Cube ejere - sig frem
Fra : Peter Gersmann

Dato : 08-12-00 08:08

Hej

Hvis Cuben går ned i pris, så kan det jo være den bliver interessant
"for alle os andre". Så hvad siger Cube ejerne? Positive/negative
oplevelser, hastighed, andres opfattelse af dyret, ...

Vh,
Peter Gersmann

Fra : Terje Rydland

Dato : 08-12-00 08:38

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> wrote:

> [...]
> "for alle os andre". Så hvad siger Cube ejerne? Positive/negative
> oplevelser, hastighed, andres opfattelse af dyret, ...

Bare positive erfaringer så langt. Rask nok for meg, men jeg har ikke
sammenlignet med andre maskiner (vesentlig raskere enn min 300 MHz
PowerBook, og den føles raskere enn min iMac DV SE).
Så godt som fullstendig lydløs, og svært stabil.

Den anbefales på det varmeste.

3 andre her på instituttet har kjøpt seg Cube etter at de så min.

--
Terje Rydland - IDI-L, NTNU, 7491 Trondheim
Tel: 73 59 18 45

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 15:08

Fra : Terje Rydland

Dato : 08-12-00 15:08

0031pah <0031pah@but.auc.dk> wrote:

> it seems Terje Rydland (08/12/00 8:38) wrote in
> 1elbbv5.124n9ki1bx56oN%terjery@idi.ntnu.no

> Der er to minuser:
> Der er ikke en sluk knap på tastaturet. Jeg kan forestille mig at det kan
> være en belastning hvis man kører meget gamle og ustabile programmer en gang
> i mellem.

Det gjelder jo alle Macer nå. Så vidt jeg vet skyldes det problemer med
USB-spesifikasjonen. Intel tenkte seg vist ikke muligheten av at noen
ville ha en av/på knapp på tastaturet når de spesifiserte standarden.

> Med de nye højtalere bliver visse mp3'ere virkelig slemme dårlige at høre
> på, men det er vel et spørgsmål om folk skulle have ret til at gemme 96Kbs..

Hos meg lyder høyttalerne svært godt, men så spiller jeg lite mp3...

Terje

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 08-12-00 16:44

> [...]

> "for alle os andre". Så hvad siger Cube ejerne? Positive/negative
> oplevelser, hastighed, andres opfattelse af dyret, ...

Tja, jeg har skam mere eller mindre besluttet mig for at købe en Cube -
når man kan få den med MacOS X og dermed også med min. 128 M RAM
forudinstalleret [MacOS X kræver som bekendt min. 128 M RAM].

Og det er såmænd udelukkende prisen der gør, at jeg ikke samtidig køber
en A3-fladskærm .
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-00 20:52

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Tja, jeg har skam mere eller mindre besluttet mig for at købe en Cube -
> når man kan få den med MacOS X og dermed også med min. 128 M RAM
> forudinstalleret [MacOS X kræver som bekendt min. 128 M RAM]

Mac OS X kræver faktsik kun 64MB, min iBook er et levende bevis.

iBook'en er iøvrigt også langt hurtigere under MacOSX end min beige G3
292/83Mhz m. 96MB - Forskellen mellem de to er betydelig mere markant
under Mac OS X, end under Mac OS 9. Selvom G3'eren havde mere RAM skulle
den kostant læse og skrive til disken (?) og undertiden stod alt stille.
På iBook'en kører det meget smidigt, selv ved battridrift hvor den kun
kører 366MHz.

Selv Rage128 kortet som til forskel fra RageII/Pro er acceleret under
Mac OS X, er faktisk hurtigere under Mac OS X end under Mac OS 9.

Mac OS X er åbenbart betydeligt bedre optimeret til 2. generation
ROM-i-RAM end til 1. generation (iMac233-333, lombard og B&W) og
Rom-i-Rom (beigeG3 og Wallstreet).

Classic kørte kun accepteabelt på min G3 pga af den manglende
acceleration på både V3 og det indbyggede ATI kort, samt de 96MB RAM.
Jeg har endnu ikke kørt classic på iBook'en da min Engelske Mac OS 9
ligger i en flyttekasse. Jeg regner dog med at det vil køre langt bedre
end på min G3.

Er der i øvrigt nogen der har fået Q3:Arena fra Omnigroup til at køre
under Mac OS X? i så fald kunne jeg godt tænke mig den konfigurationsfil
tilsendt (email). Med Omni's egen kan jeg ikke åbne menuerne

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Der er boligløs per 1. december - ledig lejlighed i København?

Fra : Niels J=?ISO-8859-1?~

Dato : 10-12-00 14:54

I artiklen <1elby0v.2zpmatt8o9qaN%serse@diku.dk> , serse@diku.dk (Per Erik
Ronne) skrev:

> [...]
> forudinstalleret [MacOS X kræver som bekendt min. 128 M RAM].
>
> Og det er såmænd udelukkende prisen der gør, at jeg ikke samtidig køber

Årh hva', det er jo bare penge!

Jeg er også fristet af kuben, primært fordi den er blæserfri. Der er dog
nogle problemer med designet:

1) Der mangler fødder under kuben til at opfange vibrationer fra dvd/cd
drevet.

2) Stik under kuben er OK til permanente forbindelser, men der mangler frit
tilgængelige stik til tilkobling af flytbare enheder. Det er kun USB som er
tilgængelig fra skærm/tastatur.

3) Jeg er ikke begejstret for lydsystemet. Der er for mange dimser til at
flyde på skrivebordet og så er der ikke engang lyd indgang. Jeg kunne fint
nøjes med 2 rca stik til lyd ind og ud og så ingen højtalere. Til mere
seriøse formål ville det ideelle være en Airport udstyret enhed designet til
at passe ind i et HIFI rack. Denne enhed skulle have D/A enheder af seriøs
kvalitet, afskærmet mod indstråling af støj. Der skulle også være standard
optisk lyd ud/ind, så entusiaster kan tilslutte D/A enheder af endnu bedre
kvalitet. En sådan enhed burde kunne konstrueres i prisklassen omkring
3-4000kr. Det ville selvfølgelig være ekstra udstyr. Jeg forestiller mig at
en sådan enhed kontrolleres via et web-interface og overfører lydfiler
til/fra en FTP-server på mac'en. En indbygget MP3 dekoder ville nok være en
god ide.

4) Så længe der er en harddisk i kuben er den ikke lydløs. Jeg ville
foretrække at harddisken var placeret et sted, hvor der var plads til at
lyddæmpe den ordentligt. Det kunne f.eks. være sammen med strømforsyningen,
så kunne strømkablet bygges sammen med et firewire kabel.

PS: Jeg læste lige i Officeline Magzine, at Promax versionen af Matrox
Millenium G400 passer i en kube, så 2 skærme på en kube er nu mulig.