constructor
Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 26-07-03 23:50

Kan det passe, at man i PHP4 kun kan bruge en constructor
i hver klasse. Jeg har lavet to; en uden argumenter og en med
et argument, men det er kun det "nederste", der virker.

Martin MB
www.yavi.dk

Fra : Per Thomsen

Dato : 27-07-03 12:43

Martin Møller Bæk wrote:
> Kan det passe, at man i PHP4 kun kan bruge en constructor

Ja, det er fuldstændig korrekt. PHP4 understøtter ikke name overloading.

> i hver klasse. Jeg har lavet to; en uden argumenter og en med
> et argument, men det er kun det "nederste", der virker.

Ja, den nederste virker formentlig fordi den er erklæret sidst.

Hvis det er et spørgsmål om at din contructor kan tage 2 eller ingen
argumenter kan du selv kode name overloadingen:

class NameOverload {

function NameOverload() {
$argc = func_num_args();
$argv = func_get_args();
if( $argc==0 ) {
$this->NameOverloadNoArgs();
} else
if ( $argc==2 ) {
$this->NameOverloadTwoArgs($argv[0], $argv[1]);
} else {
trigger_error('NameOverload: Invalid constructor', E_USER_ERROR);
}
}

function NameOverloadNoArgs() {
// Do what ever
}

function NameOverloadTwoArgs($arg0, $arg1) {
// Do what ever with two arguments;
}
}

Du burde godt kunne gennemskue hvordan den kan udvides. Problemer kommer
først, når man har 2 constructorer med 2 argumenter, men hvor argumenter
ne ikke er af samme type. PHP er jo dynamisk typet så det bliver lidt
mere besværlig, men man kan da lave noget med is_*() funktionerne, der
vil virke i de fleste tilfælde.

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 27-07-03 15:04

"Per Thomsen" <pert@pert.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ne ikke er af samme type. PHP er jo dynamisk typet så det bliver lidt
> mere besværlig, men man kan da lave noget med is_*() funktionerne, der

Ok, tak for svaret.
Det er lidt irriterende, at PHP4 ikke understøtter name overloading,
men så er det da godt, at man komme ud af det. Tak for koden.
Den kan vist hurtigt tilpasses til min kode, så det er fint.

Der skulle iøvrigt vist nok komme en del ændringer i PHP5
vedrørende OOP. Det glæder jeg mig til. I det jeg kort har
skimtet om PHP5 skulle syntaksen komme til at ligne Java
utrolig meget.

Martin MB
www.yavi.dk