Ansvar for selvmord
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-07-03 19:09

A skubber - med vilje - B ud foran en bil. C griber ind og redder B
men bliver selv alvorligt skadet. C´s skader giver varige men.

Hvad kan A straffes for ? - forsøg på manddrab ? - kan A straffes for
at C kom til skade ?

Videre...
Pga. de varige men bliver C´s liv uudholdeligt og han ender med at
begå selvmord *pga* de men han fik efter at have reddet B.
Kan A straffes hårdere pga. denne omstændighed ? (antag at det sker
før en retssag mod A).
Kan A gøres ansvarlig for selvmordet ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Peter Bjoern

Dato : 22-07-03 22:44

On Tue, 22 Jul 2003 18:09:18 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<idontwantnospam@hs235.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>men bliver selv alvorligt skadet. C´s skader giver varige men.
>Hvad kan A straffes for ? - forsøg på manddrab ? - kan A straffes for

Muligvis kan A straffes for forsøg på manddrab hvis det skønnes at der
har været forsæt til dette.
Ellers burde § 252 (straffeloven) kunne finde anvendelse :

§ 252. Med fængsel indtil 8 år straffes den, der for vindings skyld, af grov
kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare for nogens liv
eller førlighed

> [...]
>begå selvmord *pga* de men han fik efter at have reddet B.
>Kan A straffes hårdere pga. denne omstændighed ? (antag at det sker

Det kunne virke skærpende på strafudmålingen efter §252.

>Kan A gøres ansvarlig for selvmordet ?
Næppe direkte, men igen - det kunne virke skærpende på en strafudmåling.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-07-03 23:58

Peter Bjoern <PeterBjoern@mail.dk> wrote in

> Muligvis kan A straffes for forsøg på manddrab hvis det skønnes
> at der har været forsæt til dette.

Manddrab på B ikke sandt ?

> [...]
> skyld, af grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder
> nærliggende fare for nogens liv eller førlighed

Men A har jo ikke udsat C for nogen fare - det har C jo selv gjort
idet C løber ud foran bilen for at redde B.

> Det kunne virke skærpende på strafudmålingen efter §252.

Samme som ovenfor.

Fra : Peter Bjoern

Dato : 23-07-03 18:28

On Tue, 22 Jul 2003 22:58:17 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<idontwantnospam@hs235.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Manddrab på B ikke sandt ?

Jo, forsøg på drab på B hvis retten afgør at A har
haft forsæt til drab.

>Men A har jo ikke udsat C for nogen fare - det har C jo selv gjort
>idet C løber ud foran bilen for at redde B.

Hvis A ikke havde forsæt til drab, har han i hvert fald iværksat en situation
der sætter Bs liv og førlighed i alvorlig fare og som ender med at C indblandes
og rent faktisk kommer til skade.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-03 23:30

> Hvis A ikke havde forsæt til drab, har han i hvert fald iværksat
> en situation der sætter Bs liv og førlighed i alvorlig fare og
> som ender med at C indblandes og rent faktisk kommer til skade.

Så det er altså ligemeget hvem der kommer til skade ? - også når det
ikke er den det var meningen skulle skades ?

Fra : rAnders

Dato : 23-07-03 15:49

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad kan A straffes for ? - forsøg på manddrab ? - kan A straffes for
> at C kom til skade ?

D står 60 meter væk og hører bilen bremse hårdt op, D drejer hurtigt hovedet
og får hold i nakken og må lægge sig syg for arbejde. Kan A idømmes at
betale svie og smerte samt tabt arbejdsfortjenste til D ?.

rAnders.

Fra : Jonas Hansen

Dato : 24-07-03 00:45

"rAnders" <rand@hotmail.com> wrote:

> [...]
> og får hold i nakken og må lægge sig syg for arbejde. Kan A idømmes at
> betale svie og smerte samt tabt arbejdsfortjenste til D ?.

Det må være yderst tvivlsomt om A kan ifalde et erstatningsansvar overfor D
i denne situation. D er jo indirekte skadelidt og disse vil som hovedregel
ikke få erstatning (undtagelser er skader på f.eks. mødre der ser deres barn
blive kørt over og lign.).

Mvh
Jonas

Fra : rAnders

Dato : 26-07-03 12:14

"Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke få erstatning (undtagelser er skader på f.eks. mødre der ser deres

Det var netop det der var min pointe, det må så også gælde forholdet A til
C.

rAnders.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-03 15:15

"rAnders" <rand@hotmail.com> wrote in

> Det var netop det der var min pointe, det må så også gælde
> forholdet A til C.

Hvilket også er det jeg mener.

Fra : Jonas Hansen

Dato : 26-07-03 22:47

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev:

overfor D

[klip]

> Det var netop det der var min pointe, det må så også gælde forholdet A til
> C.

Sådan som jeg læste det oprindelige spørgsmål, var det en sag om A's
eventuelle strafansvar efter straffeloven og ikke et erstatningsansvar.
Situationen med D er besvaret udelukkende udfra en erstatningsretligt
betragtning. Jeg kender (endnu) intet til strafferet og kan derfor ikke
vurdere om samme princip (indirekte skadelidt) kan overføres til
strafansvaret.

Mvh
Jonas