en tur til Toscana
Fra : Møller

Dato : 22-07-03 22:36

Hej alle

Min nabo skal en tur til Toscana, i bil, med 2 børn.
Så derfor har vi været inde og finde den hurtigste, billigste og sikreste
rute.
Og derfor får vi 3 forskellige. Men hvilken en af dem skal de vælge?
1. Rødby-Gotthard-Pisa
2. Rostock-Berlin-München-Brenner-Pisa (måske ikke sikker nok, gamle DDR)
3. Rødby-Basel-Bern-Pisa (måske den dyreste)

Eller er der nogen som har en helt anden mulighed?

Det 'grønne' forsikringskort er det, det som som det 'røde' SOS kort?
(kært barn mange navne?)

På forhånd Tak!
/hjælpsomnabo

Fra : JK

Dato : 23-07-03 09:34

On Tue, 22 Jul 2003 23:36:14 +0200, "Møller" <trigger_one@mail.dk>
wrote:

> [...]
>3. Rødby-Basel-Bern-Pisa (måske den dyreste)
>
>Eller er der nogen som har en helt anden mulighed?

Jeg ville nok foretrække 2).

Der er en 4. østligere rute fra München forbi Salzburg, og ind i
Italen ved Venedig. Den udmærker sig ved at være næsten bjergfri. Man
passerer 2 ret lange tunneller på 6 km, og dem er der ikke kø ved (som
St. Gothard).

Vi overnattede i Ljubjana i Slovenien. Det er lige ved også. Kan
anbefales. Men det er nok for langt som 1. stop. Meget hyggelig lille
by. Et lille Prag. Jeg kan også anbefale overnatning i Berchtesgarten,
- en pudsig lille by, som en hollywood-udgave af en alpeby.

Men under alle omstændigheder er Münchens ringvej er et kritisk
nåleøje. Måske er den bedste tid lige efter deres morgen-job-ræs.

Rostock ruten er god, fordi der er vejarbejde ved Elben-tunnellen i
Hamburg. Putgarten trafikken er ramt. Jeg slap med en time kø ved
13-tiden. På vejen hjem så jeg en kø i modsat side (samme sted) på
over 20 km. Det var ved 17-tiden. Så er I advaret. Hvis man kører over
Storebæltsbroen kan man nok slippe over Elben uden kø.

>Det 'grønne' forsikringskort er det, det som som det 'røde' SOS kort?
>(kært barn mange navne?)

det ved jeg ikke. Man kan købe pakken hos FDM.

Man skal også bruge et Østrigs pas. En mærkat til bilruden. Den gælder
et år.

hilsen

John

Fra : René Ipsen

Dato : 23-07-03 11:28

> [...]
> 2. Rostock-Berlin-München-Brenner-Pisa (måske ikke sikker nok, gamle DDR)
> 3. Rødby-Basel-Bern-Pisa (måske den dyreste)

Som turistbuschauffør vil jeg nok anbefale at undgå hamborg, uanset om det
er fra puttgarden eller jylland.

Natkørsel :
Tag kl 21-23 færgen gedser / rostock, hav madpakke med hjemmefra til at
spise på færgen, tag ungerne med ud på færgens dæk så de får meget frisk
luft og vil derfor falde i søvn kort efter ankomst til tyskland. Kør ad A19
/A24 / A10 mod Berlin, tag A9 mod Leipzig/Nürnberg tag A6 vestpå og herefter
A7 sydpå mod Ulm og tag grænsen ved Lindau (østlige Bodensee) og tag en
meget meget smuk rute forbi (eller igennem) fyrstendømmet Lichtenstein og
herefter mod Milano. Efter Milano vælger i så selv fra hvilken side i vil
køre til Toscana.

Fordelene er mange. Man undgår kødannelser ved Hamborg, Hannover,
Kasselbakkerne, Frankfurt, Munchen, Brennerpasset, Europabrügge, Bolzano &
Trento.

Hvis i vil overnatte undervejs, så find et ETAP hotel hjemmefra. Værelserne
er med stor dobbeltseng og en enkelt køjeseng over dobbeltsengen. Smid en
unge i køjesengen og den anden imellem forældrene og betal kun 28-33 Euro
for jer alle (uden morgenmad). Disse hoteller er den hurtigste
eksapanderende nyhed og kommer til at overtage billigovernatnings-markedet
fra fomula1 og andre "Zimmer frei"/Gasthause. Man booker hotellet over
internettet eller med kreditkort i hotellets vindfang, hvorefter man får en
udskrift med værelsesnummer og adgangskode til hotel & værelset. Hotellerne
er ubemandet men rigtige pæne og rene.
Find ETAP på kædens hjemmeside www.etaphotel.com.

> Det 'grønne' forsikringskort er det, det som som det 'røde' SOS kort?
> (kært barn mange navne?)

De skal hurtigst muligt kontakte deres forsikringsselskab og bede det sende
dem det grønne forsikringskort. Det røde SOS er til autohjælp/bugsering.
Det er to forskellige papirer. Husk også at det er lovpligtigt at medbringe
advarselstrekant, førstehjælpskasse (vigtigt) og enkelte steder også
pulverslukker. Samt den originale registreringsattest.

Kører de over Østrig, så kør ind på et tankstation i tyskland lige efter
munchen og køb en vignet der istedet for at stå i lang kø på grænsen. Man
kan nøjes med en vignet der varer i 10/14 dage eller måske en måned. Ser
ingen grund til at købe den dyre for et helt år.

Venlig hilsen
René Ipsen
Turistbuschauffør

Fra : T.T.

Dato : 23-07-03 19:48

Prøv selv at finde en rute via:
www.map24.dk
God tur.
Th.

Fra : Møller

Dato : 23-07-03 19:59

Vi siger mange Tak. Jeg vil gå over til naboen med jeres forslag.
T.T. - vi brugte bl.a map24.dk og trafikken.dk til at finde ruterne.
-
rejseplanung.dk er også god, har også en side med 'online' oplysninger om
trafikken igennem Tyskland, skide god.
-
FDM skriver ang. det grønne og røde:
http://www.fdm.dk/dinferie/europa/indenrejse/papirer.asp#groent
Så dem har de fået fat i via deres forsikringsselskab. Det er mega vigtigt
at have med siger de!!
Så ved vi det (også undertegnede!)

/Møller

Fra : LCO

Dato : 10-08-03 16:57

Nr. 2
ER selv lige kommet hjem fra samme tur i går, og der var stort set ingen
trafik på vejen. Vejene er ganske fine, dog lige med undtagelse af en 5 km
strækning lidt før Rostock.
Det koset lidt penge at køre gennem Brennerpasset og at køre på vejene i
ØStrig og Italien, men de penge er godt givet ud, i forhold til at køre
turen derned af små bjergveje (hvilket vi gjorde på vej ned).
MVH LCO