Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Forældrekøb og almen bolig......
Fra : SE

Dato : 27-07-03 06:37

Min mand og jeg har længe ønsket at flytte i hus, og er villige til at
flytte efter de billige priser. Vi har så fundet et par steder i prisklassen
500 - 700.000 som ser tiltalende ud. Vores problem ligger så i, at min mand
står i RKI, hvilket gør, at vi ikke kan blive godkendt til huslån. Jeg er
studerende og har desværre ikke mulighed for at købe alene, og her er det så
at mine forældre viser sig som to frelsende engle:
De vil da meget gerne købe huset til os, mod at vi lejer os ind for
terminsprisen (altså ikke noget med fordelagtig lejepris her). Vi betaler,
så de vil ikke have nogle udgifter, andet end købsomkostninger.

Nu er det så at mine forældre bor i lejebolig og vi er derfor kommet i
tvivl, om de overhovedet må købe ejerbolig også, uden at opsige deres
nuværende lejlighed.

Vi taler om ganske almindeligt helårshuse - altså ikke noget med
landbrugsejendom eller noget. Vi har ikke kunnet finde noget om bopælspligt
på husene.

Hvordan står de i den sag? Har man ret til at bebo en lejet bolig, samtidig
med at man ejer en anden bolig?

/se

Fra : David T. Metz

Dato : 29-07-03 09:17

SE kalligraferede, i news:nxJUa.49929$GK.205@news2.bredband.com
> Nu er det så at mine forældre bor i lejebolig og vi er derfor kommet i
> tvivl, om de overhovedet må købe ejerbolig også, uden at opsige deres
> nuværende lejlighed.

Da de køber huset mhp. udlejningsvirksomhed burde der ikke være problemer i
det - det er ikke en bolig de køber. De kan evt. oprette I/S eller
enkeltmandsfirma til varetage køb/udlejning, men jeg ved ikke hvordan en
långiver stiller sig til det.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : [7400] René

Dato : 01-08-03 20:10

Nej 'Pas på med det...

Dine/jeres forælder skal beskattes af udlejningsindtægten....

Eks Terminsprisen på huskøbet 5000,- /mdr
Jeres Leje 5000,- dvs forældre beskattes af denne indtægt så reel indtægt
for dem ca. 3000,-
Dvs jeres Leje skal måske være 8000,- kr /mdr for at jeges forældre har de
5000 hjemme til terminen

Mvh
Rene

Fra : SE

Dato : 01-08-03 20:45

"[7400] René" <do_not_reply_to_this_email_adress@thanx.com> skrev i en
meddelelse news:bgee5a$1lke$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> for dem ca. 3000,-
> Dvs jeres Leje skal måske være 8000,- kr /mdr for at jeges forældre har de

Tak for det. Jeg vil tale med mit "ophav" om ideen. Vores bruttoydelse vil
ligge på omkring 4000, så lidt højere kan vi godt gå op uden de store
omkostninger - så mister mine forældre heller ikke på det. Men tak for den
meget vigtige oplysning.

/se

Fra : David T. Metz

Dato : 05-08-03 03:00

SE skriblede:
> [...]

> op uden de store omkostninger - så mister mine forældre heller ikke
> på det. Men tak for den meget vigtige oplysning.

Det er noget vås Rene skriver. Dine forældre kan fradrage alle udgifter
hvis de benytter virksomhedsordningen, så reelt betaler skattefar (dvs.
alle os andre) til jeres husleje. Ergo vil i samlet sidde billigere end
hvis i selv købte.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Poul Christensen

Dato : 08-08-03 22:12

> [...]
> hvis de benytter virksomhedsordningen, så reelt betaler skattefar (dvs.
> alle os andre) til jeres husleje. Ergo vil i samlet sidde billigere end

Det er også noget vås.

Udlejer kan fradrage udgifterne uanset om virksomhedsordningen benyttes
eller ej. Denne ordning har alene betydning for skatteværdien af
rentefradraget, så hvis den bruges har renteudgifterne samme skatteværdi
som andre udgifter.

Spørgeren forudsætter at huslejen fastsættes så den svarer til udgifterne.
Da huslejen er skattepligtig bliver der vel hverken skattemæssigt underskud
eller overskud på arrangementet, så dine betragtninger om tilskud fra os
andre er noget skæve.

Tværtimod bliver familiens deres samlede boligudgift større end ved direkte
køb, som følge af at skatteværdien af renterne overstiger
ejendomsværdiskatten

Se eventuelt mere om forældrekøb på Skatteministeriets hjemmeside:

http://www.skat.dk/publikationer/skat/1408/1409/

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 09-08-03 11:56

Poul Christensen skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in

> Det er også noget vås.

Nej

> [...]
> skatteværdien af rentefradraget, så hvis den bruges har
> renteudgifterne samme skatteværdi som andre udgifter.

Netop - skatteværdien af rentefradraget bliver større (især hvis forældrene
har negativ kapitalindkomst)

> [...]
> skattemæssigt underskud eller overskud på arrangementet, så dine
> betragtninger om tilskud fra os andre er noget skæve.

Næ, det skattemæssige tilskud "opstår" ved at værdien af rentefradraget
m.m. forøges (se dog nedenfor - det oprindelige spsml. er ikke helt klart
formuleret)

> Tværtimod bliver familiens deres samlede boligudgift større end ved
> direkte køb, som følge af at skatteværdien af renterne overstiger
> ejendomsværdiskatten

Que? Det argument kunne jeg ikke umiddelbart følge.

> Se eventuelt mere om forældrekøb på Skatteministeriets hjemmeside:
>
> http://www.skat.dk/publikationer/skat/1408/1409/

Ja - i den beregning der fremgår af tabel 1, afsnit 6 på den side ses let
at den samlede udgift (for forældre+børn) er lavest ved brug af
virksomhedsordning (scenarie 2). Imidlertid er skattefordelen en del større
i praksis, da skemaet ikke tager højde for drifts-, vedligeholdelses- og
forbedringsudgifter (som kan fradrages i topskatten v. udlejning via
virksomhedsordningen).

Det er rigtigt at scenarie 3, hvor forældrene beskattes af en lejeindtægt
som størrelsesmæssigt modsvarer børnenes udgift i scenarie 1 (børnene køber
selv) viser at det er dyrere inden boligstøtte - men for det første ser det
ud som om spørger er berettiget til boligstøtte og for det andet er der
stadig ikke taget højde for de nævnte drifts-, vedligeholdelses- og
forbedringsudgifter (bemærk at spørger taler om hus og ikke lejlighed).

Men du har ret i at min udmelding var for firkantet - det er ret afgørende
hvordan forældrenes indkomstmæssige og dermed skattemæssige forhold er
inden købet.

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-08-03 22:20

> Poul Christensen skriblede:

> Nej
Se nedenfor

> Netop - skatteværdien af rentefradraget bliver større (især hvis
> forældrene har negativ kapitalindkomst)

Dette er også nødvendigt når der er tale om erhvervsvirksomhed, jf.
eksemplet nedenfor.

> Næ, det skattemæssige tilskud "opstår" ved at værdien af
> rentefradraget m.m. forøges (se dog nedenfor - det oprindelige spsml.
> er ikke helt klart formuleret)

Betragt situationen hvor den udlejede ejendom er anskaffet for 1 mio. kr.,
renten er 6 pct. og driftsudgifterne udgør 25.000 kr. Med en årlig husleje
på 85.000 kr. har udlejer hverken driftsøkonomisk overskud eller underskud
før skat.

Hvis virksomhedskatteordningen ikke anvendes, vil en topskatteyder skulle
betale ca 63 pct. virksomhedoverskuddet før renter eller 37.800 kr. (63
pct. af 60.000 (indtægt 85.000- udgifter 25.000 kr.)), mens værdien af
rentefradraget udgør ca 33 pct. af 60.000 kr. eller 19.800 kr., således at
nettoskatten vedr. udlejningen bliver 18.000 kr.

Hvis virksomhedskatteordningen anvendes kommer det skattemæssige resultat
til at svare til det driftsøkonomiske på nul og udlejningen har ikke
skattemæssige konsekvenser.

Hvis du mener at det er fair og fornuftigt,at udlejer skal betale 18.000
kr. i skat selvom det driftsøkonomiske resultat er nul, så indebærer
virksomhedsskatteordningen ganske rigtigt et skattemæsigt tilskud.

Jeg mener ikke, at et driftsøkonomisk resultat på nul skal udløse en
skattebetaling og defor mener jeg selvsagt ikke at der er tale om et
skattemæssigt tilskud. Virksomhedskatteordningen er som udgangspunkt en
"reparationsregel" for selvstændig erhvervsdrivende i SPK-skattesystemet.

> Que? Det argument kunne jeg ikke umiddelbart følge.

I mit eksempel ovenfor er lejers og udlejers samlede boligudgift efter skat
85.000 kr. pr. år.

Hvis lejer selv køber boligen, er der en skattebesparelse på skatteværdien
af rentefradraget på 19.800 reduceret med ejendomsværdiskatten på 1 pct. af
1 mio. kr.eller 10.000 kr., eller en nettoskattebeparelse på 9.800 kr.

> [...]
> vedligeholdelses- og forbedringsudgifter (som kan fradrages i
> topskatten v. udlejning via virksomhedsordningen).

Så vidt jeg kan se er der nu anvendt en skattepct. på ca. 63 pct., hvilket
inkluderer topskat ( se tabel B2)
Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-08-03 21:56

"[7400] René" <do_not_reply_to_this_email_adress@thanx.com> wrote in

> [...]
> indtægt for dem ca. 3000,-
> Dvs jeres Leje skal måske være 8000,- kr /mdr for at jeges forældre

Du glemmer da at en del af terminsydelsen er fradragsberettiget

I øvrigt skal du efter netetiketten svare under det indlæg du kommenterer.

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Bent Mortensen

Dato : 01-08-03 22:38

Hej

Man skal også lige regne med at man kan fradrage Ejendomskatten samt
Renter,andre vedligeholds udgifter

Venlig Hilsen
Bent Mortensen