Lasagne - et par spørgsmål...
Fra : Dorthe

Dato : 23-07-03 14:31

Hej!
Jeg har lige lavet 2 portioner lasagne. Jeg havde taget kød op, men nu viser
det sig, at vi ikke er hjemme i aften.
Er det okay at stille lasagnen i køleskabet og færdigtilberede det i ovnen i
morgen aften i stedet?
Kan den anden portion fryses? I så fald, skal det så helst i ovnen før jeg
fryser det, eller kan jeg bare fryse det i det ovnfaste fad og tage op og
færdigtilberede en anden god gang vi fik lyst til lasagne?
Mvh
Dorthe

Fra : Helle

Dato : 23-07-03 14:41

"Dorthe" <dorthe@bommelibom.com> wrote in message
> [...]
> fryser det, eller kan jeg bare fryse det i det ovnfaste fad og tage op og
> færdigtilberede en anden god gang vi fik lyst til lasagne?

Jeg ville vælge at lave dem i ovnen, lade dem køle ned og så fryse dem. Tror
ikke det er så godt at fryse dem før de har været i ovnen.
Og så er det også nemmere når I skal have lasagne næste gang

Mvh Helle

Fra : Lene

Dato : 23-07-03 15:33

"Dorthe" <dorthe@bommelibom.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fryser det, eller kan jeg bare fryse det i det ovnfaste fad og tage op og
> færdigtilberede en anden god gang vi fik lyst til lasagne?

Hej Dorthe
Du kan sagten vente med at færdigtilberede dem - også hvis den skal i
fryseren. Hvad skulle problemet være?
Mvh
Casper

Fra : Queenie

Dato : 23-07-03 15:51

"Lene" skrev d. 23-07-03 15:33 dette indlæg :
> Hej Dorthe
> Du kan sagten vente med at færdigtilberede dem - også hvis den skal i
> fryseren. Hvad skulle problemet være?
> Mvh
> Casper

At kødet allerede har været frosset ned og optøet igen? Må man gerne
genfryse kød?

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 23-07-03 16:10

"Queenie" <Queenie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> At kødet allerede har været frosset ned og optøet igen? Må man gerne
> genfryse kød?

Nu ved jeg ikke, hvordan du laver lasagne, men jeg laver det ved at lave en
kødsovs. Kødet er altså _ikke_ råt, når den skal i ovnen, og så er der jo
ingen problemer ved at fryse den i "før-ovn-stadiet". Jeg ville selv vælge
at fryse sådan

MVH Mette

Fra : Queenie

Dato : 23-07-03 16:36

"Mette Svangren Guttesen" skrev d. 23-07-03 16:10 dette indlæg :

> [...]
jo
> ingen problemer ved at fryse den i "før-ovn-stadiet". Jeg ville selv

Ja det kan der jo være noget om lol Kan vi ikke bare give varmen skyld
for den lille svipser? lol

http://www.kandu.dk/

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-07-03 21:57

> At kødet allerede har været frosset ned og optøet igen? Må man gerne
> genfryse kød?

- det må man gerne såfremt det er tilberedt ... altså ikke noget med at tage
et kilo hakket oksekød op, tø det op, lave bøffer af halvdelen og smide
resten i fryseren igen ...
ras

Fra : Thïngmand

Dato : 24-07-03 07:46

> - det må man gerne såfremt det er tilberedt ... altså ikke noget med at
tage
> et kilo hakket oksekød op, tø det op, lave bøffer af halvdelen og smide
> resten i fryseren igen ...

Det var også hvad jeg troede, men iflg. Rene Ord for pengene, siger
sundhedsstyrelsen at det er ok, så længe at kødet har været tøet op i
køleskabet...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Nette

Dato : 24-07-03 10:10

"Thïngmand" skrev i en meddelelse

> Det var også hvad jeg troede, men iflg. Rene Ord for pengene, siger
> sundhedsstyrelsen at det er ok, så længe at kødet har været tøet op i
> køleskabet...

Jeg har svært ved at tro dette, men hvis de siger det, så må de jo have
tjekket det.
Jeg vil nu under ingen omstændigheder tage chancen. - Optøet kød lugter
altid anderledes end friskt, og jeg gruer for, hvordan det mon ville lugte,
hvis det havde været nedfrosset og optøet igen, eller igen og igen..føj.

Nette

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-07-03 13:50

> [...]
lugte,
> hvis det havde været nedfrosset og optøet igen, eller igen og igen..føj.

- som min fiskehandler siger: "fryseren er bedst til is" .... og det har han
nok re ti !

ras

Fra : Simon Nejmann

Dato : 24-07-03 12:13

On Thu, 24 Jul 2003 08:46:17 +0200, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:

>tage

>Det var også hvad jeg troede, men iflg. Rene Ord for pengene, siger
>sundhedsstyrelsen at det er ok, så længe at kødet har været tøet op i
>køleskabet...

Porblemet er jo, at ydersiden af kødet bliver frosset op meget før
kernen. Det vil sige, at bakterierne derude kan formerer sig lystigt i
flere timer før køder er blevet tøet helt op.
Men inde i køleskabet er der jo så koldt, at bakterierne går i dvale,
og hvis de ikke helt holder op med at formerer sig af det, så gør de
det i hvert tilfælde meget langsommere.
Det betyder at optøningen i køleskaber ikke giver den store
bakterievækst, som optøning på køkkenbordet gør. Derfor kan man
genfryse kød der er blevet optøet i køleskabet.

Logisk set burde man derfor også kunne tø sit kød hurtigt op i
mikrobølgeovn, og derefter fryse det hurtigt ned igen uden at der
opstår nogen sundhedsrisiko. Hvis det gøres hurtigt nok, så har
bakterierne jo ikke tid til at formerer sig...?

Men ud over det, så bliver cellerne i kødet jo ødelagt af at blive
frosset, så jeg ved ikke hvor spændende sådan noget kød bliver hvis
det bliver genfrosset et par gange.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-07-03 21:56

> [...]
> det sig, at vi ikke er hjemme i aften.
> Er det okay at stille lasagnen i køleskabet og færdigtilberede det i ovnen

- ja .. det svarer jo til at stille en rest kødsovs i køleren ... og
lasagnepladerne tager næppe skade, men køleskabet kan nok godt komme til at
lugte lidt af mornaysauce ...

> Kan den anden portion fryses? I så fald, skal det så helst i ovnen før jeg
> fryser det, eller kan jeg bare fryse det i det ovnfaste fad og tage op og
> færdigtilberede en anden god gang vi fik lyst til lasagne?

- nej vent med ovnen ... hvis du bager den nu og smider den i fryseren ...
ja så får du en halvbrændt lasagne, den dag,m du tager den op og varmer den.

ras

Fra : Dorthe

Dato : 24-07-03 09:31

Tak for alle svarene! De bekræftede jo min formodning.
Mvh
Dorthe