CPU overheater, hjælp til at finde ny CPU ~
Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 21-07-03 09:39

Kære NG

Her igår hvor at det blev så troligt varmt har jeg måtte sande at den
CPu køler der sad i min computer var for lille, jeg vidste det egt godt
i forvejen men havde dog ikke troet at det ville give problemer i den
stil.

Men på grund af den høje varme igår måtte jeg sande at jeg lige så godt
kunne give op med at spille da min computer "cuttede" min spil lige
pludselig. Gik jeg efterfølgende ind i mit "måler" software kunne jeg se
at min cpu temperatur lå på 77 grader og hvis jeg genstartede så
"failede" min bios på grund af den høje cpu temperatur.

Det er så her t ejeg skal bruge jeres hjælp, da jeg skal ud og have købt
mig en ny cpu-køler.

Mit nyværende system:

AMD Thunderbird-C 1400/266 kølet af en ThermalTake Volcano II
Asus A7V333 motherboard
Asus GF4 Ti4200 grafikkort.
Samt en Seagate Barracuda 80 Gb Hd og en kabinetkøler.

Jeg har nogle "simple" krav til den køler der skal tage over for min
nuværende:

1:
Vægt ikke over 300 Gram

2:
Må IKKE støje mere.

3:
Skal også kunne bruges når at jeg engang skal opgraderer til en Barton
eller Thoroughbred.

Men håber da at der er nogleder kan hjælpe mig med dette,

På forhånd tak.
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 21-07-03 10:48

> 1:
> Vægt ikke over 300 Gram

Så bliver det tæt på umuligt, hvis den også skal opfylde din andre krav.
Beklager. Accepter en vægt på 400-500 gram og du har _masser_ af
muligheder.

Mvh.

Kenneth

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 21-07-03 11:04

On Mon, 21 Jul 2003 11:48:04 +0200, "\(: MarlboroMan :\)"
<kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>Så bliver det tæt på umuligt, hvis den også skal opfylde din andre krav.
>Beklager. Accepter en vægt på 400-500 gram og du har _masser_ af
>muligheder.

Det er da ikke særligt smart når at AMD anbefaler at man ikke monterer
kølere der vejer mere end 300 gram forat undgå at de knækker af.

Det er den primære grund til at jeg "forlanger" at køleren ikke må veje
mere end de 300 gram.

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 21-07-03 11:34

> Det er da ikke særligt smart når at AMD anbefaler at man ikke monterer
> kølere der vejer mere end 300 gram forat undgå at de knækker af.

Nej. Det _kan_ også lade sig gøre men vil man have en GOD køler, hvor man
kan nøjes med en støjsvag blæser så er det svært, ikke umuligt, at finde en
der vejer mindre end 300 g. Nu skal du også huske på at de køleprofiler som
AMD snakker om er den type som bliver "klipset" fast på soklen. De rigtig
gode køleprofiler bliver skruet fast i bundkortet.
Jeg kan bedst anbefale:

Alpha Pal 8045T
SLK 900U

Begge kan du finde hos Studiedata.dk under køleprofiler.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 21-07-03 11:57

> [...]
>AMD snakker om er den type som bliver "klipset" fast på soklen. De rigtig
>gode køleprofiler bliver skruet fast i bundkortet.

Jeg har de 4 huller rundt om selve CPU soklen.

>Jeg kan bedst anbefale:
>
>Alpha Pal 8045T
>SLK 900U
>
>Begge kan du finde hos Studiedata.dk under køleprofiler.

Og hvor højt op kan de gå før at de også kommer til kort?. Og er de af
den slags der skal klipses på eller skal de monteres i de 4 huller?

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 21-07-03 13:41

> Jeg har de 4 huller rundt om selve CPU soklen.

Jeps det ved jeg. Har selv samme slags bundkort.

> Og hvor højt op kan de gå før at de også kommer til kort?. Og er de af
> den slags der skal klipses på eller skal de monteres i de 4 huller?

Jeg har begge 2. Min Alpha har kørt med en AMD Barton XP 3000+ cpu uden at
nå temp. der lå over 55 grader ved full load. Dvs. at jeg har presset cpu i
mindst 5 timer og så målt temperaturen. Det var dog med en fanadapter + en
120 mm. papst blæser ved 7 volt. Med en 80 mm. blæser når temperaturen op
på max. 62 grader, selv her i sommervarmen.
Min SLK 900U har kørt med en overclocket AMD Barton XP 2500+. Den var
overclocket til 2.4 Ghz. Det klarede den ved en temp. omkring de 50 grader
med en 92 mm. temperaturstyret papstblæser
De er begge af typen der bliver skruet fast i bundkortet, hvilket jeg KUN
kan anbefale frem for den anden slags.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 21-07-03 14:21

On Mon, 21 Jul 2003 14:41:29 +0200, "\(: MarlboroMan :\)"

> [...]
>med en 92 mm. temperaturstyret papstblæser
>De er begge af typen der bliver skruet fast i bundkortet, hvilket jeg KUN

Dvs de to kølere du tænker på skal man selv ud og købe en blæser til
eller hvorledes?

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 21-07-03 14:32

> Dvs de to kølere du tænker på skal man selv ud og købe en blæser til
> eller hvorledes?

Det er korrekt. Det gør så at du selv kan bestemme støj kontra ydelse. Til
Alphaen vil jeg anbefale en Papst 80 mm. 19 db og til SLK'en en Papst 92 mm.
28 db. Begge af typen Vario fan, hvilket vil sige at den selv justere op og
ned alt efter temperaturen.

Fra : Fungus

Dato : 21-07-03 13:30

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> Mvh
> Flemming Jacobsen
> (Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Køb dog en GlacialTech Igloo Silent Breeze! Den køler eminent, "støjer" kun
19 db og vejer kun 280 gram. Oven i det er den extrem nem at montere uden
værktøj. Ok, den koster 180 kr. men den er alle pengene værd!

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 21-07-03 14:22

>Køb dog en GlacialTech Igloo Silent Breeze! Den køler eminent, "støjer" kun
>19 db og vejer kun 280 gram. Oven i det er den extrem nem at montere uden
>værktøj. Ok, den koster 180 kr. men den er alle pengene værd!

Vile den så også kunne køle nogle af de helt store Barton CPU'er uden at
kny ?

Fra : JensenJS

Dato : 21-07-03 21:47

> Men håber da at der er nogleder kan hjælpe mig med dette,
>
> På forhånd tak.

Prøv at se på denne side, om det er noget du kan bruge
http://www.tomshardware.com/cpu/20020916/index.html
mvh JensenJS