killinger
Fra : Jesper Greiffenberg

Dato : 20-07-03 10:45

hej med jer

på næste søndag skal vi have 2 hankillinger, idet vi er flyttet på landet og
vil gerne have katte. blandt andet for at jagte mus på loftet under
stråtaget.
se nu kommer vi til det jeg vil spørge om.
vu har ingen erfaring med katte overhovedet, så jeg vil meget gerne have
nogle gode råd med hensyn til næsten alt:
skal de have almindeligt kattemad fra starten eller findes der specielt mad
til killinger?
hvor længe skal vi holde dem inde før vi kan lade dem løbe udenfor uden de
stikker af med det sammè?
hvor gamle skal de være før de skal kastreres?
vacination?
andre gode råd modtages med kyshånd

på forhånd tak

jesper

Fra : Nina Søgaard

Dato : 20-07-03 11:22

> [...]
> stikker af med det sammè?
> hvor gamle skal de være før de skal kastreres?

Hej Jesper.

Killingerne skal for det første have adgang til rent vand og tørfoder i
alle døgnets timer. Og man kan købe tørfoder specielt til killinger; der
er selvfølgelig meget at vælge mellem, alt efter kvalitet og pris.
Derudover kan du så give dem en eller anden form for vådfoder 1 til 2
gange om dagen.

Med hensyn til hvornår de kan lukkes ud, ville jeg anbefale at du holder
dem inde de første 14 dage. Så har de lært deres nye hjem, mennesker og
lugtene at kende.
Og det er jo meget lugtene katte følger.

8 mdr. plejer at være en rimelig passende alder at kastrere hankatte,
men er der ingen gener kan man sagtens vente til de er 12 mdr.
Så får de også lov til at følge deres normale hormonelle vækst længst
muligt.

Hvis killingerne ikke har fået første vaccination når i får dem, skal
det gøres hurtigst muligt; og så skal de re-vaccineres efter 4 uger.
Derefter er det en gang om året.

Held og lykke med de to nye medlemmer i flokken; der skal nok blive
mange sjove, interessante oplevelser.

Med venlig hilsen
Nina Søgaard
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-07-03 13:31

Hej Nina

Hvorfor vente så længe med kastration?? En udekat kan have sat mange
uønskede killinger til verden inden den er 8 mdr. Jeg ville ikke vente en
dag længere end de var 6 mdr., og kunne jeg få dyrlægen til det ville jeg
kastrere dem som 4 mdr.

Jeg ville også vente længere end 14 dage med at lade dem komme ud, da
killinger ikke har den bedste stedsans.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina Søgaard

Dato : 20-07-03 20:35

> [...]
> kastrere dem som 4 mdr.
>
> Jeg ville også vente længere end 14 dage med at lade dem komme ud, da

Hej igen.

At vente så længe med kastrationen, var mere for kattens egen skyld, med
henblik på dens udvikling, men du har fuldkommen ret i at de til den tid
kan have været på adskillige "damejagter".
Jeg har dog også mest oplevet at hankatten bliver fertil i 7-8 mdr.
alderen.
Måske har jeg udtrykt mig for kontant eller noget, men ellers er det jo
ret generelt ment, det jeg har skrevet; og man bør jo helt sikkert
vurdere de forskellige situationer efter kattens udvikling og
personlighed.

Med hensyn til "udgang" har jeg skrevet ud fra oplysninger fra andre og
bøger, derudover en smule egen erfaring. Men også med henblik på at de
bor på landet; det er højsommer og det vil måske i det hele taget være
lidt svært at holde de små "bavianer" inde i længere tid.

Fra : Ragna

Dato : 20-07-03 12:23

Nina har allerede givet jer mange gode svar, og I kan læse mere her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/index.php under " Kat(t)egorier", hvor der
er mange gode artikler.

God fornøjelse med killingerne!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Kate

Dato : 20-07-03 22:43

Hej Jesper

Dejligt at i er ansvarlige og vil kastrere jeres katte og ikke bare
lade dem formere sig vildt og voldsomt

Nina skriver at i skal kastrere ved 8 mdr.'s alderen. Jeg tror nok i
skal overveje det tidligere end det. Min yngste kat blev ret så amorøs
overfor min kanin og da var han ikke mere end 5 mdr. så deres
kønsmodenhed kan komme ret tidligt, han blev kastreret 5½ måned gammel.
Mine andre hankatte er begge blevet kastreret ved 6 mdr. alderen i
samråd med dyrlægen.

Jeg ville nok også beholde killingerne inde noget længere end 14 dage.
Netop sådan nogle "børn" har jo travlt med at lege og more sig og kan
nemt komme for langt væk. En eller anden har på et tidspunkt sagt til
mig at katten faktisk kan fare vild på under ½ kilometer. Håber andre
vil af- eller bekræfte denne påstand, men er det rigtigt så kan en
killing hurtigt komme for langt væk.

Jeg tror nok jeg ville beholde killingerne ind ihvertfald indtil de var
kastrerede.

Hvis de ikke er vaccinerede når du får dem så skal de straks vaccineres
og 2. gang efter 4 uger og derefter hvert år.

Foder synes jeg godt nok jeg oplever delte holdninger omkring, men du
går nok ikke helt galt i byen med at fodre med nogle af de "dyre"
produkter, såsom Royal Canin, Hill's, Ja, nu kan jeg jo ikke i
skrivende stund komme på flere navne men selvom de mærker er dyre i
indkøb, så er de billige i brug fordi kattene ikke skal ha' ret meget
af det. Derudover giver jeg mine 4 indekatte en dåse kattemad til
deling en gang om ugen, men hvis dine katte kommer til at fange mus, så
skal de nok få det væde som de har behov for.

Håber jeg kunne besvare bare lidt af dine spørgsmål ellers må du jo
spørge igen. Der er megen ekspertise i gruppen og du kan nok godt få
gode svar

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Pia J

Dato : 21-07-03 06:56

"Kate" <mowgliNOT@oliwer.dk> wrote in message news:3f1b0cd9$0$48902

> [...]
> skrivende stund komme på flere navne men selvom de mærker er dyre i
> indkøb, så er de billige i brug fordi kattene ikke skal ha' ret meget

Øhm - jeg kender altså en som fodrer med Whiskas ud fra samme filosofi - det
koster en bondegård, så kan det vel ikke være helt dårligt?

Og om W har jeg vist hørt tilstrækkeligt til, at mine i hvert fald aldrig
får det....

Så jeg vil hellere sige, køber du hos dyrehandleren istedet for Brugsen, så
kan det ikke gå helt galt.

:Pia

Fra : Birgitte

Dato : 21-07-03 07:34

> [...]
> får det....
> Så jeg vil hellere sige, køber du hos dyrehandleren istedet for Brugsen,

Hej Pia
Tjaaa.... Whiskas er der nu mange delte meninger om, jeg bruger også whiskas
til mine katte/killinger, de elsker det, men jeg giver kun et par gange i
ugen, men kun fordi jeg ved, at der er lavet undersøgelser omkring katte og
deres drikkevaner.
Det viser sig nemlig at mange katte ikke drikker nok, når de kun fodres med
tørfoder.
Så et par gange i ugen får mine katte whiskas, blandet med en kop ekstra
vand,- og slurp slurp de grovspiser alt....
Især i den varme tid, var det måske en god ide, at give kattene lidt
vådfoder, for vi ved jo alle, at i det meste vådfoder, er der store mængder
vand... og vand er jo nøgleordet i denne varme sommertid.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Pia J

Dato : 21-07-03 07:39

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> wrote in message

> [...]
mængder
> vand... og vand er jo nøgleordet i denne varme sommertid.

Nu var det vistnok deres tørfoder hun brugte, og så er man jo lige vidt.

Heldigvis drikker mine rigtig meget vand alle 4 men er ikke vilde med
dåsemad. Pigerne fanger jo også mus, så de får lidt væde der også. Og
drengene har brug for at få gnubbet gummerne så meget som muligt.

:Pia

Fra : Birgitte

Dato : 21-07-03 08:16

> [...]

> dåsemad. Pigerne fanger jo også mus, så de får lidt væde der også. Og
> drengene har brug for at få gnubbet gummerne så meget som muligt.

Thihi du har ret... det var tørfoder, og jeg var for hurtig på tasterne ,
men derfor er vådfoder nu en god ting at give engang imellem *S*
Jeg giver også mine daggamle kyllinger, det er godt for tænderne, faktisk
den allerbedste tandbørste på katte.
Min dyrlæge, kan faktisk se på mine kattes tænder hvis vi er løbet tør for
kyllinger eller blot har holdt en pause.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Pia J

Dato : 21-07-03 08:48

> Min dyrlæge, kan faktisk se på mine kattes tænder hvis vi er løbet tør for
> kyllinger eller blot har holdt en pause.

Ja, AK! Det kan mine to "tandbørn" bare ikke finde ud af... De glor på mig
som om jeg har mistet forstanden når jeg render efter dem med en kylling
slaskende mellem fingrene. Og så plejer Muddi at komme fræsende med
ferrarilyd og fart og snuppe den til sig selv - mens bananerne undrende glor
på hende. (de glor på alting

:Pia

Fra : Birgitte

Dato : 21-07-03 09:58

> [...]

slaskende mellem fingrene. Og så plejer Muddi at komme fræsende med
ferrarilyd og fart og snuppe den til sig selv - mens bananerne undrende

B: Hej Pia
Thihi... sådan var der også nogle af mine der bare gloede første gang jeg
serverede kyllinger,- men så valgte jeg at klippe den i 3 dele,- og hold da
ferie så fik de smag for dem
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 21-07-03 11:57

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> Nu var det vistnok deres tørfoder hun brugte, og så er man jo lige vidt.

Ja det kan man roligt sige. En gang = før Melissa opdagede Hills
senior, gik der gerne 4 - 5 pakker pussi pr måned = ca 3,5 kg, efter
gik der ca en ½ pose = ca 12 - 1500 gram... Forskellen lå ikke bare i
mængden men også i prisen, for en pose Hills senior kostede det det
samme som en måneds forbrug af pussi, men varede lige en måned mere
ca...

Og så skal man jo også lige medtage mængden i bakken, for der kom
altså en hel del mere i bakken, med pussi end med Hills og hendes pels
og almindelige velbefindende blev også bare meget bedre

--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa