Sælgers pligter?
Fra : Bente Feldballe

Dato : 18-07-03 23:05

I slutningen af januar i år købte jeg en computer hos firmaet Direct
Computer Supplies her i Århus, heriblandt en skærm, som helt fra starten har
haft en periodisk fejl. Da jeg ikke har kunnet undvære skærmen, har jeg ikke
fået gjort noget ved sagen før nu, kort før udløbet af de første 6 måneder
efter købet. Og så kom problemet:

På fakturaen står, at service og reklamation på skærmen varetages af firmaet
InfoCare Denmark, således at skærmen i påkommende fald skal sendes til dette
firma til reparation. Der blev ikke sagt noget om dette hverken før eller
ved købet, det står bare på fakturaen, som jeg fik ved afhentning.

På firmaet Infocares hjemmeside får man ved fejlmelding besked om, at
skærmen *under ingen omstændigheder* må fremsendes med foden monteret på, da
den kan tage ubodelig skade af en sådan transport, og at firmaet i så fald
fralægger sig ethvert ansvar. Og jeg kan altså ikke få den *** fod vristet
af skærmen.

Henvendelse i 3 omgange til Infocare, hvor de to første gav forskellige råd,
som ikke virkede, og i 3. forsøg fik jeg besked på at henvende mig til
sælgeren, som så måtte hjælpe mig med at få foden afmonteret, så forsendelse
kunne finde sted. Selve papirarbejdet til at returnere skærmen har der ikke
været besvær med, jeg har papirer liggende klar, så kalorius kan sendes i
det øjeblik, den er skilt ad.

Ergo henvendte jeg mig dags dato hos sælgeren, firmaet Direct Computer
Supplies, medbringende den genstridige skærm. Men til min store forbløffelse
og utilfredshed lød beskeden, at det kunne de ikke hjælpe mig med, da "det
jo var InfoCare, der stod for service og reklamation", og desuden var deres
teknikere gået hjem.. Jeg spurgte, om jeg så ikke kunne lade skærmen stå,
indtil "nogen" kunne skille den ad, men det ville man ikke høre tale om. Man
ville ikke tage ansvaret for skærmen, og man ville slet ikke tage ansvaret
for, om den evt. gik i stykker under afmonteringen - det ville i så fald
være mit eget problem.

Så nu står jeg med en defekt skærm, købt og afhentet i Århus, som skal
fremsendes adskilt, men som ikke *kan* adskilles med pæne midler og de
våben, der forefindes i en almindelig husholdning - og i øvrigt håret i
postkassen, synes jeg nok. Firmaet InfoCare ligger i Ballerup, ikke lige et
sted, man smutter hen med en PC-skærm under armen, når man bor i Århus.

Kan en sælger virkelig lovligt på den måde løbe fra ethvert ansvar for de
ting, forretningen sælger, og tørre hele besværet af på kunden på den måde?
Er det ikke *den fysiske* sælgers pligt at hjælpe, hvis der er problemer med
den vare, de har solgt? Firmaet bryster sig ellers på sin hjemmeside af "..
den personlige betjening og udvidede support/service." - direkte citat fra
hjemmesiden!!

Hvor står jeg juridisk set?

Med venlig hilsen

Bente Feldballe
PS ret spamsikring i e-mail-adressen ved direkte svar

Fra : Jesper

Dato : 18-07-03 23:40

"Bente Feldballe" <bfFJERNDETTE@milloup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fralægger sig ethvert ansvar. Og jeg kan altså ikke få den *** fod vristet

Blev den leveret med foden *skruet* på - Ifald hvem har monteret ?
Hvordan med emballagen og det hvide lamingo passer det med *foden* ?
Din skærmleverandør i Århus fik her i NG'en dårlig reklame ;=

Fra : Bente Feldballe

Dato : 19-07-03 01:25

"Jesper" <devnull@sunsite.dk> skrev i en meddelelse

> Blev den leveret med foden *skruet* på - Ifald hvem har monteret ?
> Hvordan med emballagen og det hvide lamingo passer det med *foden* ?
> Din skærmleverandør i Århus fik her i NG'en dårlig reklame ;=

Nej, foden satte jeg selv på. Skærmens "ben" (det er en fladskærm) skulle
presses ned i foden, så den kunne stå oprejst. Der er ikke brugt skruer
eller andet. I kassen lå de hver for sig fastholdt i den hvide flamingo.
Ergo de skal jo skilles igen, hvis de skal passe i kassen til forsendelse.

Problemet er, at for at få skærmen *ud* igen, skal man have fingrene ned i
fire små, bitte firkantede huller - to i hver side - og presse mod nogle
tapper, som holder skærmen på plads. Og det er altså praktisk talt umuligt,
jeg kan ikke få den til at rokke sig det mindste. Enten er konstruktionen
dårlig (eller simpelthen ikke beregnet på at skulle skilles ad igen), eller
også er der et trick, som *jeg* ikke kender og derfor ikke kan bruge. I så
fald håbede jeg jo, at butikken kunne hjælpe - idet man må gå ud fra, at de
har set fænomenet før i dag. Samme skærmmodel står i butikken som
arbejdsskærme.

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Henning

Dato : 19-07-03 08:10

> [...]
>firma til reparation. Der blev ikke sagt noget om dette hverken før eller
>ved købet, det står bare på fakturaen, som jeg fik ved afhentning.

Ikke dit problem - du afleverer den hos sælger, som så sørger for at
sende den til Infocare.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Bente Feldballe

Dato : 19-07-03 10:33

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke dit problem - du afleverer den hos sælger, som så sørger for at
> sende den til Infocare.

Er det så nemt? Det ville være dejligt. Kan du henvise til en lovtekst, jeg
kan vifte dem om næsen med?

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Floatin

Dato : 19-07-03 11:05

Ja, jeg har arbejdet i edb-butik og der kom kunden altid til os og der tog
vi da altid i mod og sørgede for transport til infocare? Det samme et andet
sted, så det er da ualmindeligt dårlig service!

Fra : MaRk

Dato : 19-07-03 11:59

> [...]
"..
> den personlige betjening og udvidede support/service." - direkte citat fra

Kan du ikke prøve at tage kontakt til infocare dk og høre hvordan det
egentlig forholder sig?
Måske de kan hjælpe...

Mvh
Mark

Fra : Bente Feldballe

Dato : 19-07-03 13:34

"MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke prøve at tage kontakt til infocare dk og høre hvordan det
> egentlig forholder sig?
> Måske de kan hjælpe...

Infocare har forsøgt at hjælpe, to gange med råd om adskillelse, og i 3.
omgang med forslag om at gå til sælger og bede dem skille skærmen ad. Det
var så det, jeg forsøgte at gøre i går - med det nævnte resultat.

Men jeg må vel prøve Infocare igen på mandag..

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Martin Johansson

Dato : 20-07-03 01:36

"Bente Feldballe" <bfFJERNDETTE@milloup.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
et
> sted, man smutter hen med en PC-skærm under armen, når man bor i Århus.

Fundet på infocare's hjemmeside:
InfoCare Service A/S
Klamsagervej 21B
DK - 8230 Åbyhøj

Tlf.: 70 12 44 89
Fax: 70 12 43 00

Det ser ud til at der også er en afdeling i Århus.
Om ikke andet kan det vel ikke skade at kontakte dem,
omend det bør være forhandleren der formidler den service.

Fra : Bente Feldballe

Dato : 20-07-03 10:15

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3f19e3d0$0$97240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Fundet på infocare's hjemmeside:
> InfoCare Service A/S
> Klamsagervej 21B
> DK - 8230 Åbyhøj
>
> Tlf.: 70 12 44 89
> Fax: 70 12 43 00

Tusind tak! Det havde jeg ikke set. Returadressen på de tilsendte papirer er
i Ballerup, men måske kan jeg få en "fræk aftale" med Åbyhøjafdelingen om
adskillelse og videresendelse, det er da værd at prøve.

> omend det bør være forhandleren der formidler den service.

Ja, det skulle man jo synes, men det mener netop denne forhandler åbenbart
ikke..

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : David T. Metz

Dato : 20-07-03 10:49

Bente Feldballe skriblede:
> [...]
> skærmen, har jeg ikke fået gjort noget ved sagen før nu, kort før
> udløbet af de første 6 måneder efter købet. Og så kom problemet:

Strengt taget har du været for længe om at reklamere og derfor kan du ikke
være sikker på at fejlen dækkes af din reklamationsret.

> [...]

> forbløffelse og utilfredshed lød beskeden, at det kunne de ikke
> hjælpe mig med, da "det jo var InfoCare, der stod for service og

Det er noget bavl. Sælger kan ikke fraskrive sig sin pligt til at tage imod
skærmen ved reklamation. Det er ikke dit problem at de skal sende den
videre til et andet firma.

Købeloven:

"§ 84. Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en producent eller
en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at
afhjælpe eventuelle mangler ved salgsgenstanden. I de køb, der er nævnt i §
4 a, stk. 2, kan meddelelserne endvidere gives til den erhvervsdrivende,
der har indgået eller formidlet aftalen om købet for sælgeren."

(§4 a, stk. 2 definerer forbrugerkøb, som dit køb er). Dvs. forbrugeren
(dig) kan altid "nøjes med" at henvende sig til sælger - uanset at det ikke
er sælger selv der tager sig af afhjælpning.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Bente Feldballe

Dato : 20-07-03 12:13

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> Strengt taget har du været for længe om at reklamere og derfor kan du ikke
> være sikker på at fejlen dækkes af din reklamationsret.

Ikke helt forstået. Faktura er dateret 31.01.03, så der er endnu ikke gået 6
måneder efter købet. Er 6 måneder ikke grænsen (første grænse, hvor jeg
stadig har fuld klageret over fejl og ikke skal bevise andet, end at fejlen
*er* der - og ikke lavet af mig?). Men det er nu ikke problemet her, idet
InfoCare *har* godtaget reklamationen og sendt papirer til returnering.
Problemet er *alene* at få skærmen skilt ad, så den rent faktisk kan sendes
uden at tage skade.

> Det er noget bavl. Sælger kan ikke fraskrive sig sin pligt til at tage
imod
> skærmen ved reklamation. Det er ikke dit problem at de skal sende den
> videre til et andet firma.

Uden at være jurist (eller bare det, der ligner ) var det også det, min
logik sagde mig. Men sælger sagde altså noget helt andet. Deraf problemet.

> [...]
ikke
> er sælger selv der tager sig af afhjælpning.

Tusind tak for henvisningen.

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : David T. Metz

Dato : 20-07-03 12:18

Bente Feldballe skriblede:
> [...]
> hvor jeg stadig har fuld klageret over fejl og ikke skal bevise
> andet, end at fejlen *er* der - og ikke lavet af mig?).

Jo, men du har pligt til at reagere inden for "rimelig tid" efter du
opdager fejlen. I den forbindelse er 2 måneder altid rimelig tid. Men knap
6 måneder er måske ikke.

Købeloven:

§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren
meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget
mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen.
Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er
altid rettidig.

> [...]
> sendt papirer til returnering. Problemet er *alene* at få skærmen
> skilt ad, så den rent faktisk kan sendes uden at tage skade.

Strengt taget er det sælger der skal "godtage" reklamationen. InfoCare
varetager bare udbedringen for sælger - de har ikke noget at gøre med din
sag med sælger.

Fra : Bente Feldballe

Dato : 20-07-03 15:09

> Jo, men du har pligt til at reagere inden for "rimelig tid" efter du
> opdager fejlen. I den forbindelse er 2 måneder altid rimelig tid. Men knap
> 6 måneder er måske ikke.

Okay, så blev jeg så klog. Har det i denne forbindelse nogen betydning, at
jeg 19. marts for første gang var i kontakt med sælger pr. mail omkring
problemet - altså ca. 6 uger efter købet? Herfra henvistes til InfoCare, og
det var så dels problemet med at undvære skærmen (den er ikke ude af stand
til at fungere, den larmer "bare") og dels problemer med at komme igennem på
fejlmeldingsportalen, der var skyld i forsinkelsen. Jeg skal ærligt
indrømme, at jeg troede, den hellige grav var velforvaret, blot jeg fik den
ekspederet ind inden udløbet af de 6 måneder. Og da jeg så vidste, jeg
skulle gå fra modem til LAN pr. 1. juli, lod jeg det ligge til "billigere
tider"..

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : David T. Metz

Dato : 21-07-03 11:00

Bente Feldballe skriblede:
> [...]
> betydning, at jeg 19. marts for første gang var i kontakt med sælger
> pr. mail omkring problemet - altså ca. 6 uger efter købet?

Ja. Du har gjort sælger opmærksom på det (dvs. "reklameret").

> Jeg skal ærligt indrømme, at jeg troede,
> den hellige grav var velforvaret, blot jeg fik den ekspederet ind
> inden udløbet af de 6 måneder.

Da sælger åbenbart ikke kender reglerne særligt godt er du sikkert godt
stillet ... Men teoretisk kunne de brokke sig over at du ikke fulgte deres
anvisning ved din første reklamation, omend det vist ikke er reguleret hvor
hurtigt man skal reagere *efter* man har reklameret.

Fra : xXx 1902.dk xXx

Dato : 24-07-03 01:48

David T. Metz wrote:
> [...]

> fulgte deres anvisning ved din første reklamation, omend det vist
> ikke er reguleret hvor hurtigt man skal reagere *efter* man har

Først og fremmest vil jeg sige at jeg forstår udemærket godt at Bente er
frustreret, men ... (og der er jo altid et men)

1. Sælger reagerede jo på hendes henvendelse, da hun første gang rettede
henvendelse til dem. (Hun burde på det tidspunkt have klaget over DCS
beslutning, om at hun selv skulle kontakte infocare.dk, men der er altså
mange firmaer i dag, som beder kunden om selv at tage kontakt til infocare,
da det på denne måde går hurtigere og derfor i langt de fleste tilfælde er
en god service overfor kunden.)

2. Hvis det nu er DCS' procedure (forkert eller ej), så er det ikke deres
problem, at hun ikke kan få foden af hendes skærm, og de kan derfor heller
ikke holdes ansvarlig for dette, og man kan ikke klandre dem at de ikke vil
have en defekt skærm stående, hvis de ikke godtager den som en reklamation,
da man så kunne frygte at de ville blive beskyldt for, at have ødelagt
skærmen mens den var i deres varetægt, for på denne måde at få repareret
skærmen.

3. Da hun henvendte sig 6 uger efter købet skulle hun have forlangt at få
den lavet eller ombyttet, men ved at tage skærmen med igen, og forsat bruge
den i ca. 6 mån. "accepterer" hun fejlen og mister derfor retten til at
reklamere over den.

--
Med Venlig Hilsen
Martin Callsen c,")

Fra : Bente Feldballe

Dato : 24-07-03 10:18

"xXx 1902.dk xXx" <salg@NOSPAM1902.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bruge
> den i ca. 6 mån. "accepterer" hun fejlen og mister derfor retten til at

Nu var jeg ikke i butikken med skærmen på daværende tidspunkt, henvendelsen
var udelukkende pr. mail. InfoCares tilbud er iflg hjemmesiden enten 1.
reparation (man skal undvære skærmen i mellemtiden, det kunne jeg på
daværende tidspunkt ikke) eller 2. ombytning med anden repareret skærm (dvs
jeg kunne risikere, at min 2 mdr gamle skærm pludselig var "forældet" til en
model, som havde været i brug i måske op til et år et andet sted).

Men heldigvis har jeg i mellemtiden fået skilt kalorius ad og fået den sendt
ind. Hele kavalleriet - venner og venners venner - blev tilkaldt, og det
lykkedes en fyr at skille tingesten ad (han ofrede en knækket negl i den
gode sags tjeneste, men skærm og fod overlevede processen )

Problemet er altså løst uden hjælp fra DCS, og jeg takker for interessen og
hjælpen fra forskellige sider.

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : xXx 1902.dk xXx

Dato : 24-07-03 12:15

Bente Feldballe wrote:
> [...]

> processen )
>
> Problemet er altså løst uden hjælp fra DCS, og jeg takker for
> interessen og hjælpen fra forskellige sider.

Så er alle jo glade men det blev da en interessant diskussion.

--
Med Venlig Hilsen
Martin Callsen c,")