Alge-rensning af vandsystemet?
Fra : Morten

Dato : 24-07-03 16:47

Hejsa

Jeg ved man kan købe noget færdigt hos camping-forhandlerene til at rense
vandsystemet i campingvognene, for alger og lignende ... men hvad jeg har
hørt er at det sådanset bare skulle være brintoverilte i en meget dyr
indpakning ...

Er der nogle der ved hvilke kemikalier man kan bruge til at rense, og evt.
blandingsforhold osv. ?...

Det skal måske lige nævnes at det faktisk er en drikkevands-køler, og ikke
et camping system jeg skal rense ... men prencippet må vel være det samme

/Morten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-07-03 17:30

Jeps, i en del af produkterne er det primært brintoverilte. Kan putter
printoverilten i vandet, lige til det begynder af boble (ligesom når man
renser et sår med brintoverilte).

Bemærk det kan bruges i en båd fordi alt i både er lavet i stærke materialer
der kan modstå tæring fra det kradse saltvand. Brintoverilte er stærke sager
når ikke det er meget fortyndet. Jeg ved ikke hvorledes din vandkøler har
det med det. jeg ville nok gå lidt forsigtigt til værk og ikke bruge
koncentrationer meget over 3-5%

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-07-03 17:32

Ups, sorry, jeg troede det var i "sejladsgruppen" jeg svarede. Samme
fremgangsmåde ...

Bjarke

Fra : sogs

Dato : 24-07-03 17:29

Morten wrote:
> [...]
og
> ikke et camping system jeg skal rense ... men prencippet må vel være

Man kan også bruge Rodalon fra Materialisten. Det er fødevare godkendt
og bruges på hospitaler - slagterier og af regøringsfolk til f. eks.
skimlede huse osv.

En liter koster vist 4o kr. og køber man den som algefjener til
terrasser, hvor konsentrationen er den dobbelelte - bare en 5mmer
mere - sparer man. - jeg ku ikke se i "inholdsfortejnelsen"at der var
forskel - så på med lidt mere vand i blandingen og igang efter
opskriften..

Jeg ville fylde systemet helt op så der ikke er luftlommer og lade det
trække nogle timer/dage helst med lidt skvulben eller anden bevægelse
i væsken.
Mit vandsystem sættes til at pumpe rundt med en lille ekstra slange
fra hanen tilbage til tanken så det hele cirkuleres og
disififisifienseres (host) flere gange. Og så kan jeg li lugten, men
det er selvfølgeli en smags sag - tror ikke det hjælper på dårlig
mave.

Andre har i nød brugt en sjat klorin og skyllet en masse gange og
endelig er der tabletterne og specialprodukterne.
Jeg ved ikke om klorin angriber materialerne i en vandkøler - men
Rodalon har en kilometer lang dokumentation liggende hos forhandleren.

Der står sikkert allerede angivet et eller flere egnede midler i
vejledningen til køleren og ellers kan du sende dem en mail for at
tjekke.
Hygge med et par glas køligt

mvh sten

Fra : Steen Larsen

Dato : 04-08-03 19:51

"sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere - sparer man. - jeg ku ikke se i "inholdsfortejnelsen"at der var
> forskel - så på med lidt mere vand i blandingen og igang efter

Hvad er opskiften på det jeg har købt står der et blandinsforhold på 1-2
dl pr. liter det syntes jeg lyder noget volsomt da jeg har en vandtank
på 70 liter!

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : sogs

Dato : 05-08-03 07:40

Steen Larsen wrote:
> "sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er opskiften på det jeg har købt står der et blandinsforhold på
> 1-2 dl pr. liter det syntes jeg lyder noget volsomt da jeg har en
> vandtank på 70 liter!

Hejsa

- skal vi lukke svømmehallerne - vandland og alle de pools vi finder
rundt omkring.

Hvor meget kan 1 liter Rodalon slå ihjel ?

Bruger rodalon udendørs og tror jeg kommer 2 dl. i den helt fyldte 20
l vanddunk i CCén.

Den står ude i frontboksen og der er 3-4 m.gennemsigtig slange langs
en vange hen til vandhanen i køkkenet.. Slangen er udsat for lys,
sådan at alger måske kan trives.

Tapper vand/rodalon nogle gange - hælder tilbage i dunken og lader
det med et par gentagelser trække til næste dag. Eller sætter en
slange på hanen og kører det rundt et par gange undervejs.

Mængden skal formentlig tilpasses forureningen og det svage led i
rensningen er dels luftlommer i dunken, rystes, og indvendig i
slangen, hvor der i forhold til overfladen kun er en begrænset mængde
rens til rådighed Nu er det så heldigt at jeg kan stikke et par
fingre ned i gennem hullet på dunken og mærke om der trænger til
rensning, idet overfladen ellers bliver lidt fedtet af en eller anden
belægning. Og når det er tilfældet går jeg i gang igen - uden at vide
om det er nødvendigt

Tror så ment ikke, at lidt overfladebelægningen altid er skadelig -
eller at vand ikke kan tåle at skulle stå i en vandtank i lægere tid.
skidtet dør simpelthen ud på grund af mangel på næring. ?

I min sejltid skiftede vi kun drikkevandet i redningsbådene med meget
lange mellemrum - Smagte altid på det ved rutine eftersynene, hældte
måske det gamle ud og fyldte frisk på fra hanen, og har aldrig
oplevet, at det selv efter 6 mdr. på troperne har smagt dårligt, eller
givet problemer. Har aldrig renset en vanddunk til en redningbåd. Vi
havde selvfølgelig kloramintabletter der kunne tilsættes vand vi
mistænkte forurenet, men har aldrig haft brug for dem. Vandtankene på
skibet - ordentlige børger - 200 - 300 - 400 m3 blev med års mellemrum
cementeret, overstrøget med cementvælling indvendigt ( hadejob) men
det var vist mest for, at de ikke skulle ruste for meget. No
problemos. Selv om vi fyldte vand de mærkeligste steder jorden over.

Men selvfølgelig kan der komme smitte eller dyr, infisorier, larver og
andet krible krable eller giftige alger, men så kommer det altid med
vandet når man fylder, og stammer oftest fra redskaberne til
vandfyldning, slangestuds og beskidte hænder osv og man skal nok ha et
UV filter eller løbende tilsætte klor for at fange det.

Årlig rensning dækker altså ikke ret meget, men man bør sikre, at
alle der henter vand har gode vaner, og for eksembel ikke stikker
slangen fra hanen ned i dunken og vandet der hentes. Almindelig
omtanke, idet vi går ud fra at vandet er rent til det kommer ud af
hanen.
Samme problemstilling med propper eller pumpen i dunken, der hos os
skal tas op for at få dunken fri og anbringes - hvor ? når man henter
vand.
Måtte bruge klorin til skylning da den engang faldt ned i det sikkert
meget uhumske sand og jord i forteltet.

Er der ikke nogen der bruger vandfiltre når de kører sydpå ?

Mvh sten

Fra : Kim Olsen

Dato : 26-07-03 22:20

Hej

Jeg har købt Klormiddel i udlandet, som i Tjekkiet i hvert fald er godkendt
til både rensning af drikkevang, svømmebassiner og grovere rengøring. (dog
ikke i samme mængde).
Jeg plejer een gang om året at fylde vanddunken med vand tilsat klormidlet,
og så lade det stå i et døgn, hvor jeg jævnligt åbner vandhaner for at få
skullet slangerne igennem.
Efterfølgende skyller jeg igennem med store mængder rent vand.

Hilsen

Kim

Fra : Gismo

Dato : 27-07-03 18:17

Kim Olsen wrote:
> Hej
>
> Jeg har købt Klormiddel i udlandet, som i Tjekkiet i hvert fald er
> godkendt til både rensning af drikkevang, svømmebassiner og grovere
> rengøring. (dog ikke i samme mængde).

Klorrengøring kan købes i bauhaus og virker fortrinligt.

Gismo.

Fra : Niels Sørensen

Dato : 27-07-03 21:35

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> wrote in message news:<3f22f076$0$97164$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> skullet slangerne igennem.
> Efterfølgende skyller jeg igennem med store mængder rent vand.

Niels

Fra : Arne Keller

Dato : 01-08-03 21:39

On Thu, 24 Jul 2003 17:47:29 +0200, "Morten"
> [...]

>indpakning ...
>
>Er der nogle der ved hvilke kemikalier man kan bruge til at rense, og evt.

Jeg anvender almindelig klorin, blandingsforholdet står på flasken.

Det skal stå mindst 24 timer, når tanken er skyllet igennem et par
gange med rent vand og der er gået nogle dage er klor smagen og lugten
helt væk.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.