Kitchen Aid - igen igen
Fra : Lauge Abildgaard

Dato : 21-07-03 14:28

Har savlet lidt over Kitchen Aid røremaskiner på nettet. Har også set en IRL
i en Inspiration butik. Umiddelbart kan de jo ikke noget specielt. Er der
egentligt noget særligt godt ved dem? - eller skal man se andre steder
(electrolux, kenwood, bosch.....) for den ultimative røremaskine?

vh,
Lauge

Fra : Felix

Dato : 21-07-03 15:34

On Mon, 21 Jul 2003 15:27:35 +0200, Lauge Abildgaard wrote:

> [...]
>egentligt noget særligt godt ved dem? - eller skal man se andre steder
>(electrolux, kenwood, bosch.....) for den ultimative røremaskine?

Jeg er selv på jagt efter en god maskine. Den gamle Bosch holdt
kun omkring 45-50 år (arv efter bedsteforældre).

Fordelene ved den gamle Bosch, Kitchen Aid og Kenwood er, at
dejen bliver godt gennemæltet (drejeskål / planetgear), at der er
stor udveksling så motorkraften er uden betydning og at de alle
har store skåle.

Efterhånden er jeg mest til Kenwood Major,
<http://www.smaa-el.dk/Produkter/kenwood.htm>
men den standser ikke når overdelen vippes op:
<http://www.taenk.dk/test/alle/maskine/>
(Adgang: tt35 & autostol)

Måske er Braun K 3000 en vinder, selv om den ikke har så stor en
skål; men jeg kan ikke lige finde noget specifikt om den på www.

m. v. h.

Fra : Lauge Abildgaard

Dato : 21-07-03 21:58

> Jeg er selv på jagt efter en god maskine. Den gamle Bosch holdt
> kun omkring 45-50 år (arv efter bedsteforældre).

Kommer selv fra et 30+ år gammelt Kenwood arvestykke...

> [...]
> <http://www.taenk.dk/test/alle/maskine/>
> (Adgang: tt35 & autostol)
>
> Måske er Braun K 3000 en vinder, selv om den ikke har så stor en

Så vidt jeg kan se har K3000 den mindste kapacitet - er altid bange for
knaphed. I det hele taget virker K3000 mere foodbprocessoragtig og mindre
røremaskineagtig. Lurer stadig på om der skulle være noget specielt med
Kitchen aid siden den er så svinedyr.

Fra : Felix

Dato : 22-07-03 00:11

On Mon, 21 Jul 2003 22:57:51 +0200, Lauge Abildgaard wrote:

> [...]
>knaphed. I det hele taget virker K3000 mere foodbprocessoragtig og mindre
>røremaskineagtig. Lurer stadig på om der skulle være noget specielt med

Egentligt kom K3000 kun med i mine overvejelser, fordi den blev
skamrost i T&T. Men du har ret: Det er noget plastiklegetøj.

Både Kitchen Aid og Kenwood Major er lavet meget robust af metal,
har store skåle, et unikt røresystem og et stort
tilbehørsprogram.

Det specielle ved Kitchen Aid er nok at den er 'Kult' og nostalgi
- hvis du forstår.
Prøv at Google lidt på den i grupperne, og du vil se at der er
mange problemer med den. Det kan bunde i store salgstal; men
herhjemme er der ikke så mange muligheder for service.

Kenwood Major er lavet efter samme konsept, men er en mere
moderne konstruktion, som kan serviseres mange steder i DK.
Selv om konstruktionen af begge maskiner ligger i den fine ende,
vil jeg stadig foretrække Kenwood Major, kult eller ej.
Ingen af maskinerne er specielt kønne at se på.

Heldigvis har jeg endnu 6 uger til at træffe en beslutning i, så
den bedste til mit behov vil vinde.

m. v. h.

Fra : Jette

Dato : 22-07-03 08:39

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> On Mon, 21 Jul 2003 22:57:51 +0200, Lauge Abildgaard wrote:
>
> Kitchen Aid er da kønnere at se på end Kenwood, men jeg synes skålen er
for lille på Kitchen Aid. (Min bror har en) Selv har jeg en Kenwood Major og
jeg bruger den næsten daglig. I øvrigt fik jeg den billigt. Jeg satte
annonce i lokalavisen om jeg søgte en røremaskine. Jeg kendte ikke Kenwoods
på det tidspunkt, men min svigermor ville ikke af med sin Bosch som jeg
havde lånt. Jeg fik tilbudt adskillige, der står mange rundt i skabene som
ikke bliver brugt, bl.a. nogen godt brugte Kenwood til kr. 500,- incl.
hakker, men den jeg købte gav jeg kr. 1000,- for. En ældre dame var død og
havde faktisk ikke nået at bruge den. Jeg fik også en grøntsagshakker med,
den har jeg brugt 1 gang, men når jeg ser den forstår jeg godt de er dyre.
Tandhjul og stål indeni. Nu mangler jeg bare en blender til den. Jeg er
enorm glad for maskinen. Jeg laver brød, småkager, italienske biscotti og
pizzadej på den. Jeg synes ikke den er god til rørekager, du ved hvor man
rører sukker og margarine sammen, der bruger jeg stadig min mixer, for al
margarinen sætter sig i K-spaden og man skal skrabe det af i et væk. v .h.
Jette Jensen

Fra : Annika Pedersen

Dato : 24-07-03 15:32

> Måske er Braun K 3000 en vinder, selv om den ikke har så stor en
> skål; men jeg kan ikke lige finde noget specifikt om den på www.

Brauns egen side har heller ikke det vilde umiddelbart:
<http://www.braun.com/global/products/fooddrink/foodpreparation/kitchenma
chines/multisystem/models.html>

Der har for noget siden været lidt omkring KitchenAid >< Kenwood mm.
herinde - det kan findes på google på <http://groups.google.com/groups?
hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3e0c6364%240%241775%24ba624c82%
40nntp03.dk.telia.net&rnum=2&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26ie%3DUTF-8%26oe%
3DUTF-8%26q%3Dsurdej%2Bkenwood%26sa%3DN%26tab%3Dwg%26lr%3D>

--
Annika Pedersen

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 22-07-03 14:59

"Lauge Abildgaard" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> egentligt noget særligt godt ved dem? - eller skal man se andre steder
> (electrolux, kenwood, bosch.....) for den ultimative røremaskine?

Hej Stump

Det undrer mig, at electrolux' røremaskine ikke er med i opløbet. Min er i
hvert fald en overlever på niveau med bondegårdens fergie. Kan de andre
noget electroluxen ikke kan?

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Felix

Dato : 22-07-03 16:26

On Tue, 22 Jul 2003 15:59:17 +0200, Abildgaard 3140 wrote:

>Det undrer mig, at electrolux' røremaskine ikke er med i opløbet. Min er i
>hvert fald en overlever på niveau med bondegårdens fergie. Kan de andre
>noget electroluxen ikke kan?

Sikkert ikke. For mit vedkommende er jeg blot ikke kommet til den
endnu. Den er dog i en anden prisklasse.

Hvilken model er det? Denne her?:
<http://www.electrolux.se/files/sweden_swedish/0-999/A-N24BSelection.pdf>
<http://makeashorterlink.com/?R24351A55>

Den placerer sig fint, bedre end Kitchen Aid, her:
<http://hemma.net/testlabbet/artikel.html?mode=artikel&id=10280>

Og en femteplads her:
<http://forbrukerportalen.no/ona/Tester/1023951954.76/1023952908.97/publikasjon_view.pt>
<http://makeashorterlink.com/?D25135A55>

m. v. h.

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 22-07-03 16:46

> Sikkert ikke. For mit vedkommende er jeg blot ikke kommet til den
> endnu. Den er dog i en anden prisklasse.

> [...]

Yep, lidt ældre design, men ellers. Den fejler da ikke noget.

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 25-07-03 16:10

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> wrote in message

> Sikkert ikke. For mit vedkommende er jeg blot ikke kommet til den
> endnu. Den er dog i en anden prisklasse.

Jeg har også en Electrolux Assisten/Master Mixer, og den er jeg glad for.
Der kører skålen rundt i stedet for piske-/røredimsen. Den er ikke så god
til små portioner - sikkert pga konstruktionen. Men den ælter en rigtig god
dej, gøntsagshakkeren er god, blenderen er god og kødhakkeren er god (til
vanillekranse og pasta - det er vist det, jeg har prøvet .

Jeg har længe spekuleret på at anskaffe mig piskeskålen til den, fordi jeg
gerne vil have den til at kunne lave kager og altså piske
æg/sukker/margarine - men jeg syntes, at tingesten var for speciel, så jeg
købte en håndmixer med stand og skål i stedet for.

/Anne