tygget mad".. osv, men så snart jeg skal til at
lave synkebevægelsen ryger de op igen. Den største pille jeg har kunnet tage
var en koffeinpille, og sådan en er ikke ret stor.

Nu skal jeg så tage noget penicilin, og lægen har givet mig nogle kapsler,
hvor indholdet godt må drysses ud og spises. Jeg er ellers ikke den sarte
type mht. smag, men de er godt nok ekstreme. 2/3 pille i ½ liter yoghurt tog
en halv time at klemme ned med megen bøvl for at holde opkastningerne
tilbage.

Eftersom jeg skal tage disse piller 4 gange om dagen i 3 uger, er jeg jo
nødt til at finde en holdbar løsning. Er der mon nogen, der har haft samme
problemer og som ligger inde med det helt rigtige tip?

Mvh

Anders

Fra : hasselbalch

Dato : 28-07-03 13:21

"Anders Hagstrøm" skrev d. 28-07-03 12:27 dette indlæg :
> [...]
>
> Mvh
>
> Anders
>
> jeg har et tip! du skal lægge pillen så langt tilbage på tungen som
muligt,du må ikke lukke munden sammen om pillen,så snart den bliver våd
og klistret i munden bliver det svært. når du har lagt pillen ind,
koncentrerer du dig om, at lade som om der ikke er nogen pille og
drikker vandet som du ville gøre uden pille. efter nogle få gange, kan
du bare det der!

hilsen hasselbalch

http://www.kandu.dk/

Fra : Helle

Dato : 28-07-03 14:41

> [...]
> nødt til at finde en holdbar løsning. Er der mon nogen, der har haft samme
> problemer og som ligger inde med det helt rigtige tip?

Åh hvor jeg kender det! Jeg følte mig SÅ dum og som en hypokonder indtil jeg
læste dit indlæg - ingen har ellers før kunne forstå mig og mit problem med
at sluge piller. I mit tilfælde tror jeg det er noget psykisk - at kroppen
stritter i mod på en eller anden måde. Jeg kan stå med pillen i munden i
laaaaang tid og er så anspændt i halsen at jeg simpelthen ikke kan sluge
pillen! Selv små piller kan være et problem.
Jeg gør dét at jeg tager en lille smule vand i munden (uden at synke) kommer
så pillen ind til den smule vand i munden og drikker så en mundfuld vand som
om der ikke var nogen pille inde i munden. Synker så og vupti er det
overstået. Du skal ligge pillen godt tilbage på tungen men gør det når der
er lidt vand eller drikkelse i munden - så mærker du ikke pillen så
kraftigt.
Håber dette råd kan hjælpe dig - det er den måde jeg sluger piller på men
nye piller kan godt være et problem. Min hals snører sig sammen og så er det
ikke nemt at synke.

Mvh Helle

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 28-07-03 18:13

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote

> [...]
> nye piller kan godt være et problem. Min hals snører sig sammen og så er

Hej Helle.

Din beskrivelse af problemerne med at synke minder lyder helt som min
situation.
Mht dit råd, så har jeg prøvet alle mulige kombinationer af væskeindtag,
samt at lade som om der ikke er nogen pille. Det duer ikke. Desuden er de
nye piller meget store, så jeg er mere optaget af, hvordan jeg får indtaget
pulveret nemmest.

/Anders

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-07-03 20:40

Anders Hagstrøm wrote:
> [...]
> ikke. Desuden er de nye piller meget store, så jeg er mere optaget
> af, hvordan jeg får indtaget pulveret nemmest.

hvad med at blande pulveret ind i en eller to skeer med youghurt, og så
bruge resten som "efterskyl".....
jeg ved det lyder plat, men det virker for børn.....

en anden metode jeg har brugt til min søn da han var mindre, var at opløse
pillen i lidt vand i en engangssprøjte, og så sprøjte den ind bagerst i
halsen, efterfulgt af noget der smagte væsentligt bedre.....

jeg har også hørt om folk der propper pillerne ind i rosiner.... knuser dem
i sukker... gemmer dem i youghurt og al den slags underligheder folk nu kan
finde på.......
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 28-07-03 21:16

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote

> [...]
dem
> i sukker... gemmer dem i youghurt og al den slags underligheder folk nu

Den med rosinerne er god....
Mht. at blande det i lidt yoghurt, så har jeg givet op. Pulveret smager så
kraftigt, at opkastningerne ikke kan holdes tilbage.
Indtil videre ser den bedste løsning ud til at være cola. Indholdet af en
pille blandet op i 2 dåser cola light kan lige gå.

Tak for jeres svar. Det er da rart at se, andre også har haft lignende
problemer.

Mvh Anders
- der vil lære evt. fremtidigt afkom at spise piller fra de er små.

Fra : nusle

Dato : 28-07-03 23:29

"Anders Hagstrøm" <anders@woah.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Indtil videre ser den bedste løsning ud til at være cola. Indholdet af en
> pille blandet op i 2 dåser cola light kan lige gå.

Vær opmærksom på at pillers virkning kan påvirkes
af hvad de indtages sammen med - nogle gange for-
stærkes deres virkning, andre gange formindskes
eller ændres den.

> Tak for jeres svar. Det er da rart at se, andre også har haft lignende
> problemer.
>
> Mvh Anders
> - der vil lære evt. fremtidigt afkom at spise piller fra de er små.

Det er endnu sværere for børn, og ganske særligt små børn,
hvorfor det meste medicin til små børn er flydende.

Og hvis du vil lære dine børn noget - bør du så ikke vide
hvad du lærer fra dig? Med andre ord, bør du ikke lære
det selv først?

Jeg er heller ikke god til at sluge piller, og da jeg var yngre
var det nærmest umuligt, ligesom jeg stadig har det med
hostesaft. Men det kan læres, hvis man vil. Og man kan
bare starte med at købe vitaminpiller, som skal sluges,
så er der masser at øve sig på, man kan nøjes med at
øve en dag om dagen, og de dage hvor det ikke lykkes,
er der ikke rigtigt "tabt" noget.

Jeg lægger piller bagerst i munden, og drikker dem sammen
med ganske lidt mælk (to-tre slurke), hvorefter jeg drikker
det anbefalede glas vand. Men jeg "kaster" også hovedet
bagover lige inden jeg synker, så jeg er sikker på, at pillen
er helt bagerst. Det har taget lang tid at lære mig selv, men
det føltes nu også åndsvagt ikke at kunne, så da jeg fik
børn bed jeg i det sure æble. Netop ud fra devisen, at jeg
ikke kunne forvente noget af dem, jeg ikke magtede selv.

mange hilsner
nusle

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 29-07-03 00:53

"nusle" <nusle@mail.dk> wrote

> Og hvis du vil lære dine børn noget - bør du så ikke vide
> hvad du lærer fra dig? Med andre ord, bør du ikke lære
> det selv først?

Hej Nusle

Du har helt sikkert ret. Jeg har ikke børn, og mente det nu knap så
bogstaveligt som skrevet. Det jeg mener er, at visse vaner, fobier osv. kan
være sværere at komme ud af / ændre, jo ældre man bliver.

Men mht. at vide, hvad man lærer fra sig, så kender jeg jo udmærket de
teknikker folk bruger til at sluge piller. Jeg kan bare ikke gøre det.

mvh

Anders

Fra : nusle

Dato : 29-07-03 02:09

"Anders Hagstrøm" <anders@woah.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Du har helt sikkert ret. Jeg har ikke børn, og mente det nu knap så
> bogstaveligt som skrevet.

Okay

> Det jeg mener er, at visse vaner, fobier osv. kan
> være sværere at komme ud af / ændre, jo ældre man bliver.

Jeg er ikke enig - jeg har haft en del fobier - bl.a. med at
smage nye ting og højdeskræk. Nu hvor jeg er blevet
ældre og kan gennemskue dels hvor mange af mine
hang-ups stammer fra, og dels det latterlige i at jeg har
haft underlagt mig disse fobier - finder jeg, at det er meget
nemmere at arbejde med. Når jeg ellers gør det, hvilket
sker når jeg beslutter mig for det. Udfordringer, kalder
jeg det, jeg giver mig selv. Og jeg har besluttet mig for,
at jeg dels skal have smagt alle de ting jeg før bare havde
besluttet jeg ikke kunne lide. Og dels at jeg skal administrere
min højdeskræk, den skal ikke administrere mig.

> Men mht. at vide, hvad man lærer fra sig, så kender jeg jo udmærket de
> teknikker folk bruger til at sluge piller. Jeg kan bare ikke gøre det.

Nej, det kan du ikke - så længe du er fast besluttet på ikke
at kunne

Hvis du havde valgte mellem at dø eller overleve ved at sluge
en pille - så skulle du bare så løjer, så ville du finde en løsning
og tvinge dig selv til at kunne i løbet af no-time *S*.

mange hilsner
nusle

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 29-07-03 02:49

"nusle" <nusle@mail.dk> wrote

> [...]
> en pille - så skulle du bare så løjer, så ville du finde en løsning
> og tvinge dig selv til at kunne i løbet af no-time *S*.

Ja, kroppen ville sikkert fungere anderledes i sådan en situation.

Jeg er ikke så glad for din formulering "fast besluttet på ikke at kunne".
Jeg har virkeligt prøvet at få de sataner ned. I dag har jeg eksperimenteret
med små stykker slik, men alt over ½ tic-tac vil ikke ned.

Hvis du derimod mener, at en del af min underbevidsthed har besluttet sig
for at piller er no-no, så tror jeg du har ret. Netop derfor tror jeg det er
klogest at lære den slags så tidligt som muligt - inden man får et forhold
til det.

/Anders

Fra : Else Holm

Dato : 29-07-03 09:19

"Anders Hagstrøm" <anders@woah.dk> skrev i en meddelelse

Har du prøvet at spørge lægen, om ikke medicinen kan
fås i flydende form. Jeg ved fra sygehusverdenen, at
utrolig meget medicin kan gives som mikstur til patienter,
der af den ene eller anden årsag ikke kan indtage tabletter
- det ville da være en udvej - og ellers: Jeg gør som nusle -
tabletterne ind i munden - et kast med nakken, så de næsten
er på vej ned og så en stor slurk vand bagefter.
Det går næsten aldrig galt - kun hvis jeg lige har børstet
tænder ... så glider det ikke rigtigt!

Held og lykke med forsøgene!

--
Else

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 29-07-03 15:51

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> wrote

> Har du prøvet at spørge lægen, om ikke medicinen kan
> fås i flydende form.

Hej Else

Ja, jeg plejer også at finde en løsning, men denne penicilin fandtes altså
ikke som mikstur, eller som opløselige piller.

/Anders

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-07-03 23:32

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev

> [...]
dem
> i sukker... gemmer dem i youghurt og al den slags underligheder folk nu

Hvad med at proppe dem i en vindrue? En vindrue er glat udenpå, og glider
nemt ned.

Med venlig hilsen fra et gammelt pillevrag, der kan sluge næsten hvad som
helst (øvelse gør mester)

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-03 23:47

> [...]
> nemt ned.
>
> Med venlig hilsen fra et gammelt pillevrag, der kan sluge næsten hvad som

Hehe, jeg er bange for en vindrue er lige lovlig stor at sluge for en der
ikke engang kan sluge en pille

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-07-03 00:21

"J. Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> skrev

> Hehe, jeg er bange for en vindrue er lige lovlig stor at sluge for en der
> ikke engang kan sluge en pille

Nu er problemet med at sluge piller, ofte smagen og overfladen på pillen, en
pille som smager "grimt" og som klæber til tungen fordi overfladen suger
væde, er sværere at sluge end et fugtigt velsmagende objekt.

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-03 00:37

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> [...]
> pille som smager "grimt" og som klæber til tungen fordi overfladen suger
> væde, er sværere at sluge end et fugtigt velsmagende objekt.

Jeg havde også selv problemer med at sluge tabletter da jeg var ung, men det
var mest provokeret af størrelsen og fornemmelsen af at den ramte drøblen.
Hvis det er p.g.a. den sugende overflade kan man jo bede om at få en slags
der er overtrukket eller i kapsel.
Går det helt galt findes der heldigvis masse andre administrationsveje så
som, mundes og næsens slimhinder, rektum, over huden, intravenøst etc etc.
Det afhænger dog også helt af stoffet.

- J. Ragnar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-07-03 08:23

Uffe Ravn wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev

> Hvad med at proppe dem i en vindrue? En vindrue er glat udenpå, og
> glider nemt ned.

det tænkte jeg også på efter jeg havde sendt mit indlæg ;)

en anden tanke jeg havde var at tage en lille drue og vende vrangen ud på
den og proppe pillen ind i skrællen..... på den måde har man en blød og
lækker overflade og kan ikke mærke pillen inden i skrællen........

Fra : peet_dk

Dato : 29-07-03 16:58

Nu ved jeg ikke noget om størrelse/form/smag o.s.v. Men prøv at tage et glas
vand, også få så meget luft i lungerne som muligt, og hold vejret. Også
ellers lægge pillen på tungen. Også ellers ned til vandhanen og DRIK DRIK
DRIK. Det ville være mærklig hvis pillen stadig lå i munden når du er
færdig.

Og hvis du ikke kan drikke så meget vand adgangen. Så (som min kære far
ville havde sagt det) Klem røvballerne sammen, og drik adligevel. Du tager
ikke skade af det. Evt. lade være med at drikke i lidt tid. Evt. spise
noget saltet e.l. Så du bliver rigtigt tørstig.