Hvad var det for en skrøne..
Fra : Bente Feldballe

Dato : 25-07-03 11:59

som min tip-3-oldemor bandt præsten på ærmet, da hun fik sin uægte søn døbt
i 1775?

Jeg har kigget, stirret og gloet på denne tekst flere gange i tidens løb,
men jeg kan *ikke* tyde det. Præsten fører en klo, der kan gøre enhver
nutidig mediciner grøn af misundelse. Kan nogen hjælpe?

http://www.milloup.dk/bf/tekstproblem.htm

På forhånd tak!

Venlig hilsen

Bente Feldballe
PS ret spamsikring ved direkte svar på dette indlæg

Fra : K. Thidemann

Dato : 25-07-03 21:39

On Fri, 25 Jul 2003 11:59:07 +0100, "Bente Feldballe"
<bfFJERNDETTE@milloup.dk> wrote:

>som min tip-3-oldemor bandt præsten på ærmet, da hun fik sin uægte søn døbt
>i 1775?

Et uægte barn i Alb: moderen Dorthe Andersd. Anders
udlagde til barne fader en karl som mödte
hende ved ????huset ved nafn Anders Mickels.
??? ???? ???? baaren af Kiersten
Trold i Alb:
Comp: Rasmus Sthær, Christen Jensen af Alböye

mvh
K. Thidemann

Fra : Hanne V. Henriksen

Dato : 27-07-03 11:43

Da Bente Feldballe's nyheds server driller......
mvh. Hanne

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> ??? ???? ???? baaren af Kiersten
> Trold i Alb:
> Comp: Rasmus Sthær, Christen Jensen af Alböye

*Tusind* tak skal du have, så kom der da hul på bylden. Jeg takker i det
hele taget for den overvældende interesse, der har været næsten 120 personer
inde og kigge på problemet.

Hvis det ikke var fordi, præsten to andre steder bruger ö, ville jeg nok
gætte på Bøghuset, men der er ingen ¨ over midterste bogstav.

Ligeledes kunne sidste ord før baaren evt være "frem", og det, jeg har taget
for et komma i stedet en klat i kommahøjde, således at der skal stå "--- ,
frem baaren af". Kan det evt. passe?

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-07-03 23:48

"Bente Feldballe" <bfFJERNDETTE@milloup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men jeg kan *ikke* tyde det. Præsten fører en klo, der kan gøre enhver
> nutidig mediciner grøn af misundelse. Kan nogen hjælpe?

Han mødte hende ved "Baghuset"
Tænk at det kan føre til barnefødsel m.m.

Mvh.Bodil.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-07-03 02:30

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev Sat, 26
Jul 2003 00:48:08 +0200

>Han mødte hende ved "Baghuset"
>Tænk at det kan føre til barnefødsel m.m.

Tja. der kan ske mangt og meget når natten falder på, husk hvad det står
i [Prædikeren 7,29]

Jeg har feks. en der lyder:

Far: Ungkarl Jesper, Skomagersvend fra Viborg
Bemærkning: Uægte. Moderen kjendte ikke den udlagte Barnefaders tilnavn,
og hun kunde ikke (om) hanem give nogen oplysning.

Det var en gift kone, der i forvejen havde 4 ægtefødte børn.!

En anden, ovenikøbet fra samme sogn, men dog ugift:
udlagde til Barnefader leutenant Schested fra Kiøbenhafn, hvis for Navne
hun ikke til visse kunne opgive, enten han hed Christopher eller Holger.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Hanne V. Henriksen

Dato : 27-07-03 11:43

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f21b3a6$0$24713$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Han mødte hende ved "Baghuset"
> Tænk at det kan føre til barnefødsel m.m.

Tusind tak, Bodil. Det lyder jo til, at tip-3 har haft en fornøjelig ungdom
Frugten af mødet ved baghuset blev for øvrigt senere gårdmand i Tåstrup
(Feldballe sogn), så af et uægte barn at være gik det ham vist forholdsvis
godt.

Jeg har haft problemer med min nyhedsserver, derfor den sene reaktion.

Venlig hilsen

Bente Feldballe