Dorthe Zonesdatter/Hjørring
Fra : Lise Mølbæk

Dato : 20-07-03 20:29

Hej alle!!

Jeg leder efter en kvinde (tip tip osv) for at finde evt. fødselssogn,
datoer m.m. Jeg kan finde hende i mange folketællinger. Men jeg har ikke
kunnet finde ud af hvor eller hvornår hun er født eller død for den sags
skyld. Navnet lyder lidt tysk eller så'n, ved nogen noget om det eller er du
måske stødt på hende tilfældigt?

Dorthe Zonesdatter, ca. født omkring 1800. Hun står som 35 år i
folketællingen fra 1834.
Aggersborg sogn, Øster Han herred/ Hjørring amt.

(Hendes børn hedder af og til Zonesen til efternavn istedet..) Hun får i
hvertfald 5 børn med Jeppe Pedersen, hvoraf den ene udvandrer til USA.
Hendes mand Jeppe er dagleier og huusmand, måske i Kjettrup Sogn, Thisted
Amt..

Jeg håber nogen måske kender noget til denne kvinde og hendes aner. Jeg kan
ikke komme videre, selvom jeg har pløjet kirkebøgerne igennem efter hende...

Mange hilsner og på forhånd tak

Lise Mølbæk

Fra : aafe

Dato : 20-07-03 20:29

On Sun, 20 Jul 2003 21:28:57 +0200, "Lise Mølbæk" wrote:

> [...]
>skyld. Navnet lyder lidt tysk eller så'n, ved nogen noget om det eller er du

Jeg ved ikke om denne fra http://www.familysearch.org kan bruges:

Dorthe Zonesdatter
Female

Event(s):
Birth: 1799 Holmsoe, , Hjorring, Denmark

Christening:
Death:
Burial:

Parents:
Father: Zohne Pedersen
Mother: Johanne Pedersdatter

Marriages:

Marriage: 25 NOV 1825 Hanerslev, , Hjorring, Denmark

med venlig hilsen

Arne

Fra : K. Thidemann

Dato : 07-08-03 15:37

On Sun, 20 Jul 2003 21:29:21 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]

> Female
>Event(s):
> Birth: 1799 Holmsoe, , Hjorring, Denmark

Hej Arne Eckmann

Jeg er ikke sikker på det er den rigtige du angiver.

Iflg. Perder Poulsen skifte i 1795
angives sønnen Sonne Pedersen, som 31 år og husmand i Aggersborg.
1801 bor han stadig i Aggersborg.

Den pige du har fundet er født Holmsø Haverslev sogn Hjørring amt.

Hjørring, Øster Han, Aggersborg, Aggersborg By, , , 6, FT-1801
Sone Pedersen, 37, Gift, husbonde, husbonde og gaardbeboer,
Ane Jensdatter, 42, Gift, hans kone, ,
Ane Kirstine Sonesdatter, 7, Ugift, deres børn, ,
Karen Sonesdatter, 4, Ugift, deres børn, ,
Dorthe Sonesdatter, 2, Ugift, deres børn, ,
Lars Kristian ??, 2, Ugift, deres børn, ,
Ane Mansdatter ??, 44, Enke(mand), , en tjenestekone,

Mange sommerhilsener fra
Ketty i Aalborg

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-07-03 21:28

On Sun, 20 Jul 2003 21:28:57 +0200, "Lise Mølbæk" <lise1@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>skyld. Navnet lyder lidt tysk eller så'n, ved nogen noget om det eller er du

Undskyld, men det forstår jeg altså ikke. Du skriver, at du har fundet
hende i "mange folketællinger"? Mange er vel mindst 3, så ud over 1834
og 1840 kender du vel mindst en af følgende:

Husstand: Hjørring, Øster Han, Aggersborg, 1845, 11, Aggersborg Bye,
huus
Jeppe Pedersen, 47, Gift, huusmand, dagleier, 11, huus, Kjettrup sogn,
Thisted amt, Aggersborg Bye, 1,
Dorthe Zohnesdatter, 46, Gift, hans kone, 11, huus, her i sognet,
Aggersborg Bye, 1,
Peder Jeppesen, 14, Ugift, deres barn, 11, huus, her i sognet,
Aggersborg Bye, 1,
Lars Christian Jeppesen, 12, Ugift, deres barn, 11, huus, her i
sognet, Aggersborg Bye, 1,
Anne Marie Jeppesdatter, 7, Ugift, deres barn, 11, huus, her i sognet,
Aggersborg Bye, 1,
Jens Jeppesen, 2, Ugift, deres barn, 11, huus, her i sognet,
Aggersborg Bye, 1,

Husstand: Hjørring, Øster Han, Aggersborg, 1850, 11, Aggersborg Bye,
huus
Jeppe Pedersen, 52, Gift, huusfæster, lever af sin jordlod, huusfader,
11, huus, Kjettrup Sogn Thisted Amt, Aggersborg Bye, 1, M
Dorthe Zohnesdatter, 51, Gift, hans kone, 11, huus, her i sognet,
Aggersborg Bye, 1, K
Zohne Jepsen, 24, Ugift, deres søn, herværende indkaldt til
krigstjeneste, 11, huus, her i sognet, Aggersborg Bye, 1, M
Anne Marie Jeppesdatter, 12, Ugift, deres barn, 11, huus, her i
sognet, Aggersborg Bye, 1, K
Jens Jepsen, 7, Ugift, deres barn, 11, huus, her i sognet, Aggersborg
Bye, 1, K

Husstand: Hjørring, Øster Han, Aggersborg, 1855, 9, Aggersborg Bye,
huus
Jeppe Pedersen, 57, Gift, huusmand, lever af sin jordlod, 9, huus,
Kjettrup Sogn Thisted Amt, Aggersborg Bye, huusfader, Lutheraner, M
Dorthe Zohnesdatter, 56, Gift, 9, huus, her i sognet, Aggersborg Bye,
hans kone, Lutheraner, K
Jens Jeppesen, 12, Ugift, 9, huus, her i sognet, Aggersborg Bye, deres
søn, Lutheraner, M

Husstand: Hjørring, Øster Han, Aggersborg, 1860, 11, Aggersborg Bye,
huus
Jeppe Pedersen, 62, Gift, aftægtsmand, 11, huus, Kjettrup Sogn Thisted
Amt, Aggersborg Bye, huusfader, Lutheraner, M
Dorthe Zohnesdatter, 61, Gift, 11, huus, her i sognet, Aggersborg Bye,
hans kone, Lutheraner, K

Husstand: Hjørring, Øster Han, Aggersborg, 1870, 11, Aggersborg, huus
Sone Jeppesen, 43, Gift, agerbruger, 11, huus, her i sognet,
Aggersborg, husfader, Lutheraner, M
Ane Marie Jensdatter, 39, Gift, 11, huus, her i sognet, Aggersborg,
husmoder, kone, Lutheraner, K
Maria Sonesen, 12, Ugift, 11, huus, her i sognet, Aggersborg, datter,
Lutheraner, K
Jeppe Søren Sonesen, 4, Ugift, 11, huus, her i sognet, Aggersborg,
søn, Lutheraner, M
Jeppe Pedersen, 71, Gift, 11, huus, Kjettrup Sogn Thisted Amt,
Aggersborg, husfaders fader, aftægtsmand, Lutheraner, M
Dorthea Sonesen, 69, Gift, 11, huus, her i sognet, Aggersborg,
husfaders moder, aftægtskone, Lutheraner, K

Og som du kan se her, fremgår det klart og tydeligt, at hun er født i
Aggersborg sogn. Så hvor er problemet? OK, fødestedet i en FT kan
naturligvis være forkert; men når fem FT giver samme fødested, så kan
man nu som regel tro på det.

Det passer jo også udmærket med FT-1801:

Husstand: Hjørring, Øster Han, Aggersborg, 1801, 6, Aggersborg By,
Sone Pedersen, 37, Gift, husbonde og gaardbeboer, 6, Hjørring , 1,
husbonde, M
Ane Jensdatter, 42, Gift, 6, Hjørring , 1, hans kone, K
Ane Kirstine Sonesdatter, 7, Ugift, 6, Hjørring , deres børn, K
Karen Sonesdatter, 4, Ugift, 6, Hjørring , deres børn, K
Dorthe Sonesdatter, 2, Ugift, 6, Hjørring , deres børn, K
Lars Kristian ??, 2, Ugift, 6, Hjørring , deres børn, M
Ane Mansdatter ??, 44, Enke(mand), en tjenestekone, 6, Hjørring ,
måske Monsdatter, K

Moderen kunne være hende her:
Husstand: Hjørring, Øster Han, Aggersborg, 1787, 8, Aggersborg Bye,
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Jens
Mikelsen, 63, Gift, bonde og gaardbeboere, 8, Aggersborg Bye, 1
hosbonde,
Kirsten Laursdatter, 70, Gift, , 8,Aggersborg Bye, 1, madmoder,
Anne Jensdatter, 28, Ugift, , 8,Aggersborg Bye, deres datter

Faderen Sone Pedersen er tilsyneladende ikke i sognet i 1787. Men
deres vielse burde jo være til at finde omkring 1790-2.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-07-03 21:49

On Sun, 20 Jul 2003 22:27:57 +0200, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk>
wrote:

> [...]
>Lars Kristian ??, 2, Ugift, 6, Hjørring , deres børn, M
>Ane Mansdatter ??, 44, Enke(mand), en tjenestekone, 6, Hjørring ,

Søsteren Ane Kirstine kan du finde i Haverslev sogn i 1834, 1840,
1845, 1850 og 1855.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Steen Thomsen

Dato : 07-08-03 00:57

> Dorthe Zonesdatter, ca. født omkring 1800. Hun står som 35 år i
> folketællingen fra 1834.
> Aggersborg sogn, Øster Han herred/ Hjørring amt.

Zone eller Såne kan måske være et (sjældent) svensk navn, i hvert fald
har jeg set en Zone Friberg i Landskrona.
--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : BMA

Dato : 07-08-03 15:18

I min slægt findes Mariane Sunesdatter, født 25 JUN 1802.
I FT1845 står hun som 43-årig anført som Mariane Zohnesdatter af Hjortdal
sogn.

Hun er datter af :
Zoune (Sune) Pedersen, f.1768, d.1785, bosat i Sanden, og hustru Ane Marie
Nielsdatter, f.1762

Zounes Pedersens far er Peder Sunesen, f.15 MAJ 1729 i Hjardemaal. Moderen
er ukendt for mig.
Mon Mariane er en søster til Dorthe Zonesdatter ? - alderen og område passer
da godt nok !

Fra : K. Thidemann

Dato : 07-08-03 15:49

On Thu, 7 Aug 2003 16:17:32 +0200, "BMA" <bent@melholt.net> wrote:

> [...]
>
>Hun er datter af :
>Zoune (Sune) Pedersen, f.1768, d.1785, bosat i Sanden, og hustru Ane Marie

Hej Bent

Det forstår jeg ikke ??
Iflg. skifter efter Sones far er Sone født 1764 - og året 1795 bosat i
Aggersborg sogn. Jeg er bange for det er en 'forkert' Sone du har fat
i.

Kettrup-Gøttrup 1724-1772, Vester Han herred, Thisted amt, HMB C 97-2,
kort 4/5, side 236

Fødte:
1764 - No 2 -18 marts
døbt Peder Poulsen og kones barn Sone
Fadd: Tomas Brogaards kone, Kirsten Krag
Ivar Sørensen, Per Nørg.
Introd 19 april.

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 07-08-03 16:32

> [...]

>Zone eller Såne kan måske være et (sjældent) svensk navn, i hvert fald
>har jeg set en Zone Friberg i Landskrona.

Navnet Soone, Sone eller Zone har varet benyttet længe i Han Herred.

Aggersborg 1743-1804, Øster Han herred, Hjørring amt, HMB C 94 A-1
kort 3/6, side 163
1800
Dorthe
En Datter af Sonne Pedersen og hust. Ane Jensdatter
blev døbt d. 21 decbr.
dets daab blev konfirmeret d. 26 jan.
Faddere vare:
Else Jensdatter, Simon Larsøn, Niels ?sen, Mads Mikkelsen.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Alf Christophersen

Dato : 07-08-03 16:29

On Thu, 07 Aug 2003 01:56:34 +0200, Steen Thomsen
<steenthomsen@danbbs.dk> wrote:

>Zone eller Såne kan måske være et (sjældent) svensk navn, i hvert fald
>har jeg set en Zone Friberg i Landskrona.

Kan også være norsk.Siden det er i Hjørring kan det være en norsk
sjømann. Sone er ikke uvanlig på Sørlandet. På den tiden kunne det
også bli stavet Zone, i hvertfall av danske prester.

Fra : K. Thidemann

Dato : 09-08-03 11:58

>Zone eller Såne kan måske være et (sjældent) svensk navn, i hvert fald
>har jeg set en Zone Friberg i Landskrona.

Jeg sidder her i varmen og læser Peter Grishauge's bog
En slægtsfejde på Klim Odde 1669 - 1670

(uddrag) Den anden slægt hørte hjemme på gården, som de sidste par
hundrede år er blevet kaldt Oddegård, her boede 'Sonesen-slægten' som
bestod af enken efter SONE Jensen ... osv.
Navnet SONE har været benyttet i Han- Herred siden 1669 og måske langt
før.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 07-08-03 15:26

wrote:

> [...]
>hvertfald 5 børn med Jeppe Pedersen, hvoraf den ene udvandrer til USA.
>Hendes mand Jeppe er dagleier og huusmand, måske i Kjettrup Sogn, Thisted

Hej Lise

Jeg har kontakt til familien efter Dorthe Sonesdatter i USA
(dog længe siden jeg har hørt fra dem),

Peder Poulsen Krag (min slægt)
er far til Sone Pedersen døbt 18 marts 1764 i Kettrup kirke.
Sone Pedersen er far til Dorthe Sonesdatter

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 07-08-03 16:17

wrote:

> [...]
>folketællingen fra 1834.
>Aggersborg sogn, Øster Han herred/ Hjørring amt.

Ja nogle gange kan man ikke finde det det er mest nærliggende

Hun står højt og tydeligt i Aggersborg kirkebog

Ja så kommer vi altså fra samme slægt

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 07-08-03 16:55

On Thu, 07 Aug 2003 17:17:22 +0200, K. Thidemann
<k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>dets daab blev konfirmeret d. 26 jan.
>Faddere vare:
>Else Jensdatter, Simon Larsøn, Niels ?sen, Mads Mikkelsen.

Lige en rettelse -
Dorthe må være født 1799 og døbt i kirken 26 jan 1800.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 07-08-03 22:18

wrote:

> [...]
>hvertfald 5 børn med Jeppe Pedersen, hvoraf den ene udvandrer til USA.
>Hendes mand Jeppe er dagleier og huusmand, måske i Kjettrup Sogn, Thisted

Jeppe Pedersen er husmand i Aggersborg sogn, Hjørring amt
født i Kettrup Thisted amt, far Pedet Pedersen Krag den yngre.

Thisted, Vester Han, Kettrup, Kiættrup Bye, , , 15, FT-1801

Peder Persen, 35, Gift, mand, jordløs huusmand,
Maren Sørensdatter, 34, Gift, hans kone, ,
Søren Persen, 6, Ugift, deres børn, ,
Jeppe Persdatter, 3, Ugift, deres børn, ,
Anne Persdatter, 2, Ugift, deres børn, ,
Mvh
Ketty Thidemann