svimmelhedsanfald.....
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-07-03 17:44

jeg er inden for de sidste par måneder begyndt at blive overmandet af nogle
ret ubehagelige svimmelhedsanfald...
de kommer i forbindelse med at jeg bør spise... ofte føler jeg mig ikke
sulten når de overmander mig, men jeg har efterhånden erfaret at den
nemmeste og hurtigste måde at overkomme dem på er ved at spise.....
de starter oftest med en smurren i mine fingerspidser, herefter får jeg øm i
maven og så bliver jeg svimmel/utilpas..... stort set hver eneste gang det
er sket er jeg samtidig blevet delvist uklar, og "snøvler" når jeg taler, og
kan ikke rigtig tale sammenhængende, og samtidig bliver ustabil til bens....
dette letter dog inden for få minutter efter at jeg har spist....... hvor
jeg igen er klar i hovedet og utilpasheden letter....
det skal lige siges at det _ikke_ hjælper hvis jeg blot spiser lidt sødt
eller drikker lidt sødt..... der skal mad med en smule substans til.....

anfaldene er blevet værre og for tiden har jeg ca et "anfald" om dagen,
trods at jeg forsøger at spise regelmæssigt....... de kommer oftest midt på
dagen, og ofte ca 2 timer efter mit sidste måltid..... de daglige anfald er
opstået i takt med varmen.....
og så udmatter de mig ekstremt.... jo flere anfald jeg har haft, jo mere
udmattet bliver jeg efter et......

er der nogen herinde der har et godt bud til hvad der kan være galt??
til de der ikke ved det, jeg har fået fjernet min tyktarm, men har kørt
problemet forbi min tarmlæge, og han mener ikke det er noget tarmrelateret,
så jeg skal have fat i min private læge, som sæfølig har ferie for
tiden.....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Kathrine

Dato : 21-07-03 19:00

"Sabina Hertzum" skrev:

> jeg er inden for de sidste par måneder begyndt at blive overmandet
af nogle
> ret ubehagelige svimmelhedsanfald...

SNIP

> [...]
tarmrelateret,
> så jeg skal have fat i min private læge, som sæfølig har ferie for

Det lyder da meget ubehageligt
Glemmer du at spise eller kommer det "bare"?
Det lyder som om det er blodsukkerrelateret.
Læs evt. mere her:
http://www.netpatient.dk/forlavtblsuk.htm
Du skal gå til din læge og få checket dit blodsukker, inden du kommer
galt afsted.
--
Kathrine
---

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-03 19:34

Kathrine wrote:

> Det lyder som om det er blodsukkerrelateret.

Jeg er ikke enig. Svimmelhedsanfald mm. lyder ganske rigtigt som lavt
blodsukker, men Sabina skriver, at det ikke hjælper blot at spise eller
drikke noget sødt. Kan man for øvrigt få for lavt blodsukker, hvis man
ikke er diabetiker?

Selvom jeg ikke er enig, kan Sabina selvfølgelig godt få lægen til at
tjekke blodsukkeret, det er trods alt både nemt og smertefrit.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-07-03 20:37

Kathrine wrote:

> Det lyder da meget ubehageligt
> Glemmer du at spise eller kommer det "bare"?

jeg glemmer netop ikke at spise... spiser faktisk regelmæssigt, men ofte
rammer det mig bare som et lyn fra en klar himmel..... somregel er det som
sagt ikke mere end 2 timer siden jeg har spist sidst....

> Det lyder som om det er blodsukkerrelateret.

det var også min første tanke, men så er der den lille faktor med at det
ikke hjælper med noget sødt at spise eller drikke.... der skal mad til ( et
stykke rugbrød, lidt kyllingenuggets i en snæver vending og lignende gør
tricket....)

> Læs evt. mere her:
> http://www.netpatient.dk/forlavtblsuk.htm

umiddelbart virker symptomerne som lidt i retningen af hvad jeg føler.......

> Du skal gå til din læge og få checket dit blodsukker, inden du kommer
> galt afsted.

det skal jeg også......det er dog ikke første gang jeg får tjekket
blodsukkeret.... jeg har faktisk fået det tjekket 2 gange tidligere inden
for de sidste 8 mdr..... lige som jeg også har fået tjekket
stofskiftet...... uden noget resultat......

det skal samtidig siges at jeg trods streng diæt ikke har været i stand til
at tabe mig.... jeg har de sidste 3½ md levet af 1200 kcal om dagen, uden
noget resultat...... tilstanden forandres ikke hvis jeg kommer ud over de
1200 kcal.... det _ER_ prøvet :(
sidst forsøgte min diætist at sætte mig på pulver diæt for at se om det
satte skub i det, men i de få dage jeg prøvede blev min anfald voldsomt
værre......

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-07-03 20:50

Sabina Hertzum wrote:

>.... tilstanden forandres ikke hvis jeg kommer ud over de
> 1200 kcal.... det _ER_ prøvet .....

Hvad med noget så banalt som vædskemangel?
(du skrev i første indlæg, det er blevet værre her i varmen).

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-07-03 20:59

Carsten Riis wrote:

> Hvad med noget så banalt som vædskemangel?
> (du skrev i første indlæg, det er blevet værre her i varmen).

desværre heller ikke..... jeg er enormt ops på at drikke nok om dagen, og
væskemangel viser sig med helt andre symptomer end jeg her har
beskrevet.....
det har jeg nemlig lidt af førhen ( da jeg først fik stomi) og har lært at
regulere det så jeg ikke kommer i underskud...... men derudover er jeg
iøvrigt begyndt at lide meget af vand i benene i nogenlunde samme
periode..... og tager også vanddrivende ( med kaliumklorid), men drikker
samtidig også mere af hensyn til varmen..... på meget varme dage drikker jeg
op til 4 liter om dagen....

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-07-03 23:05

"Sabina Hertzum" <sabina18072003@mandezonen.dk> skrev

> [...]
> periode..... og tager også vanddrivende ( med kaliumklorid), men drikker
> samtidig også mere af hensyn til varmen..... på meget varme dage drikker

Hvordan er dit blodtryk?

Mvh.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-07-03 00:35

Uffe Ravn wrote:

> Hvordan er dit blodtryk?

umiddelbart tror jeg ikke der er nogen problemer der..... jeg har tidligere
lidt af voldsomt forhøjet blodtryk i forbindelse med en prednisolon
behandling, men efter behandlingen faldt det igen.....
derudover virker mine vanddrivende piller også blodtrykssænkende ( Centyl
med Kaliumklorid)....
de gange jeg har fået undersøgt mit blodtryk inden for det sidste år har det
ihvertfald lagt fint......

Fra : TM

Dato : 22-07-03 07:20

"Sabina Hertzum" <sabina18072003@mandezonen.dk> wrote in message

> [...]
> med Kaliumklorid)....
> de gange jeg har fået undersøgt mit blodtryk inden for det sidste år har

Hej Sabina

Jeg får de samme piller som dig - både mod vand i kroppen samt forhøjet
blodtryk - og jeg kan også sagtens få det kanon dårligt lige
pludselig...svimmel og meget utilpas.
Jeg sveder i øvrigt det *hele* ud, og føler mig i det hele taget dårlig -
har prøvet at skifte til nogle andre vanddrivende piller, men de hjalp
overhovedet ikke, og jeg havde nærmeste lår i skoene, så nu vælger jeg
faktisk mellem *pest eller kolera*...øv!!!!!!!!
Jeg tror, det er en bivirkning af pillerne - desværre .....men derfor ville
jeg nu alligevel få målt mit blodtryk, hvis jeg var dig.

GOD BEDRING

KNUS

Tina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-07-03 08:39

TM wrote:

hej Tina

> Jeg får de samme piller som dig - både mod vand i kroppen samt
> forhøjet blodtryk - og jeg kan også sagtens få det kanon dårligt lige
> pludselig...svimmel og meget utilpas.

HAMrende irriterende......

> [...]
> men de hjalp overhovedet ikke, og jeg havde nærmeste lår i skoene, så
> nu vælger jeg faktisk mellem *pest eller kolera*...øv!!!!!!!!

jeg har tidligere fået centyl igennem længere tid for at modvirke
bivirkninger af prednisolon, helt uden problemer..... dog sveder jeg slet
ikke......

> Jeg tror, det er en bivirkning af pillerne - desværre .....men derfor
> ville jeg nu alligevel få målt mit blodtryk, hvis jeg var dig.

gør jeg også.... inden for nærmeste fremtid kontakter jeg lægen og får det
tjekket, mit problem er bare at min egen læge har ferie de næste 14 dage,og
vagtlægen vil næppe røre mig i min nuværende situation....
mht bivirkninger, så står der intet på pakken.. har du snakket med din læge
om det?

jeg har lige været til diætist, og fik anbefalet en diæt der kræver mad hver
anden time..... så det prøver jeg en periode.... hun mente dog også at jeg
skulle få tjekket både blodtryk og blodprocent samt blodsukker.....
dog virker det umiddelbart til at være et blodsukker problem....... men
tjekkes det skal det.....

> GOD BEDRING

tak skal du have, og i lige måde....

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 21-07-03 21:58

"Kathrine" <katras@FJERN-DETTEofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.netpatient.dk/forlavtblsuk.htm
> Du skal gå til din læge og få checket dit blodsukker, inden du kommer

Det er vist ikke et helt korrekt link at sætte ind her. Det som Peter
Schwartz beskriver på denne side er lavt blodsukker ved diabetikere som er i
behandling for deres sukkersyge, enten med tabletter eller med insulin.
Andre tilstande eller sygdomme der giver hypoglykæmi er ekstremt sjældne.
Du kan selvfølgelig fint få målt dit blodsukker ved din læge, men hvis det
virkelig er blodsukkerrelateret (som ikke er sandsynligt) er det mest
vigtigt at du får målt blodsukkeret i situationen, ikke ved konsultation ved
egen læge.

/LC

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-07-03 00:34

> [...]
> sandsynligt) er det mest vigtigt at du får målt blodsukkeret i
> situationen, ikke ved konsultation ved egen læge.

jeg undersøgte lige det med blodsukkeret uden diabetes ( selvom jeg har
diabetes type 1 i forholdsvis nær familie er jeg dog ikke nervøs for at det
er det)...
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/blodsukkerlavt.htm
det virker også umiddelbart som et godt bud.....

lige bortset fra at sukker ikke kan gøre tricket, og at jeg ofte efter
indtagelsen af mad er ok efter 5-10 minutter.... og at mine symptomer ofte
opstår ca 2 timer efter måltidet, men det kan så skyldes at min
"behandlingstid" er væsentligt nedsat da jeg mangler tyktarmen......

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 22-07-03 14:23

"Sabina Hertzum" <sabina18072003@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> lige bortset fra at sukker ikke kan gøre tricket, og at jeg ofte efter
> indtagelsen af mad er ok efter 5-10 minutter.... og at mine symptomer ofte

Hvis du mener at det er blodsukkerrelateret, så få fat på en
blodsukkerapparat. De koster ca. kr. 200,- i vanlig pris, men man kan altid
finde et på tilbud til under kr. 100,-. Med et nyt apparat følger gerne
nogle teststrimler (koster normalt kr. 8,- stykket). Alternativt kan du jo
låne et apparat ved en du kender som har diabetes.
Det er forholdsvis nemt at få afkræftet.

/LC

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-07-03 19:10

> [...]
> Alternativt kan du jo låne et apparat ved en du kender som har
> diabetes.
> Det er forholdsvis nemt at få afkræftet.

det undersøger jeg lige nærmere... tak ;)

Fra : Steen

Dato : 23-07-03 20:34

> jeg er inden for de sidste par måneder begyndt at blive overmandet af
nogle
> ret ubehagelige svimmelhedsanfald...

Får du nogen form for beroligende medicin eller sovemedicin?

Steen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-07-03 20:38

Steen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina18072003@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Får du nogen form for beroligende medicin eller sovemedicin?

nej.... det eneste medicin jeg får pt er p-piller ( Yasmin) og vanddrivende
(Centyl med kaliumklorid).....

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-03 22:40

On Mon, 21 Jul 2003 18:43:33 +0200, "Sabina Hertzum"
<sabina18072003@mandezonen.dk> wrote:

>jeg er inden for de sidste par måneder begyndt at blive overmandet af nogle
>ret ubehagelige svimmelhedsanfald...

Kære Sabina.
Har du lagt mærke til om svimmelheden kommer når du rejser dig eller
har stået op et lille stykke tid ?

Da jeg for år tilbage var ansat på sygehus undersøgte vi en patient,
der klagede over svimmelhed.

Jeg kan huske vi målte patientens blodtryk liggende, hvor det var
normalt. Derpå blev trykket målt igen umiddelbart efter at hun var
bedt om at rejse sig op... og trykket faldt dramatisk....
Testen blev gentaget efter at hun havde fået stramt bind omkring begge
underben og så fandt trykket ikke....
Altså: Meget af hendes blod forsvandt ned i benene, når hun stod op.
Hun blev opereret for sine åreknuder og sagen var i orden.

Måske en helt anden historie om svimmelhed.
Du mener jo din har noget med fødeindtag at gøre, så det....
Men som frisør står du vel meget op, og du fortæller også om at du
bliver behandlet for vand i benene ! ?

Da din egen læge har ferie synes jeg du skulle kontakte hans afløser!

Kærlig hilsen
Gerda

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-07-03 22:45

gerda (gerda) wrote:

> Kære Sabina.
> Har du lagt mærke til om svimmelheden kommer når du rejser dig eller
> har stået op et lille stykke tid ?

det er forskelligt... nogle gange kommer de også når jeg bare sidder lige så
stille....

> Altså: Meget af hendes blod forsvandt ned i benene, når hun stod op.
> Hun blev opereret for sine åreknuder og sagen var i orden.

hmmm har dog ikke observeret nogle åreknuder....

> Måske en helt anden historie om svimmelhed.
> Du mener jo din har noget med fødeindtag at gøre, så det....
> Men som frisør står du vel meget op, og du fortæller også om at du
> bliver behandlet for vand i benene ! ?

jeg arbejder ikke som frisør pt..... men som sælger.... og der sidder jeg
meget i min bil, eller går rundt til mine kunder.......

> Da din egen læge har ferie synes jeg du skulle kontakte hans afløser!

desværre henviser min læge ikke til et bestemt lægehus (mumleknurrebrokke)
og det lader til at jeg har fået det lidt under kontrol igen.....
så jeg venter lidt og ser tiden an.....
(7-9-13) jeg har ikke haft et anfald i to dage der nåede at blive
slemt...... ;)