Hvad er en god campingvogn?
Fra : LS

Dato : 27-07-03 12:23

Hej Gruppe

Hvordan finder man ud af hvad der er en god kvalitetsvogn når man kigger
efter en brugt fra sidst i firserne til midt i halvfemserne?

Vi har sat max 20.000,- kr af til en lille vogn (2 voksne og 2 børn) med
fortelt, varme m.v. Den skal være nem at trække for en mindre bil,
egenvægten bør ikke være meget mere en 600 kg. Vognen skal helst være
aerodynamisk som f.eks nogen af Adria´erne.

Adria´erne står der flere af rundt omkring fra sidst i firserne til lige
omkring 15.000,- kr med det hele. De skal så synes hvilket ikke skulle være
noget problem.
Så er det jeg ønsker nogle råd: Er Adria´en en god vogn? Både m.h.t. fugt,
råd og lignende? Hvad skal man evt. kigge efter?
Jeg har hørt fra en af mine kolegaer at Adria´en blev produceret i det gamle
Øst Tyskland og er derfor af en ringere kvalitet end så meget andet man kan
finde på markedet.
Hvad er så en god kvalitet?

Hilsen
Leo Sørensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-07-03 12:50

Vores LMC fra 87 har i hvert fald været "super".

Campingvognens 3 fjender er fugt, rust og for spinkle konstruktioner.

Fugt: Der er nok ikke meget andet at gøre en af få det målt (og selvfølgelig
kigge godt efter mugpletter og lign.). Der er store forskelle. Jeg kender to
Hobby ejere. Den enes vogn er helt tør, den anden har haft et "hus" med fugt
skader. Vores LMC er knas tør og jeg kender ingen LMC ejere der har haft
problemer med fugt.

Rust: Hvis du skal købe en campingvogn der er over 10 år gammel, skal du kun
købe vogne med gamlvaniseret ramme. Det ved jeg ikke om Adria har i
firserne. Vores LMC fra 87 har.

Spinkle konstruktioner: Det er jo et "trade off" med vægten der får
konstruktørerne til at bruge lette materialer. Der findes lette OG stærke
materialer, men det koster jo "knapper". Heldigvis kan man sige, at de ting
der er for spinkle i vognene nok afsløret sig de første 10 år, så det kan,
på en gammel vogn, (ofte) ses med øjnene.

Jeg tror det er ligesom med biler. Når de er nye er det ligegyldigt om det
er en Yugo, Skoda, VW, Toyota eller Mercedes. De kan alle køre. - Men når de
bliver gamle afslører forskellene sig. Hvis jeg skulle købe en vogn der var
over 10 år gammel, ville jeg kun købe absolut kvalitet.

Jeg vil anbefale LMC. Vores er til salg, men den ligger desværre ud over
Jeres økonomiske og vægtmæssige rammer.

/Bjarke

Fra : Klaus Kolle

Dato : 27-07-03 20:00

On Sun, 27 Jul 2003 13:23:02 +0200, "LS" <XX@XX.dk> wrote:

> [...]
>Øst Tyskland og er derfor af en ringere kvalitet end så meget andet man kan

Adria er produceret i det forhåndværende Jugoslavien i den del der nu
er Slovenien.

Vi startede ud i en 'Adria fra først i firserne for at prøve om
Campingvogn var noget for os. Det var det, så vi har købt en nyere.

>Hvad er så en god kvalitet?

Det er der jo stort set lige så mange holdninger til som der er
mennesker. Jeg bryder mig f.eks. ikke om de ældre tyske vogne - der er
for meget "klunkestil" i mange af dem - sikkert ikke alle, men en del
af de brugte vogne vi så på for 5-6 år siden faldt ikke i vores smag.
Adria er lidt "lettere" i interiørdesignet.

Adria er ikke nogen luksusvogn i de ældre modeller, men er nu kommet
ganske godt efter det i de senere år - synes jeg. Men jeg vælger
heller ikke de dyreste biler, men dem, som giver mig den fornødne
komfort som jeg vil betale for - p.t. et par Berlingoer.

Med alle ældre campingvogne skal du se på om der er fugt, om
"understellet" er rusten, om dækkene er nogenlunde nye (maks. 4-5 år)
og i det hele taget om den ser nogenlunde tilforladelig ud. Man kan jo
ikke forvente sig en sprit-ny vogn til den pris du vil give. Men du
kan sagtens komme i gang med campinglivet i en ældre vogn.

Held med din søgen.

Klaus

Fra : slet WPSW2

Dato : 28-07-03 10:25

Klaus Kolle <dont-spam-me@ingnet.dk> skrev:

>Adria er produceret i det
>forhåndværende Jugoslavien i den del der nu
> [...]

Vi stod med det samme problem, to voksne to børn og en bil som kun
må trække 800 kg. Vi fandt hurtigt ud af at Adria var løsningen,
uden dog at vide hvorfor det var sådan. Jeg kunne på www.adria.dk
se at de i Slovenien har produceret campingvogne i snart 40 år og
har en ret stor markedsandel i DK (ca. 25%), men det er jo ingen
garanti for kvalitet. Vi spurgte to forskellige store steder og
fik den besked at kvaliteten var ok, men at vil skulle holde os
fra campingvogne fra Frankrig. Grunden til at Adria ikke var så
tunge skulle være udbredt brug af lettere træsorter i
konstruktionen, og så at ting som borde, låger osv. var hule og
ikke af massive plader.

Den 94'er vi har købt er med fuldt galvaniseret understel, aksel
fra AL-KO (som alle andre) og med støddæmpere. Vi har ikke
toilet/bad i vognen da vi kom frem til at det vejede og fyldte for
meget, vi bruger den kun på campingpladser så vi har heller ikke
savnet det.

Vinduer, hængsler, køleskab, gasblus, håndtag, låse, lamper,
lygter, stik, varme og alle den slags detaljer er det samme som
andre mærker, så kantprofiler og fugemasse og tætningslister er
det sikkert også. Vi har set på rigtig mange vogne og Adria så
ikke ud til at være hårdere ramt af fugt og råd end andre mærker,
så jeg tror ikke du behøver være bange for den slags.

Vi købte en Adria Prima 400 DO med et Trio fortelt som altsammen
er meget velholdt, det har vi ikke fortrudt og vil nok også købe
en Adria nå den engang skal skiftes ud.

Inden du køber skal du nok undersøge det med B/E trailerkørerkort
da det jo godt kan vælte projektet, det kan du her
http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?
PageId