KÆMPE problem med GeForce FX 5600 med 256 ~
Fra : Mogens Busk

Dato : 22-07-03 23:16

Hej,

Jeg har et stort problem med et nyt GeForce FX 5600 med 256 MB DDR RAM.

Faktisk har forhandleren byttet grafikkortet to gange.

Forhandleren vil kun bytte kortet til et helt magen til og ikke give pengene
tilbage. Hver gang kortet har været inde til service, så er der gået 8-9
dage inden jeg fik et nyt kort L

Problemet starter først når computeren skal bruges til spil, så går der
maks. 20 minutter, så bliver der sort skærm og computeren låser, så man er
nødt til at genstarte computeren. For det meste går der kun 5-10 minutter
før den er gal igen.

Jeg har prøvet at flytte kortet over i en anden computer, og her er det
samme problem.

Jeg har været i BIOS for at se om der er noget man skal stille på der.

Man kan stille på volt til AGP. Den stod på 1,6 og har prøvet stille den på
1,5 uden det hjalp.

Prøvet at skift driver uden det hjalp.

Læst manualen til bundkortet og kan ikke rigtig gennemskue hvad der er galt.

Mit system:

Daytona GeForceFX 5600 TV-Out + DVI AGP / 256MB DDR

ASUS P4G8X DELUXE (med sidste nye BIOS og driver).

2 stk. Kingston 512MB DDR SDRAMPC 2700

Pentium 4 Northwood 2 2.4GHz FSB 533MHz

Strømforsyning 300W

Windows XP med SP1

DirectX 9.0a

Mange hilsner

Mogens

busk@c.dk

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 22-07-03 23:45

"Mogens Busk" <busk@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg har et stort problem med et nyt GeForce FX 5600 med 256 MB DDR
> RAM.

<snip>

> [...]
> der maks. 20 minutter, så bliver der sort skærm og computeren låser,
> så man er nødt til at genstarte computeren. For det meste går der kun

Siden problemet opstår hurtigere efter en genstart, end med en kold maskine
lyder det som et varmeproblem. Du har ikke ændret på den medfølgende blæser?

> Jeg har prøvet at flytte kortet over i en anden computer, og her er
> det samme problem.

Underbygger problemet med varme. Har nogle af maskinerne kabinetblæsere?

Sidder der evt lydkort eller andet som kan forhindre frisk luft til
blæseren?

Vil da foreslå at du prøver at spille mens kabinettet er åbent, samt flytte
evt PCI-kort som sidder tæt på grafikkortet.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : jonas molberg

Dato : 22-07-03 23:52

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mvh Søren Nielsen
> http://www.soerennielsen.dk/akvarie/
> Jeg bruger ikke min hotmail, så skriv ikke til den

Der er to kabinet blæsere og ingen kort eller andet er under kortets blæser.
mvh jonas hansen Pcens ejer

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 23-07-03 00:14

"jonas molberg" <jm-1988@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:bfkemb$kbr$1@sunsite.dk...

> Der er to kabinet blæsere og ingen kort eller andet er under kortets
> blæser. mvh jonas hansen Pcens ejer

Man har jo lyst til at sige ØV, så melder jeg pas.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-07-03 21:45

"jonas molberg" <jm-1988@ofir.dk> crashed Echelon writing

> Der er to kabinet blæsere og ingen kort eller andet er under kortets
> blæser. mvh jonas hansen Pcens ejer

Selvom du har fået kortet byttet flere gange, kunne det stadig tyde på et
varmeproblem.

Har du på nogen måde mulighed for at måle det? Ved ikke om det er skrøne
men det siges at FX kortene nemt kan komme op over 100 grader.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-07-03 03:10

> [...]

> 1,5 uden det hjalp.
>
> Prøvet at skift driver uden det hjalp.
>
> Læst manualen til bundkortet og kan ikke rigtig gennemskue hvad der er

Kunne måske være strømforsyningen, den er ikke så kraftig og et sådant kort
sluger en del strøm.
Har du mulighed for at prøve en kraftigere strømforsyning?
Den anden maskine du testede i havde den også kun en 300W strømforsyning?

Fra : jonas molberg

Dato : 23-07-03 20:55

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3f1dee5b$0$97251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
>
> Ja måske men jeg har ikke andre strømforsyninger. Hvad er det almindelige
for en strømforsyning. Kan det måske have noget at gøre med at jeg har to
kerbinet blæsere og de måske tager for meget strøm?

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-07-03 22:04

> [...]
> for en strømforsyning. Kan det måske have noget at gøre med at jeg har to
> kerbinet blæsere og de måske tager for meget strøm?

Du kan evt. prøve at tage alt unødigt fra i forbindelse med en lille test.
Eksempelvis kan du koble cd-rom drev fra, ekstra harddiske og som du selv
siger kabinet blæsere.
Men det er lidt tricky at finde den nøjagtige årsag til problemet.

Fra : JRS

Dato : 23-07-03 11:23

> [...]
pengene
> tilbage. Hver gang kortet har været inde til service, så er der gået 8-9

http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/forbrugerret/
kunne måske hjælpe ..

MVH
JRS

Fra : Chipmand

Dato : 24-07-03 00:35

On Wed, 23 Jul 2003 00:16:05 +0200, "Mogens Busk" <busk@c.dk> wrote:

>Hej,
>
>Jeg har et stort problem med et nyt GeForce FX 5600 med 256 MB DDR RAM.
>Mange hilsner
>
>Mogens
>

>busk@c.dk

Da jeg købte samme kort spurte jeg forhandleren om jeg skulle købe en
ny strømforsyning på 400 watt istedet for den 300 watt jeg havde
dengang sagde han ja.

Mit system
2 harddiske
1 dvd drev
1 cd brænder
AMD XP 2000+ cpu
ECS K7SA5 bundkort
1 stk ekstra blæser i kabinetet + div lyseffekter (cassmoddings)

Jeg har ingen problemer med div spil og programmer.

Mvh
Chipmand

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 24-07-03 16:51

> ny strømforsyning på 400 watt istedet for den 300 watt jeg havde
> dengang sagde han ja.

Så fik han også solgt en ny strømforsyning

mvh
Thomas

Fra : Chipmand

Dato : 24-07-03 18:48

On Thu, 24 Jul 2003 17:51:27 +0200, "Thomas Strøm Larsen"
<tholar31@hotmail.com> wrote:

>Så fik han også solgt en ny strømforsyning
>
>mvh
>Thomas

Tja sådan kan man ogs¨se på det men hva 213kr er da en god pris. Jeg
har efterfølgende skiftet tower som kræver en smule strøm mere p.g.a
de føromtalte cassmoddings.

Mvh
Chipmand

Fra : Mogens Busk

Dato : 25-07-03 22:23

Jeg vil blot sige tak for de mange gode inputs og forslag.

Jeg kan oplyse at problemet var strømforsyningen. Hev strømmen til to
kabinet blæser fra og det var nok.

Så mon ikke jeg skal have fat i en 400 W strømforsyning.

Takker og bukker,

Mogens

Fra : Niels Ibsen

Dato : 27-07-03 00:52

Det kan godt være at jeg spørger dumt, men forsøger alligevel. Jeg har selv
købt ny computer og har gentagne gange oplevet at maskinen genstarter.
Windows XP melder at det skyldes en "device driver", men jeg kører med
nyeste Nvida driver samt dirext x 9.b. Jeg sendte pc'eren tilbage hvor de
fortalte mig at strømforsyningen gav for lidt strøm, da den var defekt.
Herefter skiftede de den hvorefter det bestemt kører meget bedre,....en gang
imellem sker det dog alligevel, og jeg mistænker meget strømforsyningen for
stadig ikke at give nok strøm. Jeg kører med bundkort ESC K7VMM+, 2
harddiske, dvddrev, brænder og et FX5600 grafikkort. Grunden til at jeg
mistænker strømmen, er at der i manualen til grafikkortet står, at for lidt
strøm kan bevirke at tv-out billedet på tv'et er gråt, og dette er nemlig
tilfældet. Mit spørgsmål er derfor,....kan man uden videre skifte til en
f.eks 400 watt strømforsyning i stedet for en 300watt? Får de forskellige
komponenter så ikke for meget strøm? Jeg er en novice på området,...så det
kan godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg ved det ikke, så derfor.....

Mvh Niels

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 27-07-03 01:24

"Niels Ibsen" <mail@niib.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> genstarter. Windows XP melder at det skyldes en "device driver", men
> jeg kører med nyeste Nvida driver samt dirext x 9.b.

Hvis du kigger så er der en tråd startet 26.07.2003 kl 16:31 som nævner at
ATI All-In-Wonder-kort har problemer med DX9.0b, det kan være de ikke er de
eneste, jeg ville nog gå tilbage til en version som ikke er beta

> [...]
> og jeg mistænker meget strømforsyningen for stadig ikke at give nok
> strøm. Jeg kører med bundkort ESC K7VMM+, 2 harddiske, dvddrev,

Det er vist også et af de slemme mht. til strømforbrug.

> [...]
> nemlig tilfældet. Mit spørgsmål er derfor,....kan man uden videre
> skifte til en f.eks 400 watt strømforsyning i stedet for en 300watt?

Ja

> Får de forskellige komponenter så ikke for meget strøm?

Nej, de 400 watt fortæller bare hvad strømforsyningen kan yde, der er dog
lidt mere besværligt*
Tænk på en bil som forhandleren siger kan køre 160km/t og en bil som kan
køre 220km/t, de kan begge køre 140km/t, men de hurtigste har et større
overskud, hvis det skulle blive nødvendigt.

*Jeg har en 400W men det betyder ikke den kan yde 400W på 12V
men den kan yde 11Ampere ved 12V, 28Ampere ved 3,3V osv...
det vil sige at den kan yde 11Ampere*12V=132W ved 12V og ved en summering af
de forskellige ydelser kommer jeg tæt på 400W

> Jeg er en
> novice på området

Helt OK

Husk lige at der er forskel på strømforsyninger, og pris og kvalitet hænger
sammen (groft sagt)

Hvis du fortæller hvad du har af haredware i maskinen, er der sikker nogle
som kan sige om du skal have en større strømforsyning, eller om fejlen
ligger et andet sted.

Fra : Niels Ibsen

Dato : 27-07-03 07:24

Mange tak for svaret. Som du endvidere foreslår vil jeg oplyse hvad jeg
bruger af hardware. Hvis nogle herefter skulle have en idé om hvorvidt det
er en større strømforsyning der skal til er jeg naturligvis interesseret i
at høre nærmere. Bundkort er et ESC K7VMM+, harddiskene er af mærket
ExelStor tecnology J360 (60GB) samt QUANTUM FIREBALL EX6.4A (6.4GB),
brænderen er en MITSUMI CR-4801 TE. DVD drevet er SONY DVD-ROM DDU1612.
Processoren er en AMD 2400+ med en Aluminiumsboks ovenpå samt en "sort
plastis køler". Ved ikke hvilket størelse køleren er. Mit grafik kort er et
Pixelview FX 5600 med 128 Mb ram AGPx8, Tv-out. Bundkortet kører kun AGPx4,
hvilket jeg har fået at vide ikke skulle være noget problem, da kortet selv
har "indsstillet" sig til 4xAGP. Håber nogle kan komme med et bud på om det
kan betale sig at skifte strømforsyning. Den strømforsyning som sidder i er
en 300 watt monteret af Prcdata i Viborg, og som skulle passe i Logic
kabinetter. Er målene i strømforsyninger standarder således at jeg blot kan
købe en af et andet mærke, og altså ikke nødvendigvis et Logic produkt?

Mvh Niels

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 27-07-03 10:19

> [...]
> det kan betale sig at skifte strømforsyning. Den strømforsyning som
> sidder i er en 300 watt monteret af Prcdata i Viborg, og som skulle

Kan det passe at det er en "Logic Basic+ PC Athlon 2400+" som du har proppet
ekstra hardware i?
Og at du har proppet 1 ekstra harddisk og 1 brænder og et grafikkort?
http://www.prcdata.dk/ProduktFrame.asp?Produktid=29023163

Læg mærke til at der i "Logic FX 5600 PC, Barton 2500+" ved godt det ikke er
samme provesser, men her bruger de en 400W strømforsyning.
http://www.prcdata.dk/ProduktFrame.asp?Produktid=29023434
Jeg ville købe en ny strømforsyning, da du har monteret en del ekstra
tilbehør i din computer.

> Er målene i strømforsyninger standarder
> således at jeg blot kan købe en af et andet mærke, og altså ikke
> nødvendigvis et Logic produkt?

Ja, kan da lige give dig målene hvis du vil kontrollere:
140mm i blæserens retning
85mm i højden
150mm i bredden

Der findes specielle kompakte strømforsyninger, men de er meget dyre.

Jeg prøvede lige at løfte på en ødelagt strømforsyning (min egen skyld) og
en ny discount den ødelagte og gode vejer ca. 4 gange så meget som den
billige discount, det siger vel lidt om forskellen på strømforsyninger.

Jeg kender ikk Logic, men kan se at prcdata.dk har en logic 400W
strømforsyning til 299,-
Bemærk dog et der er en fejlprocent på varen som jeg syntes er MEGET høj
(13,13%)

At der står "også med P4 stik" betyder blot at der er en ledning i
strømforsyningen med et strømstik som skulle bruges hvis du have et
P4-system

Fra : Niels Ibsen

Dato : 27-07-03 10:41

du skal have 1000 tak for hjælpen, jeg tror bestemt at jeg køber en større
strømforsyning.

Venlig hilsen Niels

Fra : Niels Ibsen

Dato : 29-07-03 21:42

købte en 400watt i stedet for,...og nu kører det hele bare perfekt,....endnu
en gang tak for hjælpen

mvh Niels