Erstatning?
Fra : Lotte

Dato : 23-07-03 14:31

Hej alle.

Min kæreste har i mandags afleveret sin pc til folehaven i Hvidovre
(pc-foretning). Han kunne ikke få et grafikkort købt i forretningen til at
virke ordentligt. Det ville forretningen så hjælpe ham med. I går blev han
ringet op af forretningen med den besked - maskinen virker nu, men vi har
slettet hele din harddisk. Der er INGEN der har ringet og spurgt om det var
i orden inden harddisken blev slettet. Min kæreste brokkede sig, for alle
programmer, dokumenter og andet er væk. Forretningen beklagede med den
besked "du kunne bare ha' taget backup" Og så skulle min kæreste betale 400
kr. for "hjælpen" som i øvrigt ikke var lavet ordentligt - grafikkortet lå
og roede rundt da han kom hjem med maskinen. Så hvis står vi nu? Hvad kan vi
clame forretningen? Og har vi nogle rettigheder overhovedet?

Hilsen Lotte

Fra : HKJ

Dato : 23-07-03 14:48

"Lotte" <ca@azlan.dk> wrote in message
> Så hvis står vi nu? Hvad kan vi
> clame forretningen? Og har vi nogle rettigheder overhovedet?

På Forbrugerstyrrelsen er der en sag om en slettet harddisk fra 2003,
forholdene er ikke de samme som jeres, men læg mærke til hvor meget
forretningen skal betales i erstatning og hvordan det begrundes.

http://www.fs.dk/jura/fjura/jb02/02060300.htm#639

6.3.9. I forbindelse med reparation af en forbrugers pc blev et særligt
program til bevarelse af data slettet sammen med alle forbrugerens øvrige
data. Da sletningen kunne have været undgået, blev den erhvervsdrivende og
dennes reparatør fundet erstatningsansvarlige, ligesom forbrugeren fik
vederlaget for reparationen refunderet

Fra : Lotte

Dato : 23-07-03 15:07

Tusinde tak for hjælpen - jeg vil se hvad jeg kan gøre, for jeg synes ikke
det er i orden at en forretning bare kan fralægge sig alt ansvar.

Hilsen Lotte

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-07-03 16:24

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev :

>På Forbrugerstyrrelsen er der en sag om en slettet harddisk fra 2003,
>forholdene er ikke de samme som jeres, men læg mærke til hvor meget
>forretningen skal betales i erstatning og hvordan det begrundes.

skulle det ikke nærmere have været "hvor lidt" ?

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : HKJ

Dato : 23-07-03 18:51

<jan@stevns.net> wrote in message
> men læg mærke til hvor meget
>
> skulle det ikke nærmere have været "hvor lidt" ?

Jeg regnede med at Lotte selv kunne drage den konklusion. Jeg vil mene at
det ligner spildt arbejde at gøre noget ud af sagen, selvom hun fik
erstatning.

Fra : Lotte

Dato : 24-07-03 07:57

Hej.

Jeg kan godt se at der ikke er udbetalt andet end kr. ca. 1400,- Hmmm - det
er for billigt sluppet. Jeg vil nu alligevel clame forretningen for det jeg
kan - jeg mener ikke at man bare skal trække på skuldrene og sige " det er
bare ærgeligt" Jeg mener at forretningen skal lære, at man ikke kan behandle
kunderne sådan. En over næsen - som man siger.
Men tak for alle indlæg - jeg har nu fået noget i "posen" som jeg kan bruge.

Fra : HKJ

Dato : 24-07-03 08:10

> Jeg kan godt se at der ikke er udbetalt andet end kr. ca. 1400,-

Eller sagt med andre ord: Pengene tilbage for reparationen og betaling for
et program der åbenbart skulle installeres af professionelle. Der var ingen
betaling for de timer man selv skulle bruge, hverken til at installere
software eller genskabe tabte dokumenter (hvis muligt). Der var heller ingen
erstatning for tabte data.

> [...]
behandle
> kunderne sådan. En over næsen - som man siger.

Hvis du kan få overtalt forretningen til at give dig en erstatning, er det
jo fint

Hvis du kan få forbrugerklagenævnet til at tage sig af sagen, så er det
forholdsvis billigt, men tager selvfølgelig et stykke tid.

> Men tak for alle indlæg - jeg har nu fået noget i "posen" som jeg kan
bruge.

Held og lykke med det.

Fra : Casper Bang

Dato : 24-07-03 08:58

> Held og lykke med det.

og skriv lige i gruppen når der kommer et resultat! Vil være meget
interessant at høre.

Fra : vmx

Dato : 24-07-03 09:17

"Lotte" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunderne sådan. En over næsen - som man siger.
> Men tak for alle indlæg - jeg har nu fået noget i "posen" som jeg kan

Nej det er klart. Det bedste ville have været, hvis forretningen
havde ringet til dig/jer, og tilbudt at montere en ny harddisk, bruge
mellem 1 og 2 timer på backup af dine data ( hvilket kan være
en ret så kompliceret sag hvis man skal gætte sig til hvad og hvor
folks vigtige og aldrig sikkerhedskopierede data er gemt ),
installere en ny udgave af dit operativsystem, for bagefter at
reetablere dine data og programopsætninger fra den nye disk
til din "gamle".. for bagefter at sælge den "nye - brugte" disk til
en anden kunde til nedsat pris ( med tab ) alt sammen vederlagsfrit...
alt sammen fordi "nogen" ikke (gider) tage backup...
eller hvordan ?

Jep.. jeg er klar over dette ikke er jura. Men hvornår
lærer folk at tage backup af vigtige data ?

Mvh
Robert

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 24-07-03 11:13

> [...]
> eller hvordan ?
>
> Jep.. jeg er klar over dette ikke er jura. Men hvornår
> lærer folk at tage backup af vigtige data ?

Det kan du da ikke mene var alternativet? Det de skulle have gjort var at
ringe, fortælle at de blev nød til at slette harddisken hvis de skulle kunne
hjælpe, og så lade resten være op til kunden. De burde ifalde en voldsom
erstatning, men de slipper jo nok. Det kan ikke forventes, at når man
indleverer sin PC til reperation, så vil forretningen slette harddisken.
Endelig er problemet jo, at computerforretninger sælger løsdele, som man som
kunde ikke ved om vil virke. Heldigvis vil de fleste forretninger installere
løsdelen eller tage pengene tilbage hvis skidtet ikke virker.

Fra : Lotte

Dato : 24-07-03 11:40

Forretningen påstod, at de havde ringet en gang uden at kunne træffe nogen.
Det sjove af det hele - da maskinen blev tilsluttet strømmen, så vi at der
sad en kopi cd af win 98 i drevet. Ikke vores cd - det må være
forretningens - og hvad de har brugt win 98 til vides ikke. Der var 2000
millenium på da den blev afleveret - hele sagen er noget speget.
Selvfølgelig er der taget backup af vigtige dokumenter som absolut ikke må
slettes, men alle de programmer og spil og ting og sagen man har fået
opsnappet er jo væk. Og det er det som er ærgeligt og tager meget tid at
lave igen.
Forretningen sagde, at de ikke ville tage grafikkortet tilbage da det jo
ikke fejlede noget på andre maskiner end min kærestes.

Fra : xXx 1902.dk xXx

Dato : 24-07-03 12:33

Lotte wrote:
> [...]
> absolut ikke må slettes, men alle de programmer og spil og ting og
> sagen man har fået opsnappet er jo væk. Og det er det som er ærgeligt

Næ nu synes jeg først at sagen bliver speget. Du har altså tænkt dig at gå
til forbrugerstyrelsen med en sag, hvor du mener at det er urimeligt at
pågældende firma har slettet alle jeres piratkopier? Det er nok ikke det
klogeste træk man kan lave ...

> Forretningen sagde, at de ikke ville tage grafikkortet tilbage da det
> jo ikke fejlede noget på andre maskiner end min kærestes.

I dit første indlæg skrev du ellers at maskine virker nu, så hvorfor skulle
forretningen tage kortet tilbage?

[KLIP]

bortset fra det synes jeg, som alle andre at hele forløbet bærer præg af et
inkompetent firma, men måske også lidt jeres egen skyld, da man burde vide,
at man skal tage backup inden man sender computeren nogen steder. Worst case
senario, så kunne værkstedet jo være brændt ned til grunden, og hvem ville I
så i givet fald sagsøge ?

--
Med Venlig Hilsen
Martin Callsen c,")

Fra : Lotte

Dato : 24-07-03 14:39

Tja - det kan godt være det lyder som vi har piratkopier, men det er ikke
tilfældet. De spil som vi ikke har org. liggende er spil der er købt via
nettet, hvor man får en kode man skal taste ind. Så ingen pirateri

Maskinen virkede ikke da forretningen fik den første gang og da ville de
ikke tage grafikkortet retur, men ville gerne "lave den".

Og tja - hvis forretningen var brændt ned var det jo noget man kunne
forholde sig til - inkompetente mennesker er noget andet.

Fra : xXx 1902.dk xXx

Dato : 24-07-03 14:49

Lotte wrote:
> [...]
> ikke tilfældet. De spil som vi ikke har org. liggende er spil der er
> købt via nettet, hvor man får en kode man skal taste ind. Så ingen

Okay ... det var nu heller ikke for at gøre mig selv bedre - det var bare,
at hvis det var tilfældet, så var det nok ikke en god idé at køre sag mod
dem.

> Maskinen virkede ikke da forretningen fik den første gang og da ville
> de ikke tage grafikkortet retur, men ville gerne "lave den".

De er heller ikke forpligtigede til at tage en vare retur, hvis de kan
udbedre fejlen inden for rimelig tid.

> Og tja - hvis forretningen var brændt ned var det jo noget man kunne
> forholde sig til - inkompetente mennesker er noget andet.

Pointen var bare at man altid bør tage backup

[KLIP]

--
Med Venlig Hilsen
Martin Callsen c,")

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 24-07-03 13:12

> forretningens - og hvad de har brugt win 98 til vides ikke. Der var 2000
> millenium på da den blev afleveret - hele sagen er noget speget.

Windows 2000 millenium har jeg dog aldrig hørt om før.

/martin

Fra : xXx 1902.dk xXx

Dato : 24-07-03 13:32

Martin Sorensen[2840] wrote:

> Windows 2000 millenium har jeg dog aldrig hørt om før.
>
> /martin

Den kører garanteret lige så ustabilt som de andre versioner *LOL*

--
Med Venlig Hilsen
Martin Callsen c,")

Fra : Lotte

Dato : 24-07-03 14:40

Det kan også godt være det kun hedder millenium

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> wrote in
message news:3f1fcd1c$0$2673$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

Fra : David T. Metz

Dato : 24-07-03 15:11

Martin Sorensen[2840] skriblede:

> Windows 2000 millenium har jeg dog aldrig hørt om før.

Det er den med dobbelte Y2K-problemer ...

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Gizkor

Dato : 24-07-03 21:45

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse > >
> [...]
> installere en ny udgave af dit operativsystem, for bagefter at
> reetablere dine data og programopsætninger fra den nye disk

Ja det skulle så være første gang det er nødvendigt at slette alle data for
at installere et nye grafikkort. Har butikken ikke opdaget, at det er muligt
at slette den gamle driver og intet andet?
(det er muligt at kortet kører bedre på en ren installation - men det burde
altså også fungere under et gammelt).

Hilsen Siska

Fra : David T. Metz

Dato : 24-07-03 15:20

HKJ skriblede:

> På Forbrugerstyrrelsen er der en sag om en slettet harddisk fra 2003,
> forholdene er ikke de samme som jeres, men læg mærke til hvor meget
> forretningen skal betales i erstatning og hvordan det begrundes.

Ja, det begrundes specifikt med følgende:" Da computeren fra producentens
side var forsynet med et særligt "Recovery System" ARS, kunne alle eller en
væsentlig del af klagers data ifølge den sagkyndiges oplysninger have været
bevaret, såfremt indklagede 2 i stedet for at anvende standardprocedurer
havde geninstalleret styresystemet efter proceduren ifølge dette system. "

Det lyder ikke til at være sagen her - det er typisk Compaq o.lign.
producenter der har den slags systemer og det de altså "dømmer" på er at
reparatøren ikke brugte dette system, men i stedet brugte sin
standardmetode, hvilket de karakteriserer som "ufagmæssigt udført".

Ok, så skriver de også "at indklagede 2 ikke burde have foretaget indgreb i
klagerens computer, som kunne føre til sletning af data, uden at sikre sig,
at klageren var indforstået hermed." - men det er altså ikke alene dette
forhold der gør udslaget iflg. beskrivelsen.

Fra : HKJ

Dato : 24-07-03 16:52

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message

> Det lyder ikke til at være sagen her

Hvad jeg ønskede at fremhæve fra sagen, var især den lave erstatning (Derfor
skrev jeg også at forholdene ikke var de samme).