Bloody Mary, -Bartenderi. Syre og sukker:
Fra : Bo Warming

Dato : 21-07-03 15:30

Bloody Mary, -Bartenderi. Syre og sukker:

Dronning Mary af England, der lod katolikker halshugge protestanter indtil
Shakespeare-tidens Elisabeth1 tillod modsat, har givet navn til vodka med
ulækker, uklar tomatjuice, der evt tilsættes krydderier. Typisk
tabasco-sovs, engelsk sovs og peber, men en knivspidst chilipulver er nok
til at skabe den ønskede flammer-ud-af-munden suppe-kvalitet.
Lidt boullion kan gøre det særlig suppeagtigt, hvis man er i det sultne
humør, en dråbe Wurtz(flygende maggi-terning) er en god løsning.

Long Drinks er skønt i sommervarmen, og kan man lide at overgå naboen mht
prisbillighed, uden at det smager billigt, så er her et par fiduser.

Først og fremmest så lyder en amatørbartender-grundregel for de
sparsommelige, at man smager især det dominerende råstof fx
Drambuie-lilkøren i en "Rusty Nail", juicen i en "Screwdriver" og Pernoden
i pastiche-drinks. Bruges en dyr Schweppes-sodavand så kan DYR MÆRKEVARE: af
vodka, gin eller whisky der blandes i, slet ikke værdsættes efter
fortjeneste og pris.

At en god "Manhattan" kræver bedre whisky end discount, er vås.

Engang havde jeg Sodastream maskine til at lave danskvand selv, men efter 1½
liter-plastflaskerne er blevet almindelige, er jeg for doven til det.
I stedet for at købe citronvand til at blande i brun vermouth eller Campari,
har jeg udenfor køleskab plastik flasker med skruelåg stående med
koncentreret citronsyre hhv sukker opløsning.

Så kan jeg dosere netop den sur og sødheds grad, der matcher det jeg blander
i, og hvordan vejret er (hvis det er "vi drikker majdrik i spandevis"
solhede, så rigeligt med syrlig-læskende citronsyre).

Besparelsen er ikke det primære argument, men det er sjov sport at prøve
noget nyt hver gang og blive klog på, hvad netop matcher din (families)
smagsløg.

1½ literplastflasker er uhandy, og når at blive lunkne udenfor køleskabet,
længe før de er halvejs tømt, så jeg blander masser af longdrinks på de små
pant-plastflasker med samme skruelåg, og tager dem ofte ud efterhånden som
jeg trænger til ny kold drik, (og efterlader evt halv drukne småflasker, som
i fuld stand sættes tilbage i køleskabet før dagen er omme. Går der
videnskab i det, vil man prøvet noget nyt ved næsten hver slurk.).

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N