hardware fejl i min win xp maskine?? hjælp
Fra : Steen Wrem

Dato : 20-07-03 23:04

Efter en lang periode hvor min maskine har kørt fortræffeligt er jeg løbet
ind i en del problemer.

Det startede med, at jeg blev smidt af spil. Nogle gange helt ud med blå
skærm og andre gange blot tilbage på skrivebordet. Sometider kunne jeg
spille en halv time og andre gange røg jeg ud med det samme.
Det blev til så meget med blå skærm, at jeg lagde en helt ny og ren Win XP
på, -det hjalp bare ikke!

Jeg tror derfor, at det må være en hardware fejl!!!!

Først prøvede jeg at sætte et andet grafikkort i, men da jeg skulle
installere drivere til kortet, gik maskinen i blå skærm, så det kunne ikke
være dét.

Jeg undersøgte så mine 2 hardiske med producentens software og de bestod
begge testen. Harddiskene kører på en side raid 100 - striping raid 0.

Tilbage er så strømforsyning, bundkort, lydkort og ram

Hvordan skal jeg gribe det an.
Findes der f. eks. noget software til at undersøge ram og strømforsyning???

med venlig hilsen
SteenW

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 20-07-03 23:17

"Steen Wrem" <steen.wrem@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Efter en lang periode hvor min maskine har kørt fortræffeligt er jeg
> løbet ind i en del problemer.

Har du lagt mærke til at det er blevet sommer?
Det kune være varmeproblemer.

> [...]
> Win XP på, -det hjalp bare ikke!
>
> Jeg tror derfor, at det må være en hardware fejl!!!!

Hvor ren er din installation?
har du installeret drivere til grafikkort og lignende?

> Hvordan skal jeg gribe det an.
> Findes der f. eks. noget software til at undersøge ram og
> strømforsyning???

Har tit set memtest86 anbelafet til test af ram:
http://www.memtest86.com/
Har dog læst at programmet kan overse fejl, så test dine ram på forskellige
pladser i bundkortet.

Ved ikke lige hvordan du tester en strømforsyning, kan du ikke låne en og se
om den er mere stabil?

Temperaturen i harddisken kan du se med dtemp:
http://private.peterlink.ru/tochinov/

Tror dog mest på varmeproblemer eller driverproblemer.

Af med siden på kabinettet, eller hvis du har en blæser eller to så monter
dem i kabinettet så der kommer frisk luft ind.

Kan du fortælle hvilket bundkort, processor, grafikkort osv der er i
maskinen. Ofte er der nogle som kan sige at et bestemt bundkort har mange
problemer.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Steen Wrem

Dato : 21-07-03 11:08

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse >
> Efter en lang periode hvor min maskine har kørt fortræffeligt er jeg
>
> Har du lagt mærke til at det er blevet sommer?
> Det kune være varmeproblemer.

Jo, men hvad gør man så i Indien!

> Hvor ren er din installation?
> har du installeret drivere til grafikkort og lignende?

Jo da' men det har virket i lang tid!

> [...]
> http://www.memtest86.com/
> Har dog læst at programmet kan overse fejl, så test dine ram på

Jeg har nu testet ram med omtalte program, det viste ingen fejl.

> Af med siden på kabinettet, eller hvis du har en blæser eller to så monter
> dem i kabinettet så der kommer frisk luft ind.

det må jeg forsøge.

> Kan du fortælle hvilket bundkort, processor, grafikkort osv der er i
> maskinen. Ofte er der nogle som kan sige at et bestemt bundkort har mange
> problemer.

Det har jo kørt fuldstændig uden problemer i et år, så derfor fårstår jeg
ikke at det sådan lige kan opstå

bundkort K7VTA3
AMD Athlon 1600+
Ivill Side Raid 100 controler striping RAID0
på 2 stk 40 GB harddiske
Geforce 3 Ti200
768 mb ram

Win XP Proff DK

Med venlig hilsen
SteenW

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 21-07-03 11:17

> "Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse >

> Jo, men hvad gør man så i Indien!

Det ved jeg ikke jeg bor der ikke

> Jo da' men det har virket i lang tid!

Det kan jo være en opdatering, enten windows eller driver som giver
problemer. (gæt)

> Jeg har nu testet ram med omtalte program, det viste ingen fejl.

Så er der da en fejlkilde mindre.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 21-07-03 11:58

"Steen Wrem" <steen.wrem@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, men hvad gør man så i Indien!

Man har vel aircondition

> Det har jo kørt fuldstændig uden problemer i et år, så derfor fårstår jeg
> ikke at det sådan lige kan opstå

Længere tids ophobning af støv i blæseren, eller en decideret defekt blæser
er mit klare bud.

Der er i min verden ikke tvivl om at det er et varmeproblem.

Jeg havde selv problemet, og især det med at den fungerer fint i noget tid,
og at det er i forbindelse med spil ( som typisk belaster CPU meget ) er
ting jeg genkender.

Lad mig gætte, hvis den er gået ned efter lad os sige ½ times brug, og du
genstarter med det samme, så går der mindre end ½ time næste gang?

Af med kabinetsiden, og start med at kigge på køleren mens den er slukket.

Hvor meget støv er der i køler/blæser?

Lad den starte op og hør om den siger mærkeligt.

Du kan eventuelt finde ud af hvad det er for en blæser, og dermed finde ud
af hvor mange RPM den burde køre, og så kontrollere RPM i BIOS.

Rune

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-07-03 23:45

"Steen Wrem" <steen.wrem@mail.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> jeg spille en halv time og andre gange røg jeg ud med det samme.
> Det blev til så meget med blå skærm, at jeg lagde en helt ny og ren

Ofte står der ret så nyttige informationer på de blå skærme, så hvad stod
der på dine?

--
Bjarke Andersen

Fra : Steen Wrem

Dato : 21-07-03 10:58

"Bjarke Andersen" skrev>

> Ofte står der ret så nyttige informationer på de blå skærme, så hvad stod
> der på dine?

Det kan jeg ikke lige huske, for man kan vel ikke stoppe dem, men f.eks da
jeg startede op nu her kom der en fejlmeddellelse som så sådan ud:
BCCode : 1000008e BCP1 : C0000005 BCP2 : F6F0D3B1 BCP3 :
F6F0D328
BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 1_0 Product : 256_1

C:\WINDOWS\Minidump\Mini072103-01.dmp
C:\DOCUME~1\SteenW\LOKALE~1\Temp\WER1.tmp.dir00\sysdata.xml

så har jeg en del fejlmeddelser i logbogen som er som følger
hændelse ID 1003
Fejlkode 1000008e, parameter 1 c0000005, parameter 2 f6f0d3b1, parameter 3
f6f0d328, parameter 4 00000000.
samt denne her som nok er den vigtigste:
hændelse ID 4 kilde sbp2port
Driveren har opdaget en intern fejl i sine datastrukturer for .
Hvad mon det er for en driver.?

vh SteenW

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 21-07-03 11:12

> [...]
> samt denne her som nok er den vigtigste:
> hændelse ID 4 kilde sbp2port
> Driveren har opdaget en intern fejl i sine datastrukturer for .

Gætter på netkort, da sbp2port.sys bruges til at lave netværk mellem winXP
og win98
http://www.google.dk/search?q=sbp2port&ie=ISO-8859-1&hl=da&btnG=Google-s%F8g
ning link nr. 2

her er lidt fra Microsoft om sbp2port.sys:
http://www.microsoft.com/japan/support/kb/articles/311/4/30.asp

Er der nogle konflikter mht. hardware?

Et vildt gæt kunne vare at din harddisk vil på pension, prøv at teste den
med software fra producenten.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-07-03 11:55

> [...]

> BCP3 : F6F0D328
> BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 1_0 Product : 256_1

Du kan stoppe genstarten ved bsod ved at gå i Egenskaber for System ->
Fanebladet Avanceret -> Start og Genoprettelse -> Fjern hak i genstart
automatisk.

Dette er for Windows2000, jeg mener det er samme metode for XP.

--
Bjarke Andersen

Fra : Steen Wrem

Dato : 21-07-03 14:56

Hej alle sammen

Jeg har gjort følgende:

monteret et andet netkort
hevet mit firewire kort ud
kører med åben maskine.

ALT SER UD TIL AT VIRKE NU!!!!

spørgsmålet er så bare hvilken af de 3 ting der har været grunden?

vh SteenW

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 21-07-03 15:05

> Hej alle sammen
>
> Jeg har gjort følgende:
>
> monteret et andet netkort
> hevet mit firewire kort ud
> kører med åben maskine.
>
> ALT SER UD TIL AT VIRKE NU!!!!

Det var da godt.

> spørgsmålet er så bare hvilken af de 3 ting der har været grunden?

Det er jo varmt i dag, så prøv at lukke kabinettet igen, hvis den ikke
fejler,
Du skal dog lige lave en kraftig belastning af maskinen.

Du kan belaste maskinen med tauscan hvis du går ind under Options - Analyser
og vælger "Advanced Trojan Analyser"
Efter 1 time har din processor sikket nået sin maks temp. Desuden kan det
være en ide at belaste grafikkortet, der findes en del programer til det,
men har ingen erfaring.

Så sæt firewire til, hvis den stadig er stabil kan du jo lige se hvad der
sker hvis du sætter det gamle netkort i igen.