Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kompression af billeder i kamera?
Fra : Alex Jensen

Dato : 28-07-03 08:13

Hej NG

Jeg har et Canon S-30, og ud over jeg kan indstille kameraet til at bruge
forskellige opløsninger, kan man bruge 3 forskellige komprimeringsformer.

Hvis man bruger mindste komprimering fylder et billede ca. 1,6 MB mens det
fylder ca. det halve ved næstmindste komprimering (men stadig i
samme/højeste opløsning).

Hvad betyder denne komprimering - f.eks. i.f.m. fremkaldelse til papir?

Mvh

AJ

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-07-03 08:25

"Alex Jensen" skrev
> [...]
> samme/højeste opløsning).
> Hvad betyder denne komprimering - f.eks. i.f.m. fremkaldelse til papir?

Det er antagelig forskellige grader af jpg komprimering.
Hvor meget det enkelte billede kan komprimeres afhænger
af detaljerrigdommen i billedet. JPG "sammenligner"
de enkelte pixels og "sammensmelter" pixels der ligner
hinanden. Tager du et billede af en gråvejrshimmel, som
den vi har idag, vil de utallige grader af gråt bliver
reduceret noget. I en hård JPG komprimering kan himlen
ende med at se ud som ensfarvede plamager af få grå
nuancer. Reglen må være at undgå kraftig komprimering
med mindre det er strengt nødvendigt (f.eks. email etc.)

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply