Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalt SLR kamera
Fra : Brian Poulsen

Dato : 25-07-03 17:10

Hej NG.

Jeg overvejer at anskaffe mig et Digitalt SLR kamera.
Jeg har øjnene på Canon EOS D60 og Canon EOS 10D.

Mit spørgsmål er så, om objektiver har en standard. Jeg har
3 objektiver til mit spejlrefleks kamera, en 28-70mm, en 55mm
og en 80-210. Kan jeg fx bruge dem på et Canon D60 eller 10D,
eller er det noget andet når der er tale om digitale SLR kameraer?

Brian.

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 25-07-03 17:18

> [...]
> og en 80-210. Kan jeg fx bruge dem på et Canon D60 eller 10D,
> eller er det noget andet når der er tale om digitale SLR kameraer?

Det kommer jo an på om det spejlreflekskamera du har et et Canon EOS kamera.
Du skal have nogle objektiver med en EF bajonet. Jeg mener at de fleste
objektiver med denne bajonet fungerer, men der er vist lidt problemer med
nogle Sigma objektiver...

Du skal huske at du får en forlængelsesfaktor på 1,6, når du skifter til
DSLR...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : NPS

Dato : 25-07-03 17:39

er der nogen der har en liste over de bestemte sigma objektiver som der kan
være bøvl med.

MVH

NPS

Fra : max

Dato : 25-07-03 18:23

> er der nogen der har en liste over de bestemte sigma objektiver som der kan
> være bøvl med.
>
> MVH
>
> NPS

I følge en engelsk sproget nyhedsgruppe, er der generalt
problemer med Sigma på Canon, den gode nyhed er at
Sigma fikser problemet, gratis, hvis det opstår..
Problemet er ikke så enkelt som dit spørgsmål indikerer..
-max-

Fra : Klaus Madsen

Dato : 25-07-03 18:34

> [...]
> og en 80-210. Kan jeg fx bruge dem på et Canon D60 eller 10D,
> eller er det noget andet når der er tale om digitale SLR kameraer?

Hej Brian

Hvis jeg var dig ville jeg glemme D60´eren, da Canon trak modellen tilbage
efter kun ca. 3 mdr. på markedet. Og det gør man vel kun fordi der er noget
galt.

Mvh. Klaus
Ps. Jeg har også hørt om folk der har problemer med fokuseringen på
10D´eren.

Fra : Brian Poulsen

Dato : 25-07-03 19:52

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> wrote in message

> Ps. Jeg har også hørt om folk der har problemer med fokuseringen på
> 10D´eren.

Jeg må have misforstået noget. Jeg troede bla. at en af fordelene ved et
digitalt SLR kamera var, at man på objektiverne kunne styre fokus manuelt.
Og hvordan kommer auto fokus ind i billedet når man bruger "løse" objektiver
? Det er måske derfor at objektiverne skal være
"specielle"? Jeg har også kigget på Minolta Dimage 7i, og grunden til at jeg
ikke er helt glad er, at det hul man kan kigge igennem også er digitalt. Det
er det måske også på canon?

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 25-07-03 21:06

> Jeg må have misforstået noget. Jeg troede bla. at en af fordelene ved et
digitalt SLR kamera var, at man på objektiverne kunne styre fokus manuelt.

Det kan man også, men der er alligevel mange der bruger autofokus (ligesom
på et alm. autofokus spejlrefleks kamera)

> Og hvordan kommer auto fokus ind i billedet når man bruger "løse"
objektiver

Der sidder en autofocus motor i objektiverne, som styres af kameraet, hvis
kommunikationen mellem linse og kamera kikser, vil autofokusen ikke fungere
optimalt

> ? Det er måske derfor at objektiverne skal være
> "specielle"?

Se ovenstående...

>Jeg har også kigget på Minolta Dimage 7i, og grunden til at jeg
> ikke er helt glad er, at det hul man kan kigge igennem også er digitalt.
Det
> er det måske også på canon?

Det er det ikke på Canon DSLR modeller, der er det "the real thing" ligesom
på et analogt SLR kamera...

Fra : den glade dreng

Dato : 25-07-03 21:16

"Brian Poulsen" <brian@fuz.dk> skrev i en meddelelse

> "Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> wrote in message

> Jeg må have misforstået noget. Jeg troede bla. at en af fordelene ved et
> digitalt SLR kamera var, at man på objektiverne kunne styre fokus manuelt.

Du kan på en knap på objektivet slå autofokus fra, så du skal fokusere med
fingrene.

VH

Per

Fra : Alex W

Dato : 25-07-03 21:05

Jeg har brugt en 10D flittigt lige siden den kom her til landet.. den
fokusere hurtigt og præcist ... også med andre objektiver end Canons egne..
Jeg har brugt kameraet med orginal objektiver samt af mærket Sigma og
Tamron .. som fungerede lige så godt som Canons egne ...
10D kan bruges helt manuelt og kan styres ned til mindste detalje.

EOS D60 blev afløst af EOS 10D som fokusere meget hurtigere og præcist og
samtidigt blev kameraet billigere )

/Alex W

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 25-07-03 22:43

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> wrote in news:3f216a07$0$22652
> [...]

> efter kun ca. 3 mdr. på markedet. Og det gør man vel kun fordi der er noget

Check dine facts - D60 var på markedet et år..

http://www.dpreview.com/reviews/canoneosd60/

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 25-07-03 18:36

"Brian Poulsen" <brian@fuz.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>og en 80-210. Kan jeg fx bruge dem på et Canon D60 eller 10D,
>eller er det noget andet når der er tale om digitale SLR kameraer?

Hvis du med en 'standard' mener om dine objektiver uden videre kan
bruges på andre kameramærker, så er svaret nej. Hvis der derimod er
tale om Canon objektiver (af nyere dato), så kan de uden videre bruges
på et digitalt Canon-kamera (eller Kodak-kamera med Canon-fatning).

Det samme gør sig gældende, hvis der tale om Sigma, Tamrom etc. og
disse objektiver er forsynet med en Canon-bajonet.

Vær dog opmærksom på, at du skal forlænge brændvidden, idet den
digital chip i de to kameraer ikke lige så store som et 24x36-negativ.
Forlængelsesfaktoren er 1,6 (så vidt jeg husker), så en 28-70 bliver
til en 45-112mm. Største blændeåbning ændrer sig derimod ikke.

Nikon laver en objektiv-serie, der kun er beregnet til digitale
spejlreflekskameraer, men hvad der sker, hvis man sætter dem på en F5,
er jeg egentlig ikke klar over.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk