Tachyon 9500 PRO. Defekt?
Fra : Vork

Dato : 20-07-03 13:20

Jeg har lige fået tilsendt følgende dele fra shg.dk og B.J.Trading:

Bundkort: Soltek SL-75FRN2-L
CPU: Barton 2500+
RAM: 256MB Samsung 6ns
Strømforsyning: Q-TEC 300W
HDD: Seagate 120GB
Brænder: LiteOn
GFX: TYAN Tachyon 9500 PRO

Jeg samlede dem, sat skærm, strøm, KB og mus til.
1: Men GFX-kortet viste intet billede (skærmen "tændte ikke"). Efter ca. 10
sek startede alarmen på GFX-kortet, og jeg erfarer at GFX-køleren ikke
kører.

2: Prøver med et andet strømstik til GFX-kortet og sikrer mig at det er sat
ordentligt fast i AGP porten. Tænder igen: Intet billede (skærmen "tændte
ikke"), efter ca. 10 sek starter alarmen på GFX-kortet igen, men denne gang
kører køleren på GPU'en.

Jeg har prøvet at resette BIOS, men det har ingen effekt. Jeg ville gerne
prøve med et andet GFX-kort, men jeg har umiddelbart intet der hvor jeg
samler computeren.
Desuden lader HDD'en ikke til at starte op, men jeg er ikke sikker på
hvornår i bootprocessen den skulle gøre det, og selvom der er lys i
brænderen kan jeg ikke åbne den ved tryk eject-knappen.

Jeg er kommet frem til 2 mulige grunde, hvoraf nummer 2 virker mest
sandsynlig:

1: Defekt strømforsyning: -Godtnok virker CPU-køleren, bundkortkøleren,
strømforsyningskøleren og (i 2. omgang) GFX-køleren, men HDD'en og brænderen
virker underlige.

2: Defekt GFX-kort.

Er der nogle der har haft lignende problemer, eller ud fra de beskrevne
fakta kan give et kvalificeret bud på hvad mit problem er?

På forhånd tak, Kasper.

Fra : HKS

Dato : 20-07-03 16:15

"Vork" <kasvork@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> ordentligt fast i AGP porten. Tænder igen: Intet billede (skærmen "tændte
> ikke"), efter ca. 10 sek starter alarmen på GFX-kortet igen, men denne

Hvor mange bip kommer der når den brokker sig ?

Fra : Vork

Dato : 20-07-03 18:31

>Hvor mange bip kommer der når den brokker sig ?

Bemærk at det ikke er bundkortet der bipper, men det indbyggede
monitorsystem i GFX-kortet. Dette er en speciel feature ved Tachyonkortene.
Og det er ikke en fast serie af bip, men snarere en alarm, som em sirene på
en ambulance. Jeg har ikke været i stand til at finde noget information om,
om der er forskelle på den måde som alarmen lyder alt efter hvad fejlen er.
(Har kigget på producentens hjemmeside + googlet nyhedsgrupper).

Anyone?

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 20-07-03 20:21

> [...]
er.
> (Har kigget på producentens hjemmeside + googlet nyhedsgrupper).

Den alarm har det ene formål, at signalere, at kortet er blevet for varmt =
over 70c, og den har kun den samme lyd. Hvis den allerede går i gang under
opstart, så er der nok ikke andet at gøre, end at sende kortet retur.

V.h.

Mads

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-07-03 20:36