Amd Cpu, Hvilken en ? div hardware valg
Fra : Sandholt

Dato : 20-07-03 15:23

Hej NG.

Jeg er igang med at vælge hardware til ny Game pc og er blevet i tvivl
hvilke processore som jeg skal vælge.
Fælles for nedenstående er at de alle skal mont. på Epox 8RDA3+ :
http://www.motherboards.org/articlesd/motherboard-reviews/1254_1.html
og nydes på min nye Acer 732

Hvilke Proseccor får man mest ud af, pris kontra ydelse, skal lige tilføjes
jeg er ikke den store OC. det kunne man måske lære

1.Barton 2,5 765.-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244578020

2. Barton 2,8 1589,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244578018

3. Barton 3,0 2239,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244578012

4. Hvilke ram kan I anbefale ?

Kigger på disse Kingston HyperX 512mb :
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494847924
også hørt/læst godt om Corsair.

Af anden hardware kan jeg nævne, at jeg vil sætte det hele ind i:

Kabinet fra Antec Sonata Midi :
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404817935

Grafik kort fra Sapphire
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017895 evt. andre
?

5. Er i tvivl om Interface (generelt), på harddisk, hvilken udnytter jeg
bedst med det valgte bundkort ?
Harddisk fra Maxtor Diamond 9 :
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374608009 evt. andre
?

Cd brænder: Plextor Premium:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274667935 evt andre
?
eller LiteOn:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274847910

Evt. denne Pioneer Dvd brænder Dvr 106:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1754597896

Dvd drev: Asus E616:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1354717893.

Er der andet jeg har udeladt, må I meget gerne kommentere dette, bare det
ikke bliver for super teknisk .

Styresystem Win 2000 Pro eller WinXP Pro !

Jeg håber der er nogle herinde der kan bidrage med foreslag/løsninger/ris &
ros !!

På forhånd Tak

Sandholt

Fra : Leony

Dato : 20-07-03 19:51

"Sandholt" <Mrjust30(fjern dette)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilke Proseccor får man mest ud af, pris kontra ydelse, skal lige
> tilføjes jeg er ikke den store OC. det kunne man måske lære
> [...]

Umiddelbart vil jeg mene at du skal nøjes med den billige, som leverer
rigelig kraft til et system som dit.
Du kan jo altid opgradere når de hurtigere modeller falder i pris.

Vær opmærksom på at 2500+ ikke er lig med 2500 MHz (hvis jeg tolker det
du har skrevet rigtigt).

> Cd brænder: Plextor Premium:
> andre ?
> eller LiteOn:

Plextor er toppen af poppen, men Lite-On er en rigtig hæderlig brænder
til en meget billig penge.
Ingen tvivl om at jeg ville vælge Lite-On, hvis det var míg.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Sandholt

Dato : 20-07-03 21:16

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> Umiddelbart vil jeg mene at du skal nøjes med den billige, som leverer
> rigelig kraft til et system som dit.

Er system'et ikke kraftigt nok ? hvad skulle være anderledes ?

> Du kan jo altid opgradere når de hurtigere modeller falder i pris.

Ja det er rigtigt, der er jo også en ny Amd på vej, men den vil vel ikke
kunne køre på det valgte MB. ?

> Vær opmærksom på at 2500+ ikke er lig med 2500 MHz (hvis jeg tolker det
> du har skrevet rigtigt).

nej det ved jeg, men tak. Har læst at den "lille" kunne nemt OC til 2,8
er det rigtigt ?

> Plextor er toppen af poppen, men Lite-On er en rigtig hæderlig brænder
> til en meget billig penge.
> Ingen tvivl om at jeg ville vælge Lite-On, hvis det var míg.
ok. Tænkte på at udskifte de 2 drev med det nye fra Pioneer Dvr 106:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1754597896 ?

Fandt dette link til nogle, eftersigende rigtige gode Ram Crusial pc 3200 :
http://www.crucial.com/uk/store/PartSpecs.asp?imodule=CT6464Z40B&cat=RAM
Rewiev: http://www.hardwaretidende.dk/hard/emne/8
Kender du dem, hørt om ?

Hvad med resten, er det ok ?

Mvh.

Sandholt

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 20-07-03 21:55

> nej det ved jeg, men tak. Har læst at den "lille" kunne nemt OC
> til 2,8 er det rigtigt ?

Mener da der har været snak om det, så du kan sikker finde lidt
info/vejledning i news:dk.edb.hardware.overclocking hvor folkene med de
tunede maskiner sidder

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Sandholt

Dato : 21-07-03 21:43

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> wrote in message

> Mener da der har været snak om det, så du kan sikker finde lidt
> info/vejledning i news:dk.edb.hardware.overclocking hvor folkene med de
> tunede maskiner sidder

Tak, og jeg vil kigge lidt den nyhedsgruppe !

MVH.

Sandholt

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-07-03 22:33

> nej det ved jeg, men tak. Har læst at den "lille" kunne nemt OC til
2,8
> er det rigtigt ?

3.2 (XP3200+...!) har en ven den på - som sagt tidl. uden Volt-ændringer.

// Troels

Fra : Sandholt

Dato : 21-07-03 21:44

"Troels [around 9000]" <puttitat@adslhome.dk> wrote in message

> 3.2 (XP3200+...!) har en ven den på - som sagt tidl. uden Volt-ændringer.

Det lyder jo helt vildt, men fedt

Tak for tilbagemelding !

MVH

Sandholt

Fra : Leony

Dato : 21-07-03 11:14

"Sandholt" <Mrjust30(fjern dette)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er system'et ikke kraftigt nok ? hvad skulle være anderledes ?

Du har mere end rigeligt maskinkraft.
Ved 2. gennemlæsning kan jeg godt forstå at du misforstod, det kunne jeg
også gøre selv.
Det jeg mener er at en 2500+ leverer rigelig kraft til et system som
skal bruges til spil.

> Ja det er rigtigt, der er jo også en ny Amd på vej, men den vil vel
> ikke kunne køre på det valgte MB. ?

Ved jeg ikke lige på stående fod, men jeg tror det ikke.
Hvis det er Hammer (kan snart ikke følge med i deres processorer) du
tænker på, så får den ca. 940 ben og passer dermed ikke.

> nej det ved jeg, men tak. Har læst at den "lille" kunne nemt OC
> til 2,8 er det rigtigt ?

Det kommer nok an på hvordan man definerer nemt eller om du med 2,8
mener 2800+ og ikke 2,8 GHz.

> ok. Tænkte på at udskifte de 2 drev med det nye fra Pioneer Dvr 106:

Sikkert ikke en tosset ide, men da der går et års tid endnu inden jeg
skal have en DVD brænder, så har jeg ikke kigget på sagerne endnu.
De ved til gengæld en masse i news:dk.edb.hardware.drev.dvd om den
slags.

> Fandt dette link til nogle, eftersigende rigtige gode Ram Crusial
> Kender du dem, hørt om ?

Crucial skulle være godt og billigt.
Fuldt på højde med Kingston.

> Hvad med resten, er det ok ?

Det synes jeg helkt sikkert det er.
Jeg ville i hvert fald ikke, have betænkeligheder ved at købe samme
mærker.

Fra : Sandholt

Dato : 21-07-03 21:41

> [...]
> også gøre selv.
> Det jeg mener er at en 2500+ leverer rigelig kraft til et system som

Ok

> Ved jeg ikke lige på stående fod, men jeg tror det ikke.
> Hvis det er Hammer (kan snart ikke følge med i deres processorer) du
> tænker på, så får den ca. 940 ben og passer dermed ikke.

Nej, det mente jeg nok, de er jo ikke "dumme" producenterne, *GG*

> Det kommer nok an på hvordan man definerer nemt eller om du med 2,8
> mener 2800+ og ikke 2,8 GHz.

Det jeg mente var til 2800+ (skal prøve at være mere specifik fremover, er
lidt ny i det her (nyhedsgrupper)!)

> [...]
> slags.

> Det synes jeg helkt sikkert det er.
> Jeg ville i hvert fald ikke, have betænkeligheder ved at købe samme

Tak skal du have for dine tilbagemelding !

Med Venlig Hilsen

Sandholt

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-07-03 22:32

> 1.Barton 2,5 765.-
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244578020

2.5'eren er "bare" en XP2500+, der ikke kører 2500 Mhz - men som der er en
stor sandsynlighed kan fåes til det. En ven har lige købt Barton 2500+, til
et Epox kort som det du har kig på - og han fløj op på 2.25 GHz uden
volt-ændringer.

Godt gået, AMD!

// Troels

Fra : Sandholt

Dato : 20-07-03 22:52

> [...]
til
> et Epox kort som det du har kig på - og han fløj op på 2.25 GHz uden

Tak for det, det lyder godt.
Er det korrekt at sige at I anbefaler Barton 2,5+ (1833Mhx) til ca. 765,- da
den må siges at være den "billige" løsning ? (mest for pengene) eller skulle
man gå op til Barton 2.8+

Hvordan syntes du/I resten af opsætningen lyder ?

Mvh.

Sandholt

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-07-03 23:04

> [...]
skulle
> man gå op til Barton 2.8+
>
> Hvordan syntes du/I resten af opsætningen lyder ?

Køb Barton XP2500+!
Den er alle pengene værd.
Jeg har 2, der pt kører dual 2200 MHz ved default Vcore (Samme taktfrekvens
som XP3200+, men ved en lavere FSB)

Det er spild af penge at købe AMD Barton CPU'er med højere rating, når man
har et N'Force2 board. Brug hellere penge på en virkelig god kølerprofil og
gode ram.

Asus e616 DVD er glimrende. Har selv 2. Det er meget støjsvag og hurtigt

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Sandholt

Dato : 21-07-03 21:47

"Frodo Nifinger" <jni@tdcFJERNDETTEadsl.dk> wrote in message

> [...]
og
> gode ram.
>
> Asus e616 DVD er glimrende. Har selv 2. Det er meget støjsvag og hurtigt

Tak skal du have, det er rart at få bekræftiget man ikke er helt galt på den
!

Mvh

Sandholt

Fra : Sandholt

Dato : 21-07-03 21:52

"Sandholt" <Mrjust30(fjern dette)@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Hej igen.

Hvordan er det lige med at samle sådan en "puter" selv ?
evt. link. til hjælp !

Har aldrig prøvet det før, skulle det være til at gå til, med hjælp fra
manualer, div, nuhedsgrupper og lign, eller bør man lade "kyndige" hænder om
det ?
Her tænker jeg også på garantier osv.

På forhånd tak

Sandholt

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 21-07-03 22:20

> "Sandholt" <Mrjust30(fjern dette)@hotmail.com> wrote in message
>
> Hej igen.
>
> Hvordan er det lige med at samle sådan en "puter" selv ?
> evt. link. til hjælp !

Du skal huske at en AMD er skrøblig, her er et link til en fil fra AMD:
http://www.shg.dk/files/pdf/AMD_installation.pdf
Desuden har de fleste køler producenter vejledninger på nettet.

Husk at et køleprofil har en fordybning i den ene side, som passer til
sokler kig på det nederste billede der kan du se hvad jeg mener (til højre
på profilet) http://www.studiedata.dk/product.asp?product=552&page=1

> Har aldrig prøvet det før, skulle det være til at gå til, med hjælp
> fra manualer, div, nuhedsgrupper og lign, eller bør man lade
> "kyndige" hænder om det ?

Husk at der må ikke bruges vold når du skal montere din cpu, benenes
placering er ikk symmetrisk, så den skal vende rigtigt. Sørg også for at
ramblokkene passer med de hak der er i ramsoklerne

Jeg har ikke noget imod at samle min egen pc, men hvis du ikke har prøvet
det før vil det da være en ide at finden em gammel maskine og øve dig lidt
eller evt. få hjælp af en som har prøvet det før.

> Her tænker jeg også på garantier osv.

Hvis du ødelægger din cpu, under montering (bare en lille mikroskopisk revne
er nok) forsvinder garantien, da du så selv har ødelagt cpu'en

Husk du må under ingen omstændigheder tænde for computeren hvis ikke
blæseren til cpu'en er sat til.

Stik til harddiske, CD-rom (både IDE og strøm) er idiotsikre, de kan kun
samles på en måde, det samme gælder strøm til bundkort.

I manualen til bundkortet er der altid en vejledning til hvordan de små stik
til lysdioder, start og reset på fronten skal forbindes, her skal du huske
højtaleren, da den kan give vigtig info hvis maskinen ikke vil starte i for
af beep-koder.

Det vigtigste er at du tager det med ro når du samler den. De prof har en "k
æde" til en jordforbindelse, men jeg bruger bare trikket med at røre ved
radiotoren, og forventer at det går.

Hvis du ikke selv vil samle den, skal du regne med ca 4-500,- for at få den
samlet (shg) mens jeg har haft en computer fra proconsult, det var en
pakkeløsning, dog med ændret ram, cd-drev og grafikkort, mener ikke jeg
betalte for at de ændrede maskinen (men det tog lige en dag ekstra)

Fordelen ved at samle selv er at du kan være lidt ´mere kræsen, ved at
sprede dine køb til 2-3 butikker (husk hvart sted koster porto), og derved
få lige det grafikkort som den butik du køber resten ved ikke har.

Fra : Sandholt

Dato : 22-07-03 15:47

> "Sandholt" <Mrjust30(fjern dette)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Ok, mange tak for de gode råd.

Mvh

Sandholt

Fra : Leony

Dato : 22-07-03 12:52

"Sandholt" <Mrjust30(fjern dette)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det lige med at samle sådan en "puter" selv ?
> evt. link. til hjælp !

Der findes sikkert masser, men denne er den eneste jeg lige kan komme i
tanke om:
http://www6.tomshardware.com/howto/20010115/pcsystem-02.html
Håber ikke engelsk er et problem.

> Har aldrig prøvet det før, skulle det være til at gå til, med hjælp
> fra manualer, div, nuhedsgrupper og lign, eller bør man lade
> "kyndige" hænder om det ?

Hvis du er lidt fiks på fingrene og kender forskel på en processor og en
stang RAM, så mener jeg klart at opgaven er overkommelig.
Hvis du kender en der har prøvet det før, så kan du måske få ham/hende
med som "støttepædagog".

Som Soeren er inde på, så kan montering af en AMD godt være vanskelig,
men med lidt omtankle burde det kunne lade sig gøre.
Hvis du køber i en butik, ikke via nettet, så kan du måske overtale dem
til at montere den gratis - evt et mindre beløb.

Montering af processor, indstikskort og RAM er oftest beskrevet ganske
glimrende i manualen.
Mange gange er der også forklaring til, hvordan man monterer bundkortet
i kabinettet.
Der er et tydeligt diagram over hvor alle stik osv skal tilsluttes.

Hvis du har mod på opgaven, så er det bare at klø på - hvis du ikke er
eventyrlysten, så overlad det til professionelle (du kan altid begynde
og senere kaste håndklædet i ringen, hvis du synes du kommer ud hvor du
ikke kan bunde).

Læs manualerne grundigt inden du går i gang. Det kan sparer dig for
mange ærgelser.
Hvis du løber ind i problemer kan du altid spørge i gruppen.
God fornøjelse.

Fra : Sandholt

Dato : 22-07-03 15:48

> "Sandholt" <Mrjust30(fjern dette)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Tusind tak for de fine beskrivelser, tak for hjælpen

Mvh.

Sandholt